26 Reacties

4 jaar geleden

Hee! Onze kleine is nu ook bijna 5 maanden. Ze slaapt overdag ook niet veel, maar slaapt al sinds 10 mei elke nacht door tot 8.15 u 8.30. Heerlijk hoor! Dus wie weet heeft jou kleine ook wel al gewoon goed een dag en nacht ritme te pakken. Geniet ervan zolang het is. dat hebben jullie dit al te pakken :)

4 jaar geleden

Heel herkenbaar! Zoontje is 6mnd. Hier ook geen vast ritme of schema en in bed slapen overdag lukt maar zelden. Soms slaapt meneer 1uur overdag, soms 4😅 maarrrr hij is heel vrolijk en slaapt snachts van 19-7 met 1 drinkpauze rond 4uur. Ik maak me soms ook druk over die schema's en wakkertijden, maar niet elk kind is hetzelfde toch... Ik probeer me er niet teveel druk meer om tr maken 😊

4 jaar geleden

Toevallig onze dochter nu 5 maanden 1 week, slaapt ook altijd 3x 45 min als ze wakker word is ze klaarwakker dus lijkt mij dat ze genoeg heeft geslapen 😊 ze sliep altijd door tot 9u en nu 2 dagen tot 8u maar mag niet klagen vind het heerlijk.. Ze sliep eigenlijk al vrij vroeg de hele nacht door ze krijgt tussen de 700/800 aan fv over de hele dag, en niet vergeten ieder kindje is anders! 🤭

4 jaar geleden

Tot 5 maand heeft mijn zoon ook alleen maar hazenslaapjes gedaan. Sinds hij 5 maand is slaapt hij s a middags nog wel eens 2 uur achter elkaar. Ik had zijn slaap helemaal losgelaten. Als je kort wil slapen slaap je maar kort en dan haal het later maar in. S nachts slaapt hij altijd heg klokje rond. Ook als hij s middags langer slaapt.

4 jaar geleden

Hey! Onze dame van 23 weken slaapt vanaf het begin snachts goed door, en destijds overdag ook. Idd nu ook overdag een stuk minder. Naar het schijnt slapen ze 12-14 uur per dag rond deze leeftijd. Als ik dan naar Lieke kijk die slaapt van 18:30 tot 6:30 dus heeft ze er al 12 uur op zitten. Ben nu bezig met een structuur inbrengen met het slapen gaat nu wel redelijk goed. Volg het nu zo: 6:30 wakker flesje 210+7 Wakker tot 09:00 fruithapje Naar bed, soms slaapt ze een uur soms 1,5 11:00 flesje 150+5 Wakker tot 12:30 boterhammetje Naar bed, soms een uur soms 1,5 15:00 flesje 150+ 5 Wakker tot 16:30 Uurtje naar bed 18:00 groentehap Rond half 7 wil ze dan dr fles en gaat ze naar bed

4 jaar geleden

Dit is ons schema nu maar we gaan proberen de laatste fles af te bouwen, even aankijken of ze genoeg binnen krijgt met 4 flessen, dan zal ze ook eerder naar bed toe gaan in de avond en weet dan niet of ze s'ochtends eerder wakker word.. Dat is dan maar af te wachten 🙈 Ze komt eigenlijk altijd om de 3 uur vanaf de geboorte al maar probeer het te rekken nu met fruit/groente hapje en stukje brood.

4 jaar geleden

Onze jonge is nu 19 weken. Hij heeft een standaart ritme nu. S ochtends wordt hij rond 7 wakker. En om 9 uur doet hij een klein slaapje van een half uur. Om kwart voor 12 a 12 gaan gaat hij weer naar bed en slaapt hij 3 uur lang. Dan is die om 3 uur wakker. Deze slaapjes doet hij heeel goed Het slaapje rond 6 uur s avonds vind die altijd lastig maar dat komt bij ons omdat hij nog af en toe wisselt en dat ga ik nu wel een regelmatige tijd van maken. En dan slaapt hij ook ongeveer een half uurtje soms zelfs wel naar een uur als die moe is en dan gaat hij om 9 uur s avonds weer slapen. Tot de volgende dag

4 jaar geleden

Reactie op Johanneke

Onze jonge is nu 19 weken. Hij heeft een standaart ritme nu. S ochtends wor ...
Wat een heerlijk ritme! Ik probeer t hier nu ook (weer...) maar ben dr bang voor... Super fijn dat jullie mannetje het zo goed doet!

