30 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb exact hetzelfde. Onze kleine meid is 10 weken en mijn borstvoeding loopt erg terug. Ik heb een dubbele borstkolf gehaald bij de thuiszorgwinkel. Advies vanuit consultatiebureau was dat als ik graag bv wilde blijven geven dat ik na elke voeding moest kolven, en 1x per dag klusterkolven. Hier zijn verschillende manieren voor, ik heb de variant gedaan van 1 uur lang elke 10 minuten op en af kolven (dus 10 min kolven- 10min rust X3) Verder bieden we haar na de voeding nog een fles aan omdat ze ook te weinig groeide. Ene x drinkt ze m wel op andere x niet. Ik ben wel van mening dat je niet koste wat wat kost aan borstvoeding vast moet blijven houden. Ik merk dat al dat kolven erg veel energie kost (van de voedingen om de 3u ben je gewoon een uur bezig) en dat je dag voornamelijk bestaat uit voeden en zorgen dat je productie op gang komt. Ik doe dit nu 2 weken en heb besloten dat ik nu terug ga naar 2x per dag kolven en indien dat onvoldoende productie oplevert gaan we over op flesvoeding.. De nachten slaapt ze trouwens wel door, dit gaan we ook niet onderbreken. Vindt nachtrust en regelmaat belangrijker dan haar wakker maken om je productie te bevorderen, en dat je snachts opstaat om te kolven heb ik echt respect voor dat doe ik toch nog net niet 😅 Hopelijk heb je er iets aan! Succes! Ps. en anders een x lactatiekundige bellen, die hebben ook echt goede tips!

4 jaar geleden

Jeetje wat heftig dat je s nachts staat te kolven. Weet je zeker dat ze niet genoeg heeft? Kan ook een sprongetje zijn en daardoor wat 'ontevreden' gedrag en/of behoefte aan de borst. Dat denk ik althans dat hier aan de hand is.... mijn dochter is bijna 12 weken. Ik heb hier ook het idee dat ze soms ontevreden is na een voeding maar als ze vervolgens pas 4 uur later weer vraagt om een voeding denk ik, dan zal het toch wel genoeg geweest zijn? En als ze meer nodig hebben gaan ze er vanzelf om vragen... als je daar aan toegeeft krik je je productie wel weer op. Geloof ook wel dat er vaak regeldagen zijn rond 3 maanden. Dus misschien zitten die eraan te komen bij jullie. Wel lastig hè. Maar niet te veel aan jezelf twijfelen hoor! Ik denk dat moeders die borstvoeding geven vaak de neiging hebben ontevreden gedrag te wijten aan hun borsten maar dat is zeker niet altijd nodig :-) als je op verzoek voedt moet het echt goed komen. Zeker als je het nu al 3 maanden volhoudt.

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

Jeetje wat heftig dat je s nachts staat te kolven. Weet je zeker dat ze nie ...
Dat dacht ik dus ook! Maar blijkbaar zijn er dus ook kindjes die prima tevreden zijn met te weinig (onze meid doet dit nml) De enige manier waardoor je er achter kan komen dat ze te weinig binnen krijgen is dat je ze frequent weegt. Mijn dochter slaapt al vanaf 2 weken door, nu zelfs vanaf 22:00 tot 9:00 de volgende dag, en toch kreeg ze te weinig binnen. Haar groei liep terug terwijl ze prima tevreden was. Ik wil Marianne niet onnodig onzeker of ongerust maken maar het kan dus ook gewoon zijn dat je productie terug loopt en dat je dus ook echt bij moet gaan voeden.

