14 Reacties

één jaar geleden

Ik heb ook een hele pittig meid. Ondertussen is ze alweer vier jaar maar is vanaf baby al echt pittig. Niemand in mn omgeving kon me helpen of tips geven want ze herkende het niet. Dus eerlijk? Het is echt naar je meisje kijken wat ze nodig heeft en dat is een hele zoektocht i know. Wat hier goed hielp was rust een regelmaat. Dus vertellen wat we gingen doen, ruim van te voren aangeven als er iets ging veranderen, dus vertellen 10 min van te voren we gaan zo weg, je mag nog dit doen dan gaan we etc. Je moet proberen het zo duidelijk en voorspelbaar mogelijk te maken. Dus misschien geeft het haar meer rust als je na het eten naar de speeltuin gaat, dan heeft ze meer de tijd en als dat standaard wordt, is het voorspelbaar en misschien minder drift/huilbuien. Het is echt zoeken. Hier kwam ik er met 3 jaar achter dat ze hooggevoelig is en dus de prikkels niet goed aankon. Dat verklaarde voor ons een hoop qua gedrag. En hulp inschakelen als het echt niet lukt. Het is altijd fijn om handvatten te krijgen en van andere te horen hoe je het ook aan kan pakken, wie weet helpt het. Dikke knuffel voor jou in ieder geval want het word vaak zo onderschat hoe pittig het echt is.

één jaar geleden

Reactie op RomyxR

Ik heb ook een hele pittig meid. Ondertussen is ze alweer vier jaar maar is ...
Super lief dank je wel! Misschien had ik dit nog wel het meest nodig, erkenning. We zouden inderdaad nog wel wat meer regelmaat kunnen toevoegen misschien, dat is een goede tip & vertellen is ook een goeie! Ik weet ergens dat ze het begrijpt, maar toch voelt het soms niet zo dus dan vergeet ik het weer om te doen 🤣 Wij zijn een tijdje geleden bij een etherische therapeut geweest. Ik was hier nooit heel erg van maar hij heeft mij dingen verteld over onze dochter waar ik toch echt versteld van stond. Hij gaf toen ook aan dat ze extreem veel prikkels op ving en hoog sensitief is. Misschien dat hij toch echt gelijk heeft als ik kijk naar hoe ze is, reageert en ontwikkeld. En helemaal als ik bij jou nu lees dat jullie ook achter deze hoog gevoeligheid zijn gekomen. Misschien dat ze dan toch ook een beetje op jullie pittige meisje lijkt! Bedankt voor je tips en je bericht 🥰

één jaar geleden

Wij ook een pittige meid, we corrigeren liefdevol en ze laat het wel toe. Ze mag ook emoties uiten dus huilen is goed maar ze huilt 1min max dus kan niet zeggen dat ik het heb zoals jij. Succes en goed gedrag complimenten werkt hier Super. We klappen bij de kleinste positief iets wat ze doen daarom loopt ze nog niet want staat ze los moeten we klappen en doet ze dan zittend🤣. We genieten intens en dat moeten jullie ook doen dan komt de rest❤️

één jaar geleden

Oh en mag ik dan ook vragen hoe bij jullie de nachten gingen? Had ze hierdoor ook last van prikkels waardoor ze vaak hulp nodig had met doorslapen? Ik krijg elke keer nog ‘tips’ om te proberen maar na 16 maand heb ik natuurlijk al het één en ander geprobeerd en denk ik zelf dus dat dit komt door het verwerken van de prikkels en haar intense emoties.

