20 Reacties

5 jaar geleden

Hoi Laurien, Mijn bloeddruk is ook aan de hoge kant en ben daarom doorverwezen naar het ziekenhuis, net als mijn eerste zwangerschap. Toen vond ik het heel vervelend, nu wist ik al dat dit het geval zou zijn. En achteraf gezien vond ik de extra controles wel fijn. Ik slik geen medicatie om de bloeddruk te verlagen nu (eind vorige zwangerschap wel gehad), alleen bloedverdunners dat schijnt nu standaard protocol te zijn. Ik zou proberen je er niet al te druk om te maken en er vanuit te gaan dat de bloeddruk niet meer daalt. Je zal waarschijnlijk ook iedere controle urine moeten laten testen, goed om dus niet te plassen vlak voordat je gaat. Is je bloeddruk al heel hoog nu? Groetjes Aukje

5 jaar geleden

Even nieuwsgierig vraagje. Hoe hoog is ie. Vorige zwangerschap heb ik PE gehad nu nog een hele nette onderdruk rond de 60. Wat vinden ze bij jullie hoog?

5 jaar geleden

Reactie op Saskia1990

Even nieuwsgierig vraagje. Hoe hoog is ie. Vorige zwangerschap heb ik PE ge ...
Hij wisselt maar begon met 183 om 120 en nu met medicijnen 161 om 95, dus medicatie verder opgehoogd, blijkt moeilijk onder controle te krijgen.

5 jaar geleden

Reactie op Lautje0404

Hij wisselt maar begon met 183 om 120 en nu met medicijnen 161 om 95, dus m ...
Oeh ja dat is wel hoog ja.. succes!! Ik hoop nog even te wachten totdat ik die cijfers aantik

5 jaar geleden

Hoe is het nu Laurien? Helpt het ophogen van de medicatie? Mijn bloeddruk was nu 145/95, dus waarschijnlijk binnenkort ook aan de medicijnen...mag je wel nog gewoon blijven werken e.d.?

5 jaar geleden

Reactie op aukjel123

Hoe is het nu Laurien? Helpt het ophogen van de medicatie? Mijn bloeddruk ...
Het ophogen lijkt te werken, alhoewel het soms nog wisselt maar zit nu rond de 145/89. Wat ok is voor mij. Ik week al een maand niet meer, ook omdat mijn werk stress oplevert en de bedrijfsarts ook heeft gezegd rust houden. Werk jij nog wel? En welke medicijnen slik je?

5 jaar geleden

Reactie op Lautje0404

Het ophogen lijkt te werken, alhoewel het soms nog wisselt maar zit nu rond ...
Nu alleen bloedverdunners om de bloedtoevoer naar de placenta goed te houden. Nog geen bloeddruk verlagers, maar als bloeddruk niet daalt na volgende afspraak waarschijnlijk wel. Mijn eerste zwangerschap heb ik dat alleen de laatste weken gehad, maar nu dus waarschijnlijk al eerder. Maar ik hoop nog wel even te kunnen werken... Hopelijk blijven alle andere klachten uit. Jij verder geen klachten? En hoeveel weken ben je? Ik ben nu 16 weken.

5 jaar geleden

Reactie op aukjel123

Nu alleen bloedverdunners om de bloedtoevoer naar de placenta goed te houde ...
Ah ja dat snap ik, ik vind die medicijnen niet heel fijn. Je conditie gaat er hard van achteruit. Klachten als misselijkheid zijn aardig afgenomen. Alleen ik heb ook nog steeds elke dag bloedverlies en ben wel moe, maar dit laatste kan van de medicijnen komen. Ik slik ook nog een soort asperine om te voorkomen dat de placenta loslaat, ik ben nu 15.5 weken.

5 jaar geleden

Reactie op Lautje0404

Ah ja dat snap ik, ik vind die medicijnen niet heel fijn. Je conditie gaat ...
Ik ben ook nog erg vermoeid hoor (maar heb ook een peuter rondlopen), dus hoeft niet per se door de medicijnen te komen. Succes in ieder geval, hopelijk stabiliseert alles een beetje en kun je ook gewoon lekker genieten van je zwangerschap, want het is ook een mooie en bijzondere tijd!

5 jaar geleden

Hier ook, laatste keer meting was 149/95 en nu moet ik maandag as naar de poli maar geen idee wat me te wachten staat... Maak me er wel erg druk over wat natuurlijk ook niet handig is..

5 jaar geleden

Hier ook, laatste keer meting was 149/95 en nu moet ik maandag as naar de p ...
Maak je er niet te druk over. Ik weet niet hoeveel weken je bent, maar ze zullen nu wel medicatie voorschrijven, omdat het vooral vanaf week 25 gevaarlijk kan zijn in verband met zwangerschapsvergiftiging. Bij mij hadden ze vorige week ondanks de 6 pillen die ik slikte een hoge bloeddruk gemeten. Dus moest ik naar de internist, kreeg een 20 minuten bloeddruk meeting en weer bloed prikken voor de nieren en toen bleek mijn bloeddruk prima te zijn. Probleem met bloeddruk is dat het ook per dag verschilt.

