68 Reacties

4 jaar geleden

Welk fruit en/of groeten hebben jullie gegeven in het begin ? Wij moeten binnen een tweetal weekjes beginnen maar moeten wortelen vermijden omdat dit blijkbaar constipeert en ons zoontje een moeilijke stoelgang heeft. We dachten aan erwtjes, courgette, spinazie. Maar misschien hebben jullie andere raad gekregen of ideetjes 🤗

4 jaar geleden

Reactie op JGilsoul

Welk fruit en/of groeten hebben jullie gegeven in het begin ? Wij moeten bi ...
Wij zijn begonnen met bloemkool, broccoli, wortel en zoete aardappel. Hierna ga ik denk ik courgette erwten toevoegen. Spinazie mag volgens mij niet (te vaak) ivm hoge oxaalzuur ofzo...

4 jaar geleden

Reactie op Alleenmaarliefde

Wij zijn begonnen met bloemkool, broccoli, wortel en zoete aardappel. Hier ...
Zoete aardappel, top. Had ik niet aan gedacht. Wel leuk alternatief indien de hartige smaak hem niet zo bevalt aangezien we met de groeten gaan starten en later het fruit. Voor spinazie zullen we wat wachten. Had dit op het internet gevonden maar heb hier ook nooit andere mama's over zien posten dus neem liever het zekere voor het onzekere. En vlot het bij jou? Merk je al dat sommige groeten makkelijker gaan dan andere ?

4 jaar geleden

Mijn zoontje is 4 maanden en ik ben vorige week ook gestart met de groentehapjes (wortel, bloemkool en broccoli). Volgende week gaat hij courgette en zoete aardappel eten. De eerste twee keer kokhalsde hij, nu smult hij er van 😁 De voedingskalender van Kind en Gezin vind ik heel handig!

4 jaar geleden

Reactie op Isabelle2

Mijn zoontje is 4 maanden en ik ben vorige week ook gestart met de groenteh ...
Ga de kalender zo bekijken. Dank je voor de tip. Ben benieuwd naar zijn reactie de eerste keer. Weeral een grote stap 😍

4 jaar geleden

Reactie op Sylvianne

Ik ben sinds afgelopen weekend ook begonnen met oefenhapjes geven.. ze vind ...
Ik zou even wachten en over een tijdje weer proberen. Het moet vooral leuk zijn toch :-)

4 jaar geleden

Reactie op MoniqueKsW

Ons mannetje is komend weekend 4 maanden. Gisteren voor het eerst wat gepra ...
Hier ook borstvoeding en het duizelt mij ook met alle adviezen. We beginnen vandaag met een paar hapjes. Ze kijkt de afgelopen week heel geïnteresseerd naar ons als we eten. Leuk om te proberen!

4 jaar geleden

Reactie op Sylvianne

Ik ben sinds afgelopen weekend ook begonnen met oefenhapjes geven.. ze vind ...
Dan Zou ik even stoppen en n een tijdje weer proberen. Het zijn geen noodzakelijke hapjes en echt voor het proberen, ervaren, bedoeling dat het iets positiefs is lijkt mij :) en als je dan weer eens probeert ook een flink aantal dagen achter elkaar hetzelfde geven om te laten wennen

4 jaar geleden

Wij zijn hier vorige week begonnen met een beetje zoete aardappel, onze dochter van 4 maanden vindt het heel leuk en ze krijgt het goed weg, maar ze heeft deze week ontzettende kramp gekregen en heftige luiers dus ik ben nu weer gestopt. Over een maandje nog maar eens proberen denk ik. Zijn er meer kindjes bij wie het nog niet lekker viel?

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

Wij zijn hier vorige week begonnen met een beetje zoete aardappel, onze doc ...
Ik mag even afkloppen. Bij ons gaat het tot nu toe goed, ook met de ontlasting. In de ochtend fruit en laat in de middag, half 6, wanneer we standaard aan tafel zitten, eet zij gezellig met ons haar groentjehapje. Broccoli, bloemkool, worteltjes en erwten tot nu toe gehad en het gaat er met gemak in. Binnekort beginnen met zoete aardappel 😋

4 jaar geleden

Door het introduceren van de eerste oefenhapjes krijgen we nu poepluiers tijdens de vroege uurtjes, rond 5u30, terwijl ons zoontje gewoonlijk klokje rond sliep tot 7u30. Nu geef ik de eerste voeding vroeger maar merk ik dat hij moe is tijdens het drinken en snel terug in slaap valt. Op zich niet erg maar als ik zijn flesjes om de 4u geef zoals gewoonlijk zou hij om 18u al de laatste voeding krijgen ipv 19u39. Nu twijfel ik of ik hem na het verversen terug te slapen leg of sleutel aan de uren tussen iedere voeding, 3u30 ipv 4u en een extra voeding toevoeg. Hoe hebben jullie dit aangepakt ?

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

Wij zijn hier vorige week begonnen met een beetje zoete aardappel, onze doc ...
Dit is de reden dat ik na verdieping besloten heb om tot 6mnd te wachten. Geef wel bv :)

4 jaar geleden

Dit is de reden dat ik na verdieping besloten heb om tot 6mnd te wachten. G ...
Ik geef ook bv. Heb ook gelezen dat het goed is te wachten dus dan doen we dat maar :-) bij mijn zoontje destijds kan ik me niet herinneren dat hij er zo'n last van had eigenlijk. Maar maakt niet uit, geen haast.

