18 Reacties

3 maanden geleden

Zolang je ziek of gedeeltelijk ziek bent gemeld, start je verlof automatisch 6 weken van te voren. Je hebt dus geen keuze meer.

3 maanden geleden

Reactie op YaraO2020

Nee zo werkt het helaas niet. Als je ziek bent tijdens je zwangerschap, dan gaat je verlof automatisch 6 weken van te voren in. UWV past dit zelf zo aan.

3 maanden geleden

Reactie op M_1986

Zolang je ziek of gedeeltelijk ziek bent gemeld, start je verlof automatisc ...
Precies dit idd.

3 maanden geleden

Ik ben zelf ook gedeeltelijk ziekgemeld ik moet 6weken van te voren met verlof dat is verplicht helaas

3 maanden geleden

Reactie op M_1986

Zolang je ziek of gedeeltelijk ziek bent gemeld, start je verlof automatisc ...
Dit

3 maanden geleden

Ik ben zelf een gedeelte ziek gemeld en moet inderdaad 6 weken van te voren stoppen. Erna pak ik vakantie op ( na de 10 weken verlof. Ik heb en erna 1 x per week de ouderschapsverlof

3 maanden geleden

Als je met 34 weken zwangerschap nog (deels) in de ziektewet zit dan moet je met 34 weken met verlof. Werk je vanaf bijvoorbeeld 30 weken je volledige uren weer, mag je tot 36 weken doorwerken. Als je graag wat langer vrij wilt naar de bevalling kun je misschien je betaald ouderschapsverlof inzetten of er wat vakantie achteraan plakken

3 maanden geleden

Bedankt voor de reacties! Antwoord is duidelijk. Ik had eigenlijk obv doorwerken tot 36 weken een mooie planning gemaakt waarmee ik met nog 8 weken vakantie tot 20 weken thuis kon zijn met de baby en dan rest van het 1e levensjaar 3,5 dag werken van betaald ouderschapsverlof. Dat zal ik dan toch anders moeten gaan inrichten. Vandaar mijn vraag.

3 maanden geleden

Reactie op LeiaO

Bedankt voor de reacties! Antwoord is duidelijk. Ik had eigenlijk obv doorw ...
Ach het zijn maar 2 weekjes.. voor hetzelfde geld beval je 2 weekjes te vroeg en heb je nog steeds je 12 weken bevallingsverlof.

3 maanden geleden

Reactie op Ber22

Ach het zijn maar 2 weekjes.. voor hetzelfde geld beval je 2 weekjes te vro ...
Ik beviel inderdaad 2 weken eerder en had heel erg spijt toen dat ik tot 36 weken had doorgewerkt (full time) de tijd van het verlof voor de geboorte krijg je niet terug en ik had een heleboel niet geregeld/af. Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit en was het prima zo hoor, maar werk deze keer uit mezelf tot 34 weken🙂 nu nog wat tijd met de oudste doorbrengen hopelijk!

3 maanden geleden

Hoi Leiao, Het klopt inderdaad wat anderen hieronder zeggen. Wat ook met regelmaat gebeurt is dat zwangeren tot het uiterste door werken terwijl ze eigenlijk in zwangerschapsverzuim horen te zitten en dan daarna inderdaad 10 weken verlof hebben, maar onvoldoende hersteld zijn en dan alsnog enkele weken langer afwezig zijn. Eigenlijk is het dan sneu dat ze tot het uiterste hebben gewerkt terwijl het niet kon, en daarna last krijgen van van alles. Vooral als je nu het niet red, inderdaad zoals hoe het hoort het verzuim in (BA beoordeelt) en kijken hoe je herstel daarna is. Wellicht heb je wel langer dan die 10 weken omdat je onvoldoende hersteld bent (kan zowel psychisch als fysiek). Volg je lijf! Succes

3 maanden geleden

Waar kan ik hierover meer lezen op internet (bv een pagina van de overheid of het UWV)? Ik kan er weinig officiële informatie over vinden.

3 maanden geleden

Reactie op letsgo

Waar kan ik hierover meer lezen op internet (bv een pagina van de overheid ...
https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werkgever/na-aanvraag-zwangerschapsuitkering/detail/ziek-voordat-mijn-zwangerschapsverlof-begint/ziek-door-zwangerschap

3 maanden geleden

Ik zit ook in ziektewet ga er idd eerder uit 34 weken. En neem daarna nog vakantie en verlof op.

3 maanden geleden

Reactie op BrittWB24

https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werk ...
Ik zal er met mijn zwangerschapsbrein ontzettend overheen lezen, maar ik lees dus nergens dat je verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof moet als je daarvoor gedeeltelijk ziek bent door de zwangerschap.

3 maanden geleden

Reactie op letsgo

Ik zal er met mijn zwangerschapsbrein ontzettend overheen lezen, maar ik le ...
Het staat er nogal omslachtig. Maar het de 4 tot 6 weken is een andere regeling. Vandaar dat je automatisch met verlof gaat. Zou je deze 2 weken wel doorwerken en deels ziek dan worden deze dagen van je verlof afgehaald. "Blijft uw werknemer ziek tot aan haar zwangerschapsverlof, dan hoeft haar niet beter te melden. De Ziektewet-uitkering stopt automatisch." De ziektewetuitkering gaat dus automatisch over in WAZO 6 weken voor de uitgerekende datum. "Ben je in de periode 6 tot 4 weken ziek dan is het volgende aan de orde: Ziek tijdens 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum: Is uw werknemer ziek in deze periode (de flexibiliseringsperiode), dan geldt het volgende: Let op: Het aantal ziektedagen trekken wij af van het totaal aan zwangerschaps- en bevallingsverlof van 16 weken. Het verlof is in dat geval dus eerder afgelopen dan gepland, maar duurt altijd nog minimaal 10 weken na de bevalling. Voorbeeld Uw werknemer is 1 juli uitgerekend. Zij spreekt met u af dat haar verlof 4 weken vóór 2 juli ingaat: op 4 juni. In de laatste week vóór haar verlof, is zij 3 dagen ziek. Daarna werkt ze door tot 4 juni; de ingangsdatum van het verlof. De 3 ziektedagen in de flexibiliseringsperiode worden van haar totale verlof afgetrokken. Het verlof is dan 3 dagen eerder afgelopen dan zij had gepland." Dit is wat ik heb ontvangen als "werkgever" van het UWV: Een zwangere medewerkster heeft recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Het zwangerschapsverlof gaat in vanaf vier tot zes weken (de flexibiliseringsperiode) voor de verwachte geboorte van het kind. De medewerkster bepaalt zelf wanneer dit verlof ingaat en stemt dit af met de werkgever. Indien de medewerkster ziek (ook gedeeltelijk) wordt door zwangerschapsklachten vooraf aan haar bevallingsverlof, is zij verplicht om 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan.

3 maanden geleden

Ik mag zelf mijn zwangerschapsverlof verlengen met 3 weken vakantie. Waardoor ik alsnog de mogelijkheid krijg de eerste 3 maanden met mijn kindje te zijn 🥰