4 jaar geleden

Ik heb hier ook een dubbele borstkolf en het laatste flesje kolf ik en dat geeft de papa. Een maand geleden kolfde ik dan wel bijna 200 ml, maar de laatste dagen is het 60-80 ml 😔. Ik denk dat ze honger heeft omdat ze zoekt, zuigt en loslaat + huilt. Als ik dan nakolf komt er eigenlijk ook niets meer uit. Het klusterkolven wil ik morgen eens proberen. Ik kreeg gisteren van de verpleegster het advies om meer rust te nemen, alsin een middagdutje.... Maarja, dat is niet te combineren met mijn werk 😂

4 jaar geleden

Reactie op MieVG

Dat dacht ik dus ook! Maar blijkbaar zijn er dus ook kindjes die prima tevr ...
Ooh ja dat ken ik niet, gelukkig. Goed dat je er zo achter kwam.

4 jaar geleden

Reactie op Claudia_A

Ik heb hier ook een dubbele borstkolf en het laatste flesje kolf ik en dat ...
Zo dat is wel een flink verschil inderdaad. Balen hoor. Hoop dat je eruit komt evt met hulp van lactatiekundige en anders gewoon op een andere manier met flesvoeding. 👍

4 jaar geleden

er zijn pillen op natuurlijke basis, die productie verhogen, bij mij lijkt het te helpen. ik geef ook borstvoeding, maar vind flesvoeding wel makkelijker, ik gaf bij mijn 1e kind nl. in het begin bv, waarbij ik snel fv erbij ging geven. en niet lang daarna alleen fv. Je weet met fv. hoeveel er binnen gaat en met bv kan dat alleen als je gaat kolven. ik ga nu wekelijks thuis op de weegschaal met de kleine, vervolgens alleen wegen. kreeg het als tip van mijn schoonzusje. heel stom maar heb er nooit aan gedacht bij mijn eerste 🤣.

4 jaar geleden

Reactie op Claudia_A

Ik heb hier ook een dubbele borstkolf en het laatste flesje kolf ik en dat ...
Heel veel Succes! Ik hoop dat t helpt! Ik herken echt mezelf hierin, ik kolfde ook vlot 150-200 per borst in het begin en moet nu blij zijn als ik er nog 50 uit getrokken krijg.. Gek hè dat je lijf niet meewerkt.. Veel drinken is btw ook belangrijk hè, minimaal 1,5 L (liefst 2) ik ben hier zelf ook niet zo een held in 😅

4 jaar geleden

Je kan het beste zoveel mogelijk aanleggen. Een baby krijgt veel meer uit de borst dan een kolf. Er zijn natuurlijk ook regeldagen of een sprongetje. Hier komt mn zoontje ook soms een stuk vaker, dat ik denk hmmm mn borsten zijn nu wel leeg. Maar ik probeer hem zoveel gewoon aan te leggen paar dagen later merk ik echt dat mn borsten weer een stuk voller zijn. Huid op huid contact helpt ook vaak. En als je borstvoeding wil blijven geven, bel desnoods een lactatiekundige. Die kunnen even meekijken en je tips geven. Helpt vaak heel goed. Ook kun je dat beter iets te vroeg doen dan dat je het te laat doet. Misschien ook voor je eigen gevoel om te weten hoe of wat.

4 jaar geleden

Wat bij mij helpt is havermout eten en vooral, wel niet gezond, zijn speculoospasta en botergaletten. Ik krijg diezelfde nacht echt superveel melk bij.

4 jaar geleden

Ik heb ook veel gezocht naar manieren om de productie te verhogen. Drie dingen hebben bij mij wel wat gedaan. Dadels, dille en bier ( alcoholvrij uiteraard). En ja allerbelangrijkste is goed water drinken. Succes en maak vooral geen stress want dat kan ook averechts werken.