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

Ik geef ook bv. Heb ook gelezen dat het goed is te wachten dus dan doen we ...
Nee inderdaad! Ik dacht ook hup 4 maanden starten met die hap! Totdat ik me ging verdiepen :) ze is nu 4 maanden en gaat nog prima op alleen bv :)

4 jaar geleden

Reactie op JGilsoul

Zoete aardappel, top. Had ik niet aan gedacht. Wel leuk alternatief indien ...
Zoete aardappel is een leuke toevoeging. Mijn zoon eet niet zo lekker broccoli en bonen, maar wel als het gemengd is met wat zoete aardappel. Ideaal. Eigenlijk is ieder hapje er hier tot nu toe perfect in gegaan. Zelfs in dingen waar hij een vies gezegd bij trekt wet hij gewoon door. 😬

4 jaar geleden

Nee inderdaad! Ik dacht ook hup 4 maanden starten met die hap! Totdat ik me ...
Hi Demi44, ik sta er hetzelfde in na me er te hebben verdiepd. alleen zit ik wel mee dat mijn zoontje erg gevoelige darmen heeft en duurt bij hem langer om te wennen aan verandering van voedsel dus zit daarom wel in dubio om hem niet af en toe wel iets te geven vanaf 5 maanden. Aan de andere kant is het misschien daarom juist goed te wachten. Ik had laatst wortelhapjes gemaakt (ben alvast wat aan het klaar maken en invriezen) en had van wat ik overhad 3 dagen een hapje gegeven. Hij vond het niet zo heel boeiend (terwijl hij wel nieuwsgierig is maar daadwerklijk een hap vind ie niet zo lekker haha). Maar vraag me wel af of hij straks als hij de hapjes echt nodig heeft het ook echt oppakt (vast voedsel eten) en er niet juist erg veel last van krijgt met zijn darmen. Vind het nog wat lastig. Hoe denk jij daarover?

4 jaar geleden

Reactie op AnnieB-24

Hi Demi44, ik sta er hetzelfde in na me er te hebben verdiepd. alleen zit i ...
Geef je borst of flesvoeding? 😘 als je borstvoeding geeft zijn de darmpjes met 4/5 maanden nog niet volledig ontwikkelt wat darmflora betreft. Dit is bij bv pas met 6 maanden. Juist als je zoontje dus gevoelige darmpjes heeft zou ik zeker wachten. Als je straks wel begint met introduceren zou ik zeker een aantal dagen op rij hetzelfde aanbieden en niet teveel door elkaar heen :) ook hele kleine porties! Begin met 1 a 2 lepeltjes. Mocht je de artikelen willen inzien, als je onder alle reacties kijkt kom je 2 linkjes van mij tegen 😘. En als je wel eerder wil starten is dat ook prima he :). Bij flesvoeding is dit sowieso minder aan de orde. Maar bij bv zou mijn advies zijn wachten 😊

4 jaar geleden

Geef je borst of flesvoeding? 😘 als je borstvoeding geeft zijn de darmpjes ...
Bedankt voor je reactie!😘 Ik geef borstvoeding en had inderdaad die links en de wetenschappelijke artikelen gelezen (zelf onderzoeker dus vind dit altijd enorm interessant). Enige wat me opviel is dat het vooral gericht is op het lichamelijke aspect en niet het mentale (wennen aan eten van vast voedsel/nieuwe smaken). Ik merkte dat dat beetje wat ik gaf (2 lepels wortel voor 3 dagen, omdat dat over was) niet heel soepel ging en ging daardoor twijfelen ook omdat hij toch wel gevoelige darmen heeft en ik het dus echt langzaam moet opbouwen. Dus een extra inzicht is dan heel fijn🥰 ik ga gewoon nog even wachten tot 5/6 maanden waarschijnlijk is hij er ook meer aantoe straks dan nu en dan weer eens kijken hoe het dan gaat. Bedankt!😘 ps het leverde wel grappige foto's/beelden op🤣

4 jaar geleden

Reactie op AnnieB-24

Bedankt voor je reactie!😘 Ik geef borstvoeding en had inderdaad die links ...
Klopt zeker wat je zegt! Het mentale aspect word veel overgeslagen. Je hoort ook vaak ja maar hij is er aantoe. Tussen de leeftijd van 4/6 maanden is alles interessant en zijn ze aan toe! Je zou ook nog kunnen kiezen voor de rapley methode! Daar twijfel ik nog tussen. Dan krijgt hij minder binnen, maar leert hij wel op zijn eigen manier alle smaken en textuur ontdekken! Misschien voor zijn gevoelige buikje wel fijn 😊

4 jaar geleden

Reactie op AnnieB-24

Bedankt voor je reactie!😘 Ik geef borstvoeding en had inderdaad die links ...
Hahahah hele leuke beelden 😂 zo kijkt mijn dochter elke ochtend met de vitamine D... is smaakloos maar denk dat ze de olie substantie niet lekker vind voelen in haar mond 😂🤷🏼‍♀️