Mijn menneke is 14 februari 1 jaar geworden, maar zegt nog geen woord. Hij brabbelt er lekker op los hoor. Wijst ook naar dingen en begrijpt heel goed wat ik zeg. Maar, hij zegt zelf dus nog geen echte woorden 😅 Nog meer mama’s met kindjes die nog niks zeggen? 🥲
Mijn dochter is 21 januari 1 geworden en ook hier voorlopig alleen maar tat ...
Ik vraag me af of het niet praten komt juist omdat ik begrijp wat hij wil. Want als hij het al op zn eigen manier duidelijk kan maken, dan hoeft ie er geen woorden bij te gebruiken? 😄 Misschien stimuleer ik hem daarom te weinig. Of ik denk er gewoon teveel overna en t komt vanzelf goed 🤷🏼♀️😂
Hier ook hoor!
En hij kruipt nog niet. Kan nog niet zelfstandig zitten en brabbelt wat, maar wijzen ook nog niet. Elk kindje heeft z'n eigen tempo, maak me er zelf niet zo druk om. 🙈
Als de mijne op z'n vader gaat lijken, dan haalt hij het praten vast ooit wel in. 😂
Ik maak me nog geen zorgen omdat elk kind inderdaad zijn eigen tempo heeft. En ik denk ook als ze begint te praten dat ze niet meer gaat stoppen🫣
Dus voorlopig helemaal goed gelijk het nu is en ze zal wel beginnen praten als ze er zelf klaar voor is.🥰
Hier nog een Valentijntje die nog niks verstaanbaars zegt. Komt nog wel. We voeden tweetalig op, dan duurt het vaak ook nog net wat langer voordat ze beginnen te praten.
Zoontje van 13 februari 1 jaar en zegt heeeeeel soms papa en mama maar nog geen echte woorden wel veel gebrabbel. Maak me nog geen zorgen zal wel komen
Hier zouden het woorden kunnen zijn qua klank, maar ik heb nog niet het idee dat het echt bewust gebeurt. Had wel gelezen dat bij tweetalige opvoeding het wat later kan komen, dus vind het wel prima. Hier hoort ze 3/4 talen door elkaar thuis, dus snap ook wel dat het verwarrend kan zijn 🥲
Onze dochter 19jan 1 geworden brabbelt er heerlijk op los. Veel dingen zijn niet te verstaan maar snap wel wat ze bedoeld. Woordjes die hier al wel lukken zijn o.a; jaja, op, klaar, papa, mama en ze noemt m'n dochter maya (heet Samaya) en Jajo(Zoon Yaro)
Zou me nog niet te druk maken hoor het kan straks ineens snel gaan. Elk kind is anders dus alles op z'n tijd. Blijf vooral alles wat je doet benoemen, zingen, voorlezen het werkt allemaal stimuleerd.
Ik heb begrepen dat kinderen gemiddeld pas met 15 (of was het zelfs 18?) maanden hun eerste woord zeggen met intentie. En dat is gemiddeld hè! Heel normaal dus als ze voorlopig nog geen woorden zeggen.
Hier is het: papa, mama, oma (klinkt als aama), die, kijk, nee, ja, koe en boe. Maar heel eerlijk alles behalve de eerste vier woorden vallen pas op als je er echt op gaat letten. Door het gebrabbel heen zeg maar. Heb het idee dat het nu een beetje echt gaat beginnen.