998 Reacties

6 maanden geleden

Reactie op Kimm96

Hier een zoontje die de afgelopen nachten erg slecht slaapt.. 23 uur krijgt ...
Je kan overwegen de droomvoeding eens over te slaan, zelf vroeg naar bed te gaan en in de nacht een volledige voeding op verzoek te geven. Wellicht dat hij dan daarna weer wel een langer stuk trekt.

6 maanden geleden

Reactie op Jurst

Je kan overwegen de droomvoeding eens over te slaan, zelf vroeg naar bed te ...
Dit heb ik ook geprobeerd afgelopen nachten, gaven namelijk ook droomvoeding. Maar wij gaan nu met de kleine mee op bed omdat de nachten zo onrustig zijn. En dus geef ik nu voedingen op verzoek in de nacht, hij komt nu ook de 3 uur in de nacht..

6 maanden geleden

Hier slaapt onze kleine continue, drinkt flessen weer wat slechter / slechter en wilt heel veel slapen. Zou dit bij sprong 4 horen??

6 maanden geleden

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder hier gedrag omschrijft, wordt er vaak gereageerd "oh dat is sprong 2/3/4/...". Nu ik maak me zorgen: ik zie geen sprongen. Tuurlijk mijn kleine meid is wel eens van slag en sommige dagen gaan beter als andere, maar het niet dat ik daarna een serieuze "sprong" zie qua ontwikkeling. Hoe merk je dat je kindje in een sprong zit? Ik lijk het nog niet te herkennen bij mijn kindje en vraag me dus af of ik niet goed observeer wat me onzeker maakt. Zij is nu morgen 16 weken...heeft iemand tips of uitleg?

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Mijn kindje wordt overmorgen 16 weken. Na de afgelopen sprong(en) maakt hij bijv meer geluidjes, hij test zijn stem, hij pakt speeltjes vast, hij volgt alles en iedereen en hij reageert (draait zich naar me toe) als ik praat. Maar het kindje van mn vriendin is 17 weken en ze laat nog vrij weinig zien haha! Komt wel 😘😘

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Aanvullend op de andere reactie. Sprongetjes zijn 'berekend' vanaf de uitgerekende datum. Je hersenen schijnen zich ongeveer bij iedereen in het zelfde tempo te ontwikkelen. Ze zeggen dat hersenen zich niet in een constante stijgende lijn ontwikkelen maar in sprongen. In die sprong maken je hersenen dus ineens een ontwikkeling door. De wereld ziet er dan even anders uit voor je kleintje. Het is niet meer wat ze ervan gewend waren. Ze worden zich bewust van dingen of wat dan ook. Dat is dan ook de reden dat je kleintje dan vaak onrustiger is. Hoeft niet. Omdat het allemaal spannend is. Het ziet er anders uit enz. Na een aantal dagen of week of zo, zijn ze eraan gewend en kunnen ze dan ook vaak ineens iets nieuws. Het kan ook zijn dat dit bij jou kindje geleidelijker gaat en ze er niet heel veel last van heeft. Je kan de app Oei ik groei downloaden daar staat alles goed in uitgelegd en zie je ook een soort kalender met wanneer de sprongen voor jouw kind kunnen beginnen. Is wel betaalde app geloof ik.

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Ik zou mij er niet druk om maken! Ik houd ook niet bij of hij in een sprong zit en welke het is. Ook merk ik er vrij weinig van. Wel zie ik dat hij iedere week meer kan. Nu probeert hij bijvoorbeeld te draaien (hij is 15 weken). Je bent daardoor geen "slechte" moeder. Ik zou het lekker naast je neer leggen, want er zijn ook baby's die hier weinig last van hebben!

6 maanden geleden

Reactie op balto1105

Ik zou mij er niet druk om maken! Ik houd ook niet bij of hij in een sprong ...
Ja dat inderdaad. Ik merk er niets van. Ze brabbelt wel al (vooral in ochtend), houdt zich al vrij goed recht en glimlacht volop ect dus ze doet al een hele hoop 😊 Alleen het maakte me onzeker, maar leg het dan meer naast me neer.

