54 Reacties
3 maanden geleden
Ik heb nog geen bevalplan en ook nog helemaal niet over nagedacht maar ik doe graag inspiratie op bij jullie.
Wij verwachten ons eerste kindje dus ook nog geen idee wat me precies te wachten staat en welke keuzes hierin mogelijk zijn.
Hoe hebben jullie dit gedaan voor een eerste kindje en hoe weet je welke keuzes je moet en wilde maken?
3 maanden geleden
Ik ben zelf obstetrie verpleegkundige en mijn enige wens is bevallen in het ziekenhuis. Verder vertrouw ik mijn collega’s en zie ik wel hoe het loopt. We hebben allemaal hetzelfde doel namelijk; gezonde baby’s en gezonde moeders ❤️
3 maanden geleden
Ik had een vooruitzicht van hoe ik het voor me zag en wilde bij de geboorte van mijn zoon, helaas is daar niks van terecht gekomen doordat hij direct mee werd genomen naar de reanimatie tafel.
Nu probeer ik zo weinig mogelijk te plannen en wensen daarom heen te hebben, ik heb 1 wens en dat is mijn dochter gezond en wel op de wereld te zetten 🩷
3 maanden geleden
Reactie op RVDV2024
Ik heb nog geen bevalplan en ook nog helemaal niet over nagedacht maar ik d ...
Ik kan je het fijne er ook niet van vertellen, want ik verwacht ook de eerste. Wellicht heb je iets aan de dingen die ik doe. Wat ik namelijk doe is bijvoorbeeld nagaan wat jij zelf fijn vind/hoe je in elkaar zit als je kwetsbaar bent. Ik maak het vooral ook niet te groot. Een aantal voorbeeld zijn bijvoorbeeld
- ik weet dat ik in het ziekenhuis wil bevallen, omdat ik dan weet dat ik op de goeie plek ben als er iets gebeurd.
- ik wil graag dat ze mij meenemen in wat er allemaal gebeurd en wat ze doen, want ik weet van mijzelf dat ik een redelijke control freak ben
- ik verwacht tijdens de bevalling van mijn vriend dat hij voor mijn/onze wensen in staat en het voor mij opneemt wanneer nodig. Hier ben ik zelf niet altijd even goed in. Dit bespreek ik ook goed met hem vooraf .
- ik vind het heel belangrijk, mits de tijd/personeel het toe staat, dat ons meisje eerst even lekker bij mij, maar ook zeker bij mn vriend kan liggen om lekker met hem te 'bonden', omdat ik weet dat dit voor hem een lastig iets is
-iets wat daar op aansluit is dat ik het zelf heel belangrijk vind dat mijn vriend er bij betrokken word. Hij is ook onderdeel van het hele proces en hij gaat ook papa worden.
Dit zijn een aantal voorbeelden van nog meer dingen die ik gewoon voor mijzelf afweegt wat je waarschijnlijk al heel veel weet uit zelfkennis. Wellicht heb je er iets aan☺️
3 maanden geleden
Bij mijn eerste kindje had ik een bevalplan (misschien is wensenplan of wensenlijst een beter woord, want je weet idd nooit hoe het loopt) en mijn bevalling helemaal volgens plan verlopen ❤️
- thuis in een bevalbad bevallen, in de woonkamer met de VK, kraamhulp en mijn vriend
- geen pijnstilling
- niet persen/bevallen op mijn rug
- uitdrijving onder water
- uitdrijving filmen (heeft de kraamhulp gedaan)
- geduld (heb bijna 2 uur geperst)
- navelstreng uit laten kloppen
- géén oxytocine injectie na de bevalling
3 maanden geleden
Reactie op RVDV2024
Ik had voor mijn vorige bevalling met behulp van het pdfje op deze website een bevalplan opgesteld.
https://deverloskundige.nl/bevalling/tekstpagina/30/geboorteplan/
Is uiteindelijk niks van gekomen maar dat terzijde.
Ik ga hem dit keer gewoon opnieuw gebruiken en hopelijk kan ik dit keer meer afvinken van mijn bevalplan😊
3 maanden geleden
Vorige bevalling ben ik ingeleid ben medisch:
Ik vond het verschrikkelijk.. ging van 0 naar 100, buik rug en been weeen, bloeddruk daling, koorts, placenta kwam niet goed los (7 weken na datum operatief verwijderd want had bloedvergiftiging) fluxus en totaal ruptuur.
Ik weet nog niet wat ik nu doe.. ik heb zoiets het is me vorige keer gelukt dus nu kan het ook weer. Alleen de angst blijft.
Ik ga overleggen met het ziekenhuis wat voor mij en de baby het meest veilig is.
3 maanden geleden
Reactie op RVDV2024
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Bijv: niet te veel mensen op de kamer.. geen leerlingen.. ik zeg maar wat.
