19 Reacties

één jaar geleden

Hier niet, maar ik vermoed jouw kindje wel. Ik ben benieuwd waarin je dat zelf merkt.

één jaar geleden

Vooral qua taal, rollenspel en fijne motoriek. Cb was gister hier thuis en viel dit dus op. Ik wist wel dat ze snel was maar als advies kreeg ik dus om de leeftijd los te laten en vooral op interesses in te spelen maar dat vind ik dus vrij vaag begrip.

één jaar geleden

Een ontwikkelingsvoorsprong is niet vastgesteld aan de hand van één observatie van het cb.. Daarnaast is het nooit verkeerd om op interesses activiteiten aan te bieden, stimuleert vele malen meer dan een lijstje aan te houden van wat zou moeten op deze leeftijd

één jaar geleden

Reactie op freumpie

Vooral qua taal, rollenspel en fijne motoriek. Cb was gister hier thuis en ...
Wat zijn dan de voorsprongen op dit gebied? Ik lees hier en hoorde van CB dat de kleintjes nu papa en mama iets van 3 woordjes moeten kunnen. De lijst wordt hier elke dag langer en we zitten er al een hele tijd echt ver boven. Noem je dat dan een ontwikkelingsvoorsprong?

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft geen ontwikkelingsvoorsprong (voor zover ik weet), dus daar heb ik geen ervaring mee, maar als je wilt inspelen op interesses van je kind en je kind uit wilt dagen, dan is het misschien handig om je te verdiepen in de opvoed/leermethode van Montessori. Het kind observeren en taakjes geven die aansluiten op de interesses is daar namelijk het uitgangspunt van. Het is met name gericht op zelfredzaamheid, dus dat moet dan wel bij jullie passen.

één jaar geleden

Ja, hier met 1,5 jaar een woorden schat van 300... Ze herkent en benoemt de cijfers tot 10 en de meeste letters van het alfabet. Verder bijna alle kleuren en veel dieren. Het is een uitdaging voor ons, want ze wil natuurlijk alles weten. En tja, het ergste is... Dat als iets verkeerd gaat ze "ohhh shittt" roept. Ondanks oepsie, oh no, oh nee... Als papa oh shit zegt is dat cooler. Nu heeft ze swag. Ze zegt ook bro als ze haar punt wil maken.

één jaar geleden

Reactie op Bloemtuin

Ja, hier met 1,5 jaar een woorden schat van 300... Ze herkent en benoemt de ...
Nieuwsgierig: zie je dan op andere vlakken dat ze minder/minder snel ontwikkelingen maakt?

één jaar geleden

Reactie op Fansastisch

Een ontwikkelingsvoorsprong is niet vastgesteld aan de hand van één observa ...
Haha nee dat snap ik ook wel. Maar misschien dat het bij andere wel vast gesteld is. Zo bedoel ik dat toch niet dat dat meteen met een bezoek bij mijn kind vast gesteld is.

één jaar geleden

Reactie op Fansastisch

Een ontwikkelingsvoorsprong is niet vastgesteld aan de hand van één observa ...
Sorry als deze reactie niet leuk is maar ik vraag hier toch niet om. Ik heb dan al spijt dat ik een topic open. Ik ben gewoon oprecht geïnteresseerd omdat ik het soms moeilijk vind wat ik m’n kind aan moet bieden omdat ze onverzadigbaar dingen oppakt. Ik open dit topic niet om ff op te scheppen ofzo van kijk mijn kind eens. Maar om te kijken hoe andere moeders hier mee omgaan

één jaar geleden

Reactie op Carmen90

Mijn zoontje heeft geen ontwikkelingsvoorsprong (voor zover ik weet), dus d ...
Dankje! Ik heb wel speelgoed van montessori wat ze leuk vind. Alleen als ze iets kan dan is ze er ook vaak mee uitgespeeld. Maar naar de leer/opvoedmethode ga ik kijken

één jaar geleden

Reactie op freumpie

Sorry als deze reactie niet leuk is maar ik vraag hier toch niet om. Ik he ...
Maar een ontwikkelingsvoorsprong is relatief.. het ene kind is nou eenmaal sneller dan het andere.. een ontwikkelingsachterstand is pas interessant om te onderzoeken, maar een voorsprong haalt zich zelf vaak wel weer in. Biedt vooral aan waar het kind interesse in heeft ipv speelgoed op leeftijd

één jaar geleden

Reactie op Heusi

Nieuwsgierig: zie je dan op andere vlakken dat ze minder/minder snel ontwik ...
Ja, ze kan geen grenzen aanvoelen wat andere kinderen betreft. Ze wil andere kindjes aanraken uit enthousiasme en wanneer die terug trekken denkt ze dat dat een spelletje is. Misschien komt dit omdat ik wegens gezondheidsproblemen minder vaak buiten ben geweest. Ze heeft zich misschien daardoor op sociale vlak minder kunnen ontwikkelen. Ze is wel erg sociaal, maar heel intimiderend.

