20 Reacties

4 jaar geleden

Heel wisselend, ene keer slaapt ze binnen een minuut en de andere keer zijn we meer dan een uur bezig. Hangt er vooral heel erg vanaf of de slaapjes overdag goed 'uitkomen'

4 jaar geleden

Onze kleine man deed dat ook, hij is nu net 7 maand. Voor hij naar bed gaat en dus nog niet heel moe is gaat de tv uit, speelt hij niet met ons maar zelf in de box met 1 knuffeltje. We proberen zoveel mogelijk prikkels te voorkomen. Daar word hij dan lekker rustig van. Wij geven hem nu ook, als hij wel in zijn oogjes wrijft maar nog niet super moe is, een knuffeltje mee in bed. Hij speelt meestal 10 minuutjes en valt dan heerlijk in slaap..

4 jaar geleden

Heel herkenbaar. Hier ook zo'n snel overprikkeld jongetje dat vooral overdag heel erg moeilijk in slaap komt. Ik kan ook zo een uur, anderhalf uur bezig zijn om hem in slaap te krijgen. Het gaat de laatste tijd gelukkig eindelijk beter. Heel lang was dit echt elk slaapje het geval en bestond de dag echt alleen maar uit meerdere sessies mijn zoontje in slaap krijgen. Wat hier wel heeft geholpen is goed kijken naar de maximale wakkertijd. Ik heb heel lang anderhalf uur aangehouden en bracht hem dan binnen anderhalf uur naar zijn bedje. Maar onlangs een slaapgids gelezen waarin ze 2u15min (inmiddels voor 6 maanden 2u30min) als max wakkertijd aanhouden en dat werkt hier echt veel beter!

4 jaar geleden

Ik ben sinds kort een boek aan het lezen over slaap bij kindjes, omdat wij een beetje te einde raad zijn. Het is nog steeds heel erg zoeken, maar 1 tip heeft voor ons persoonlijk al wel verschil gemaakt. Volgens het boek zouden kindjes van die leeftijd tussen 18u en 20u moeten slapen. Dus niet het slaapritueel starten, maar effectief slapen. Ze raden dan ook aan ervoor te zorgen dat je kindje na 17u geen dutje meer doet. En zo zou je kindje ideaal gezien aan 11 uur nachtrust moeten komen. Elk kindje is natuurlijk anders! Maar wij merken inderdaad al wel verschil door hierop te letten en overdag ook op de wakkertijden te letten. Het boek voor moest iemand interesse hebben: "Slaap!" van Susanne Willekes. Zij is de eerste Nederlandse gecertificeerde slaapcoach. Je merkt wel dat het heel wetenschappelijk onderbouwd is. Ik vind dat persoonlijk heel fijn. Ze gaat ook heel erg uit van je kindje zelf als startpunt en dat ieder kindje anders is.

4 jaar geleden

Herkenbaar 1e maand na geboorte, toen de 3 R-en toegepast en alert op wakkertijd. Sindsdien gaat het heel goed, soms wel eens een aantal dagen iets minder.. Overdag iets meer tijd nodig om in slaap te komen (soms muziekje via babyfoon), 's avonds met 10 minuten vertrokken.

4 jaar geleden

Onze dame gaat ook heel moeilijk slapen tegenwoordig, vooral in de avond. Dan huilt ze een hele tijd en word ze ook telkens huilend wakker. Op het cb zeggen ze dat dit het sprongetje is en je echt moet proberen om de kleine te laten liggen.

4 jaar geleden

Wij hebben veel gehad aan een slaapritueel en aan slaaptipsvoorbabys (die gids is €15, je kan dat ook vinden op instagram of op de website). Slaapritueel duurt ongeveer 15 minuten met verschonen en voorlezen en een liedje. Daarna wakker in bed en dan valt hij zelf in slaap meestal duurt dat 10-15 minuten.