Alleen dan is nog de vraag of dat allemaal haalbaar is bij mij is alles anders gegaan hahaha 😂
3 maanden geleden
Vind het woord beval wens ook een mooie inderdaad haha.
Ik heb een klein beetje bedacht al maar moet nog meer opschrijven, maar tot nu toe heb ik dit:
- thuis, met bad en baarkruk.
-geboorte tens
-man, verloslundige en kraamhulp aanwezig
-pyrineum massage vanaf week 34 (vind ik er ook nog wel bij horen)
-vernix laten zitten
-placenta uit laten kloppen
-graag filmen en foto's tijdens geboorte
-vrij kunnen bewegen, eten en drinken wanneer ik wil, herinneren om regelmatig te plassen.
-zo snel mogelijk borstvoeding.
Ik wil ook nog een plan maken voor als het thuis niet gaat.
3 maanden geleden
Als ze zeggen dat de tweede bevalling sneller en makkelijker gaat dan de eerste, heb ik maar 2 punten:
- ziekenhuis
- SNEL DAAR ZIJN
En meer voor onszelf:
- dit keer eerder dan normaal gebruikelijk de vluchttas klaarzetten en de kinderkamer compleet hebben
- eerder dan normaal de plannen en acties doorspreken met de verloskundige
- nadenken over ruggenprik, lachgas en de TENS.
3 maanden geleden
Reactie op RVDV2024
Ik heb bij de eerste ergens na 30 weken een cursus van 3 avonden gedaan met m'n partner om goed geïnformeerd te worden. Van Samenbevallen.nl, de minicursus, maar dat was in coronatijd simpel via zoom. Nu zal het wel weer fysiek zijn. Maar ik vind het wel echt een aanrader om zoiets te doen met je partner want dan word je veel minder overvallen tijdens de bevalling van wat er allemaal gebeurd en weet je precies hoe & wat.
3 maanden geleden
Zelf wilde ik bij de eerste persé in ziekenhuis bevallen en is dus ook gebeurd. Maar eigenlijk zonder reden want ben gewoon bevallen met verloskundige en niks medisch verder. Dus nu merk ik dat ik twijfel van, misschien moet ik mezelf dan deze keer de rit heen en terug naar ziekenhuis besparen? Dat idee begint me wel aan te spreken. Al was ik paar weken terug nog stellig dat ik gewoon weer naar ziekenhuis wilde voor een veilig gevoel. Gelukkig nog lang de tijd om alles te laten bezinken en richting het einde met de verloskundige een keer te sparren. Ben verder tevreden hoe m'n bevalling vorige keer is gegaan, tijdens een wee op zo'n bal zittend heen en weer rollen werkte bij mij erg goed pijnverlichtend. Alleen de laatste paar cm heb ik op bed gelegen en dat was vreselijk. Op je rug liggen met een wee is het meest kutte gevoel. Wilde gewoon kunnen bewegen. Dus ga dat deze keer proberen te vermijden. Persen even op de rug liggen was prima maar niet die fase ervoor.
3 maanden geleden
Reactie op mm2511
Vorige bevalling ben ik ingeleid ben medisch:
Ik vond het verschrikkelijk. ...
Heb je toen een ruggenprik gehad? Daarvan kan koorts toch een bijwerking zijn? Wat een nare ervaring voor je!!
3 maanden geleden
Vorige keer heb ik de Tens gebruikt maar dat was voor mij niet prettig. Warmte van bad of douche was wel superfijn tijdens het opvangen van de weeën dus dat nu ook heel graag!
Het liefste thuis bevallen maar alls het nodig is naar het ziekenhuis ivm pijnstillingswens morfinepompje.
Zo min mogelijk medisch ingrijpen zoals schedelelektrode, knip etc
3 maanden geleden
Reactie op Anne47
Zelf wilde ik bij de eerste persé in ziekenhuis bevallen en is dus ook gebe ...
Dat noemen ze een poliklinische bevalling :) de keuze heb je tot je eenmaal gaat bevallen. Ik hield ook de optie van een thuisbevalling open en de verloskundige vond dat prima.
Ik werd uiteindelijk medisch en had geen keuze meer, moest naar het ziekenhuis. Dat kan ook gebeuren.
3 maanden geleden
Reactie op M_1986
Ik kon alleen op bed liggen tijdens de weeën, dat was de enige houding hoe ...
Ja is natuurlijk ook echt bij iedereen anders! Dus wellicht ervaar ik het deze keer ook heel anders. Ik vond de douche bijv echt vreselijk, werkte totaal niet en had het koud😂 maar zoveel vrouwen zweren erbij en helpt het wel. Gewoon maar wat houdingen/dingen uitproberen weer als het zo ver is.