6 maanden geleden

Reactie op Elliema

Aanvullend op de andere reactie. Sprongetjes zijn 'berekend' vanaf de uitge ...
Fijne uitleg! Bedankt. Ja dan lijkt ze er niet zoveel last van te hebben, want er is natuurlijk wel ontwikkeling, maar ook dat zal in haar geval dat wat geleidelijker zijn ipv een sprongetje. Oefff weer wat geruster 🫶

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Geen zorgen, de sprongentheorie is al lang achterhaald. Kijk vooral naar je kind. Ze ontwikkeling zich veel geleidelijker dan volgens vaste sprongen. Fases van onrust, meer huilen, anders slapen kunnen er wel degelijk zijn, maar dus niet volgens de vaste sprongen.

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Ik herken het ook absoluut niet! Soms merk ik wel dat ze periodes beter slaapt of juist onrustiger. Ik denk dat veel ouders overal een verklaring voor zoeken en dan kom je al snel bij de sprongetjes theorie terecht. Absoluut geen reden om je zorgen te maken. Zolang je kind zich ontwikkelt en nieuwe vaardigheden blijft ontwikkelen is er niks aan de hand. Ieder kind is anders!

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Ja dat inderdaad. Ik merk er niets van. Ze brabbelt wel al (vooral in ochte ...
Daar kan ik mij iets bij voorstellen! Je leest en ziet soms zo veel dat het je onzeker maakt! Dat had ik ook in het begin.

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Wel nee joh! Het ene kind fietst er gewoon wat makkelijker doorheen dan de ander. Het is juist fijn voor jou dat het tot nu toe dus niet bewust is opgevallen! Wie weet komt het nog of blijft het juist zo. Bij m’n oudste kon ik de klok erop gelijk zetten, bij m’n tweede nu merk ik er ook veel minder van (afkloppen)!

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Sprongetjes gemist? Ik lees echt superveel over sprongen en als een moeder ...
Maak je geen zorgen. Niet elk kindje heeft “last” van sprongen. Ik denk dat je 1 van de gelukkigen bent. Heerlijk haha.

6 maanden geleden

Reactie op KeMaFaNy

Ja dat inderdaad. Ik merk er niets van. Ze brabbelt wel al (vooral in ochte ...
Mijn dochter is nu 18 weken en ik merk helemaal niks van die sprongen! Wel dat ze goed ontwikkeld dus ik neem die sprongen met een korreltje zout. Vroeger wisten ze niet beter denk ik dan maar 😆

6 maanden geleden

Reactie op Yvettt91

Mijn dochter is nu 18 weken en ik merk helemaal niks van die sprongen! Wel ...
Ja inderdaad, maar toch fijn dat vele aangeven dat het geen kwaad en dat ik die sprongen met korrel zout kan nemen. Ik ging erg aan mezelf twijfelen of ik de signalen niet goed oppakte. Gelukkig lees ik dat er niet perse iets "aan de hand" hoeft te zijn met je kindje en dat het ook zonder kuchen en puffen kan ontwikkelen 😃 Weer een zorg minder 💖🤗

6 maanden geleden

Hier ook een kleintje die makkelijk door sprong 1, 2 en 3 gefietst is. Momenteel van sprong 4 ook (nog) niets te merken. Ontwikkeld zich verder gewoon goed.

6 maanden geleden

Iemand die toevallig ook herkent dat de kleine tijdens de sprong (4 in ons geval) veel meer krampjes heeft? We masseren en fietsen ons suf, haar darmpjes voel ik gewoon borrelen als ik m’n hand erop leg.

6 maanden geleden

Mijn zoon zou nu in het vaardigheden deel zitten van sprong 2 en ik merk echt dat hij een hele sprong in zijn ontwikkeling heeft gemaakt! Hij lacht ineens op willekeurige momenten. Is veel bewegelijker. Sabbelt ineens op zijn tong en maakt allemaal geluidjes. Echt elke dag lijkt er wel een nieuw geluidje bij te komen. Zo nu en dan lijkt het alsof zijn handjes beginnen op te vallen. Zijn beentjes gaan ook alle kanten op. Hij lijkt gewoon een veel vrolijker en actiever kindje dan eerst. Dit is echt genieten ☺️🥰💕

6 maanden geleden

Reactie op MelVG

Iemand die toevallig ook herkent dat de kleine tijdens de sprong (4 in ons ...
Ja, hier net zo. Dachten echt dat het voorbij was, maar het is weer terug. Niet iets anders gedaan qua eten, dus snapten er niets van