28 Reacties
één jaar geleden
Onze oudste deed dit ook, wij zijn gestopt met alles maar aangeven bij wijzen. We zeiden dan bijvoorbeeld: drinken, als hij er naar wees, dat dan 3 a 4 keer herhalen, dan las geven. Na een tijdje ging hij het proberen te zeggen. Maar het wijzen bleef, dus toen gezegd dat hij het moest zeggen en dan kreeg hij het pas. Daarna ging het als een razende vooruit
één jaar geleden
Onze oudste deed dit ook, wij zijn gestopt met alles maar aangeven bij wijz ...
Ik dacht dat het normaal was maar de consultatiebureau gaf aan dat ze misschien achterstand heeft en sinds gister ben ik enorm verdrietig en denk ik van hoe ga ik dit aanpakken. Ze keek altijd best veel tv en dat moest als eerst enorm geminderd worden. Ben daar gelijk mee begonnen.
Inderdaad wat je zegt haar woorden laten zeggen ben ik ook mee begonnen alleen ze raakt snel gefrustreerd en blijft wijzen en wil ze haar zin. Weet niet zo goed hoe lang ik dan op zo een moment moet pushen zodat ze iets zegt.
één jaar geleden
Mijn zoontje (ondertussen bijna 4) begon rond deze tijd met enkele dierengeluiden en het woordje 'die'. Op dat punt is hij meer dan een half jaar gebleven. En opeens begon hij echt te praten en dan ook meteen in zinnen van drie tot vijf woorden.
Zo kan het bij jullie ook gaan, maar misschien niet.
Het is goed dat je je wat zorgen maakt. Dat geeft aan dat je betrokken bent en het goed in de gaten houdt.
Blijf het rustig oefenen en geef het tijd. Dat laatste wordt je vanzelf gegeven en heeft een kindje ook nodig om zichzelf te ontwikkelen.
Veel succes en sterkte!
één jaar geleden
Hier ook een dochter van bijna 17 maanden en ze zegt ook nog niets bewust. Ze doet wel eens iets van geluiden na, maar niet veel en niet altijd. Ik ben er heel bewust mee bezig, denk dat ze ook te veel schermtijd heeft en daarnaast heb ik door m’n dochter gemerkt dat ik ook echt geen prater ben. Kost me veel moeite om alles echt bewust te benoemen. Maar ik maak me nog niet zo heel veel zorgen. Ze was fysiek super snel met alles, begrijpt ons wel goed, leert gebaren snel en luistert ook goed. Ik denk dat ze hier gewoon wat trager mee is en dat is ook oke. Volgens het consultatiebureau moesten we ons pas vanaf twee jaar zorgen gaan maken, maar m’n gevoel zegt dat het daarvoor wel goed komt. Zolang je je best doet, zou ik me er dus niet slecht over voelen, meer dan dat kun je niet doen.
Als je wel schermtijd doet, kun je trouwens ms. Rachel aanzetten. Dat helpt kinderen met praten en gebaren, maar mij bijvoorbeeld ook met gebaren en het benadrukken van woordjes en klanken. Het is wel Engels, maar dat vind ik zelf niet zo erg.
één jaar geleden
Reactie op Uro8
Ik dacht dat het normaal was maar de consultatiebureau gaf aan dat ze missc ...
Aanwijs boekjes? Dat je eerst zegt waar is de hond bijv. En als ze dat goed kan dat je zelf de hond aanwijst en dan vraagt wat is dit of wat doet de hond.
Verwacht dan niet meteen dat ze t weet, maar zo stimuleer je toch dat ze uit haar zelf wat zegt.
één jaar geleden
Is haar gehoor oke? Als ze slecht horen dan kunnen ze het ook slecht herhalen omdat ze het simpelweg niet horen
één jaar geleden
Ik denk dat je je niet al te druk moet maken. Onze dochter van ruim 17 maanden zegt al heel veel maar loopt nog niet. Ik geloof echt dat kindjes druk zijn met 1 ding tegelijkertijd!
één jaar geleden
Ons kindje is 15 maanden en zegt helemaal niks. Ze heeft een keer een woord gezegd en daarna niks meer. Ze herhaalt ook niks en soms leert ze weer een nieuw toontje. Maar het is vooral veel hmm hmm en gepiep en gekreun. Geen gebrabbel ofzo. Soms wel maar erg weinig. We zeggen zelf ook heel weinig onderling dus ik denk dat dat het ook is.
