15 Reacties

3 jaar geleden

Ik lees met je mee! Mijn dochtertje wordt 5 feb 1 jaar. Wil nu ook gaan stoppen

3 jaar geleden

Ik vind dat het CB makkelijk praten heeft. Het is enorm lastig om de speen op deze leeftijd al af te leren als het kind er echt nog behoefte aan heeft met bijv inslapen. Hij of zij snapt namelijk nog niet waarom de speen niet meer mag, je kan het ook nog niet goed uitleggen. Ik werk zelf in de tandheelkunde en wij raden aan om de speen in ieder geval voor het wisselen af te leren en dit is meestal vanaf 6 jaar. Het zorgt dan voornamelijk voor problemen met spraak en de stand van de tanden. Hiervoor corrigeert dit zich nog heel snel. Het liefst natuurlijk eerder (ik denk zelf zodra mijn dochter mijn uitleg over stoppen met de speen kan begrijpen dat wij stoppen). Ik zou er vooral niet nu een enorme strijd van maken, want die ga je hoogstwaarschijnlijk niet winnen 😬

3 jaar geleden

Ik lees mee, ik wil ook stoppen rond de 1jr (4-feb). In Juli komt er een tweede dus ik denk dat het er dan de eerst komende tijd helemaal niet van gaat komen.

3 jaar geleden

Bijzonder hoe ieder consultatiebureau weer andere adviezen geeft. Ik had ook eerst het voornemen te stoppen rond zijn 1e jaar, alleen bij het CB zeiden ze dat hij het waarschijnlijk nog nodig heeft als troost. Onze zoon heeft ook niets met knuffels oid. Kans is dat als de speen weggaat hij wellicht overgaat op duimen en dat lijkt me veel moeilijker af te leren. Bij ons werd ook gezegd dat het, als het alleen voor het slapen is, geen kwaad kan. Wel hebben we hem "geleerd" zijn speen uit te doen als hij uit bed gehaald wordt en hij gooit nu zelfs zijn speentje uit bed als hij eruit wil. Volgens het CB kon die behoefte aan het speentje vanzelf verdwijnen bij ouder worden en niet meer uit de fles drinken en zo niet, dan wachten wij tot hij oud genoeg is om te begrijpen wat speentje weg betekent.

3 jaar geleden

Tandarts zei dat ik gerust nog een haar de speen mag gebruiken. We hebben wel een orthodontische speen

3 jaar geleden

Jaar ipv haar

3 jaar geleden

Reactie op MaartjeS

Bijzonder hoe ieder consultatiebureau weer andere adviezen geeft. Ik had oo ...
Klopt Idd!! Mijn tandarts zei al dat anders de kans groot is dat ze gaan duimen en dat is nog slechter

3 jaar geleden

Ik zou gewoon rustig gaan afbouwen. Op die leeftijd hoeven ze echt niet een keer geen speen meer te dragen. Mijn dochter draagt bv zo min mogelijk overdag nog, dit gaat goed. Maar voor te slapen is dit nog zeker veilig hulpmiddel voor de kleine. Succes 🍀🍀🍀🍀

3 jaar geleden

Kans op duimen is dan veel groter en moeilijk af te leren en ken ook veel kinderen die duimde die nu ook beugel hebben, mijn zoon heeft een speen gehad tot zijn 4de ofzo en geen enkel problemen met zijn gebit

3 jaar geleden

De eerste nacht is goed gegaan...in slaap komen duurde ff. Hij was overstuur en m'n hart is in 100000 stukjes gebroken. Maar z'n speen was gewoon kapot gegaan. Het rubber van de wubbanub zat een gat in. Waarschijnlijk door het kauwen met z'n 8 tanden. Dus we hadden geen keuze. De 2e speen ligt op het kdv en de reserve speen een wubbanub met een andere knuffel wilde hij niet. Dus was meteen cold turkey en niet gepland. Hij heeft van 19-7 geslapen. Met alleen het in slaap vallen wat even duurde. Ben benieuwd naar de rest van de dagen.

3 jaar geleden

Reactie op ahramanda84

Kans op duimen is dan veel groter en moeilijk af te leren en ken ook veel k ...
Ik heb dit opgezocht mbt het sneller gaan duimen, maar dit blijkt niet waar te zijn.

3 jaar geleden

Ik heb dit opgezocht mbt het sneller gaan duimen, maar dit blijkt niet waar ...
In praktijk gaat het vaak anders dan je op het internet vind en ik heb dit bij meerdere kinderen zien gebeuren dus spreek uit ervaring

3 jaar geleden

Maar je moet het natuurlijk zelf weten hoor maar ik geef het alleen aan dat het kan gebeuren

3 jaar geleden

Ik heb dit opgezocht mbt het sneller gaan duimen, maar dit blijkt niet waar ...
Dat zal per baby verschillen denk ik.. Die speen is toch een vorm van zuigehoefte. Als je het 1 weghaalt kan het zijn dat het vervangen word door het ander, zoals de duim of sabbelen op een knuffel doekje ofzo. Maar dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

3 jaar geleden

Reactie op ahramanda84

Maar je moet het natuurlijk zelf weten hoor maar ik geef het alleen aan dat ...
Zeker. Dankje wel daarvoor 😊