47 Reacties

één maand geleden

Mag ik vragen wat de p waardes zijn? En wordt dit uitgelegd?

één maand geleden

Reactie op emmie12

Mag ik vragen wat de p waardes zijn? En wordt dit uitgelegd?
Percentiel Bij een echo berekenen we de p-waarde van het gewicht van je baby. Die p-waarde geeft aan hoe een ongeboren baby ten opzichte van een gemiddelde baby met deze zwangerschapsduur op de curve ligt. Een waarde van p50 betekent precies gemiddeld. Een waarde onder p10 betekent dat de baby tot de kleinste 10 van de 100 baby’s behoort en een waarde boven p90 betekent dat de baby tot de grootste 10 van de 100 baby’s behoort. En ditzelfde doen ze ook met buikje, hoofd, bovenbeen.

één maand geleden

Hoe weten jullie dit? Ik ben 27 weken zwanger en heb mijn verloskundige er nog nooit over gehoord

één maand geleden

Reactie op Anoniem1999!

Hoe weten jullie dit? Ik ben 27 weken zwanger en heb mijn verloskundige er ...
Staat op de uitslag van de 13 weken en 20 weken echo. Op mijn zwangerschapskaart en wordt verteld tijdens de echo's

één maand geleden

Weet even de deelwaarden niet, maar in zijn geheel P99, 2100 gram bij 29+4. 2,5 week ervoor zat hij nog op P84 volgens mij. Hij was 800 gram gegroeid in die weken 😳. Ook veel vruchtwater, vrijdag weer een groeiecho. Met een GUO alles bekeken en niets afwijkende gelukkig! Ook weer laten testen op zwangerschapsdiabetes en dat is het ook niet. Dus tot nu toe conclusie: grote baby 😉 vierde zwangerschap trouwens en boven de 35 jaar. Dat schijnen ook extra oorzaken te kunnen zijn.

één maand geleden

Reactie op SL1993

Met 25+4 weken buikje P7, de rest wat lager. Gewicht geschat 660 gram. Vana ...
Ik had soortgelijke resultaten bij mijn 1e kindje. Moest elke 2 weken voor groei echos en dopplers. Echt een malle molen aan onderzoeken. Uiteindelijk wilden ze inleiden bij 37 weken omdat ze dus veel te klein geschat werd. 'We weten het niet zeker, maar als ze eruit is, dan weten we het zeker! en liever het zekere voor onzekere nemen' Ik heb dit geweigerd, aangezien de dopplers goed waren, ik genoeg vruchtwater had en de baby veel voelde. Blij dat ik dat gedaan heb, ze was nét 3kg bij geboorte en 51 cm toen ze vanzelf kwam bij 40+1. Niet de grootste.. maar zeker niet te klein zoals ze dachten op de geschatte meting. Dus mijn tip aan de dames met babietjes met een lage P; staar je er niet blind op.. kijk ook naar de andere zaken (vruchtwater, voel je de baby, doppler etc..) het is maar een schatting en een gemiddelde, en da's OK 😊 niet iedereen maakt grote babies 😉 Heb het bij baby 2 ook los gelaten qua P meting. Zolang ik de baby goed voel en de onderzoeken verder goed zijn, zal het wel goedkomen.

één maand geleden

Met 26 weken was ze P22. Bij de 13 en 20 weken ook al vrij fijntjes, iig onder de P50.

één maand geleden

Reactie op Dylana1407

Ik meen dat het verschillende metingen waren van 30-33 weken. Wij hebben om ...
Volgens mij is het altijd lastig inschatten hoeveel het nou precies is. Bij ons idd ook 1900 met 30 weken. Ben benieuwd naar de 33 weken echo. Aan de ene kant fijn dat ze het in de gaten houden, aan de andere kant maakt het misschien ook onnodig alert...

één maand geleden

Reactie op Zaw88

Volgens mij is het altijd lastig inschatten hoeveel het nou precies is. Bij ...
Precies dat onnodig alertheid vreselijke. Ik zit ook nog in een ziekenhuis waar veel studenten rond lopen en alles extra is. 😂 Wij mogen 15 okt terug

één maand geleden

Reactie op Dylana1407

Precies dat onnodig alertheid vreselijke. Ik zit ook nog in een ziekenhuis ...
Oh heerlijk, en dan moet soms alsnog iemand anders meekijken omdat ze niet helemaal zeker zijn. Heel herkenbaar helaas haha. Wij ook 15 oktober! Laten we elkaar op de hoogte houden :)