4 jaar geleden

Wij gebruiken ook de gids van slaaptips en werkt hier goed! Idd vooral de wakkertijden en het ritme helpen goed. Mn dochter huilt wel vaak nog even heel hard voor het slapen, volgens mij om te ontladen ofzo.. maar slaapt wel binnen een paar minuutjes sinds we dat doen.

4 jaar geleden

Wij volgen ook de gids van slaaptips voor babys. We leggen haar klaarwakker in bed geven een kus en zet zon trekknuffel liedje aan. Voordat we beneden zijn en het liedje is afgelopen slaapt ze al.

4 jaar geleden

Heel herkenbaar. Onze dochter is nu 6 maanden oud en heeft ook lastigere avonden. We zijn nooit zo lang bezig als jij nu schrijft, meestal max een half uur. We volgen alle tips van wakkertijden en slaapritueel etc maar mijn indruk is dat ze zo druk is met leren kruipen dat ze het heel moeilijk vindt om te ontspannen. Ik herken dit wel van onze zoon destijds, die was ook heel onrustig op deze leeftijd. Met hem waren we ook soms wel 2 uur bezig of langer... ellendig hè? Ik vermoed ook wel eens dat het met karakter te maken heeft. Onze zoon laat nog steeds moeilijk de dag los en loopt nu als 4 jarige ook vaak uit bed omdat hij nog even iets wil vertellen 😅 Ik zoek altijd naar een mix tussen ze helpen te ontspannen en ook grenzen stellen (dus even laten huilen). Hangt ook wel van mijn eigen bui af...

4 jaar geleden

Onze zoon is nu 6,5 maand. We hebben er momenten bij zitten, man man man, duurt zo lang dan. Wat mij nu heeft geholpen is een ander schema. Geen wakkertijden meer en bij het eerste geeuwtje al naar bed, gewoon naar bed als hij echt moe is. Wij doen 8 uur de fles, en half 11 weer naar bed tot half 12. Dan om 2 uur weer naar bed tot 4 en dan geen slaapjes meer. Al is hij 6 uur super moe, jammer dan. 19 uur de fles en dan naar bed. Het klinkt heel kind onvriendelijk maar als hij later in de middag slaapt ben ik tot 21/22 uur s avonds bezig. Dit werkt voor ons het beste... 😊

4 jaar geleden

Onze eerste kon er ook 2 a 3u over doen om in slaap te komen. We hadden van alles geprobeerd. Veelal niet echt zijn behoefte volgend, bleek achteraf. Wij waren ten einde raad, we hebben s avonds veel marathons gewandeld om hem eindelijk in slaap te krijgen. Toen hij bijna 1,5 jaar was kon hij ons duidelijk maken dat er iemand bij hem moest blijven. We zijn hier op in gegaan. Eerst echt handje vast ernaast en steeds verder fysieke afstand gecreëerd. Met 2 jaar zei hij ‘mam ik kan het zelf’ en hij deed dit ook gewoon. Nu maakt het niet uit waar hij is en slaapt hij zelf binnen 5 a 10min na een ritueel wat wij vanaf zijn eerste verjaardag erin probeerde te brengen. De ‘ouderwetse’ slaaptraining heeft ons achteraf veel frustratie en vooral spanningen in de relatie met partner en kind gebracht 😢 Als ik hier op terug kijk zie ik nu in dat ons eerste kindje behoefte had aan samen slapen, het zij naast ons bed of in dezelfde kamer. Nu nog, als hij ziek is vraagt hij om het campingbedje in onze kamer. Onze tweede zoontje (6mnd) volgen wij veel meer. Hij laat ook veel beter vermoeidheidssignalen zien en lijkt minder prikkel gevoelig. Hij valt het liefste met ons in slaap en slaapt dan juist weer het liefste alleen in een rustige omgeving. Zo’n verschil tussen beiden jongens. Ze hebben beiden ook een verschillende start in hun leven gehad. Onze eerste met vacuüm en van mij en mijn man gescheiden geweest de eerste twee uurtjes. We konden geen huid op huid geven, wel erbij zijn en praten. De tweede is thuis geboren met meer dan een uur huid op huid contact direct na zijn geboorte. Hij is ook veel meer ontspannen dan onze eerste. Naar mijn mening/ervaring bepaald de start van het leven ook hoe zij de eerste jaren hun prikkels verwerken. Zelfs onze verloskundige gaf aan dat zei deze mening deelt doordat zij vaak hoort dat kinderen die met een vacuüm geboren worden snel ontdaan zijn van harde geluiden en snelle bewegingen.