Ik maak me ook wat zorgen maar vooral doordat ze van die mijlpalen moet halen. Zelf denk ik, ach. Het komt nog wel. Ik ben er nu heel veel mee bezig. Alles herhalen of zeggen dat ze woorden moet gebruiken. Maarja… veel articuleren. Ze kan wel heel goed klimmen en rennen enzo.
Ik dacht dat ze echt al 30 woorden moesten zeggen met 1,5 jaar. Dat gaat ze sowieso niet halen. Ze zegt niks bewust, als het überhaupt al ergens op lijkt. Maak me ook wel zorgen om die achterstand. Maar wtf, gaan kindjes niet op hun eigen snelheid? Bij weinig kindjes is echt iets ‘goed’ mis toch.
Eigenlijk dacht ik dat tv wel goed zou zijn. Ik praat dus weinig en met de tv krijgt ze wel een woordenstroom binnen. Is dat niet handig dan?
één jaar geleden
Reactie op freumpie
Aanwijs boekjes? Dat je eerst zegt waar is de hond bijv. En als ze dat goed ...
Ze heeft niet veel aandacht voor boekjes lezen etc. Ze kauwt eerder op haar boekjes. Ik probeer nu sinds 3 dagen veel te praten tegen haar en haat woordjes te laten herhalen maar ze wordt een beetje gefrustreerd en heeft er geen zin in denk ik. Brabelen in haar eigen taaltje doet ze wel vaak.
één jaar geleden
Reactie op PatenLevi94
Ons kindje is 15 maanden en zegt helemaal niks. Ze heeft een keer een woord ...
Tv moest echt geminderd worden van de consultatiebureau. Heeft bij mij niks goed gebracht. Ik merk dat ze door de tv 0 aandacht heeft voor andere dingen en weinig echt speelt. Ze word een beetje dromerig ofzo van de tv en luistert dan amper naar haar naam. Sinds paar dagen heel weinig de tv aan gezet en merk dat ze wat bewuster is van ons en haar omgeving.
één jaar geleden
Gaat ze toevallig naar de opvang? Zo ja, vraag eens wat zij er van vinden.
Als je toch de tv eens aanzet, dan kun je bijvoorbeeld ook pretlettertjes op YouTube aanzetten. Dit is echt leerzaam! Onze zoon is er dol op
één jaar geleden
Bij ons kijkt ze alleen baby tv, en dan gaat ze soms dansen als er een liedje komt.
Maar verder zeg ik gewoon wat ik ga doen. Wees daar niet te streng in. Gewoon zeggen; zo nu ga ik (of mama) een luier doen.
Wat ik hier doe is veel herhalen, dus als we weg gaan 'ga je mee' en dan naar de deur lopen.
Als ze uit bed wilt, dan zeg ik 'wil je er uit?' en daarna 'uit?'
Ik zeg ook 'ga je mee eten?', en dan 'eten?'. En dan zegt zij zelf 'ten'.
Ik weet niet of ik het goed doe, maar ze snapt al; uit, op, ga je mee, eten.
Wees vooral geduldig. Het komt vanzelf. En sommige kindjes zijn wat later. Het helpt bij ons heel erg dat ik het belangrijkste woordje opnieuw herhaal.
één jaar geleden
Reactie op Uro8
Ja ze gaat 2 dagen in de week. Ik ga morgen bellen om gesprek aan te vragen ...
Goed van je! De medewerkers daar zien zoveel kindjes en sommigen zullen er ongetwijfeld al heel lang werken. Als zij zich echt zorgen maken, dan hoor je dit echt wel.
Mijn moeder werkt al ruim 25 jaar als baby/peuterleidster. Zij kan dit soort dingen voor mij vaak in realistisch perspectief zetten. Hopelijk kunnen ze jou ook goed helpen!
één jaar geleden
Reactie op Uro8
Ze heeft niet veel aandacht voor boekjes lezen etc. Ze kauwt eerder op haar ...
Onze zoon begint wat te brabbelen, maar nog niet heel gericht. Hij had ook niet zoveel interesse in boekjes totdat hij er 4 weken geleden achter kwam hoe hij de muziekboekjes kon bedienen (die met zo'n grijze knop op elke pagina voor geluiden). Sindsdien speelt hij veel met die twee boekjes die we hebben en gaat ook bij de andere boekjes uit zijn kast op ontdekkingstocht.
Hij is sowieso meer een doener dus heeft ook nooit de rust gehad om te zitten en te luisteren naar een boekje. Later praten hadden we dus wel een beetje verwacht. Merk wel dat hij steeds meer van ons begint te begrijpen dus hopelijk volgen de woorden!