24 Reacties

3 jaar geleden

Jeetje zeg. Ik heb er zelf geen ervaring mee op deze manier maar als ik het zo lees dan vind ik het niet gek dat je alle maandagen zo onrustig bent! Ik zou als tip geven om echt eens te gaan zitten met zijn 3en en het zo te bespreken. Het lijkt wel of het nu niet bij haar aankomt, alsof ze er de ernst niet van inziet. Praat er van te voren ook over met je man zodat jullie op 1 lijn zitten. Succes ermee! Ik hoop dat het goedkomt 👍

3 jaar geleden

Heb precies het zelfde, ons kindje slaapt door in de nacht omdat we een strickt schema hebben overdag. Zodra ons kindje bij mijn schoonmoeder/schoonzus is wordt er ook geen rekening gehouden met onze schema, ook laten ze hem niet slapen wanneer hij moet slapen. Ze kleden de baby met hun tweetjes aan, de een de armen en de ander de benenn🙄 Na overleggen hebben we besloten dat we hem tijdelijk alleen maar paar uurtjes laten gaan ipv un heel dagje

3 jaar geleden

Zo dat is een heel verhaal mijn gevoel is wel. Sommige dingen los laten wat bij hun is is bij hun en iedereen doet het met de beste intenties. Bijv hoe erg is het nou eenmaal als ze 2x in bad gaan. Over de allergie en de vergeten voeding kan je het natuurlijk wel hebben. Maar ook jij bent door vallen en opstaan wijzer geworden. Dus bijv baby te moe om te eten. Mijn advies laat het los en geniet ervan dat jou baby zo een goede band krijgt met zijn familie.

3 jaar geleden

Ik heb vroeger met mijn oudste 2 kinderen taferelen meegemaakt met mijn schoonmoeder en ook met mijn eigen moeder. Dat ik bij mn jongste kindje van nu 8 maanden heb besloten dat niemand op mijn kind past behalve de opvang waar ik voor betaal. Ik heb een hoop rust moet ik eerlijk zeggen. Ik heb dus niet echt tips voor je. Misschien kunnen jullie met zn allen om de tafel en je dingen bespreken en kijken hoe daarop wordt gereageerd?

3 jaar geleden

ik herken het helemaal. Ik heb het bij mijn zoon ook gehad. Ik gaf echt duidelijke instructies over het eten en slapen, ik gaf echt alles mee, inclusief avondeten. hoelaat alles moest gebeuren, half uur later mag ook als mijn zoon niet wilde. Maar echt bij alles uitgelegd waarom wel en niet. Niet te vaak in badje omdat hij anders eczeem plekken krijgt, geen banaan, vanwege verstopping, zo laat uiterlijk slapen tot uiterlijk zo laat, anders lukt het niet met avondeten en slapen niet. Wees wel eerlijk en duidelijk. Geef aan dat je super blij bent dat ze oppast, en dat je haar vertrouwd en dat je blij bent met de band die ze met jou kind krijgt, maar je wilt het toch graag op jou manier hebben. Zeg gewoon het ligt niet aan jou, maar ik wil graag toch de controle hierover, maar wil ook geen hekel krijgen. Ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen, het ligt niet aan jou, maar de moeder in mij wil het toch zo hebben,.... of zo. Zoiets. Succes. Het blijft moeilijk.

3 jaar geleden

Ik heb gelijk gezegd dat het via mijn regels moet en niet anders omdat ik het waardeer dat er opgepast word maar dat ik wel wil dat mijn kind opgevoed word zoals ik dat wil en dat word gerespecteerd en er word daardoor goed overlegd(tuurlijk gaat er wel eens wat anders maar dat is gelukkig uitzondering). Ga in gesprek met haar begin ermee hoe fijn je het vind dat ze oppast op haar vrije dag maar zeg ook hoeveel moeite je hebt met zulke dingen en ook de onderbouwing er extra bij vd koemelkallergie en dat 2x per dag in bad heel slecht is voor de huid en dat als zij dat graag wil doen dat je dat voor 1x per 2 weken afspreekt bijvoorbeeld.. en dat je graag wat meer overleg zou willen omdat zij haar kinderen heeft grootgebracht en dat jij die van jou graag op jou manier groot brengt.. in opvoeden is geen goed of fout iedereen doet zijn best. Die dit ook samen met je man en spreek alles goed door van te voren zodat jullie op 1 kon zitten en niet dat jij het hele word doet en hij daarna zegt.. van tja ze heeft daar veel moeite mee ik vind het prima🙈. Heel veel succes ermee en stapel alle kleine dingetjes niet meer op want daar word de situatie niet beter op❤

3 jaar geleden

Afspraken op voorhand maken! Of overleggen wat al gebeurd is en wat je zou willen dat er gebeurd bij de overdracht. Zij heeft toch 3 kansen gehad? Dit is haar 4e kans, maar ze moet zich wel aanpassen aan jullie opvoeding stijl. Kan ze zich hier niet aan houden? Gewoon mee kappen, zonder overleg ;)

