29 Reacties
5 maanden geleden
1 ding is zeker, een bevalling kan je niet te veel plannen. Ik ben er vorige keer niet veel mee bezig geweest en nu ook niet, mij hielp het heel erg de basis te weten. Dus een beval cursus is heel erg aan te raden. Verder dat je geen ruggenprik wilt is een mooie wens (deze had ik ook) maar zoals al eerder gezegd een bevalling is niet te plannen. Mijn dochter raakte in nood na inleiding. Ik moest een ruggenprik zodat ze de weeën op wekkers maximaal konden zetten. Ik hoop dus ook niet ingeleid te hoeven worden, maar ja ook dit weet je van te voren niet… gewoon ontspannen er over na blijven denken. En echt de pijn vergeet je meteen! Ik zal echt niet meer weten hoeveel pijn het deed.
5 maanden geleden
Ik ben er zelf niet zo mee bezig. Maar ik weet wel dat ik in het ziekenhuis wil bevallen en de ruggenprik wil ik heel graag. Ik heb zelf een chronische slijtage in de rug wat voor mij nog meer druk en pijn zal geven.
Een wens heb ik wel is om in bad te bevallen als het kan. Thuis bevallen liever niet.
Mijn verloskundige weet dat ik in het ziekenhuis wil bevallen en wat waarschijnlijk ook moet.
Maar dat zien we dan wel weer
5 maanden geleden
Reactie op Chalot
1 ding is zeker, een bevalling kan je niet te veel plannen. Ik ben er vorig ...
Dat geloof ik, en dit zijn natuurlijk uitzonderingen. Gelukkig ben ik wel realistisch en als iets veranderd dat ik meteen kan omschakelen. Voor alsnog is dit mijn eerste wens. 🥰
5 maanden geleden
Ik ben ook ingeleid de vorige keer en wie liever geen ruggenprik. Door weeenstorm kon ik het echt niet meer opvangen, dus toch een ruggenprik gekregen en dat was zo een opluchting. Had ik het maar eerder gedaan! Dus ik kijk deze bevalling heel erg naar wat er op mijn pad komt en als nodig dan ga ik echt eerder zelf om vragen
5 maanden geleden
Dag lieve mama,
Mondjes maat denk ik er wel over na en lees ik eens wat. Het is ons eerste kindje en eerste bevalling. Ik heb voor alsnog de wens om zoveel mogelijk "hands off" te bevallen. Lijkt mij fijn om naar mijn lijf te luisteren, dat te volgen, in mijn bubbel te zittej met mijn vriend en de verloskundige het te laten volgen en aanschouwen. Lekker zelf m'n baby aanpakken en zo min mogelijk controle op zaken zoals ontsluiting en liefst geen interventies.
Ik begrijp dat dit een wens is en dat ik daadwerkelijk niet zoveel controle heb over hoe het zal gaan. Moet er in geval van nood en gevaar ingegrepen worden: gaat dat gewoon gebeuren en dan sta ik daar helemaal achter. Ik sta mijzelf ook toe dat mijn eigen wensen misschien ineens wel veranderen. Dat ik toch wel wil weten hoeveel ontsluiting ik heb bv. Dat ik toch ineens naar ziekenhuis wil voor ruggenprik.
Verder liefste thuis en in bad.
We shall see. Ik ga het benoemen en beschrijven en laat het ook weer los. 😉
5 maanden geleden
Wat bedoel je precies met rugpijn? Als in: een paar dagen na de bevalling of langer? Ik kan er niet zo snel iets over vinden?
5 maanden geleden
Reactie op Luchtballonnetje
Wat bedoel je precies met rugpijn? Als in: een paar dagen na de bevalling o ...
Ik ben fysiotherapeut en begeleid veel zwangere tijdens, maar ook na zwangerschap. Helaas komt het (zeldzaam) wel eens voor dat vrouwen langere tijd last houden van rugklachten. Hier is niet mega veel aan te doen. Ik zelf heb ook een ruggenprik gehad en geen last gehad.
5 maanden geleden
Reactie op Luchtballonnetje
Wat bedoel je precies met rugpijn? Als in: een paar dagen na de bevalling o ...
Aanhoudende levenslang rugpijn is wat een hoop aantal vrouwen over hebben gehouden. Ik was dus zaterdag bij de verloskundige en die bevestigde het idd ook al.. je moet even op topics zoeken met ruggenprik. Sommige nemen ivm een ruggenprik morfine er naast!
5 maanden geleden
Ik ben er ook best wel mee bezig. Vorige keer heb ik als heel heftig ervaren. Het hoofdje van ons dochtertje stond scheef. Ik had geen persweeën dus moest haar op eigen kracht uitpersen. Ondertussen viel haar hartslag weg...pff..Achteraf was het logisch dat het zo zwaar was omdat haar hoofdje scheefstond.
Vanwege bloedverdunners moet ik ingeleid worden. Daarin heb ik geen keus.
Al eerder heb ik 2x een ruggenprik gehad. 1x omdat m'n 1e bevalling veel te lang duurde, en ik op was. De 2e keer voor een curretage. Zelf heb ik daar echt niks aan over gehouden.
Persoonlijk overweeg ik het nu weer te vragen alleen weet ik nog niet of dat mogelijk is icm bloedverdunners.
En wat iemand al eerder schreef: je bevalling is niet te plannen...soms gebeuren er onverwacht dongen waardoor er andere keuzes gemaakt moeten worden...
