15 Reacties

3 jaar geleden

Ik wil heel graag weten of er afwijkingen gevonden worden.. Puur omdat ik al een kindje heb lopen die mijn volle aandacht verdient.. Bij de 1e hebben we het niet gedaan..

3 jaar geleden

Wij hebben hem uit laten voeren zonder nevenbevindingen. Daar is volgens ons nog te veel onduidelijk over en er zou zo maar bv uit kunnen komen dat je kindje later een bril moet maar omdat ze de afwijking nog niet kennen, weet je dit niet. Mogelijk zit je dan de hele zwangerschap in de stress.

3 jaar geleden

Ik heb 3 gezonde kindjes en nooit de combinatie of nipt test laten doen, nu hebben we deze wel laten doen puur omdat ik al 3 gezonde kindjes heb en als de uitslag van de nipt niet goed zou zijn, zou ik het niet houden.. het zou in mijn ogen ten koste gaan van de rest, maar dat is ieder zn mening natuurlijk. Mijn vk gaf duidelijk aan dat je met de nipt test niet kan zien of je kindje een bril moet of niet het is echt gericht op de chromosomen en vaak als er wat uit komt is het ook fout. Dus ik heb gekozen ook met neven bevindingen te doen.. het voor of nadeel van de test is echt persoonlijk vind ik. Je doet de test of omdat het misschien voorkomt in een van de families of omdat je wat met de uitslag wil doen..

3 jaar geleden

Reactie op Deesjeb

Ik heb 3 gezonde kindjes en nooit de combinatie of nipt test laten doen, nu ...
Ja klopt. Ik twijfel gewoon heel erg. Aan de ene kant denk ik we zien het wel. We hebben geen ziektes of afwijkingen in de familie. Aan de andere kant ben ik bang dat ik spijt krijg als ik het niet doe..

3 jaar geleden

Mijn verloskundige zei: zou je het weg laten halen als er iets mee zou zijn? Bij m'n eerste kindje zei ik: nee nooit als het gewoon levensvatbaar is hou ik het sowieso.. Dan heeft de nipt geen toegevoegde waarde.. Als je twijfelt of je een kindje zou houden of de omstandigheden zijn zo dat het niet zou kunnen, dan raden ze aan het wel te doen.. Hoe eerder je er dan achter komt hoe beter.. Je moet er niet aan denken dat je met 20 wk een hele bevalling moet ondergaan omdat je de zwangerschap moet afbreken.. Verdiep je in wat ze kunnen opsporen met de nipt en bekijk dan of jij een kindje met die afwijking zou willen/kunnen houden.. Als je zegt dat je het sowieso niet wilt afbreken.. Dan zou ik de nipt ook lekker laten voor wat 't is.

3 jaar geleden

Ik ga hem net zoals bij mijn eerste kindje laten uitvoeren. Het spoort chromosomale afwijkingen op waaronder een paar ziektes waarbij het kind op zeer jonge leeftijd overlijdt. Dat is iets wat ik mijn kind echt niet zou willen aandoen, dus in zo’n geval zou ik de zwangerschap zeker afbreken (na bijkomende testen). Je krijgt ook het geslacht van je kind mee (als je ervoor kiest om dat te weten). Over 2 weken laat ik de test doen en ik ben vooral benieuwd naar het geslacht (voor de rest ga ik ervan uit dat alles goed zit, afwijkingen zijn sowieso erg zeldzaam). In België betaalt de mutualiteit trouwens het grootste deel; je moet maar 9€ opleggen.

3 jaar geleden

Reactie op Tanja_m

Ik ga hem net zoals bij mijn eerste kindje laten uitvoeren. Het spoort chro ...
Alleen in België krijg je het geslacht te horen in Nederland helaas niet

3 jaar geleden

Mijn vk zei dat je het ook kan zien als voorbereiding. Wanneer er iets uit de nipt komt betekent het niet dat je de zwangerschap moet afbreken. Je kan je dan ook simpelweg beter voorbereiden. Dat gaf mij de doorslag om het te laten doen.

3 jaar geleden

Wij laten de NIPT doen omdat we het willen weten als er ernstige genetische afwijkingen zijn. Dan hebben we de (afgrijselijke) keuze de zwangerschap af te breken en ons kindje en onszelf die lijdensweg de besparen. Wij wonen in Amerika en hier zijn de voorzieningen en verzekering ook dermate slecht dat je zo’n beetje miljonair moet zijn om je kindje met fysieke of mentale afwijkingen een fatsoenlijk leven te kunnen bieden. Het is moeilijk, maar we zouden het sowieso willen weten als er iets mis is omdat je je dan ook kunt voorbereiden op wat komen gaat. Wij krijgen hier in de US overigens net als in België ook het geslacht te horen uit de NIPT, ik heb hem voor volgende week gepland staan 13 aug. Omdat ik dit jaar 35 ben en technisch gezien dus een ‘geriatrische moeder’ ben (😂🙈) wordt de NIPT grotendeels vergoed. Anders moet je er hier rond de $900 voor betalen 😒

3 jaar geleden

Wij laten de NIPT doen omdat we het willen weten als er ernstige genetische ...
$900 voor de NIPT in Amerika????? Dan kan ik mij voorstellen dat de meeste moeders wachten tot ze 35 zijn, mijn hemel...

3 jaar geleden

Nee, ik heb en ga hem niet laten doen. Een kindje met een beperking is net zo welkom als een kindje zonder. Ik laat wel de 20 weken echo doen en als daar iets bijzonders uitkomt, vind ik het nog vroeg genoeg om verder te gaan onderzoeken.

3 jaar geleden

Reactie op Each2

Mijn verloskundige zei: zou je het weg laten halen als er iets mee zou zijn ...
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat als je antwoord op de vraag: ga je het kindje niet voldragen bij een afwijking, ja is de test geen nut heeft. Kennissen van ons hebben kort ba geboorte (voldragrn) hun dochter met het syndroom van down verloren. Ze zijn er van overtuigd dat ze met meer voirbereiding een hoop ellende hadden kunnen voirkomen. Het kan dus ook ter voorbereiding echt voordelen hebben om een nipt te doen

3 jaar geleden

Reactie op Ariel1990

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat als je antwoord op de vraag: ga je ...
Ja ik twijfelde heel erg maar ga vanmiddag toch de nipt test doen

3 jaar geleden

Reactie op hoihe

$900 voor de NIPT in Amerika????? Dan kan ik mij voorstellen dat de meeste ...
Alles is hier belachelijk duur qua medische kosten. Ik heb een ‘goede’ verzekering via m’n werk maar mijn eigen risico is $3000 per jaar. Daarna wordt 80% vergoed maar pas bij $7000 wordt het 100% vergoed. Het is om gek van te worden de rekeningen die we krijgen voor doktersbezoek en medicatie 😭 Alleen als je onder een hele lage inkomensgrens zit of werkeloos bent krijg je vrijwel gratis zorg via wat vroeger Obama Care was. Heel erg en eng vind ik het vooral nu met de zwangerschap 🥺

3 jaar geleden

Alles is hier belachelijk duur qua medische kosten. Ik heb een ‘goede’ verz ...
Jeetje, wat bijzonder allemaal.. wat een bedragen. Amerika staat er om bekend, alles groot groter grootst. Niet alleen de cola’s maar dus ook de zorgverzekering 😕