28 Reacties

één jaar geleden

Ik zou veel meer gaan praten en de tv zo veel mogelijk uit houden. Waarschijnlijk pakt ze het dan heel snel op. Ook heel erg veel voorlezen, veel hetzelfde, alles wat je pakt benoemen, elke keer opnieuw. Doe je haar romper aan, zeg dan iets van: Zo, even je romper aantrekken. Met schoenen andere kleren ook. Pak je haar beker: wil je wat drinken? Geef je haar eten: neem maar een hapje brood. Heel veel praten heeft er hier toe geleid dat onze jongste met 15 maanden al 75 woordjes zei, en ook al 2 en 3 woordzinnetjes. Ze heeft nog twee broers thuis die niks anders doen dan de hele dag praten haha, dus het meeste neemt ze van hen over.

één jaar geleden

Ik maak me ook snel zorgen over dit soort dingen, maar als buitenstaander denk ik: dit komt sowieso goed. Sommige kinderen zijn snel, sommigen gemiddeld en anderen minder snel en die maken later misschien ineens een inhaalslag. Bij het consultatiebureau zijn ze gericht op hele gemiddelde kinderen en het verschilt ook nog eens heel sterk wie je voor je hebt. Ik heb ook wel eens gehoord over kinderen die tot hun tweede geen woord hebben gezegd (mijn man, bijvoorbeeld en die is ontzettend goed met taal). De marges zijn volgens mij zo groot op deze leeftijd, dat iets niet zo snel echt fout of alarmerend is. En brabbelen in eigen taaltje is volgens mij een voorstadium van praten. Veel succes met de tips die je van de anderen hebt gekregen en hopelijk neemt het gesprek met de crèche iets van je zorgen weg!

één jaar geleden

Onze dochter zegt ook nog geen woorden, wel geluidjes. Onze zoon had dat met 17 maanden ook, en nu met 3,5 praat ie keurig verstaanbaar voor iedereen en heel veel 😂. Alleen de r lukt nog niet. Het komt wel, blijven praten, voor zover dat je lukt om dingen te benoemen. Onze dochter snapt wel veel, als ik zeg gooi het maar in de prullenbak doet ze dat, en ook gaat ze haar schoenen halen als ik dat vraag. Kortom, de woordenschat is er wel, maar praten is nog moeilijk. Komt wel 😃

één jaar geleden

Mijn dochter zegt ook nog totaal niets en wijst zelfs niet. Ik moet nog steeds gokken wat er scheelt als ze huilt

één jaar geleden

Mijn zoontje bijna 18 maanden zegt ook niks en probeert het ook niet wijst ook niet heel goed. Heb binnekort wel een afspraak bij cb

één jaar geleden

Ik zou veel meer gaan praten en de tv zo veel mogelijk uit houden. Waarschi ...
Dankjewel voor je reactie. Dat ben ik inderdaad gaan doen veel meer praten en veel minder tv. Ik merk nu al dat ze daardoor beter luistert en mij iets meer begrijpt. Ze was hiervoor heel erg in haar eigen wereldje (dromerig en niet reageren en totaal niet luisteren naar 'nee' of 'mag niet'. Het gaat ietsjes beter. Hopelijk volgt het praten of in ieder geval haar eerste woordjes hierna.

één jaar geleden

Reactie op Estherlaura

Ik maak me ook snel zorgen over dit soort dingen, maar als buitenstaander d ...
Dankjewel voor je reactie! Brabbelen in haar eigen taaltje doet ze soms enorm veel en tegen haar poppen en laat veel emotie al zien en temperament in haar taal en spelen met haat baby en knuffels. Volgens CB is dat weer voorop haar schema en is dat wat 2 jarige meer doen. Ik doe in iedergeval meer mijn best om te praten en dingen uit te leggen in de hoop dat ze iets oppakt.

één jaar geleden

Ik heb me hier bij de oudste ook veel zorgen om gemaakt! Met 2 jaar sprak hij nog geen 30 woorden, maar hij begreep alles! Toen hij naar de peuterspeelzaal ging, ging hij ineens heel snel vooruit. Inmiddels is hij 6 en kletst de oren van mijn hoofd! Mijn jongste is net 18 maanden en spreekt soms al 3-woord zinnen: ‘mama drinken pakken’ , bijvoorbeeld…en zo is ieder kind weer anders! Uiteindelijk praten ze allemaal 😉