één jaar geleden

Onze dochter heeft ook een hele grote woordenschat en al een beetje bezig met cijfers en tellen. Wij willen een keukentje voor haar kopen, maar misschien heeft die van jou dat al? Lekker boekjes blijven lezen? Puzzelen? Tekenen? Liedjes meezingen? Die van ons kan al veel woorden uit ‘in de manenschijn’ meezingen. Opdrachtjes geven? Zoals planten watergeven of stoffen? Lekker spelen met leeftijdsgenoten? Die van ons vindt dat reuze interessant. Uitjes als de dierentuin? Maar miss doe je dit allemaal al🙈

één jaar geleden

Reactie op Manon19966

Onze dochter heeft ook een hele grote woordenschat en al een beetje bezig m ...
Haha ja de meeste wel idd maar bedankt voor de tips. Hier kan ze idd tot tien tellen, maar letters ofzo heeft ze geen interesse voor. Spelen doet ze veel hoor maar als ze soort van iets onder de knie heeft dan vind ze het al snel saai. Dus ben veel weg om haar andere prikkels aan te bieden. Puzzels maakt ze tot ongeveer 6a 9 stukjes. En zingen boekjes lezen doen we ook veel. Haha hier is ‘1 2 3 4 hoedje van ‘wat ze volledig meezingt. Grappig hè. Opdrachtjes geven in huis kan ik misschien wat vergroten. Dankje👍

één jaar geleden

Hoi! Nog wat ideeën: Misschien kun je haar laten tekenen verven en kleien. De creatieve kant ook wat meepakken. Ik weet niet of m'n dochter een voorsprong heeft maar ze is wel snel met veel dingen (woorden zeggen, spelen, moteriek). Ze vind dansen en zingen ook heel leuk en m'n man en ik spelen gitaar dus muziek maken vind ze ook erg interessant (trommelen xylofoon etc). Met blokken of duplo bouwen vind ze ook erg leuk. Ook is ze gek op de zandbak en met haar poppen spelen. Veel afwisseling aanbieden wat betreft activiteiten en speelgoed (niet alles steeds voor het pakken maar soms ook wat dingen wegleggen zodat ze na een bepaalde tijd weer interessant zijn).

één jaar geleden

Reactie op Heusi

Wat zijn dan de voorsprongen op dit gebied? Ik lees hier en hoorde van CB ...
Nou ik kom hier even binnenvallen met mijn dochter die zo'n 10 tot 20 woorden kan 19 maanden oud. Waarvan de helft niet goed wordt uitgesproken. Ik moet eerlijk zeggen dat door de reacties in dit topic te lezen ik onzeker werd of mijn dochter een achterstand heeft. Ik las iemand waarvan haar kind 300 woorden kan en kleuren en tellen tot 10. Nou dat is hier echt nog lang niet aan de orde. Dus ja ik denk dat als je kind zoveel kan dat je wel van een voorsprong kunt spreken.

één jaar geleden

Nou ik kom hier even binnenvallen met mijn dochter die zo'n 10 tot 20 woord ...
Hier ook niet echt meer dan 20 woorden, hoor! En uitspraak kan nog wel op zich laten wachten. Mijn zoontje van bijna 4 heeft het over een 'sas', in plaats van "vlag'.

één jaar geleden

Ik denk dat het echt geen reden is tot onzekerheid al snap ik dat wel. Zou ik denk ook hebben. Heb dat met de grove motoriek soms. Haha ze loopt overal tegenaan. En dan denkt ze opeens dat ze bijv. onder een tafel kan door lopen en wordt ze half gescalpeerd. Maar ik opende het omdat ze qua informatie oppakken, en haar begrip gewoon snel is denk ik. Maar 10 a 20 woordjes is gewoon prima. En als dat niet goed uitgesproken wordt ook prima. Hier heeft ze ook veel woordjes maar ook lang niet alles wordt goed uitgesproken. Maar als ouder weet je wat er bedoeld wordt.

één jaar geleden

Jou kind doet het echt prima! Laat je niet onzeker maken. Ouders zijn tegenwoordig al snel overmatig trots op het kunnen en presteren van hun eigen kroost. Ik heb twee uitersten. Mijn oudste sprak met drie woord zinnen toen ze anderhalf was, had een uitermate goed vocabulaire en was motorisch ook goed ontwikkeld. Mijn jongste daarintegen, nu net anderhalf, tja die heeft een ontwikkelingsachterstand. Zij zegt mama, maar niet bewust en heeft een motorische achterstand. Loopt nog niet, staat nog niet zelfstandig en heeft last van intentie- en houdingstremoren. Elk kind is anders en ontwikkelt zich anders. Voel je vooral niet onzeker! Je kindje (en jij) doet het goed!