VRIEND

3 jaar geleden

Dankjewel voor jullie reacties! Ja praten...uiteraard zelf ook over nagedacht. Ik praat er wel over met mijn man, en we zitten (gelukkig) vaak op een lijn. Alleen merk je natuurlijk wel dat het zijn familie is en hij zijn zus al zijn hele leven kent en zelfde normen en waarden hebben. Ik kom uit een hele andere familie en merk dat ik daar echt moeite mee heb. Momenteel is het zo dat mijn man onze zoon daarheen brengt opweg naar zijn werk en op de terugweg hem ook weer ophaalt. We bespreken telkens hoe het gegaan is en of er bijzonderheden waren. Ook hebben we een appje met zijn 3en voor het oppassen waar vaker foto's wordt gedeeld. Ook maak ik in de app altijd kenbaar of er bijzonderheden zijn. (Zoals bijvoorbeeld de vermoedelijke koemelk allergie of verkoudheid enz). Toch heb ik wel moeite om dingen te melden als het aankomt op de manier van oppassen of als dingen echt niet gaan hoe ik het graag zou willen als moeder. Dit komt omdat er al een aanvaring is geweest tussen mij, mijn man, mijn schoonmoeder en andere schoonzus. Hierdoor is (tijdelijk) het contact met hun op een laag pitje gezet. Door deze aanvaring (die ontstaan is omdat ik mijn andere schoonzus op iets heb aangesproken waar ik het als moeder niet mee eens ben) merk ik dat ik dus echt moeite heb gekregen om dit soort dingen bespreekbaar te maken. Dat maakt het echt heel lastig en vind het ook vervelend voor mijn man omdat hij nu steeds punten bespreekbaar moet maken met zijn zus.

3 jaar geleden

Ohh ja herkenbaar wel een beetje, wij hadden het met de dutjes bij mijn moeder en het wakker houden. Wat mij heeft geholpen is om niet teveel vragen te stellen op zo’n oppasdag en er gewoon vanuit te gaan dat het goed gaat. Alles komt voort uit liefde. Hoewel ik dat met koemelkallergie niet zo maar over zou laten gaan, want dat is wel echt serieus. Pick your battles zou ik je aanraden

3 jaar geleden

Ten eerste snap je volkomen !! Ten tweede LET IT GO... Je vertrouwd haar staat je niet geheel aan praat over die dingen en anders moet je hem naar betaalde oppas doen. Je maakt jezelf compleet gek😱 Iedere moeder denkt dat zij het beste is voor zijn of haar kind, maar vergeet niet dat jou schoonzus dit met liefde doet, 2x in bad is niet erg (mits dit niet elke dag is). Voeding gastouder Oeps dit heeft ze echt niet expres gedaan. Door vallen en opstaan en opbouwende kritiek (daar leert ze wat van en geen gesnauw) komen jullie echt wel tot een middenweg. Maar je moet jezelf afvragen er zijn ritmes om je aan te houden maar ze worden echt niet minder van haf uur eerder of later na bv bed. en 100% eens koemelk spugen ed niet zo handig, maar leg dan uit waarom, en zeg wat hij wel vervangend kan / mag krijgen. Of geef het mee🤷🏽‍♀️ Het komt voor mij nu best ondankbaar over terwijl je het helemaal misschien niet zo bedoelt. En als je dit echt niet wil... 1 oplossing na de oppas of zeg thuis blijven.

3 jaar geleden

Oef ja lastig! Ik ben het met de keuzes van m'n moeder ook niet altijd eens, maar snap ook wel dat 2 kindjes tegelijk best aanpoten is. En dan zit ik er nog met m'n neus bovenop omdat ik boven aan 't werk ben. Maar met je eigen moeder is het wel makkelijker bespreken. Ook al doen ze het gratis en mag je daar heel dankbaar voor zijn, het is wel goed om duidelijke afspraken te maken. En als het je niet lekker blijft zitten is 't misschien een optie om het over een jaar ofzo nog eens te proberen als je zoontje wat ouder is en minder kwetsbaar? Ik vond 't met de tijd wat makkelijker om de controle los te laten.

3 jaar geleden

Hoihoi...wat een lastige en vervelende situatie voor jou zeg! Met familie lijkt me dat helemaal, ik kan me voorstellen dat zoiets bij de opvang toch allemaal wat makkelijker zou gaan. Alleen sta ik er wel iets anders in dan wat andere reacties en ben ik het meer met Daphne Luca eens. Probeer sommige dingen los te laten, want je kan (helaas) niet alles controleren voor je baby/kindje. Maar misschien is dat te makkelijk gezegd, ik ken je niet...dus doe vooral wat je eigen gevoel zegt! Heel veel sterkte!

3 jaar geleden

Weet soms helemaal niet wat ze bij de gastouder allemaal doet. Krijg alleen te horen wat ze heeft gegeten en gedronken. Vind ik soms ook wat lastig maar zolang ik het idee heb dat ze er graag is maak ik me er niet zo druk om.