4 jaar geleden

Ik zou het maar zo laten, zo lang hij blij en tevreden is... grote kans dat hij meer gaat slapen overdag als hij actiever wordt (kruipen of lopen..) Geen kind is hetzelfde :-)

4 jaar geleden

ik heb precies hetzelfde overdag slecht slapen. in de avond juist wel. Wel tegen 20 a 21 uur begint ze moeilijk te doen. maar ze slaapt over het algemeen wel goed door. Ik heb dit ook bij mijn zoontje gehad. wat je krijgt straks is dat ze overdag ook goed gaan slapen. Zeg maar 2x 2 uur of zelfs 3 uurtjes. Tussendoor zullen ze het minder goed doen ivm tandjes. Maar maak je niet druk. Hou wel de structuur aan. En dwing ze tot het dutje op het moment dat ze niet willen. Mijn zoon wilde het soms toen ook niet. Maar doordat ik het afdwong, op het moment dat hij het niet wilde, ging hij het weer accepteren en gewoon zonder moeite slapen. Structuur en regelmaat aanhouden. In het begin is het soms lastig. Maar probeer het wel gewoon. Alles komt dan goed. De overgang van 3 dutjes naar 2 dutjes is wat lastig. Maar dan zal je ze niet meer rond 21 uur naar bed brengen, maar eerder 19 uur ofzo en dan doorslapen. Hou de wakkertijd in de gaten. Als ze langer wakker kunnen blijven overdag, kun je de schema aanpassen naar 2 dutjes en iets eerder naar bed zeg maar.

4 jaar geleden

Heerlijk dit topic ! Mijn zoontje van 5 maanden slaapt al bijna 3 maanden meestal maar 1 keertje in de middag, maar dan vaak wel een lange ruk (2,5 of 3 uur). Soms in de ochtend nog even, maar vaak ook niet.. heel lang m'n best gedaan om hem vaker te laten slapen, want volgens alle schema's hebben ze veel kortere wakkertijden. Ik zou dus wel signalen van hem missen.. Ik heb het losgelaten en let op de signalen die ik wel zie pas in de middag en nu hebben we veel meer lol samen. Hij slaapt nog steeds voornamelijk alleen s middags. Hij is vrijwel altijd vrolijk en als ik hem dan op bed leg bij de signalen die ik wel zie in de middag slaapt hij binnen tien minuten 😁 terwijl als ik uren van te voren ging proberen, raakten we allebei van slag en sliep hij ook slecht s middags S nachts doet hij het vrijwel altijd al goed gelukkig ( met 1 nachtvoeding) Fijn om te lezen dat meerdere dat meemaken. Heb ik weer meer vertrouwen in dat het klopt wat ik doe 😁

4 jaar geleden

Mijn dochtertje van 5 maanden slaapt sochtends twee uurtjes en smiddags twee uurtjes. En savonds slaapt ze van 20:30 tot 07:00/07:30. Als ze meer slaapt, slaapt ze snachts inderdaad ook slechter dan wordt ze vaak om het uur wakker. Als je zoontje het op dat ritme goed doet, zou ik het niet veranderen hoor! :)

4 jaar geleden

Hier ook een mannetjes van 5 maanden die 4x 30 minuten slaapt. Van alles geprobeerd maar dit is zijn ritme. Hij sliep door van 7 tot 7, maar komt sinds 1,5week weer s'nachts voor een voeding, dus het kan weer veranderen. Maar tot die tijd lekker genieten van het doorslapen, elk kindje heeft zijn eigen ritme en als dit voor jullie beide werkt dan prima toch😊 Ik

4 jaar geleden

Mijn oudste was inderdaad ook zo. Hij is nu 3 en nog steeds een diepe korte slaper.

4 jaar geleden

Hier ook. Mijn dochter bijna 5 maanden doet overdag hooguit 2 hazenslaapjes van tussen de 15 a 30 minuutjes. In de avond gaat ze rond 8 uur naar bed. Komt in de nacht een keer voor een voeding. In de ochtend een voeding rond 6 en slaapt vervolgens uit tot een uur of half 10. Nu ze ziek ik slaapt ze overdag wel meer. Ik ben gestopt met schema’s en kijk vooral naar haar signalen. Meestal rond half12 een snel tukkie en rond een uur of 4. Ze is een super vrolijk meisje dat zelden huilt dus maak me geen zorgen over haar rust momenten. Ieder persoon zijn eigen ritme. Ik ben bijvoorbeeld ook erg levendig in de avond en in de ochtend niet te genieten terwijl mijn partner om 22:00 uur in slaap valt op de bank en om 6 uur in de ochtend fris en fruitig is!

