57 Reacties

4 jaar geleden

Geniet vooral van de kraamzorg die je krijgt. En gooit er alles uit. Ik merkte door iets wat mij heel dwars zat kwam de borstvoeding niet op gang. Heb alles na 2 dagen bij de kraamhulp eruit gegooid en ik merkte dat alles los kwam en de borstvoeding stroomt eruit!!

4 jaar geleden

Inderdaad geniet van je kraamhulp. Je leert er zoveel van. En hou het rustig! Plan visite sochtends of overdag en hou de avond voor jezelf. En plan ook geen dagen achter elkaar

4 jaar geleden

Mocht je last hebben van hechtingen: ik kreeg de tip van mijn verloskundige om 2 x per dag even 10 minuten voor een infrarood te gaan liggen (deze lamp had oma nog ergens liggen, waren schijnbaar heel populair in de 70's). De genezing verloopt tot nu toe in ieder geval voorspoedig.

4 jaar geleden

Wat ik nog weet van de vorige kraamweek (die overigens tot de 8e dag in het ziekenhuis was😖) - Plassen onder de douche of tijdens het plassen met zo’n spoelfles met lauw water ‘meespoelen’ - Zorg goed voor jezelf! Ik vond het fijn om elke ochtend even te douchen, en toch een beetje make up op te doen. - Zorg dat je partner ook je grenzen mee bewaakt. Geef duidelijk je gevoel aan. - Neem af en toe de tijd om heel even alleen te luisteren naar je lichaam, waar heb je dan behoefte aan? (Ook tijdens de laatste lootjes wel belangrijk) - Bij hechtingen die gaan irriteren, en dan niet door ontsteking ofzo, ‘s middags op bed zonder ondergoed aan (met matje onder je billen tegen evt lekken)

4 jaar geleden

- een sippycup gebruiken tijdens de weeën, dat is zo’n beker met een rietje aan vast. Tijdens de bevalling staat je hoofd niet naar in de juiste positie gaan zitten om uit een glas te kunnen drinken. Zo’n beker was echt een lifesaver voor mij :) - niet teveel stressen over ‘welke kleren voor de baby’, die van ons lag eigenlijk altijd in romper en deken, had eigenlijk nooit een pyjama ofzo aan :) - eens thuis max. 1 bezoekje per dag, en inderdaad niet ‘s avonds :) dan ben je moe (en ikzelf kon dan ook al eens emotioneel worden 😅) - leg de nieuwe pamper onder de oude pamper, die van ons plaste een tijdje het waskussenhoes telkens onder ...

4 jaar geleden

Lekker genieten vooral ! Vragen wat je wil weten. Er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden. Klikt het niet met je kraamhulp trek op tijd aan de bel. Kijk of ze iemand anders kunnen regelen. En vooral doen waar jij je prettig bij voelt.

4 jaar geleden

- down under: spoelen, spoelen, spoelen en minimaal 1x per dag laten luchten. Gewoon met je blote bibs op een celstof matje gaan zitten. Dit komt de genezing ten goede. - last van je hechtingen die prikken? Vanaf dag 5 kun je ze laten verwijderen. Dit doet geen pijn! Daar was ik heel bang voor. Het lucht zó op! - stel het kraambezoek nog even uit als je er nog niet aan toe bent. Denk aan jezelf! Je hebt net een top prestatie geleverd en er komen allerlei nieuwe gevoelens op je af.

4 jaar geleden

Luister naar je lichaam, ga niet je grenzen over. Geniet van de kraamzorg. Wat een feestje! Plan niet teveel kraambezoek in, en alleen als je er zelf echt aan toe bent. Neem hulp aan. Wil iemand koken id schoonmaken? Graag! Maak het bespreekbaar als je sombere gevoelens hebt. Geef borstvoeding niet op, op de dag dat je er doorheen zit. Denk bij jezelf: ik geef het nog 2 dagen, dan kan het zo zijn dat je er ineens anders in staat. Stoppen kan dan altijd nog.

4 jaar geleden

Luister naar je lichaam, ga niet je grenzen over. Geniet van de kraamzorg. ...
Hele goede ! Inderdaad niet zomaar stoppen met borstvoeding. Je gaat echt momenten hebben dat je denkt : ik ben er klaar mee ! Vooral de regeldagen. Maar als je er eenmaal doorheen bent is het weer helemaal goed.

4 jaar geleden

Geef niet op aan borst voeding , hoe moeilijk het is ...met oefenen , je kan het .. Kamomille infusies helpen aan het calmeren van de hechtingen .. Vergeet niet voor jezelf te zorgen Huishuiding kan wachten .. Vergeet Niet te genieten van je baby, de tijd vliegt!

