14 Reacties

één jaar geleden

Bij mij ook af en toe. Meestal vraag om aandacht bij mij. Maar ik doe hetzelfde: nee dat doen we niet. Dat doet pijn en ik zet hem op de grond. Als ik kijk bij andere dingen die niet mochten.. Duurde het ook een tijdje voordat het kwartje viel, maar hij hield ermee op. Ik maak me er helemaal niet druk om, had laatst ook iets gelezen over dat peuters soms wat geweldadig zijn. Maar dat wij hun externe geweten zijn, totdat ze dit zelf ontwikkeld hebben. Dus zo gaan we het maar doen 🤷‍♀️!

één jaar geleden

Hier iets soortgelijks, maar dan met bijten. Mijn zoontje bijt me. Ook alleen mij, mijn man laat hij met rust op dat gebied. We zijn erachter dat hij bijt als'ie moe is. Dus misschien zit er bij jouw dochtertje ook iets achter, maar kan ze dat niet anders uiten dan door te slaan?

één jaar geleden

Mijn zoontje doet het ook. Als ik zie dat hij me wilt slaan doe ik snel een high five geven. Dan denkt hij “ hey dat wil ik niet” en stopt hij. Benoem dan ook aaien en dan aait hij me. Maar soms slaat hij me toch recht in m’n gezicht 😅

één jaar geleden

Hier worden we ook wel eens geslagen, weggeduwd of er wordt met spullen rond gemaaid.. we zijn heel duidelijk; gelijk benoemen dat t niet mag, evt alternatief bieden (high five of aaien). Soms is t als hij een filmpje kijkt en ik ook mee wil kijken bijv (op telefoon). Dan wil ie me weg meppen. No way dat we dat toelaten, delen moet geleerd worden. Met speelgoed haal ik hem bij me, ga op zijn ooghoogte en leg hem duidelijk uit dat dat niet is hoe je lief speelt. Dat hij nog een kans krijgt maar als het weer mis gaat dat ik het dan moet afpakken. En dat gebeurt dus regelmatig. Dan is ie ff beteuterd maar kan er op een later moment wel weer lief mee spelen. En als ie echt iets (onbedoeld) sloopt, dan grijpen we direct in. Vaak bij de arm vast pakken, zonder te knijpen maar stevig genoeg om hem gelijk uit de modus te halen. En dan wederom zo rustig mogelijk uitleggen. Merk hier sowieso dat als ik boos word hij alleen maar harder afzet om de grens te testen. Terwijl hij, wanneer ik in staat ben het gewoon rustig uit te leggen, vaak binnen 1 max 2x het snapt.

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft het 1x gedaan, ik heb hem gelijk op dezelfde manier (best hard) terug geslagen in het gezicht en héél boos geworden dat hij mama heel veel pijn had gedaan en dat nooit meer mag doen omdat mama anders heel erg boos en verdrietig wordt. Weken erna als hij iets deed wat niet mocht en ik verhefde mijn stem, sloeg die zichzelf in het gezicht. Dus het had wel indruk gemaakt. Hij heeft het ook nooit meer gedaan….

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft het 1x gedaan, ik heb hem gelijk op dezelfde manier (bes ...
Zichzelf slaan in het gezicht als ik nu boos wordt is ook voorbij trouwens. Hij heeft het een week of 2 gedaan.

één jaar geleden

Hier was het een soort aandachtspelletje. Heeft geholpen door te zeggen dat slaan niet mag, maar aaien of kusjes geven mag wel

één jaar geleden

Jep herkenbaar, ik pak dan haar handje zeg streng nee en zeg aaien mamma aaien.

één jaar geleden

Oh dit vind ik heel heftig....

één jaar geleden

Ik sta met mijn oren te flapperen...?!

één jaar geleden

Wat verdrietig! 😭 Sorry maar een peuter kan zijn emoties nog niet goed uiten, en uit frustratie slaan of bijten ze dan. Dit is normaal gedrag voor een peuter. Het is geen volwassen persoon die je tegenover je hebt.. (en ook dan zou ik niet slaan)

één jaar geleden

Arm kind...

één jaar geleden

Volgens mij is het inderdaad heel normaal (maar daarom niet minder irritant). Mijn zoontje schopt veel op het aankleedkussen en ik heb het idee dat hij het meer doet bij mijn man dan bij mij. Dat zou kunnen komen omdat hij erop reageert met stem verheffen en een beetje boos worden en volgens mij vindt m’n zoontje dat juist grappig 🤪 Dus ik probeer heel rustig te zeggen ‘hee, niet doen’ of ‘sssst’ en af te leiden (vragen of het leuk was met oma, of hij apen heeft gezien in de dierentuin, opnoemen wie er allemaal waren op de crèche, etc). Dat lijkt te helpen. Maar voor hetzelfde geld doet hij het morgen ook weer bij mij 🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Als mijn zoontje dit doet, benoem ik eerst wat hij doet en dat dit mij pijn doet. Dan geef ik ook mijn grens aan, dat als hij het nog een keer doet, ik hem bv van de bank afhaal of van mijn schoot. Ik probeer zoveel mogelijk op ooghoogte met hem te praten, zodat hij mij recht in de ogen kijkt. Ik merk dat hij het wel lijkt te begrijpen (ik zie hem namelijk wel echt denken). Nu doet hij het de laatste tijd minder vaak. Ook denk ik dat hij ‘slaat’, puur uit enthousiasme en niet zozeer om mij pijn te doen ofzo. Wat ik soms ook nog weleens benoem is dat hij mag slaan op de kussens, dus een alternatief aanbieden.