15 Reacties

4 jaar geleden

Of iemand tips; altijd welkom😊

4 jaar geleden

Ik heb zelf ruim 8 maanden bv gegeven, maar ik heb gehoord dat er geen verschil is tussen kunstvoeding of borstvoeding wat betreft doorslapen. Zelf heb ik mijn zoontje op een gegeven moment niet meer wakker gemaakt voor de avondvoeding, maar afgewacht wanneer hij zou komen. Volgens het CB kon hij dit prima hebben. Met 5 maanden was de nachtvoeding eraf en kwam hij in de avond meestal zelf rond 22 uur. Als ik hem wel wakker maakte voor een voeding (wat ik in het begin nog deed) werd hij juist 's nachts wakker. Met ruim 6 maanden liet hij ook zelf zijn avondvoeding vallen. Gevolg was wel dat ik de eerste keer dat dit gebeurde om 5 uur 's nachts heb gekolfd vanwege stuwing, maar dit was gelukkig snel over. Mijn tip zou dus zijn; als je baby verder goed groeit, om de avondvoeding op verzoek te doen en niet meer wakker maken.

4 jaar geleden

Ik ben na 3 maanden volledig overgestapt op kunstvoeding en sinds toen sliep mijn dochter van 7 tot 7 (toen nog wel een flesje om 11 uur die ze slapend dronk, nu is die fles er ook af) geen idee of dit toevallig is of toch door kunstvoeding. Maar doe wat voor jou goed voelt.

4 jaar geleden

Ik geef ook nog borstvoeding en die van mij heeft helaas nog nooit doorgeslapen, komt nog steeds meestal elke 3 uur. We hebben alles geprobeerd, bv afkolven en met fles geven, kunstvoeding, maar bij ons maakte het geen enkel verschil. Ik had dit ook al gelezen, maar ja je krijgt vaak te horen dat kunstvoeding de oplossing is dus toch maar geprobeerd.

4 jaar geleden

Lieve Aks1988, ik heb toevallig afgelopen maandag contact gehad met een lactatiekundige o.a. over nachtvoeding. De meeste baby’s hebben nog een of meerdere nachtvoedingen nodig. Zeker in hun eerste levensjaar. Daar gaat kunstvoeding geen verandering in brengen. Dat is echt een hardnekkige fabel. Ook baby’s die kunstvoeding krijgen hebben dat soms nodig. Verschilt ook per kind en ook de fase waarin ze zitten. Onze kleine meid sliep met 4 maanden tussen de 6 en 8 uur door, maar besloot met 6 maanden weer nachtvoedingen te herintroduceren. Denk je net een goede deal te hebben en dan komt er een sprongetje, tandje enz. en dan ziet de wereld er weer ineens anders uit. 🤷🏾‍♀️ Misschien heb je iets aan de site van la leche leage of aan deze link https://www.icarejgz.nl/onze-zorg/nieuws/nachtvoedingen.aspx Heel veel succes met de nachtvoedingen, het is erg pittig. Maar het wordt beter. Op een gegeven moment hebben ze het niet meer nodig, helaas kan niemand precies zeggen wanneer. Hang in there.

4 jaar geleden

Je verhaal is heel herkenbaar! Onze dochter clusterde in de avond ook. Vaak was het 19.00 uur, 20.30 en 22.00 uur. Ze sliep dan niet meer tussen die voedingen en hebben veel avonduren wandelend door de wijk doorgebracht. Lotte sliep rond 23 uur (als we geluk hadden). En in de nacht kwam ze dan om de 3 uur weer. Ook rond 5,5 maand lukte het steeds om haar eerder op bed te doen. Nu ligt ze vaak ergens tussen 18.30 en 19.30 uur op bed. Dat heeft ze allemaal uit zichzelf gedaan. De nachtvoedingen waren/zijn inderdaad gemakkelijk. Een voeding, wegleggen en ze slaapt verder. Maar het breekt wel je slaap. We waren dan ook erg blij dat ze eerder ging slapen en wij dat ook konden gaan doen. Lotte is vandaag precies 7 maanden. Na 4 maanden ben ik gestopt met voeden aan de borst. De druppel was een zeer heftige sprong, maar vanaf het begin is het al moeizaam geweest. Daarna heb ik nog 6 weken volledig gekolfd, maar toen was ik er ook klaar mee. Ik ben gaan afbouwen en ben nu 1,5 week gestopt. Lotte krijgt nu een maand voornamelijk kunstvoeding, maar de meeste nachten wordt ze nog 2x wakker. Soms slaapt ze helemaal door en soms wordt ze nog 3x wakker. Dat verschilt erg. De nachtvoedingen zijn we redelijk succesvol aan het afbouwen (1x 100ml, soms 2x), maar ze wordt nog wel wakker en heeft dan hulp nodig om in slaap te komen. Oftewel, onze slaap wordt nog doorbrokn Wij hebben niet het idee dat de overstap naar kunstvoeding Lotte helpt met beter (door)slapen. We struggelen nu met het probleem dat ze niet meer dan 750 ml kv mag hebben op een dag. Mijn advies: volg je eigen gevoel. Ben je klaar met bv, ga dan afbouwen. Wil je dat niet of ben je daar nog niet aan toe, blijf dan bv geven. Ik was het op een gegeven moment zat om elke nacht om de 3 uur te moeten kolven. Ik ben gewoon 1 voeding minder gaan kolven in de nacht. Mijn man gaf dan een fles kv, zodat ik door kon slapen. Mijn productie bleef hetzelfde. Voor ons een win-win situatie.