4 jaar geleden

dat heb ik ook gehad! mijn ervaring is dat WAT je eet heel weinig invloed op je productie heeft... als je maar eet en drinkt.... de enige wat míj ECHT heeft geholpen is de baby zo veel mogelijk aanleggen, dag en nacht, bij ieder geluidje of onrust, daarnaast zo veel mogelijk tijd samen brengen, knuffelen, draagdoek/draagzak, huid op huid contact. Des nods een paar dagen samen in bed doorbrengen, als het mogelijk is (in het weekend?). Eet en drink voldoende. En probeer niet te stressen, want dat is ook niet echt goed voor je productie. En inderdaad als het niet helpt, lactatiekundige inschakelen. Succes❤❤

4 jaar geleden

He wat onwijs vervelend zeg! Bij 3maanden kunnen ze regeldagen hebben ( hier ook gebeurd) en een sprongetje. Ik zou vooral gewicht in de gaten houden, dat is de beste graadmeter voor voldoende voeding en bij 3 maanden vlakt de groeicurve van babies ook iets af dus hou dat ook in je achterhoofd. Toen mijn productie niet op gang kwam moest ik veel aanleggen en kolven inderdaad! Je zou ook een oxytocine neusspray kunnen vragen bij huisarts. Vooral wil ik meegeven loop jezelf niet voorbij liever kv en een blije mama dan bv en een oververmoeide mama. Denk ook aan jezelf❤

4 jaar geleden

Wat bij mij goed hielp was extra veel water drinken en kolven om de 3 uur. En dat betekent ook in de nacht. Na 3 dagen zag ik al een flink verschil! Van 50-70 ml naar 100-150 per borst. Je kan ook altijd gratis 24/7 contact opnemen met voedingsdeskundigen van Nutricia. Op hun website staat hoe. Heb hen geraadpleegd toen ik vermindere productie had.

4 jaar geleden

Ik heb als ontbijt havermout met dadels en appel gegeten en al een halve liter water en een halve liter thee op. Ons meisje heeft gegeten en ik heb al nagekolfd. Ik zal alle tips de komende dagen proberen. Ik ben benieuwd.

4 jaar geleden

Naast alle gegeven tips, zou je ook “boezemvriendjes” (kan he zo op internet vinden) kunnen nemen. Dat is volledig natuurlijk en je productie gaat na een dag echt al merkelijk stijgen!

4 jaar geleden

Pff ja ik herken het helaas ook mijn dochter is ondertussen bijna 12 weken en eerst met mijn overproductie moest ik met hand afkolven en haalde ik er binnen 5 min (hoogste druk) meer dan 50 ml af en nu als ik kolf is het aan beide borsten Max 60 ml en dat 20 min lang.... heel frustrerend

4 jaar geleden

Ik drink de mamathee van kruitvat en doe er 1 theelepel komijn poeder in.komijn verminderd de krampjes dus heel goed voor de baby en zorgt ook dat je productie op gang komt,mamathee geeft echt een boost en natuurlijk veel water drinken succes🙏🏻

4 jaar geleden

Herkenbaar! Mijn lactatiekundige gaf mij als tip om onze zoon vooral aan te leggen in de late avond en in de nacht. Onze kleine man haf wat opstart problemen met een te kort tomgriempje waardoor het drinken minder goed ging. Daarom geef ik ook de helft van de voedingen met de fles. Ik leg hem nu in de ochtend voor werk en in de avond voor ik ga slapen aan. Verder kolf ik nu 2x p.d. (Moest eigenlijk 3x p.d. van de lactatiekundige, maar sat is neit haalbaar met werk)en krijgt hij flesjes op de opvang met afgekolfde voeding.. in het begin heb ik iedere voeding gekolfd om de productie te stimuleren, dus ik heb een mooi voorraadje opgebouwd. Maar ik merkte ook dst het terugliep omdst ik soms te moe was om 2x p.d. aan te leggen.. Sidns deze week doe ik dat wel weer + 2x p.d. kolven in e hoop dat het weer meer wordt. Gelukkig drinkt onze zoon nu uit de borst beter als uit de fles (erg langzaam met speen 2), wat het ook leuker en minder vermoeiend maakt.

4 jaar geleden

Ik kolf de voorheen maar in totaal 70/80 cc, door de boezemvriendjes heb ik nu dubbele productie! Wel moest ik zo laat mogelijk powerpumpen, dat houdt in: 10 min kolven, 10 min rust en dat 3x.