4 jaar geleden

Lieve meiden, wat vervelend en herkenbaar. Onze Lowen heeft al sinds de geboorte veel moeite met in slaap vallen en in mijn verlof was ik er maar druk mee, slaaptrainingen, wakkertijden, white noises, wiegen en anders de draagzak, maar de formule tot snel in slaap vallen en overdag langer dan 45 min aan 1 stuk slapen vond ik niet. Gelukkig sliep hij snachts al snel lange stukken en vanaf 3 maanden klokje rond dus was het prima zo dacht ik. Maar toen hij 4,5 maand was begon ook snachts de ellende (hij begon af en aan snachts wakker te worden), tot afgelopen vrijdag het echt de spuigaten uitliep 2 uur was ik aan het wiegen om er vervolgens elk uur uit te moeten de hele nacht. Hij zat niet meer in een sprongetje, geen tandjes of iets dergelijks. Ik was het dus zat en besloot om een heel strak shema en een paar online tips van slaapcoaches toe te passen (ondanks dat ik dit dus al 3 maanden geleden ook had geprobeerd). Ik hield wakkertijd van +-2 uur aan en ook als hij geen slaapaignalen gaf hup zijn bed in. Ik legde hem op bed in slaapzak speen kusje op zijn voorhoofd en liep de kamer uit. Zoals altijd begon hij de boel bijelkaar te schreeuwen toch wachtte ik 5 minuten voordat ik ging kijken. Ik legde hem weer goed gaf hem zijn speen en trooste hem zoveel mogelijk in bed dit moest ik de eerste keer 3 keer doen en toen sliep hij. De eerste keer dat ik dit deed had ik hem 1 keer opgetild omdat hij zo hard huilde. Maar alle slaapjes hierna sliep hij in 10 minuten!!! Dus 5 minuten huilen, vervolgens goedleggen, speen en in bed troosten 5 min tot hij sliep. Al 2 dagen slaapt hij dus in 10 minuten en zowel overdag als snachts slaapt hij stukken beter. Is dit de gouden tip, nee vast niet en waarschijnlijk hebben sommige dit al tot in den treuren geprobeerd, maar baat het niet dan schaadt het niet. Hier lijkt dit wel na 6,5 maanden zoeken een uitkomst te bieden (maargoed voor hoe lang is altijd maar de vraag🤪). Ik wilde het daarom ook hier delen, want wie weet heeft iemand er iets aan. En wellicht zijn er andere dingen/methodes die 3 maanden terug niet werkte die nu dus wel uitkomst kunnen bieden!Hou vol meiden🥰😘

4 jaar geleden

Dank voor jullie reacties!! Overdag gaat t slapen prima, alleen voor de nacht os het dus een drama. Je ziet aan alles dat hij wil slapen, maar dat t niet lukt. Hij gaat dan hevig met zn voeten schuren en tot een paar weken geleden ook met zn hoofd. Dus het is niet zozeer dat hij niet wil, maar temeer dat het hem niet lukt. Hij huilt ook niet als hij naar bed gaat... maar begint juist te jammeren op t moment dat hij niet kán slapen.

4 jaar geleden

Reactie op Noukos

Dank voor jullie reacties!! Overdag gaat t slapen prima, alleen voor de nac ...
Dit deed Lowen ook heel erg, en hoe langer het duurde hoe gefrustreerder hij werdt, want hij was duidelijk al moe. Ik had ook nooit verwacht dat weglopen en hem even laten huilen zou helpen, (hij huilt ook pas als ik weg ben hier) maar ik denk toch dat die ontlading voor hem nodig is en helpt om in slaap te vallen. En dat als ik hem oppakte (want huilende baby en je wilt zo graag helpen) hem soms juist uit zijn slaap houd waardoor de frustratie tijdens het naar bed brengen groter werd. Wellicht dat eerder naar bed brengen helpt? Als ik over de wakkertijd nu ga valt hij ook slechter in slaap.

