9 Reacties
één jaar geleden
Onze dochter (E) van 21 maanden zegt ongeveer 80 tot 100 woorden. Kan half half tellen (wij zeggen 1, tm 4 zij zegt dan vijf. Wij tellen 6 tm 9 zij zegt tien)
Mevrouw heeft ook een extreem sterke wil en kan bv torens bouwen ( volgens het cb moeten kinderen van 2 jaar drie blokjes kunnen opstapelen) E maakt met niet rechte blokjes toren van 6 blokjes. En kan alle vormpjes in zo’n blokkendoos doen in het juiste vormpje ( moeten volgens cb 2 vormpjes kunnen met 2 jaar. Ze kon er al zeker 3 met haar eerste verjaardag)
Geen idee of ze voorloopt. Denk soms van wel, maar kan nergens gemiddelds vinden dus misschien zijn onze kinderen heel gemiddeld
één jaar geleden
Hoi, lijkt idd alsof ze voorloopt op dingen. Mogelijk dat dit later bij trekt of dat ze gewoon snel dingen kan onthouden.
Bedoel je een legpuzzel? Hier de dopjes puzzel lukt haar ook wel 30+ maar een gewone puzzel snapt ze hier echt niet. Erg jammer want grotere dopjes puzzels kan ik niet vinden.
Hier ook eentje met goed geheugen. Idd op kleuren, tellen 1-10 en taal en begrip zijn vooral ver. Maar motorisch is ze echt nog stuntelig af en toe. Loopt prima hoor maar is gewoon lekker lomp😉 valt van elk afstapje enzo.
Lekker stimuleren. Gaf cb ook aan bij mij. Niet op leeftijd letten, vooral op interesses.
één jaar geleden
Ik denk dat een hogere intelligentie (hoogbegaafd) ook veel af te zien is aan andere dingen. Op sociaal vlak vaak terughoudend. Het is ook niet iets om heel trots op te zijn, want vaak is dat voor een kind erg vervelend om niet mee te groeien met de rest. En dus ook voor ouders een enorme uitdaging. Ken een aantal mensen die een hoog IQ hebben en die vertellen mij allemaal dat het als kind erg moeilijk was. Dus lijkt me zeker goed om in de gaten te houden!
Verder ben ik geen deskundige dus geen idee hoe het bij jouw dochtertje is. Die van mij loopt op spraak denk ik wel voor op gemiddelde, maar met andere dingen loopt ze weer achter. Best goed in balans heb ik het idee.
Misschien kun je meer op internet vinden over hoe je hoge intelligentie kan herkennen bij een 2 jarige?
één jaar geleden
Uiteraard ben je altijd trots op je kind natuurlijk. Die zin komt een beetje gek eruit wat ik bedoelde 😂. Maar bedoelde dat het niet perse iets is wat je zou moeten willen.
één jaar geleden
Wow. Heel fascinerend om te zien dat ze zo ver is in de cognitieve ontwikkeling. Mag je echt trots op zijn!
Wat wel zo is, is dat er meerdere signalen aanwezig moeten zijn om te wijzen op een hogere IQ: ondernemend, ruimtelijke oriëntatie, zelfstandigheid, oorzaak-gevolg herkennen, vervelen zich sneller.
één jaar geleden
Mijn dochter van 22 maanden heeft nog moeite met zo'n vormen puzzel. Mede door haar ongeduld of een vorm van onzekerheid, als het stukje er niet in 1 x ingaat raakt ze gefrustreerd en stopt ze ermee. (Iemand tips?) Ik denk dat zij op puzzelvlak daardoor misschien wel wat achterloopt op leeftijdgenootjes, maar jeetje 30 stukjes ondenkbaar hier. Terwijl ze verder wel een slimme meid is denk ik, ze zegt misschien 30 woordjes als ik de fout uitgesproken woordjes meetel en het worden er nu elke dag wat meer. Ze snapt in elk geval bijna alles wat ik tegen haar zeg. Ze kan hier 2 kleuren goed en ze kan er meerdere benoemen, maar soms is rood nog wel oranje etc.
één jaar geleden
Hier hetzelfde met onze dochter. Ze kan ook zeker 4 Sinterklaas liedjes volledig zingen. Het is echt grappig, maar bizar dat ze alles zo snel onthoudt. Ook inderdaad gek van grote puzzels, heeft ook engelen geduld ervoor en zo gemotiveerd. Kan ook tellen tot 12 ongeveer. Alle kleuren weet ze inderdaad. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal in mijn omgeving. Geen idee wat gemiddeld is. Ze gaat vanaf haar 2e naar peuterspeelzaal, zit niet op de opvang nu. Ben benieuwd hoe ze daar mee komt in de groep. Ze is sociaal wel heel sterk nu, dus maak me niet echt druk over hoger iq op deze leeftijd..