4 jaar geleden

Laat de (kraam) tranen lopen. Bespreek het met je partner en ook met de kraamzorg. Zij kunnen je een hart onder de riem steken. Je zult up en downs krijgen. Accepteer ze. Vraag zoveel mogelijk aan de kraamzorg. Ze zijn er voor 😊

4 jaar geleden

Reactie op denise103

Hele goede ! Inderdaad niet zomaar stoppen met borstvoeding. Je gaat echt m ...
Ik heb soms ook van die dagen waarin ik zoooo klaar ben met de borstvoeding. We zitten nu ook in de regeldagen en hoop dat het vandaag of na vandaag onderhand geregeld is! Dit is de vierde dag wist niet dat het zo lang kon aanhouden? Die van 9-10 de dag was binnen 2 dagen over. Mijn zoontje is nu 3 weken en 2 dagen. Soms zie ik flessenvoeding echt als bevrijding snel even beetje poeder mengen zonder dat ze mijn borsten nodig hebben. Iedereen kan het klaarmaken, oma papa op tante, ik zou lekker kunnen bijslapen of dingen voor mijzelf doen zonder te denken dat mijn zoontje geen voeding heeft, maar dan denk ik weer aan alle voedingsstoffen die goed zijn voor de baby en het feit dat ik gewoon productie heb.. dus blijf ik nog even volhouden..

4 jaar geleden

Altijd onthouden, blije mama = blije baby. Borstvoeding geven kan fantastisch zijn. Blijf alleen niet aanmodderen als het niet lukt. Laat lactatiedeskundige komen om je te helpen, maar wees eerlijk naar jezelf. Als je alles geprobeerd hebt dan heb je niet gefaald wanneer je stopt. Ik zelf ben na 2 weken strijd gestopt. De zwaarste beslissing die ik ooit genomen heb. Maar geestelijk en lichamelijk trok ik het na 2 weken niet meer. Nu kolf ik een krijgt ze combinatie van borst en kunst voeding via de fles. Ze groeit weer, slaapt goed en is als ze wakker is heel vrolijk.

4 jaar geleden

Reactie op babyblue-24

Ik heb soms ook van die dagen waarin ik zoooo klaar ben met de borstvoeding ...
Hier hebben de regeldagen ook 5 dagen geduurd. Met een beetje pech kunnen ze een week aanhouden. En het vreet energie. Ik merkte wel dat het makkelijker werd toen ik veel meer ging drinken. Ik vergat ooit te drinken toen de kraamhulp weg was en met borstvoeding moet je echt minimaal 2,5 a 3 liter op een dag drinken.

4 jaar geleden

Reactie op denise103

Hier hebben de regeldagen ook 5 dagen geduurd. Met een beetje pech kunnen z ...
Het lijkt vandaag over te zijn echter durf ik dit niet hardop te zeggen omdat ik bang ben dat het dadelijk niet zo is.. ik vergeet ook te drinken inderdaad. Handig om dit in de gaten te houden.

4 jaar geleden

Reactie op babyblue-24

Het lijkt vandaag over te zijn echter durf ik dit niet hardop te zeggen omd ...
Ik drink elke voeding 1 glas water. Helpt echt, anders vergeet ik het ook.

4 jaar geleden

Ik drink elke voeding 1 glas water. Helpt echt, anders vergeet ik het ook. ...
Dat is een goede tip aangezien ik wel ongeveer 8-9 Keer moet voeden.😓

4 jaar geleden

Reactie op babyblue-24

Dat is een goede tip aangezien ik wel ongeveer 8-9 Keer moet voeden.😓
Precies, dan zit je al aan bijna 2 liter water. Ik klok tijdens de voeding een glas weg en vul hem na de voeding weer bij voor de volgende. Ik heb ook altijd dorst tijdens het voeden, dat scheelt haha!

4 jaar geleden

Reactie op Charlie

Altijd onthouden, blije mama = blije baby. Borstvoeding geven kan fantastis ...
Mooi gezegd, ben ik het helemaal mee eens. Borstvoeding is geweldigen ben ik een groot voorstander van. Maar praat jezelf alsjeblieft niet de put in als het echt niet gaat... dan veel liever een fles met blije moeder en blije baby!!

4 jaar geleden

Zijn er ook nog tips over de verzorging van jezelf "down under"? Ik hoorde van mn kraamzorg bijv. Zakjes met appelstroop in de vriezer leggen want die kan je een beetje vormen. De kraamverbanden met aloë Vera schijnen snel alweer op te warmen.. En wat voor materiaal gebruik je op het toilet? Is een schenkkan dan voldoende of is een knijpbidon ofzo handiger, en droog je het na met wc papier of hydrofiele doeken of wat?