50 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Wow grappig hoe het bij iedereen kan verschillen. Onze zoon is 5,5 mnd en k ...
Heeft hij nog geen behoefte aan fruit of groente?

4 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Heeft hij nog geen behoefte aan fruit of groente?
Hij kijkt nu wel zo nu en dan naar ons als we aan het eten zijn. Maar hij krijgt nog niks anders van ons. Ik heb zelf verschillende onderzoeken gelezen dat het eigenlijk nog helemaal niet goed is om voor 6 mnd vaste voeding te geven. Ook de website La Leche League schrijft hier een stukje over: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/277-het-introduceren-van-vaste-voeding-met-vier-of-zes Dit staat er: 'De conclusie dat het beter zou zijn om ruim vóór de leeftijd van zes maanden te starten met vaste voeding is echter niet terecht; dát is in onderzoek niet aangetoond, integendeel. Internationaal wordt door gezaghebbende bronnen zoals de Amerikaanse Vereniging van Kinderartsen (American Academy of Pediatrics), de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en UNICEF nog steeds minimaal zes maanden exclusief borstvoeding geadviseerd. Dat is het beste voor de gezondheid van zowel moeder als baby.' Maar natuurlijk moet iedereen doen waar hij/zij zich prettig bij voelt en kijkend naar het kindje waar hij/zij behoefte aan heeft. Wij hebben deze keus gemaakt, maar dat is niet per se goed of slecht voor een ander.

4 jaar geleden

Reactie op Mom2be-27

Wow grappig hoe het bij iedereen kan verschillen. Onze zoon is 5,5 mnd en k ...
Hier bij 5 maanden ook alleen melk (borstvoeding) Geen haast toch :-)

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

Hier bij 5 maanden ook alleen melk (borstvoeding) Geen haast toch :-)
Ja hier ook nog hoor ik zelf vind het al zo snel gaan sommige krijgen al maischips🤔😅 maar goed ieder zijn opvoeding uiteraard

4 jaar geleden

Ik heb gelezen tarwe brood met alleen margarine uit een kuipje. Nu doe ik zelf ( ook 5 maanden oud) heel lichtjes smeerkaas erop. Ik zou er ook lekker mee beginnen, tegen de tijd dat de boterham de vervangende rol gaat hebben is ze gewent aan het brood en eet zo ook zoveel dat het vervangt. Ben nu weekje bezig met brood en ze eet nu een kwart van een hele boterham en doet er lang over.

4 jaar geleden

Dochtertje van bijna 6 mnd krijgt hier ook alleen nog maar borstvoeding. Heb wel begrepen dat dingen als smeerkaas erg veel zout en toevoegingen bevatten die je beter kan vermijden voor zo'n kleintje.. Je kunt een boterham best besmeren met bijvoorbeeld avocado. Kijk eens naar het voeding introductieschema van Stefan Kleintjes! Daar staat alles per maand beschreven wat je wanneer kunt aanbieden.

4 jaar geleden

Onze dochter 5 maand krijgt hoofdzakelijk fles en paar hapjes groente (dit puur voor de ontlasting, omdat ze van mijn borstvoeding bijna niet poept en steeds verstopt zit) Ik denk dat er geen goed of fout is en je kindje geeft zelf aan wanneer hij zij ergens aan toe is

4 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Dit is wel een site waar we allemaal veel aan hebben en de informatie is oo ...
Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Wereldwijd wordt geadviseerd met bijvoeding te starten met 6 maand, iig niet daarvoor. In NL wijkt dit advies vaak af en zegt men 4-6 mnd

4 jaar geleden

Als ik nog bv zou geven, zou ik denk ik nog geen hapjes erbij doen. Dat zegt la leche league ook. Alleen bv. Met kv vind ik het wel een ander verhaal. Mijn zoontje is dol op zijn hapjes! Alleen brood lukt nog niet zo goed met zijn darmen. Heb het nu 2 keer geprobeerd en steeds moeilijke darmen, dus dan weer een week ofzo wachten. Zo probeer ik te kijken waar hij aan toe is. Wat hij wil en wat zijn lijf kan is helaas niet altijd gelijk!