4 jaar geleden

Reactie op Alleenmaarliefde

Onze zoon is nu 6,5 maand. We hebben er momenten bij zitten, man man man, d ...
Wij hebben ook dit schema! Wij worstelen nog een beetje met bedtijd en wel of geen derde slaapje overdag. Hij ‘s ochtends 2u, ‘s middags dan nog een uur/ander half uur.. maar soms wil hij dan nog om 17u naar bed. Nadeel is dat hij dan ‘s avonds slecht in slaapt valt. Hebben die kleintjes genoeg aan twee slaapjes?

4 jaar geleden

Wij keken tot voor kort ook naar de vermoeidheidssignalen maar vaak duurde het heel lang voor hij sliep. Alsof hij aankondigde moe te zijn maar nog niet genoeg om te slapen. Nu houden we de maximale wakkertijden (2u tot 2u15) in de gaten en dit lijkt beter te werken. Het in slaap vallen is nu veel vlotter. Soms 5-10 minuutjes. Hier hebben we sinds een goede week 3 slaapjes terwijl we er voordien ook nog een hadden in de late namiddag rond 16u30 : - twee kleine slaapjes (30 tot 45 minuutjes) in de ochtend/middag, meestal rond 8u en eentje rond 11u - een groter slaapje in de namiddag (45 tot 120 minuutjes) rond 14u Aangezien hij na 17u best niet meer dut ligt hij nu rond 18u30-19u max in bed voor de nacht. Wel is hij sinds een paar dagen ik de nacht wakker gedurende 2 uur, meestal van 2u tot 4u. Dit gebeurde voordien niet 😓 ook wordt hij steeds vroeger wakker in de ochtend. Ons zoontje is 24 weken. Zijn er nog die dit meemaken of hebben meegemaakt ?

4 jaar geleden

Reactie op Sabbie1991

Wij hebben ook dit schema! Wij worstelen nog een beetje met bedtijd en wel ...
Hij zit er tussenin. Als hij heel vroeg wakker is gaat hij s ochtends eerdernaar ben en dan s middags ook. Soms is hij dan met een half uur wakker en van 14-19 red hij echt nog niet. Dan bied ik 16:30 toch nog een slaapje aan.. Maar als hij 14-16 slaapt heeft hij echt genoeg aan 2 slaapjes. Anders is het draaaaamaaa s avonds. Heb liever dag hij s nachts goed slaapt en einde van de dag wat moe is dan netjes zn slaapjes en drama avonden...

4 jaar geleden

Reactie op JGilsoul

Wij keken tot voor kort ook naar de vermoeidheidssignalen maar vaak duurde ...
Bij ons hetzelfde met die wakkertijd. Ik hield ook eerst de signalen in de gaten maar met die wakkertijd slaapt hij hier ook in 5-10 min🎉 snachts wordt hij nog steeds wakker 1 keer. Bij ons begonnen de slechte nachten toen hij 4,5 maanden was. Zou het sprongetje kunnen zijn, of groeispurt. Als ik hem niet in 30 min in slaap krijg kies ik nu voor een nachtvoeding (bv) dan slaapt ie zo weer door(maar dit doe ik max maar 1 keer per nacht anders wordt het misschien een gewenning). Ik merk dat hij wel weer beter slaapt sinds hij zelf in slaap valt met die wakkertijd dus zou dat zeker zo vol houden😊 hopelijk is het dan gewoon een fase😊

4 jaar geleden

Reactie op JGilsoul

Wij keken tot voor kort ook naar de vermoeidheidssignalen maar vaak duurde ...
Wat bij ons hielp was niet vroeger in bed leggen dan 08:45 (onze dag begint om 06:30 idealiter, maar is soms 06:00)