3 jaar geleden

Mijn schoonmoeder en moeder passen om en om 1 woensdag in de week op. Ik ben van te voren heel duidelijk geweest: Mijn kind, mijn regels. Ik ben van nature best pittig, dus dit is ook heel serieus opgepakt 🤣. Ik moet wel zeggen dat ik nu nog vrij makkelijk ben omdat wij geen schema's aanhouden maar alles op verzoek doen. Daardoor ziet elke dag er anders uit, maar gaat het tot nu toe erg goed. Dus ja.. Ik zou ook zeggen: trek je grenzen en probeer tegelijkertijd niet te streng te zijn. Kijk naar wat je echt belangrijk vind en zeg daar wat van.

3 jaar geleden

Ik denk dat je gewoon heel duidelijk tegen haar moet zeggen wat je wel en niet wil. Hoe moeilijk dat ook is. Mijn schoonouders kwamen hier laatst oppassen en toen gingen ze een ijsje halen en wilde ze m'n zoontje van toen 7 maanden een hap schepijs geven. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet wilde omdat ik het niet nodig vond dat een baby ijs binnen krijgt.. Moeilijk om te zeggen, maar daarna dacht ik ja ik ben zijn moeder en ik wil dat niet. Geef het aan.. Ze zal er wat mee moeten doen.

3 jaar geleden

Betaalde oppas zoeken voor de maandag. Die kun je ook aanspreken op afspraken die jullie op voorhand hebben gemaakt ☺️ Schoonzus incidenteel vragen zoals voor dat avondje uit eten. Dit is de reden waarom wij geen familie vast laten oppassen. Dit soort gedoe wil ik niet met familie, die zijn er niet voor strakke afspraken maar om mijn kids te verwennen bij logeerweekendjes 😍

3 jaar geleden

Reactie op MamavanL

Dankjewel voor jullie reacties! Ja praten...uiteraard zelf ook over nagedac ...
Dat snap ik dan volkomen en vertel haar dat er dan ook extra bij dat je bang bent dat er ruzie van komt en dat dat het laatste is wat je wil maar dat je nu teveel kleine dingen ophoopt voor jezelf en dat je daar onrustig van word.. als ze het op die manier niet goed oppakken ligt het ook niet meer aan jou en aan hun want hij mag toch zeker over het leven van jou kind beslissen! Het is voor de bestwil van jou kind die nog niet voor zichzelf op komt daar ben jij voor hoe moeilijk het ook is! Je kan het gewoon niet iedereen naar het zin maken in je leven daar is het echt te kort voor❤. Ik heb gehad dat een familielid het wel vond kunnen dat mijn zoontje op de trampoline ging een half jaar nadat hij zijn pacemaker kreeg! En zei tegen hem luister maar niet naar je moeder hoor je mag er heus wel weer op het is zo lang al geleden terwijl de arts zei een jaar niet omdat bij harde klappen het borstbeen weer kon open gaan dus toen was het ook echt niet gezellig maar dat heb ik er voor over en het is nu gewoon weer goed gelukkig. . En mijn vader haalde mijn zoontje van de gang af omdat hij het zielig vond dat hij daarheen moest... ik heb alles ingepakt en ben naar huis gegaan en heb gezegd jij hebt jou kinderen prima opgevoed en nu ben ik aan de beurt met die van mij. Heel veel succes❤

3 jaar geleden

Ik snap dat je het lastig vind om haar ergens op aan te spreken. Maar als iemand op je kind past, moet je wel feedback kunnen geven als moeder en andersom ook kunnen krijgen als oppas. En andersom. En daarnaast vind ik ook dat je dan het vertrouwen moet hebben in dat het oké is. Als 1 van de 2 of alle 2 ontbreekt lijkt mij de keuze vrij simpel: geen duidelijke communicatie, of geen vertrouwen = betaalde oppas zoeken die je vertrouwd en kunt zeggen wat je wel of niet wenst voor je kind. Optie 2 is: het loslaten en erop vertrouwen dat je kind niet van een badje slechter wordt. En van die koemelk allergie gewoon echt heel duidelijk zijn. Succes, het is een lastig pakket waar je in zit. ♥️

3 jaar geleden

Ik begrijp je helemaal, en vind niet dat je overdrijft. Maar met familie gaat dat altijd anders. Dat is exact de reden dat ik daar bewust niet voor kies. Ik heb 2 dagen een gastouder (die ik eerst maanden ben gaan volgen op social media), op maandag past mijn man op, en in incidentele speciale gevallen mijn beste vriendin als oppas, omdat ik daar flat-out eerlijk tegen kan zijn. Verder hoef ik geen andere oppas. Persoonlijk zou ik in jouw geval een andere oppas zoeken. Dat scheelt een hoop ellende in de familie, want hoe je het went of keert, dat ga je er zeker van krijgen als het al niet gaande is.

3 jaar geleden

O ja qua gastouder, misschien een tip. Onze gastouder schrijft iedere dag in een schriftje hoe het is gegaan, wat ze wanneer heeft gegeten, wat ze op een dag hebben gedaan en bijzonderheden zet ze er in. Dat krijg ik altijd mee terug. Zo kunnen we altijd alles terug zien, en voorkomt bijv het gedoe wat je vertelde over eten.