Bij onze eerste braken m'n vliezen met 36.3...moest toen echt wel even schakelen. Thuis bevallen werd medisch...
5 maanden geleden
Ik ben er ook al wel mee bezig, maar meer omdat ik veel klachten heb overgehouden aan mijn 1e bevalling. Hierdoor mag ik nu ook kiezen voor een keizersnede. Dit was voor mij de geruststelling om toch weer zwanger te worden, maar nu ik weer zwanger ben twijfel ik toch of ik niet vaginaal wil bevallen. Wat als ik mezelf beroof van wél een fijne ervaring en meteen voor een buikoperatie kies? Hierover ga ik nog meer in gesprek met de gynaecoloog en verloskundige.. ik weet het nog niet zeker maar het houd me wel bezig.
Ik had bij mijn 1e een weeënstorm zonder ingeleid te worden ofzo, heb toen bij 7cm nog de ruggenprik gekregen en dat was HEMELS! Doe waar je je goed bij voelt op dat moment.. het nemen van een ruggenprik is echt geen falen ofzo! Ik vind het ook altijd zo rot als iemand zegt van: oh heb je een ruggenprik gehad? Ik heb het helemaal gedaan zonder pijnbestrijding! Ja oke, voel je je nu beter dan de rest? Wat ik bedoel te zeggen is dat je gewoon moet doen wat JIJ wil! Uit ervaring weet ik dat als je zo veel pijn hebt dat echt niks je meer boeit en je je hele plan zo achterover gooit.
5 maanden geleden
Reactie op Dylana1407
Ik ben er zelf niet zo mee bezig. Maar ik weet wel dat ik in het ziekenhuis ...
Bedoel je of een ruggenprik of in bad? Want samen is niet mogelijk
5 maanden geleden
Ik zou je niet teveel zorgen erover maken. Ik wilde ook graag geen ruggenprik, maar geloof me, wat een opluchting was die ruggenprik hahahaha. Volgensmij is de kans op blijvende rugpijn echt minimaal.. het ligt er ook een beetje aan wat voor ruggenprik je krijgt (de ruggenprik bij de keizersnede is een hele andere dan de ruggenprik die je krijgt bij het verlichten van de pijn..)
5 maanden geleden
Je hebt het niet in de hand. Ik wou de eerste thuis, had een bal en bad klaar gemaakt, enz. Maar mijn eerste bevalling was niet thuis en vond ik erg pittig. Langdurig gebroken vliezen waardoor ik naar het ziekenhuis moest, natuurlijk begonnen met bevallen, toen de ruggenprik, toen toch nog weer ingeleid omdat de weeën wegvielen door de ruggenprik, en continu been weeën. Verder 0 complicaties.
Nu wil ik alsnog weer proberen thuis te bevallen: rust, thuis, kan thuis doen en laten wat ik wil met weeën, ruggenprik werkt naar mijn gevoel vast toch niet dus ziekenhuis is een no go als excuus, dus ik ga weer een mega knop omzetten als de tijd komt 🙆🏻♀️ Duimen dat ik niet medisch wordt uit eindelijk, zoals de eerste 🤞🏼
5 maanden geleden
Reactie op mm2511
Ik heb vorige keer traumatische bevalling gehad.
Er zijn dus dingen wat ik ...
Hier ook! Spoedkeizersnede gehad ook. Deze keer sta ik open voor het natuurlijk proberen tenzij ik ingeleid moet worden, dan direct keizersnede. Dat ga ik niet weer doen 😉. Ik krijg ook hulp voor mijn vorige bevalling.
5 maanden geleden
Reactie op Littlemanmay2022
Hier ook! Spoedkeizersnede gehad ook. Deze keer sta ik open voor het natuur ...
Hier precies het zelfde 🙃
Ik had een ruggenprik wat niet werkte, kreeg koorts, totaal ruptuur, fluxus en moest 7 weken daarna weer geopereerd worden (placenta resten). Ik hoop dat we het beiden heel anders mogen ervaren dit keer!
5 maanden geleden
Reactie op mm2511
Hier precies het zelfde 🙃
Ik had een ruggenprik wat niet werkte, kreeg koo ...
Ooooh dat is veel heftiger nog!! Ik werd ingeleid en kreeg vanaf moment 1 weeenstormen, 0 rust tussen de weeen dus ik werd gek. Paniekaanvallen van de medicijnen, uiteindelijk viel zijn hartslag meerdere keren weg waardoor ik steeds remmers en opwekkers om en om kreeg (niet fijn!) en vervolgens een spoedkeizersnede na uren lang weeen. Meneer had de navelstreng 2x om zijn nek, maar hij kwam gelukkig ter wereld met een apgar van 9. Flinke klap na de tijd door de oxytine, veel paniekaanvallen etc dus deze keer hulp. Heb nogsteeds een trauma van de bloeddruk meter helaas, elke keer bij meten is de bovendruk heel hoog maar onderdruk gewoon 60 😅. Dus daar krijg ik nu hulp voor!
5 maanden geleden
Reactie op Littlemanmay2022
Ooooh dat is veel heftiger nog!! Ik werd ingeleid en kreeg vanaf moment 1 w ...
Oh jeetje ook zo naar! Ja had ik ook ging van 0 naar 100 door inleiding. Been/buik/rug weeen en non stop en weeenstormen.
Ik had HG zwangerschap dus was al ‘op’ voor de bevalling moest beginnen.
Voel me nu dus topfit. Ben benieuwd hoe het deze keer gaat verlopen (voor ons beiden) haha.