15 Reacties

4 jaar geleden

Wij doen altijd een boekje en een muziekje als ze in bed ligt (heb zo'n knuffel met een klein muziekje erin). Het muziekje hebben we met mijn zoon ook altijd gedaan en doen het nu nog na 4 jaar 😅 is ook heel handig als ze gaan logeren! Iets heel herkenbaars. Duurt ook allemaal niet zo lang, dat is wel prettig voor de dutjes overdag. Tijdens muziekje doe ik de deur dicht, is altijd een lekkere overgang.

VRIEND

4 jaar geleden

Voor de nacht hebben we wel een uitgebreid vast ritueel. Overdag beperkt het tot het aanbieden van de speen en zijn knuffel. Hij slaapt in de box en is bij ons alleen in de box om overdag te slapen. Voor te spelen heeft hij een groot speelkleed. Daardoor denk ik dat hij de box koppelt aan slaapje doen.

VRIEND

4 jaar geleden

Wij hebben geen rituelen 🙈 Maar overdag slaapt ze niet in een slaapzakje en s nachts wel. S avonds praat ik wel zachter en weinig tegen dr. Tot nu toe valt ze iedere keer zelf in slaap. Ze is net 5 maanden.

4 jaar geleden

Wij hebben hetzelfde ritueel... lekker badje, dan laatste fles en boekje voorlezen en dan gaat hij altijd uit zichzelf slapen... moet zeggen de laatste dagen is die wel wat onrustig met slapen, maar is ook bijna 6 maanden

4 jaar geleden

Wij doen het zo: 's avonds verhaaltje voorlezen - drie (vrijwel altijd dezelfde) liedjes zingen - muziekknuffeltje één keer aan - ondertussen nog een kus, welterusten zeggen en de kamer uitgaan. Overdag één liedje en het muziekknuffeltje één keer aan - ondertussen een kus en welterusten zeggen. Gaat erg goed zo. Als we op pad geweest zijn en ze is erg moe van alle prikkels, pak ik overdag ook nog weleens een boekje erbij voor het slapen. Zodra ik dat opensla en begin te lezen, zie ik mijn dochter meteen ontspannen.

4 jaar geleden

Wij hadden eerst hetzelfde slaapritueel als jou! Nu hebben we dat veranderd, hij krijgt geen fles meer voor het slapen gaan, maar ongveeer 1/half uur voor slapen gaan. Ons ritueel is super simpel, luier verschonen, pyjama aan, in bed, kusjes op hoofd, slaaplekker zeggen, licht uit en deur dicht. En in de avond lezen we dan een boekje na pyjama aan doen, samen op het grote bed. Eerst hadden we ook een muziekdoosje maar die is helaas kwijt geraakt buiten😢

4 jaar geleden

Slaapzak aan, s avond zn bolletje invetten, samen gordijnen dicht doen, kort verhaaltje, kusje, witte ruis aan. Overdag slaapzak aan, gordijnen, liedje zingen, kusje, witte ruis aan.

4 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Wij hadden eerst hetzelfde slaapritueel als jou! Nu hebben we dat veranderd ...
Bij ons lukte het trouwens eerst ook niet, maar mij moest even uithuilen voordat hij kon slapen! Inmiddels praat hij even voordat hij gaat slapen, dit heeft zeker een maand geduurd!

4 jaar geleden

Overdag: naar boven, gordijntjes half dicht, schone luier, slaapzakje aan, speentje en groene knuffel. In de avond: naar boven, gordijnen helemaal dicht, schone luier, slaapzakje aan, speentje, witte knuffel, op de poef een boekje lezen en dan slapen. Express twee knuffels, een groene en witte. Groene voor overdag en witte 's avonds. Gordijnen half dicht overdag en helemaal dicht' s avonds. Boekje voorlezen in de avond. Deze drie dingen heb ik toen express gedaan voor haar ritme en zodat ze het verschil wist tussen dag en nacht.

4 jaar geleden

Ons slaapritueel voor overdag is: slaapzakje aan, samen de rolluik naar beneden doen, een kus, op bed leggen, witte ruis aan en aai over der bolletje. Sinds een weekje valt ze zelf in slaap op bed. Ik heb in het begin over haar ruggetje gewreven tot ze sliep, ze slaapt op haar buik. Ben steeds minder lang dat gaan doen. Door hetzelfde te herhalen is het voor haar herkenbaar geworden en valt ze steeds sneller in slaap, nu zelfs zonder wrijven over haar ruggetje. Voor s' avonds: na de fles douchen, slaapzakje aan, boekje voorlezen, een kus en naar bed. Meestal slaapt ze al tijdens het boekje.