4 jaar geleden

Reactie op MamaLoes-25

Je verhaal is heel herkenbaar! Onze dochter clusterde in de avond ook. Vaak ...
Wat ik nog was vergeten te zeggen: Een voordeel van bv is dat ze er niet te veel van kunnen krijgen. Omdat Lotte nog een nachtvoeding heeft en einde van de middag sneller komt voor haar voedingen (clusteren), hebben we moeite om het maximum kv niet te overschrijden. We proberen nu zoveel mogelijk vast voedsel te geven en de nachtvoedingen nog verder af te bouwen, maar dat lukt nog niet helemaal.

4 jaar geleden

Ik heb gemerkt dat niet zozeer de voeding van invloed is op het doorslapen maar meer het zelfstandig in slaap kunnen vallen en de slaapjes overdag. Als mijn dochter overdag goed heeft geslapen en zelf in slaap valt in de avond, kan ze doorslapen. Zijn de slaapjes overdag niet lekker gegaan dan wordt ze vaak wakker in de avond/nacht. Wij geven nu geen borst/flesje meer dan, maar als je dat wel doet schijnt het dat ze daar ook weer aan gewend kunnen raken en het nodig hebben om weer in slaap te vallen. Daarbij las ik wel dat vanaf ongeveer 9 maanden doorslapen pas echt normaal is.

4 jaar geleden

Onze bijna 8 maanden oude zoontje slaapt ook meestal nog niet door. Ik ben heb net de laatste borstvoeding eraf en dus nu volledig gestopt. Ben gaan afbouwen toen hij 5 maanden was, meer om mijn eigen herstel dan dat mijn productie niet genoeg was. Hij krijgt nu nog 5 flessen (150ml) overdag + wat fruit, groente en brood. Hij slaapt nu zo’n 1 a 2 nachten per week van 23-07 uur. Als hij ‘s nachts wakker wordt krijgt hij in principe geen fles meer, hij begon ervan te spugen en ik had het idee (zo’n gevoel wat je gewoon moet volgen😊) dat hij die fles niet meer nodig heeft. Dus krijgt hij een paar slokjes water, loop ik even met hem heen en weer met speen en knuffel en leg hem weer in zijn bed. 9/10 pikt ie dit, maar soms niet. Dan krijgt hij een klein flesje. Bij onze oudste ben ik met 7 maanden gestopt met borstvoeding, hij sliep door toen hij 1 jaar was. Ik denk zelf dat borstvoeding niet perse een bepalende factor is met doorslapen. Wat hier ook al gezegd is; de slaapjes overdag zijn van belang samen met ritme en regelmaat. Zolang jij je goed voelt om zelf te blijven voeden zou ik lekker doorgaan. Ik trok het niet meer, te weinig rust en slaap. Laat ik dat nou net nodig hebben voor mijn herstel 😅 Ik mis het voeden wel 😪

4 jaar geleden

Zou je pap kunnen maken van je borstvoeding van de laatste voeding voor de nacht? Misschien helpt dat voor een langer verzadigd gevoel

4 jaar geleden

Ik denk niet dat bv echt de oorzaak is hiervan.. Denk eerder dat het gewenning is.. Je kindje is gewend om eten te krijgen op die bepaalde tijden en zal daar dus ook om blijven vragen.. Het is eigenlijk een kwestie van niet meer geven. Duurt een paar dagen en dan is dat klaar. Ons zoontje is nu 8 maanden en krijgt kv. Nu nog maar 2 flessen per dag.. De rest vaste voeding. Geven jullie al/genoeg vaste voeding aan jullie kindje?