één jaar geleden

Reactie op Janfort

Wij ook een pittige meid, we corrigeren liefdevol en ze laat het wel toe. Z ...
Lief dank je wel! Inderdaad veel positiviteit bij de kleine dingen helpt al veel, ze klapt nu met ons mee bij de kleinste dingen en dan met een mega trotse grijns op haar gezicht. Daar genieten we dan ook echt van! Dank je wel 🥰

één jaar geleden

Bij ons is het nu vooral als ze "die" zegt en het niet krijgt. Dan komt de dramaqueen naar boven. Ze is nu bijna 16 maanden. We hopen dat het een fase is, daarvoor had ze het minder, maar als ze veel meegemaakt heeft of een drukke dag heeft gehad, dan valt ze ook huilerig in slaap. Ik probeer haar dan even te laten uitrazen als ze boos is en iets niet krijgt. Als ze dan zelf rustig wordt dan krijgt ze het of iets anders. Heel moeilijk dit hoor 🙃

één jaar geleden

Hier ook tis verschrikkelijk

één jaar geleden

Reactie op Lies0017

Oh en mag ik dan ook vragen hoe bij jullie de nachten gingen? Had ze hierdo ...
Hier sliep ze door met 15 maanden. Mede door de rust en regelmaat. Echt goed kijken wanneer ze moe is en gelijk naar bed doen. Rustig ritueel, verhaaltje knuffelen enz. Ook met het slaapje overdag is dat heel belangrijk, als die niet goed ging, te laat, te overprikkeld merkte we dat gelijk in de avond. We konden daardoor ook weinig spontaan weg door de regelmaat die we toepaste. Was niet leuk maar voor haar werkte het wel. Maar misschien wil jou meisje juist wel even heel actief haar emoties afreageren door te stoeien, springen, dansen. En dan daarna het rustige ritueel toepassen. Ook daarin is het weer zoeken wat het beste werkt.

één jaar geleden

Mijn dochter is vrij makkelijk, maar vindt het weggaan bij leuke plekken moeilijk. Wat dan helpt bij haar is ‘zwaai maar naar de glijbaan, dooeeei’ ‘zwaai maar naar de kindjes, doei kindjes’. Dan ga ik op hele opgewekte toon overal naar zwaaien met haar en ondertussen rustig aan weglopen. Zo maak ik het duidelijk aan haar ipv gelijk weglopen. Ik sta voor een kleutergroep en zet altijd een timer aan op het Digibord voor het opruimen. Dan laat ik weten ‘Let op, we gaan bijna opruimen!’ Het is voor kinderen heel vervelend om zo uit hun spel gerukt te worden, omdat wij plots besluiten weg te gaan. Aankondigen heeft weinig zin want dat begrijpen ze nog niet, maar door langzaamaan overal doei tegen te zeggen kan ze zich er wel op voorbereiden en op een leuke manier afsluiten. Helpt voor ons, misschien voor jou ook 🤷🏽‍♀️😁

één jaar geleden

Ahw.. Ik twijfelde of ik ook vandaag zo’n topic moest openen..Hier precies hetzelfde. Ook een pittige meid van bijna 16 maanden. Ik vind het vaak ook wel zwaar. Met name in het openbaar. 😢 Het zorgt dat ik soms niet meer op bepaalde plekken kom. (De tip die ik hier lees over “dag dag zeggen tegen speeltuin” doe ik ook. En helpt wel enigszins!)

één jaar geleden

Hier echt preciés hetzelfde. Een enorme dramaqueen. Bepaalde rituelen weet ik van te voren al dat het een drama wordt (wassen/luier verschonen/tanden poetsen) ze gilt het uit. Nee is boos op de grond stampen, om alles wat niet mag huilen en we hebben nu al 2x echt een driftbui van een half uur gehad. Wij hopen enorm dat het een fase is 🙈😅

één jaar geleden

Mijn dochter is vrij makkelijk, maar vindt het weggaan bij leuke plekken mo ...
Goeie tip! Kunnen we proberen, dank je wel 🥰

één jaar geleden

Onze dochter kan ook vrij prittig zijn. Wat hier helpt is van te voren zeggen dat we zo weggaan en dat ze dan een aardbei in de wagen krijgt. Ze is helemaal gek op fruit. Op het momentt dat we weggaan even zwaaien maar alles en iedereen en dan krijgt ze der fruit en is het vaak goed. Misschien is het afleiden maar ik geef der liever iets waar ze ook heel blij van wordt dan een heel drama.

één jaar geleden

Onze dochter kan ook vrij prittig zijn. Wat hier helpt is van te voren zegg ...
Goeie tips hier! Gaan we proberen. Thanks!