6 Reacties

2 jaar geleden

Hoi hoi, Ik heb wat dingetjes wat ik probeer om mijn kind van 2.5jaar te laten eten. Smiddags na het middagslaapje geef ik wel eens wat groente gesneden op een leuk bordje...reepjes paprika, tomaatjes, schijfjes komkommer. En dan erbij ook wat meneertje hier heerlijk vind is een plakje of blokje kaas en wat druifjes. Vooral niet te veel aandacht eraan geven. Lekker neerzetten en laat je kindje maar bepalen wat ie eet. Snoep in zijn bij zijn dan ook van de groente zodat hij ziet dat het heerlijk is😀.Zo spelenderwijs gaan er toch wat groente in en als het avondeten dan komt maak ik me niet zo druk meer om wat erin gaat. Mijn zoontje is dol op toetjes. Nu in de zomer mag hij een waterijsje uitkiezen en dat is echt feest! Dus als hij bii het avondeten al meteen weigert dan laat ik hem....zodra iedereen klaar is en aan toetje wil dan wacht ik moment af dat hij ook om ijsje vraagt. Dan zeg ik: iedereen heeft hier gegeten, kijk maar naar onze borden (je ziet hem dan echt onze borden te bekijken😆) en dan zeg ik dat hij ook een toetje mag maar dan wel nog even een hapje van alles (1 hap groente, 1 hap aardappels/rijst en 1 hap vlees of een combi ervan) dan is hij vaak erg gretig en eet dan zo nog een paar happen. Ik heb verder niet echt tips behalve dat ik weet dat heel veel kinderen eten weigeren en ik me er verder niet zo druk om maak. Zo lang je maar blijft aanbieden en het leuk voor ze kan maken (zelf opscheppen, figuurtjes maken etc) Verder laat ik hem gewoon de tijd aan tafel die wij aan tafel zitten. Gaat er niks in, dan krijgt hij ook na het eten niks meer (zn avondeten dan) wel drinken.

2 jaar geleden

Mijn dochter Meghan heeft nog nooit echt groenten en fruit in stukken gegeten, ik vermoed inderdaad ook door de structuur. Ze eet wel vlees en gebakken aardappeltjes. Ik heb een beloningssysteem gemaakt, ze kan stickers sparen als ze een stuk groenten of fruit eet en zo een cadeautje krijgen. Zo heeft ze een paar x een stuk appel gegeten en wat stukjes sperziebonen, maar dat ging wel gepaard met een heel vies gezicht en inmiddels kiest ze ervoor om geen sticker te verdienen. Meghan eet wel knijpfruit, die heb je nu ook met wat groenten erin en ze eet ook af en toe wat pureersoep, dus maak ik elke 2 weken tomatensoep met extra wortel erin of courgette/broccoli/pompoen soep, zodat ze vitamines binnen krijgt. Heel af en toe krijgt ze ook een potje spaghetti. Meghan heeft een zusje van 9 maanden, die ook potjes eet, dus wil zij dat soms ook. Ik had gehoopt dat ze stukken groenten zou gaan eten als ze zou zien dat haar kleine zusje het zou eten. Nou, de kleine eet volop stukken groenten en fruit, maar Meghan moet er niets van weten. Ik betrek haar bij het kopen van de groenten, snijden, schillen, koken, maar dat helpt allemaal niet, zelfs als zij het uitkiest. Oh ja, ik kreeg de tip van een diëtist om haar gewoon te laten wennen op haar manier. Vasthouden is al een stap, tussen de tanden houden, zonder op te eten, is een grote stap. Er aan laten likken is een stap. Vooral geen strijd van maken!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Silvana1981

Hoi hoi, Ik heb wat dingetjes wat ik probeer om mijn kind van 2.5jaar te ...
Hoi! Super bedankt, ga het proberen 😃

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Lisette_1989

Mijn dochter Meghan heeft nog nooit echt groenten en fruit in stukken geget ...
Hoi! Bedankt! Ga eens kijken naar knijpfruit. De strijd heb ik lang gedaan, maar inderdaad nu losgelaten😊

2 jaar geleden

Reactie op LoesenTom

Hoi! Bedankt! Ga eens kijken naar knijpfruit. De strijd heb ik lang gedaan, ...
Meghan vindt deze heerlijk! Hier zit dus groenten bij in. https://www.ah.nl/producten/product/wi511279 https://www.ah.nl/producten/product/wi511280

2 jaar geleden

Bij ons leg ik eerst groenten op z'n bord en dat eet hij dan.. Soms met een beetje appelmoes of ketchup... Als dat op is krijg hij aardappelen en vlees. Als ik het tegelijk geef dan eet hij ook het vlees en de rest niet meer. Hij krijgt altijd een toetje ongeacht of hij niet of wel gegeten heeft. Hoort namelijk bij het avondeten en is geen beloning oid. Hoort er gewoon bij. Het is eigenlijk altijd yoghurt of kwark. Zonder toevoegingen.