4 jaar geleden

Ik heb overdag vaste slaap tijden voor onze dochter. Ze weet wanneer ze moet gaan slapen, maar slaapt wel alleen in de bedje. Overdag ook altijd na de boterham of fruithap. In de avond hebben we het ritueel groentehap, Max uurtje later flesje, dan is het papa kus, naar boven met een dansje. Eenmaal boven kleertjes uit schone luier tandjes poetsen met een liedje en de Toet poetsen. Dan wordt ze opgeheven en als een robot in een sloep naar haar bed gebracht ( ze geniet er van dat wil je niet weten! ) dan zakt ze als een robot naar beneden zzzzzzzzzzzz zo dr slaapzak in, slaapzak dicht mobieltje aan gordijntje dicht, tutje erin dekentje erover kusjes en weltruste slaapt in no time

4 jaar geleden

Wij doen het verschonen gelijk als hij uit bed komt en heel af en toe voorsat hij gaat slapen als het echt moet, want hij wordt daar 9 van de 10 keer klaarwakker van en wil dan niet slapen alleen maar klieren 😅 Overdag: Verschonen, voeden, evt spelen of knuffelen, broek en sokken uit (wij gebruiken geen pyjama want meneer wordt hysterisch met aan en uitkleden van bovenkleding), in bed leggen in de slaapzak, slaapzak dicht, kusje en ik zeg tot strakjes.. Avond: Verschonen, voeden, spelen/knuffelen, papa kus, broek en sokken uit, in bed leggen in de slaapzak, slaapzak dicht, liedje in de maneschijn zingen met gebaren (hij lacht als herkenning zo leuk!), kusje, benoem dat papa en mama ook gaan slapen en ik zeg tot morgen en loop weg. Meestal zeg ik tijdens het slaapzak dichtmaken nog als hij 'naar de kindjes' gaat (opvang) de volgende dag.

4 jaar geleden

Dank je voor al jullie reacties. Ik heb inspiratie kunnen opdoen die we nu al twee dagen toepassen. Vandaag ging al beter dan gisteren. De eerste dag was niet makkelijk. Vooral nu sprong 5 ook aan de gang is. We hebben uiteindelijk besloten om niet hetzelfde ritueel als in de avond te doen zodat hij weet wanneer het bedtijd is. Tot nu toe gebeuren ook niet alle dutjes in zijn bed. Het lange middagdutje doen we boven, de twee korte dutjes beneden in de box. We willen graag dat hij op verschillende plaatsen kan slapen aangezien hij binnen enkele weken 3 dagen per week naar het kinderdagverblijf gaat, een dag bij mijn ouders en een dag bij mijn schoonouders. Vanmiddag deden we het volgende ritueel (Ook volgens ons haalbaar buitenshuis of voor de grootouders) : - kusje aan iedereen die beneden is, ook de hond 😁 - naar boven - handjes en gezicht schoonmaken (pamper indien nodig) - slaapzak aan - gordijntjes samen dicht - fopspeen en knuffeltje - kusje en knuffel van mama - wegleggen en 2-3 keer over zijn hoofdje aaien Ik ben nu bij hem gebleven tot hij sliep, omdat hij onze gezelschap nog fel nodig heeft. Maar met de tijd zullen dit langzaamaan ook proberen afbouwen. Thanks mama's! ❤

4 jaar geleden

Wij hebben overdag een ander ritueeltje dan ‘s avonds. Overdag gaan we naar m’n dochter haar kamertje, doen de gordijnen dicht, slaapzakje aan en in bedje met knuffeltje. Nog even een kus en welterusten en dan slapen. ‘S avonds geven we de laatste voeding boven met de gordijnen dicht. Dan nog heel even uitbuiken, slaapzak (‘s nachts een andere dan overdag) aan en in bedje. We lezen een verhaaltje voor terwijl ze in bed ligt en daarna is het slaaptijd. Werkt hier prima zo en voor overdag kost het maar 5 minuutjes.

4 jaar geleden

Een tip voor iedereen.. ik had een zoontje dat overdag maar geen regelmaat leek te krijgen in de dutjes... en toen vond ik op insta snuggles and Dreams. Dat is een slaapcoach maar ze deelt ook veel tips met haar volgers zodat je zelf aan de slag kan gaan. En sinds in haar tips volg, doet mijn zoontje van 5 maand 3 dutjes overdag. Het is maar een idee... :)