4 jaar geleden

Wat hier altijd helpt: als ze na zo’n kort slaapje wakker wordt, overleggen op aankleedkussen op ons bed en dan ga ik er zelf heel even naast. Dan wordt het bijna altijd toch ‘n lange. Maar je moet er wel tijd voor hebben😬

4 jaar geleden

Onze tweeling slaapt minder in de dag en geen regelmaat in. De ene keer een powernapje de andere keer een lange dut. Maar ze slapen wel heel de nacht door. Ik zou niets pushen. Als ze moe zijn zullen ze wel slapen. Ik vol hun ritme. Je doet dat kei goed! Niet twijfelen. 😘

4 jaar geleden

Hey! Uhm 3x drie kwartier is best redelijk goed... een slaapcyclus is sowieso 3 kwartier. Alleen als hij duidelijk vermoeid is, dan is het niet genoeg, dus let daar eventjes op.. Mijn zoontje van 5 maanden slaapt nu ook heel warrig, heb het na gevraagd bij consultatie bureau. Hun zeiden dat hij nu de leeftijd krijgt dat hij een beetje gaat ontdekken hoe lang hij wakker kan zijn en hoe lang hij slaap nodig heeft overdag, noem maar op! Mijn zoontje wordt ook weer snachts wakker maar niet huilen, hij kijkt gewoon om zich heen en “praat” soms. Ook in de box kan hij enorm gillen en mopperen, maar in bed is hij stil of ligt hij te “praten” en is dan wel tevreden maar wakker, soms duurt het heel lang voordat hij in slaap valt. Dus dan is de vraag, is hij vermoeid of niet? En wat ook mee kan spelen, krijgt hij al vast voedsel? Btw: een kind wordt niet moe (oververmoeid) van te kort slapen, dat wordt een kind door te laat gaan slapen.

4 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Hey! Uhm 3x drie kwartier is best redelijk goed... een slaapcyclus is sowie ...
Ja dat is t m dus. Hij is niet overmatig vrolijk maar huilt ook niet. Ik denk wel te merken dat hij moe is als hij maar 3 kwartier slaapt. Het snachts wakker worden lijkt nu dus verleden tijd maar ben idd bezorgd over m te lang wakker hebben overdag. Hij krijgt al wat fruit en groenten maar niet veel hoor. Paar lepeltjes. Omdat t zo warrig is, pik ik zn signalen ook niet goed op. Ben daarom nu geneigd toch maar consequent een schema aan te houden de komende week en kijken of dat werkt. Het blijft zoeken...

4 jaar geleden

Reactie op MoniqueKsW

Ja dat is t m dus. Hij is niet overmatig vrolijk maar huilt ook niet. Ik de ...
Ik heb wel echt in het begin een schema gebruikt. Maar dat helpt nu ook niet meer. Eerst was de wakkertijd 90 min- eigenlijk tot 6 maanden, maar zoals cb zei tegen mij, het kan echt verschillen per kindje! Ik herkende de signalen eerst heel goed en nu juist weer helemaal niet.. het is echt opnieuw observeren. Het kan trouwens geen kwaad om hem wakker in bed te leggen, ookal is hij lang wakker in bed. Het bed is wel een rust plek en uiteindelijk vallen ze wel in slaap. In principe is het goed dat hij niet te druk is of veel huilt, dan is hij in ieder geval niet oververmoeid. Ik merk soms ook dat me zoontje nog moe is als hij wakker wordt, maar dat is gewoon nog het wakker worden, wij (volwassen) hebben ook vaak dat we nog even moeten wakker worden☺️ Mijn zoontje krijgt ook om de 4 uur een fles, maar dat is wel echt zijn ritme. Je kan inderdaad altijd een schema proberen, voor sommige kindjes werkt dat echt super goed, bij ons is dat echt niet meer mogelijk, hij begint zijn eigen helemaal te ontdekken op elk gebied. Ik kijk vooral naar hem en wat hij nodig heeft. Nu wat moeilijk te zien, maar dat komt wel weer. Hadden jullie er in het begin al veel last van het slechte slapen? Hebben jullie hem ingebakerd, en nu niet meer of zijn aan het afbouwen? Of helemaal niet. Dit kan ook mee spelen met wat slechter slapen.