5 jaar geleden

Reactie op Lautje0404

Maak je er niet te druk over. Ik weet niet hoeveel weken je bent, maar ze z ...
Ik ben 16+4 weken nu, en inderdaad het verschilt per dag denk ik. Mijn man heeft een bloeddruk meter gekocht en thuis was ie 125/94 Nog steeds te hoog maar wel iets beter

5 jaar geleden

Ik ben 16+4 weken nu, en inderdaad het verschilt per dag denk ik. Mijn man ...
Ah je bent beetje net zo ver. Ja het probleem is dat normaal een bloeddruk van 125/ 94 ok is alleen met zwangerschap streven ze naar een onderdruk rond de 80. Hebben ze ook al urine gecheckt bij je? Want dat doen ze meestal ook om te kijken of er geen eiwitten in zitten.

5 jaar geleden

Reactie op Lautje0404

Ah je bent beetje net zo ver. Ja het probleem is dat normaal een bloeddruk ...
Nee nog niet, daar is ook nog over gezegd. Dat las ik pas van de week voor het eerst op internet. Een tip, google nooit 😅 alleen maar enge verhalen

5 jaar geleden

Nee nog niet, daar is ook nog over gezegd. Dat las ik pas van de week voor ...
Ja haha echt als je de verhalen over zwangerschaps vergiftiging en pre eclampsie leest wordt je bang. Ik moet zeggen ik sta er heel nuchter in met het bloeddruk verhaal, ik had het al voordat ik zwanger was maar dan echt hoog 180/ 140 ofzo, dus toen ik 6 weken zwanger was en ik naar de verloskundige ging, gingen de alarmbellen rinkelen. Meteen medicatie, waar ik eerst tegen heb verzet omdat ik dat al eerder had geslikt en van die medicatie wordt je moe en je conditie gaat achteruit en met wat sneller lopen heb ik soort van spierpijn. Maar goed ik begon met 2 pillen en dat zijn er nu 6. 3 keer per dag methyldolpa en 3 keer per dag labethalol. Als jij normaal nooit een hoge bloeddruk heb gehad is de kans heel groot dat je lichaam al aanslaat op 1 type medicijn, maar houdt rekening dat je er aan moet wennen. Het is niet fijn maar het heeft 1 voordeel ik heb elke week een check en een check hoe het kindje het doet, dat is wel weer prettig.

5 jaar geleden

Nee nog niet, daar is ook nog over gezegd. Dat las ik pas van de week voor ...
Oh ja en vergeet ook te vermelden dat ik er een soort van asperine bij slik in de avond, want door de hoge bloeddruk is er dus een kans dat de placenta los kan laten en dan is er kans op vroeggeboorte, en die asperine helpt dat te voorkomen. Ik hoop maar gewoon dat het allemaal wel los loopt. De verhalen op het internet die ik las zij vrouwen die er door symptomen pas later in de zwangerschap achter kwamen. Maar mijn gynaecoloog maakt mij afgelopen week wel nogmaals duidelijk dat ik het niet moet onderschatten en dat ze vrouwen voor zich had gezien die er ogenschijnlijk gezond uit zagen maar die ze direct lieten opnemen omdat ze al echt ziek waren. Maar dat Is dus pas verder in de zwangerschap. Zolang je geen eiwitten in je urine hebt, zou ik er maar nuchter in blijven staan :-)

5 jaar geleden

Wat is een twee lobbige placenta?

5 jaar geleden

Hoi dames, Hoe is het nu met de bloeddruk? De mijne was afgelopen tijd iets lager en nu 150/90. Dus nu wel aan de medicijnen (methyldopa). Hopelijk word ik er niet al te suf van of andere bijwerkingen. Verder voel ik me goed. Alleen nog wat sneller moe, maar dat hoort er volgens mij gewoon bij, zeker met een peuter die ook graag aandacht wil. Hopelijk gaat het goed met jullie!!

5 jaar geleden

Reactie op aukjel123

Hoi dames, Hoe is het nu met de bloeddruk? De mijne was afgelopen tijd iet ...
Hoi! Met mijn bloeddruk is het nog steeds hetzelfde, slik ook nog steeds Methyldolpa en Labethalol en loop bij internist voor de zekerheid, maar gaat nu goed. Je zal wat meer vermoeid zijn en ik heb last van spieren als ik de trap oploop en conditie die echt minder is, maar verder voel ik mij goed. Het is niet prettig al die medicatie maar het voordeel is wel dat je goed gemonitord wordt en je kans op zwangerschapsvergiftiging klein wordt. Heb je ook een controle om de 2 weken voor bloeddruk ?

5 jaar geleden

Ja, ik ben al een tijdje iedere 2 weken op controle. Op zich prima, goed dat ze alles goed in de gaten houden!