17 Reacties

2 jaar geleden

Misschien jij eerst bij hem poetsen en dán hij zelf? Als het kan, terwijl jij poetst, voor een spiegel staan. Kan hij zien wat er gebeurt en is hij afgeleid door zn spiegelbeeld.... werkt hier redelijk, maar ook niet altijd hoor. Succes!

2 jaar geleden

Reactie op MoniqueKsW

Misschien jij eerst bij hem poetsen en dán hij zelf? Als het kan, terwijl ...
Dat kan ik idd proberen. Ik denk alleen dat wanneer ik het eerst doe hij er daarna helemaal geen zin meer in heeft. Maar goed de aanhouder wint, denk ik? 🤔

2 jaar geleden

Reactie op Maxine-Josina

Dat kan ik idd proberen. Ik denk alleen dat wanneer ik het eerst doe hij er ...
Het écht zelf poetsen deed mijn dochter (nu 6) sowieso pas later. Bij mijn zoontje, nu net 2, gaat het erom dat de tanden gepoetst worden. Als hij dan zelf geen zin meer heeft nadat ik het heb gedaan, is dat niet zo'n probleem. Komt vanzelf

2 jaar geleden

Ik herken je verhaal. Wij poetsen altijd zelf. Soms met een liedje, soms zeggen we: wat doet de leeuw?? En dan gaat zn mond wijd open en dan snel die kiezen doen etc, zo komt de hele dierentuin aan bod. Vaak is het ook tegen werken en dan hebben we ook de houdgreep maar dan toch zetten we door. Het moet gebeuren.😬

2 jaar geleden

Hier ook een drama en erger bij de papa dan bij mij. Ik zeg dat ik haar begrijp dat ze het niet leuk vindt, maar dat het moet. Het gekrijs stopt dan meestal niet, maar zo heb ik het toch gezegd. Soms zing ik liedjes zoals van bumba en verander ik de tekst naar iets met tanden poetsen. Het helpt soms. We poetsen haar tanden 's morgens nu reeds een kleine maand en hierbij geef ik haar de tandenborstel en poets ik tegelijkertijd mijn tanden. Soms doet ze het goed, vaak zuigt ze gewoon aan de borstel, maar zo heeft ze toch door dat het 's morgens ook moet. Nu is ze 2jaar en hebben eigenlijk nog geen enkele keer gehad dat ze ons volledig laat doen bij het tandenpoetsen.

2 jaar geleden

Ons zoontje is net 2.. Wij poetsen sinds een week smorgens en savonds. We poetsen al een half jaar electrisch. Hij vindt dat wel heel interessant. We deden dat eerst liggend op het aankleedkussen. Maar nu doen we het voor de spiegel. Want op het aankleedkussen wil hij het niet meer en idd ook één en al hysterie. Dus nu op een krukje voor de spiegel en dat laat hij toe. Dus we doen het zelf. Als hij wil mag hij daarna zelf nog even.

2 jaar geleden

Heel herkenbaar verhaal. Alles zelf willen doen en als mama het wil doen zn mond dicht en strijd. Maar ik merk dat als ik zeg: wat heb jij allemaal gegeten en zie ik daar nou een stukje boterham. Bah dat moet van de tandjes af en zo zie ik heeeeel veel tussen zn tandjes zitten. Dan laat hij het redelijk goed toe. Hij zegt zelf dan ook vaak dingen zoals taart 😉. Dit scheelt mij heel veel strijd.

2 jaar geleden

Ik zit dan met mn zoontje op schoot in de badkamer op een krukje en ik zet op mn mobiel de tandenpoetsvideo van Jokie aan via YouTubeKids, hij afgeleid en ik kan poetsen met zijn hand onder mijn hand. In de ochtend hetzelfde maar zonder video, ik zing dan het Jokie liedje en poetst papa ook mee ("Kijk, papa poetst ook zijn tanden"). Zo raakt hij niet teveel gewend aan de video en papa nadoen vindt hij leuk. (Ik laat hem in de ochtend eerst kort zelf poetsen.) Het moet leuk zijn ;) Wanneer ik nu zeg "Kom we gaan tandenpoetsen", dan rent hij direct naar de badkamer en probeert hij zelf het krukje klaar te zetten.

