52 Reacties
22 dagen geleden
Niet gefilterd water. Dat zit bomvol slechte bacteriën. Gewoon kraanwater of pakken mineraal water.
22 dagen geleden
Niet gefilterd water. Dat zit bomvol slechte bacteriën. Gewoon kraanwater o ...
Wat voor bacterien zitten er in gefilterd water dan en hoe komt dat?
22 dagen geleden
Reactie op kirstensuzanne
Wat voor bacterien zitten er in gefilterd water dan en hoe komt dat?
Pointer checks even kijken op YouTube. Daar zie je precies wat er allemaal in zit, ook in kraanwater.
“ Het meest opmerkelijke verschil tussen normaal kraanwater en het gefilterde kraanwater is het aantal bacteriën dat in het water is gevonden. “We zagen in het gefilterde water redelijk veel levende bacteriën en we zagen ook een redelijk hoge activiteit van die bacteriën”, vertelt Pieke.
Het aantal levende cellen wat ze in het water vonden, was 73.200 (cel per ml) in kraanwater, 114.900 (cel per ml) in het bronwater en 342.900 (cel per ml) in het gefilterde water. Hofman schrikt het meest van de uitslag van het koloniegetal, dit is het aantal bacteriekiemen dat zich in of op een product bevindt. Volgens haar moet het koloniegetal heel laag zijn, niet hoger dan 1 (kve per ml). In het geteste kraanwater is 1 (kve per ml) gevonden, in bronwater 4 (kve per ml) en in het geteste gefilterde water 1504 (kve per ml). “Dat is absoluut ongeschikt als drinkwater”, reageert Hofman. “Als dit kraanwater zou zijn, dan werd meteen de drinkwaterlevering stopgezet en kreeg je het advies om het water te koken.” Volgens Pieke hebben ze niet kunnen bepalen welke bacteriën het zijn, maar dat ze er zijn is geen goed teken: “De hoge waarde die wij zien is een indicator dat het water waarschijnlijk biologisch niet meer veilig is.”
Bron: https://pointer.kro-ncrv.nl/door-waterfilter-wordt-kraanwater-absoluut-ongeschikt-als-drinkwater
22 dagen geleden
Vraag me dan ook af, drinken jullie dan zelf ook geen kraanwater?
Gewoon een oprechte vraag uit interesse hoor.
21 dagen geleden
Reactie op PrettyPeacock
Vraag me dan ook af, drinken jullie dan zelf ook geen kraanwater?
Gewoon ...
Nee wij thuis niet. Alles via een los filter systeem
21 dagen geleden
Gewoon kraanwater. Hebben we ook bij ons eerste kindje gedaan. Hij leeft ook nog 😜
21 dagen geleden
Reactie op Lauraelisabeth2024
In mijn werk ben ik erachter gekomen hoe vervuild het water is in Nederland ...
Ben wel benieuwd hoe je hierbij komt. Ik werk bij een drinkwaterbedrijf. Kraanwater in Nederland is echt heel schoon. Vaak veel schoner dan mineraalwater. In Nederland zijn de eisen aan kraanwater bizar hoog en alle drinkwaterbedrijven zitten nog boven deze eisen. Een waterfilter zorgt alleen maar voor meer verontreiniging in het systeem bij slecht onderhoud.
21 dagen geleden
Reactie op catmom2
Ben wel benieuwd hoe je hierbij komt. Ik werk bij een drinkwaterbedrijf. K ...
Ik ben ook benieuwd naar haar beroep. Wat ik veel weet is dat de meeste loodgieters zeggen dat ze geen kraanwater drinken na het werken met al die pijpen en buizen
21 dagen geleden
Ik ben ook benieuwd naar haar beroep. Wat ik veel weet is dat de meeste loo ...
Ik werk als administratief medewerker bij een loodgieter bedrijf en heb dit nog nooit gehoord van 1 van mijn collega’s.
21 dagen geleden
Ik werk als administratief medewerker bij een loodgieter bedrijf en heb dit ...
Grappig mijn vriend werkt zelf ook in de bouw en niemand drinkt kraanwater
21 dagen geleden
Wij hebben een waterfilter en die gebruiken wij voor zo goed als alles. Spa ...
Een waterfilter filtert helaas geen pfas. Plus duizenden andere chemicaliën (chemicaliën die je overigens ook in flessen mineraal water vindt). Tenzij je een duur osmose apparaat hebt, die filtert al wat meer, maar ook die filtert lang niet alles helaas.
21 dagen geleden
Reactie op catmom2
Ben wel benieuwd hoe je hierbij komt. Ik werk bij een drinkwaterbedrijf. K ...
De kwaliteit van kraanwater in NL is idd hoog tov andere landen. Tegelijkertijd geeft rijkswaterstaat ook aan pas in 2033 zaken op orde te hebben met betrekking tot controle op pfas lozingen en lozingen van andere chemicaliën. Dus de "nieuwe" risico's van deze tijd, daar wordt niet scherp op gehandhaafd. Maar ja, dat geldt eveneens voor water uit flessen helaas en een water filtertje haalt het er ook niet uit voor je. Het enige dat werkt is water destilleren en dan mineralen daar aan toevoegen.
21 dagen geleden
Reactie op Jiggles
Een waterfilter filtert helaas geen pfas. Plus duizenden andere chemicaliën ...
Precies. Sommige drinkwaterzuiveringsinstallaties hebben tenminste nog osmosesystemen of granulair actief kool (wat ook regelmatig vervangen moet worden) om deze stoffen gedeeltelijk uit het water te halen, maar dat zie ik consumenten nog niet in hun waterfilters hebben zitten thuis 😂
Hou er ook rekening mee dat de zorgplicht voor veilig drinkwater ophoudt bij de binneninstallatie, dus biologische verontreinigingen die je zelf introduceert door het gebruik van filters zijn technisch gezien je eigen verantwoordelijkheid. Wat ik zelf wel logisch vind, maar waar niet iedereen het mee eens is 🥲
Dit is echt een hoofdpijndossier voor ILT, het ministerie van IenW en de drinkwatersector 😅
21 dagen geleden
Reactie op Silo91
Precies. Sommige drinkwaterzuiveringsinstallaties hebben tenminste nog osmo ...
Wat goed dat we een expert in de groep hebben! Hoe sta jij tegenover water destilleren? Niet te doen op nationaal niveau, maar wel thuis. Wat ik begrijp is dat het vrijwel alles filtert en je dus puur h2o overhoudt. Ik las van de week toevallig dat het zelfs radioactiviteit er uit filtert.
21 dagen geleden
Reactie op Jiggles
Een waterfilter filtert helaas geen pfas. Plus duizenden andere chemicaliën ...
Onze waterfilter filtert ook PFAS
20 dagen geleden
Reactie op Jiggles
Ben ik heel benieuwd wat je hebt. Heb je een link?
https://www.zerowater.nl/product/9-0-liter-glazen-filtersysteem/
Wij hebben deze in de keuken staan en gebruiken ook de filters van zerowater. Wij vervangen de filter elke 10-14 dagen gemiddeld we gebruiken hem best veel
20 dagen geleden
https://www.zerowater.nl/product/9-0-liter-glazen-filtersysteem/
Wij hebbe ...
Zo goed als alle mineralen zijn er dan natuurlijk ook uit. Als wij water drinken voegen wij altijd keltisch zeezout toe een beetje