13 Reacties

2 jaar geleden

Heel herkenbaar hoor. Hier meisje 1-2-2020. Eet ook ineens amper, en het bestek vliegt door de ruimte. Luisteren ho maar, en eten afpakken voelt dan ook weer niet lekker omdat ze wel iets moet eten. Maar als je het eten dan weer aanbiedt sjoelt ze het zelf weg. Ik heb geen tips, ben ook opzoek naar tips! Wij doen inderdaad ook proberen te negeren. Merk wel dat wanneer ze echt moe is (na een lange dag KDV) is het erger dan een hele dag chille en thuis bijvoorbeeld... dus misschien heeft het met verwerking te maken van de dag?

2 jaar geleden

Hij zit nu in de twee is nee fase en ontdekt dat hij een eigen persoon is. Daar hoort dit bij. Wat bij ons werkt is gedurende de dag hem heel veel zelf te kiezen geven. Dus: wil je eerst je jas of je laarzen aan? Wil je sap of melk? Wil je dit of dat? Ipv een open vraag stellen. Dit werkt op alles door, ook op het avondeten.. want hij heeft nu gedurende de dag vaak het gevoel dat hij zelf wat te zeggen heeft en traint hiermee zijn eigen persoonlijkheid en zijn eigen wil, waardoor het aan tafel weer rustig is. Hopelijk werkt het voor jullie ook!

2 jaar geleden

Reactie op Renatemb

Heel herkenbaar hoor. Hier meisje 1-2-2020. Eet ook ineens amper, en het be ...
Ja dat merken wij hier ook. Na een crèche dag is hij ook sneller moe. We eten al best op tijd (tussen 17.30 en 18.00) en gaan eigenlijk vrijwel alrijd rond zelfde tijdstip naar boven *douchen, lezen en slapen.

2 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Hij zit nu in de twee is nee fase en ontdekt dat hij een eigen persoon is. ...
Ja klopt! In principe krijgt hij overdag ook 2 keuzes (wat op brood, zelf met mama samen boter smeren etc etc. Kleine opdrachtjes voert hij ook graag uit) het is echt alleen met avondeten ,wat we hem ook zelf laten opscheppen met zn eigen lepel. Het begint vaak enthousiast maar zodra er gegeten moet worden gaat de rem erop en gedrag veranderen. Wat in reactie werd gegeven dat het ook moe heid is bijv na een crèche dag is zeker ook een grote factor. Merk zeker verschil als hij de hele dag thuis is met ons of op de crèche geweest is.

2 jaar geleden

Heel herkenbaar… Ik maak ‘s ochtends een smoothie met fruit, groente en zaden. Dan maak ik me voor de rest niet zo druk wat hij de rest van de dag wel of niet eet. Brood en fruit gaat er verder wel goed in, alleen het avondeten is altijd een uitdaging. Een toetje (yoghurt) slaan we eigenlijk nooit over. Ik merk dat wanneer wij het loslaten wij er rustiger onder zijn en hij dat ook is. Soms heeft ie een goede dag en soms niet. That’s just the way it is. Is een fase die heus wel weer over gaat!

2 jaar geleden

Reactie op Maxine-Josina

Heel herkenbaar… Ik maak ‘s ochtends een smoothie met fruit, groente en zad ...
Ja juist. Dat maakte ik ook wel duidelijk in mn bericht dat ik me totaal niet druk maak om wat hij binnen krijgt. Het is overigens een goede eter overdag. Het is puur het gedrag wat hij vertoont op moment dat we gaan eten. Snap je wat ik bedoel? Ik vind: als hij niet wilt eten prima. Maar hij hoeft de sfeer niet te verpesten door de rest van het gezin te terroriseren😆 soort van: hoe leer ik mijn kind tafelmanieren.....de basis. 😁

2 jaar geleden

Ja lastig.. als hij een vervelende bui heeft aan tafel dan gooit hij eten op de grond of gaat ook idd met bestek slaan. Wij pakken het dan van hem af en na een paar minuten doen we wat eten op z’n vork en geven het aan hem. En dan vragen we: “Ga je zelf je eten of neem je een hapje van mama/papa? Soms neemt hij dan een hap of pakt de vork en dan geven we hem zijn bordje weer. Maar soms gooit hij dat ook op de grond als ie er echt geen zin in heeft. Wij hebben 1 kindje dus hij kan alleen ons het moeilijk maken 🙈. Ik kan me voorstellen dat met meer kids aan tafel dat het een enorme uitdaging is.

2 jaar geleden

Ook herkenbaar bij ons zoontje van 2. Waar hij meestal rustig van wordt en dan wel gaat eten is als ik voor hem zing of als we zijn favoriete TV zender aanzetten voor hem.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is ook recentelijk begonnen met veel herrie maken aan tafel en problemen maken met eten. Ik heb uiteindelijk gewoon geprobeerd de schade te beperken. Hij heeft nu 3 placemats over elkaar liggen, houten bestek en een houten bord. Dat maakt het geluid wat aangenamer. Ook probeer ik ipv te zeggen dit mag niet, juist aan te geven wat hij wel mag. Dus hij mag wel zachtjes tikken op de placemat, (ipv hard tikken op de tafel omdat dat pijn doet aan de oren). Hij mag wel het eten wat hij niet lekker vind in een kommetje doen (ipv het op de grond gooien omdat dat vies wordt). Ik denk dat het heel erg een fase is van ontdekken. Hopelijk is het snel weer voorbij 😖

2 jaar geleden

Mijn dochter eet niet en wilt ook niet aan tafel. Ze wilt dan ook echt niks eten. Alleen Brood, melk en fruit gaat er nog wel in. Eten jullie kindjes wel iets s avonds? Of gaan ze met lege maag naar bed

2 jaar geleden

Ons zoontje van 4 -2-2020 at eerst alles zonder problemen. Nu alleen nog dingen zoals brocoli. Spruitjes.. Bloemkool. Sperziebonen. Gebakken aardappelen. Vlees.. Alles moet in stukjes. Hij wil geen stampot of nassi of pasta oid. Alleen maar stronkjes die hij zelf kan makkelijk kan pakken en eten. Misschien kan je dat eens proberen. Ik kook dus ook regelmatig zoiets voor hem. De rest en het mee eten komt wel weer b

2 jaar geleden

Reactie op Chantal8

Mijn dochter eet niet en wilt ook niet aan tafel. Ze wilt dan ook echt niks ...
Hier precies hetzelfde, brood melk en chocola 🤨

2 jaar geleden

Die van mij eet ook ineens niks meer. Hij schreeuwt zodra hij z'n avondeten ziet; weg!! Is dit weer een nieuwe fase ofzo