2 jaar geleden

Reactie op TamNiekRaf

Heel herkenbaar verhaal. Alles zelf willen doen en als mama het wil doen zn ...
Dit doen wij ook! Het was altijd een strijd! Opa’s en oma’s mochten trouwens wél gewoon tandenpoetsen 🤷🏼‍♀️ Maar sinds ik uitleg waarom we haar tanden willen poetsen en dat we de stukjes boterham en avondeten weg willen poetsen, is het geen enkel probleem meer. We poetsen ook eerst zelf goed! Daarna mag ze zelf nog even, dat is vaak 5 seconden haha, maar dan zijn dr tanden toch al goed onder handen genomen door ons :) echt zelf poetsen komt later wel!

VRIEND

2 jaar geleden

Hoe laat in de avond doe je tandenpoetsen? Wij deden het eerst vlak voor het slapen en dat was ook altijd strijd. Nu doen we tandenpoetsen direct na het avondeten omdat hij daarna toch niks meer eet. Hij is dan nog minder moe en dan lukt het wel.

2 jaar geleden

Reactie op JackH

Hoe laat in de avond doe je tandenpoetsen? Wij deden het eerst vlak voor he ...
Ja vlak voor het slapengaan, hij drinkt na het eten vaak nog wat vandaar.

2 jaar geleden

Samen poetsen! En daarna even na poetsen. Ik deed het eerst altijd na het ontbijt , om zo niet het slaap ritueel in gevaar te brengen. Het was een drama.. sinds hij mee is geweest naar de tandarts (21 maanden), was hij trots op zn nieuwe tandenborstel. Direct naar de winkel om een echte te halen, en de andere werd een speelgoed tandenborstel. Sinds dat moment doet hij zn mond open en kan ik elk plekje in zn mond bereiken. Weliswaar heel snel en niet goed genoeg, maar het gaat elke dag beter!

2 jaar geleden

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb een elektrische tandenborstel voor zijn leeftijd aangeschaft en we poetsen nu in de badkamer voor de spiegel. Als we nu naar boven gaan zegt hij zelf ‘tandenpoetsen’. Dus hij weet het wel ;). Hij houdt nog steeds zn mond meer dicht dan open, maar het huilen is veel minder en volgens mij vindt hij het ietsje leuker dan hiervoor 😅 Ik ook trouwens 😄

2 jaar geleden

Hij mag sinds kort kijhard “aaaaaaa” gillen tijdens het poetsen. En als ik mee doe vind hij het alleen maar leuker. Beetje onorthodox & ontzettende herrie maar hij kijkt er nu zelfs naar uit dat hij lekker een potje mag gillen. En dan doet hij iig z’n mond open en kan ik ff met die borstel in z’n mond.

2 jaar geleden

Tandenpoetsen bij mijn dochter van net 2 is altijd al drama geweest. Ik was vorige week met haar naar de tandarts. Die raadde aan om de app Glansje & Tom te downloaden. Je krijgt eerst een animatie waar Glansje haar tanden per ‘gebied’ poetst en dan moet je kind hetzelfde gebied 20 seconden poetsen. Je kunt daarna ook nog een spelletje doen door de bacteriën weg te poetsen van de tanden van Glansje. Tijdens het spelletje ligt ze met haar hoofd op mijn schoot en mag ik haar tanden poetsen 😃 Na elke kant krijgt ze van mij een kusje als beloning dat ze zo goed haar mond open houdt! Natuurlijk wil ze het niet als we zeggen dat ze tanden moet poetsen, maar het gaat nu al een week goed!

2 jaar geleden

Mijn dochter wilt niet dat ik poets. Ze bijt op de borstel en wilt de borstel zelf in haar handen nemen. Dus eigenlijk poetst ze helemaal niet. Ze zuigt alleen de Tandpasta op. Herkenbaar?

2 jaar geleden

Reactie op Chantal8

Mijn dochter wilt niet dat ik poets. Ze bijt op de borstel en wilt de borst ...
Ja precies dit deed mijn zoontje dus ook. Wat ik nu heb gemerkt is dat wanneer je het ritueel een verandert, dus poetsen op een andere locatie in huis bijvoorbeeld echt werkt. Ik poets vaak eerst ook zelf mn tanden en dan doe ik heel overdreven mn mond open en laat ik het goed zien voordat ik zijn tanden ga poetsen. En dan zeg ik doe maar net zoals mama je mond open ‘AAAAA’. Ik moet zeggen, het heeft even geduurd, maar hij laat het nu wel toe.