13 Reacties

2 jaar geleden

Hoeveel weegt u kindje nu? Onze zoon is 14 kilo op dit moment.

2 jaar geleden

Mijn zoontje is13,5kg. Net 2j geworden en zo'n 87cm denk ik? Vermoed dat er weer een groeispurt aan komt want staat al ff stil. Denk dat ons kindje ongeveer gelijke hoeveelheid eet... Ben benieuwd wat jouw kindje nu weegt? Ons kindje beweegt trouwens wel echt de hele dag door. Kan geen seconde stilzitten tenzij die moe is..

2 jaar geleden

Heeft het CB je hier op aangesproken?? CB maakt zich sneller druk om dingen dan nodig. Bij mijn 2 oudste kinderen (nu 19 en bijna 17 jaar) moest ik tot het 7e jaar regelmatig terugkomen naar CB kinderarts omdat mijn kinderen juist te licht waren in verhouding met hun lengte. Terwijl ze goed aten. (Buiten de bekende groentes bla bla bla😀) Heb me altijd zorgen gemaakt omdat zij hier niet echt luchtig mee omgingen. En op een dag zeiden ze: het gewicht past bij ze. Niks aan de hand!😱 Mn oudste is nu denk 1.86m en weegt tussen de 65 en 75 kg. Best skinny. Maar eet als een bootwerker. Je zegt zelf dat ook zijn lengte flink gestegen is, dus hij is niet alleen in de breedte gegroeid. Dan lijkt het me geen probleem en heeft ie misschien een groeispurtje gemaakt. Als je zelf zegt dat ie gezond eet zal het ook echt niet enorm gaan exploderen. Kinderen groeien op eigen manier denk ik dan. Jouw dieet is prima lijkt me. Ik vermoed dat mijn zoon nu 12.5 tot 13.0 kilo weegt. Wij wachten nog op oproep van CB. Inmiddels al ruim 2.

2 jaar geleden

Ik weet toevallig met mijn dochtertje dat zij ook boven het gemiddelde zat met haar gewicht. Het cb gaf toen aan dat ik me niet druk moest maken het ging er vanzelf wel weer af! En dat was ook zo. Ze is nu 5 jaar en al een hele tijd gewoon mooi op gewicht

2 jaar geleden

Mijn kindje eet het volgende: O: 1 boterham met pindakaas/jam of appelstroop. Of yoghurt met muesli of havermoutpap. T: stuk fruit, bij erge trek een extra mueslireepje. water, drinkt hij niet veel van L: 2 boterhammen met bv pindakaas avocado, jam, kipfilet of soms een gebakken ei of een volkorenbol zonder iets (vind hij lekker) met melk of water. T: beker sap + rozijntjes of kaakje, zakje mini soepstengels. Hij mag zelf iets kiezen uit zijn snack opties, iedere keer verschillend, geen snoep of ander snaaigoed. Rond 16.30 vaak nog snackgroente A: Eet met de pot mee. Alles volkoren en veel groente. Soms vega maar vaak vis kip of vlees erbij. Geen toetje. Zijn wij onderweg en snacken wij iets ongezond mag hij ook bv patatjes mee eten, kaas stengel, muffin etc. en bij andere ook. Thuis probeer ik het meeste gezond aan te houden. Hij weegt 13.9kg en 90cm (tijdens 2 jaarconsult) zat ook net iets boven de lijn ze gaf wel aan dat het wel minder snel moet gaan qua gewicht anders overgewicht. Mijn kindje is absoluut niet dik of stevig dus het zal allemaal wel. Misschien een aankomende groeispurt? Dat eerst gewicht omhoog gaat en daarna pas de lengte. Wel let ik op zijn portie avondeten. Schep nu minder op wilt hij meer prima maar hij heeft de neiging om alles op te eten en ik had t idee dat zijn portie te groot was.

2 jaar geleden

Onze kleine moet nog naar de controle in april. Ik ben er wel zeker van dat ze gaan aangeven dat onze zoon te zwaar is. Hij zit al enige tijd boven de gemiddelde lijn. Ze zeiden dat ze er pas bij 2 jaar echt naar gaan kijken. Ze verwachtte dat als hij echt ging lopen hij wel wat naar beneden in de Curve zou uitkomen. Ben benieuwd... Hij eet O: 2 boterhammen met beleg (kaas of kipfilet of pindakaas of stroop en heel af en toe chocopasta) T: 1 stuk fruit tenzij het een kiwi of mandarijn is, dan doen we er soms 1,5 of 2 L: 2 boterhammen met beleg (zie ontbijt) T: 1 st liga of maisvingers of rijstwafel A: eet met ons mee. Is heel verschillend hoeveel hij eet. Heel af en toe nemen we een toetje. Hij krijgt dan paar hapjes mee of een danone voor hem zelf Hij gaat 3x p week naar de kinderopvang en daar krijgt hij soortgelijk. Bij de lunch krijgt hij dan nog een cracker als hij dat wilt en daarna als tussendoortje rauwkost Drinken geven we geheel de dag. Over het algemeen water of thee met melk. Of tesseire aanmaak, heel klein beetje, met water. Bij mijn schoonouders krijgt hij soms ook sinaasappelsap met water aangemaakt.