4 jaar geleden

Herkenbaar! Ik zit ook te overwegen het een keer te proberen met kv en zelf te kolven😊 Al ben ik bang dat mama's hier gelijk hebben en het waarschijnlijk met slaap patroon te maken heeft en/of met dat sommige babies er gewoon nog behoefte aan hebben. Op advies van CB maak ik hem niet meer wakker de eerste keer dat hij wakker wordt uit zichzelf voed ik. Tweede moment dat hij wakker wordt gaat papa. Ik merk dat als ons zoontje geen honger heeft hij va papa beter pikt om weer even gesust te worden, bij mij wil hij meteen melk. Als het niet lukt voed ik hem maar we proberen die nachtvoeding echt over te slaan. Hang in there you are not alone😘

4 jaar geleden

Ik herken je struggle! Maar overstappen op kv is niet de oplossing! Oh wat zou het jammer zijn als je stopt met bv en helemaal als het niet blijkt te helpen. Ik weet niet of het voor jou en je kindje helpt, maar ik kan met je delen wat bij ons hielp. Als je kindje gezond is en goed op gewicht dan zijn in principe de nacht voedingen niet nodig. Je zou met een half jaar kunnen proberen om de nachtvoedingen, die mogelijk gewoonte zijn geworden; af te bouwen. Dat vraagt wel even echt wat van jullie. Wanneer je kindje (uit gewoonte) wakker wordt voor de voeding ga je troosten ipv voeden. Ik kan je vertellen dat bij ons er geen troosten bij was maar het uren janken was. Oooh wat moeilijk!!! Wel 100x dacht ik er aan om toe te geven, maar we hadden het vooraf goed besproken en hielden vol. De dag erna merkt eik dat ze overdag wat meer dronk, ze zal hongerig zijn geweest. Compleet gesloopt, maar vastberaden de volgende nacht in. Dat ging al een stuk beter, nog steeds herhaaldelijk wakker maar liet zich ook wel enigszins troosten. Nacht 3, weer beter, nacht 4 even een huiltje maar zichzelf in slaap gesust. Hebben we nu een doorslaper? Nee hoor! Het blijft een nachtbrakertje ;) maar wel geregeld een nacht van 23-6 of 22-7 met 1 keer wakker en na half uurtje zonder voeding weer slapen. Nu heb ik zelf een gezond kindje maar wel prematuur en aan de lichte kant - maar wel mega actief en heb ik dit zelf pas bij 7,5 maand toegepast. Kijken wat goed voor jullie voelt. Optie 2, die ik daarvoor deed was af en toe een nachtje op de logeerkamer. Mijn man gaf dan een flesje en ik ging om 7 uur live voeden en nakolven. Had ik zo een hele fles extra gekolfd

4 jaar geleden

Oh zo herkenbaar, borstvoeding is zo fijn en het afbouwen is echt een stap.. Maargoed, wat betreft die voeding.. ik heb heel lang om 22.00uur gekolfd en gaf onze dochter haar laatste voeding kv waardoor ze haar nachten zo goed als doorsliep (soms een uitschieter).

4 jaar geleden

Ik zou ook zeker niet alleen voor het doorslapen op kv overgaan. Heb zelf een kv kindje gehad en die heeft tot een maand of 15 nog nachtvoeding gevraagd. Buiten de voeding ook tot een jaar of 3 meerdere keren per nacht wakker. Bij mijn vorige zoontje en nu de jongste gaf / geef ik bv en eerlijk: als ik dan toch wakker moet worden, vééél liever voor bv dan voor kv. Ik leg mijn baby mee in mijn bed, hij hapt zelf aan en kan verder soezen. Het is veel minder vermoeiend dan echt opstaan, flesje gaan maken en wakker blijven tot het flesje op is en daarna nog baby rechthouden voor een boertje... Wat bij mijn jongste nu wel wat heeft geholpen (hij vraagt nog steeds regelmatig een nachtvoeding, maar niet meer altijd en ook niet meer zo veel keer op een nacht) is letten op wanneer hij niet meer echt drinkt van de honger (dus maar af en toe wat zuigt, maar tussenpozen houdt) en hem dan van de borst halen. Zo beperken de voedingssessies zich echt tot het wegnemen van de honger. Ben het gaan doen omdat hij soms echt heel lang aan het drinken was, maar een leuk bij-effect was dat hij ook veel minder behoefte leek te hebben aan bv tijdens de nacht.