4 jaar geleden

Hier is meneer 5.5maand oud en heeft gisteren voor het eerst brood gehad. Beetje boter en beetje jam erop, hij vond het heerlijk. 1/3 boterham en daarna nog een flesje melk erbij... heeft m goed gesmaakt. Overmorgen mag hij op de opvang hetzelfde. Wil er structuur in brengen dat hij de ene dag pap krijgt in de ochtend, de andere brood en de andere fruithapje en s avonds groente hapje.

4 jaar geleden

Reactie op Jannekesdraakje

Hier is meneer 5.5maand oud en heeft gisteren voor het eerst brood gehad. ...
Hoe maak jij de pap klaar? Bij mij is het echt veelte dun als ik de verpakking volg 🙈

4 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Hoe maak jij de pap klaar? Bij mij is het echt veelte dun als ik de verpakk ...
Ik maak de pap volgens verpakking en dan ga ik mijn dochtertje verschonen. Als ik dan klaar ben is de pap wat dikker geworden :) als ik dat niet doe slurp ze het als water naar binnen haha

4 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Hoe maak jij de pap klaar? Bij mij is het echt veelte dun als ik de verpakk ...
Ik maak fles van 180 klaar en doe dat in een kommetje, voeg er 3 afgestreken lepels pap bij een roer dat goed door. Als je even wacht wordt het dikker . Hij krijgt het met een lepel, met de fles niet te doen.

4 jaar geleden

Mijn zoontje van 5 maanden krijgt nu een week tussendoor in de ochtend een boterham met pindakaas gedipt in thee.. Hij eet daar 1/4 deel van.. Dit gaat prima! Met alles kijk ik of hij eraan toe is.. Dit geeft hij prima aan.. Hij krijgt oefenhapjes in de middag fruit en in de avond groenten.. Ik zou zeggen doen waar jij je goed bij voelt! Door teveel lezen word je ook niet wijzer, want de ene site adviseert weer wat anders dan de andere.. Mijn ouders zijn al heel vroeg begonnen met van alles en nog wat aan mij geven toen ik baby was en ik leef en ben gezond en wel!

4 jaar geleden

Uit het groeiboekje van consultatiebureau

4 jaar geleden

Mijn dochter is nu 4,5 maand en sabbelt graag met ons mee op een volkoren broodkorst. Ik merk niet dat ze last van haar darmen heeft. Naast de flessen krijgt ze verder s ochtends wat fruit uit een potje en einde van de middag doperwtjes of wortels uit een potje, beide van 4+ maanden. Ze vindt het heerlijk om zo met ons mee te kunnen doen met de eetmomenten

4 jaar geleden

Reactie op Vita bene

Mijn dochter is nu 4,5 maand en sabbelt graag met ons mee op een volkoren b ...
Na het eten drinkt ze trouwens meestal 20 ml minder, dan geeft ze aan dat het genoeg is geweest

4 jaar geleden

Reactie op Trotsemama

Ja hier ook nog hoor ik zelf vind het al zo snel gaan sommige krijgen al m ...
Mijn zoontje heeft duidelijk niet genoeg aan zijn melk en echt behoefte aan vaste voeding, vandaar dat hij groente, fruit en broodstukjes krijgen (lang geen snee). Waarschijnlijk is dat bij alle kinderen die dat al krijgen. Bij mijn cb vonden ze dat ook heel goed. Ieder kindje is anders😁

4 jaar geleden

Hier zegt het cb bureau dat me dochter van 5 maanden al yoghurt mag? 🙈 En ook brood idd

4 jaar geleden

Reactie op CheyenneJolyna

Hier zegt het cb bureau dat me dochter van 5 maanden al yoghurt mag? 🙈 En ...
Oh echt? Dacht dat babys lang geen zuivel mogen 😬