2 jaar geleden

Reactie op Kim-1

Hoeveel weegt u kindje nu? Onze zoon is 14 kilo op dit moment.
Hij was bij de controle 88cm en 15.9 kilo. Ik keek er zelf eerst niet zo van op, maar werd erop aangesproken door het CB. En vooral ook omdat de lijn dus een enorme knik maakt (van altijd de 0-lijn naar de +2 lijn). Hij is niet een hele grote beweger. In huis is hij wel heel actief, maar buiten de deur is hij zo onder de indruk van alles dat hij geen stap meer doet. Ook is hij niet een hele makkelijke beweger. Hij komt vaak “vast” te zitten en valt veel. Ook is hij een hele slechte drinker. Het enige wat hij echt af en toe wil drinken is melk of appeldiksap. Ik biedt hem meerdere keren op een dag water of thee aan maar als hij dan 1 slokje neemt is het veel. Volgens CB zou het aan te veel melk kunnen liggen, maar zo extreem veel melk drinkt hij niet naar mijn idee. Ik weet het dus echt ff niet maar ben wel een beetje geschrokken.

2 jaar geleden

Die '0-lijn' Is een gemiddelde, niet het ideaal. Ieder kindje groeit anders. Onze dochter zat ook boven die lijn met haar gewicht. Ze is nu zo slank als een topmodel. Geeft het tijd :-)

2 jaar geleden

Ons zoontje van net 2 jaar weegt 13.2 kg en is 90 cm. Qua lengte boven het gemiddelde en qua gewicht precies op de lijn. Hij eet: Smorgens: 180 ML Brinta & glas melk of water of hij eet 1 soms 2 boterhammen met beleg. Kan van alles zijn. Tussendoor: 1 stuk fruit en water Lunch: krentenbol en/of 1/2 boterhammen. Met water of water met 2 druppels diksap. Tussendoor: soepstengel/rozijntjes/fruit/koekje of maiswaifel Avondeten: met de pot mee of na een opvang dag 2 boterhammen omdat hij op de opvang warm eet smiddags. Soms krijgt hij een toetje en dat is dan of volle kwark of optimelkwark.

2 jaar geleden

Super gezonde maaltijden! Het enige wat ik evt zelf persoonlijk zou minderen is kopje melk ‘s ochtends en ‘s middags, maar verder klinkt het absoluut niet als veel en sowieso mooi gevarieerd en gezond. Beweegt je kindje elke dag? Als ie nou nooit buiten speelt en veel stil zit zou het misschien met minder kunnen, maar dat lijkt me niet :) Wanneer je kindje gewoon lekker in beweging is dan zou ik me geen zorgen maken over het gewicht en blij zijn met een gezonde eter!

2 jaar geleden

Wat eet hij goed en gezond! Super! Wanneer je kindje dit eet en dan aan de zware kant is vergeleken met gemiddelde dan zou ik proberen om dat naast je neer te leggen. Ik denk dat menig moeder er van droomt dat dr kindje zo gevarieerd en gezond eet. Mijn dochter zit qua lengte ver boven het gemiddelde en qua gewicht er ver onder. Ze eet niet super veel. Ik doe m’n best met voedzaam eten geven, maar je kan ze niet dwingen om te eten (bijv volvette kaas en pindakaas op brood. Ze is dol op kwark dus koop ik volle kwark etc) en koeken lust ze er denk ik wel 3 van, maar dat ga ik gewoon niet geven. Het zal ook haar bouw zijn (bovendien vader heel lang, weinig vet. Moeder beetje lang en dun) Met “te zwaar zijn” (en hè, wat is te zwaar hè? Het zegt alleen dat de meeste kindjes met die lengte of leeftijd lichter zijn) terwijl je deze hoeveelheden en gezonde producten geeft zal het ook de bouw zijn. Wel zou ik, als ik jou was, even aan de opvang vragen of ze willen opschrijven wat hij daar eet. Wanneer je wat meer ongezonde dingen ziet kan je het nog sturen door te vragen of ze bijv. Appel/mandarijn ipv banaan te geven en broodbeleg als kipfilet, smeerkaas ipv chocopasta/ pindakaas, bruin brood ipv wit etc. Scheelt over de week nog wat calorieën, maar verder zou ik het lekker laten. Als de hele groep een bisquitje mag zou ik zelf niet willen dat mijn kind het niet zou mogen. Wat geef je dan mee. Nou, misschien kan je hier wat mee. En hopelijk kan je het los laten :)

2 jaar geleden

Klinkt helemaal niet verkeerd! Onze zoon is ook wat groter en qua gewicht zit hij ook op de 2 lijn. Ze maken nog genoeg groeispurts door, lekker laten spelen, bewegen en goed eten! Als hij zichzelf niet in de weg zit en een blij gelukkig kind is, dan kan mama dat ook zijn!

2 jaar geleden

Hier zoontje van 29 mnd. Gisteren bij CB geweest. 91 cm en weegt 12,2 kg. Zit op het -1 lijntje, maar volgt zijn eigen lijntje goed. Eet het volgende: Ontbijt 170 cc melk en 1 boterham met chocopasta of pindakaas Tussendoor: krentenbol met wat drinken Lunch: 2 boterhammen met pindakaas/kaas/ vega smeerworst/ vruchtenhagel en beker melk Tussendoor 1 a 1,5 stuk fruit, of bijvoorbeeld komkommer met bekertje drinken Avondeten: eet met de pot mee +, toetje Voor het slapen fles melk 170 cc Lijkt mij genoeg op een dag. Maar hij groeit niet zo vlot. De huisarts vindt het prima, hij is energiek en vrolijk.