één maand geleden

Reactie op Zaw88

Oh heerlijk, en dan moet soms alsnog iemand anders meekijken omdat ze niet ...
Soms is er een student erbij. Maar we mogen het weigeren als we het niet zouden willen. Ik heb wel het geluk dat we de combi verloskundige hebben en ziekenhuis nog. Ben nu maandje verder met de zwangerschaps diabetes en hoge bloeddruk

één maand geleden

Vandaag een groeiecho gehad omdat mijn baarmoeder te hoog leek te zitten. Meting buikje gaf een P-waarde van 94 aan, wel iets hoger t.o.v. de 20 weken echo. Voor de zekerheid morgen de glucose test om zwangerschapsdiabetes uit te sluiten. Ik voel mij relaxt en denk dat het allemaal wel meevalt qua meting. 🙃

één maand geleden

30 weken en P 94 oeps haha extra groeiecho ingepland en een suiker test.

één maand geleden

Reactie op Anka38

Ik had soortgelijke resultaten bij mijn 1e kindje. Moest elke 2 weken voor ...
Ik vind het zo fijn om zulke reacties en ervaringen te lezen! Voor mijn gevoel zit het ook allemaal wel goed. Mijn buik groeit met de dag, Mijn gewicht wordt hoger, ik voel haar met de dag meer en krachtiger bewegen! Ik ben zelf ook klein en dun. Mijn man is klein. Bij mij hadden ze het ook over inleiden bij max 38 weken. Terwijl dopplers goed zijn. Nu is het natuurlijk even afwachten hoe het tegen die tijd is, maar inleiden zie ik nu ook niet perse zitten. Het is dat het ons eerste kindje is, alles nieuw, dus we nemen dan liever het zekere voor het onzekere. Maar mocht het "gewoon" wat kleiner zijn, weet ik dat ik dit bij een volgende zwangerschap zeker met een korreltje zout neem! Ik hoop natuurlijk dat het achteraf allemaal meevalt en we hier inderdaad zo op terug kunnen kijken. Want een onbezorgde zwangerschap is het niet meer op deze manier.

één maand geleden

Bij 28+4 zat onze kleine man op P54. Helemaal prima dus. Volgende week met 31+5 weer een echo.

één maand geleden

Reactie op SL1993

Ik vind het zo fijn om zulke reacties en ervaringen te lezen! Voor mijn gev ...
Fijn om te lezen dit. Vertrouw echt op je onderbuik gevoel hierin! (En je VK 😄) Ik ben heel blij dat we zo'n goed medische ondersteuning hebben tegenwoordig, maar soms vind ik de interventies wat too much. Eerder inleiden om deze reden vind ik persoonlijk niet nodig als er geen acute reden voor is. Ik hoor steeds meer ervaringen van dames die ingeleid worden en dat dit ook vaak gedoe oplevert of misschien zelfs wel een keizersnede. Als het écht nodig is, snap ik dat, maar ik vraag me soms wel af of het helpend is op deze manier. Die laatste weekjes hebben ze vaak echt nog nodig om wat vetjes te kweken. De baby komt als hij/zij er klaar voor is. 😊

één maand geleden

Ik heb een aantal groeiecho's gehad omdat de kleine op p5 zat met 24 weken.. Nu met 31 weken een groeiecho's meer omdat meneer op zijn eigen lijntje verder groeit, doorbloeding van navelstreng was ook supergoed.. Dus gewoon een kleine baby, was mijn dochter ook en nu niets meer van te zien 😅

één maand geleden

Reactie op Esmeevand

Iemand ook bekend met dat er bij 20 weken hoge P (p94) is geschat en met 27 ...
Ik! Zat met 19 weken op P81, met 24 weken op P41 en met 27 weken op p39. Placenta is gecheckt en die werkt gewoon goed. En m'n zwangerschapsdiabetes is blijkbaar goed onder controle.

één maand geleden

Ik ben 29+1 en ben vorige week door de verloskundige doorverwezen naar de gynaecoloog vanwege P-waarde van 6. Nu hebben we iedere week groeiecho’s in het ziekenhuis. Alleen vandaag te horen gekregen dat de groei van het bovenbeentje zo achterloopt dat we een GUO moeten laten uitvoeren in het Erasmus MC. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het allemaal zo eng en vind het (door de hormonen) zo lastig om hier rationeel over te denken.

één maand geleden

Morgen 31 weken en baby is vandaag geschat op 1600 gram. Weet iemand welke p-waarde dit is?