25 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Hi_10
Onze zoon komt denk ik niet eens aan de 20. Maak me er echt 0 zorgen om. Ko ...
Ja hier ook snappen doet ze wel, maar het uitspreken niet of haar eigen versie van een woord waarbij mijn man en ik waarschijnlijk als enige weten wat ze bedoelt.
één jaar geleden
Ja hier ook snappen doet ze wel, maar het uitspreken niet of haar eigen ver ...
Dat is bij elk kind zo in het begin van het praten. Er komt een brabbel uit en jullie als ouders weten gelijk dat zij een ambulance bedoelt 😂
Komt echt goed, gaat helemaal vanzelf. Je kan boekjes voorlezen als daar interesse voor is en anders idd gewoon lekker veel praten met en tegen haar. Zolang ze je begrijpt en zichzelf ook verstaanbaar maakt aldanniet met haar eigen klanken die jullie alleen verstaan als woord dan gaat het helemaal goed.
één jaar geleden
Reactie op RomyxR
Dat is bij elk kind zo in het begin van het praten. Er komt een brabbel uit ...
Ja dankje. Ergens weet ik dat ook wel, maar toch zou ik het fijn vinden als ze straks wat nieuwe woorden gaat zeggen, zodat je weet dat er beweging in zit zegmaar
één jaar geleden
Mijn broer is in de tijd pas beginnen praten toen hij naar school ging. Die zei ervoor geen woord. En die heeft nu een eigen bedrijf in bijberoep
één jaar geleden
Mijn zoontje bleef ook een tijdje hangen. Hij zei ook ineens niet meer de woorden die hij kende. Toen begon hij ineens te lopen. Waarschijnlijk was hij zich daarop aan het voorbereiden ofzo? Nu kan hij goed lopen en kletst ineens super veel. Allemaal nieuwe woorden die hij ook heel snel oppikt. Hij zegt ze ook niet allemaal zoals het hoort. Raf=giraf, paap=schaap, tauto=auto bijvoorbeeld. Of hij noemt het geluid wat het maakt, bijvoorbeeld mauw=poes tatu=brandweer.
Dat is echt heel normaal. Ze maken bijvoorbeeld soms extra klanken om toch de woorden uit te kunnen spreken. En misschien is ze nu druk met een andere ontwikkeling. Vooral lekker tegen haar kletsen en alles benoemen wat ze ziet. Ik laat mijn zoontje nu ook helpen met bijvoorbeeld dingen weggooien of brengen, zodat zijn woordbegrip ook weer groeit en dan merk ik ook dat hij uiteindelijk dan die woorden gaat zeggen. Mocht het langere tijd zo blijven, kun je altijd nog even het CB contacten bijvoorbeeld.
één jaar geleden
Onze dochter praat ook amper! Wij redden de 20 woorden niet eens, ik denk eerder dat onze dochter op 10 woorden zit.
Ik zat ook te twijfelen om hierover een topic te openen, 300 woorden en kleuren herkennen en cijfers kennen is echt mega en dan komt ineens een stemmetje in mn hoofd of onze dochter dan niet onwijs achter loopt.
één jaar geleden
Die van ons zegt nog helemaal niets. Ik heb er ondertussen heel veel over opgezocht en zie veel vooruitgang qua begrip, brabbelen en imitatie van acties, maar woordjes doet ze nog steeds niet. Ik heb haar voor de zekerheid alvast ingeschreven bij de logopedist, omdat er hele lange wachttijden zijn ( 6 tot 8 maanden). Ook gaan we eind september naar de logopedist van het CB. Veel mensen vinden dit wat vroeg en dat is zeker zo, maar omdat wij zelf op het spectrum zitten, is die kans er ook bij haar. En in dat geval kan vroege interventie echt veel uitmaken, gezien de lange wachttijden, wilde ik in ieder geval alvast een plekje hebben voor als het wel nodig blijkt te zijn.
één jaar geleden
Mijn zoontje spreekt ook nog niet zoveel hoor denk 10 woordjes misschien iets meer🙊
één jaar geleden
Hier hetzelfde hoor! Ik wist niet dat ze al op 300 worden zou “moeten” zitten joh 😂. Ze begrijpt hier wel ontzettend veel en ik merk dat als ik echt aan haar vraag “kan je ook … nazeggen”? Dat ze het dan wel redelijk probeert.
Deze week zegt ze voor het eerst pas echt papa, daarvoor noemde ze hem altijd mama. Dus dat was een leuke mijlpaal! Ik maak me er niet druk om, omdat ik zie dat ze echt vooruit gaat de laatste weken. Ze is sowieso wat laat met alles (loopt nog niet, alleen met 2 bandjes vast).
Wat hier dus helpt is echt 1 woordje voorzeggen en vragen te herhalen. Voorbeeldje: ze gaat piepen omdat ze iets niet voor elkaar krijgt. Dan vraag ik moet mama helpen? Zegt ze ja, dan zeg ik: oké, zeg maar mama helpen. En dat paar keer herhalen. Zeg maar helpen (terwijl ik haar help). Eerste paar keren zegt ze niks, andere keer herhaalt ze iets meteen heel goed.
Misschien kan je dat proberen om te kijken of er wat nieuwe woordjes bijkomen? En heb je al zo’n boek met aanwijs plaatjes? Toen ik dat had gekocht ging het ineens een stuk sneller.
https://www.bol.com/nl/nl/p/stap-voor-stap-0-mijn-eerste-kijkboek-woordjes/9200000094769257/?s2a=
één jaar geleden
Ik word hier ook onzeker van. Mijn dochter is van begin februari en zegt nog niets. Zelfs geen ja of nee, papa of mama. Ik heb nog geen enkel bestaand woord gehoord. Ze brabbelt erop los maar het is ook niet zo dat ze telkens hetzelfde geluidje maakt bij iets dus we moeten telkens gokken wat ze bedoelt. Mijn schoonouders zeggen nochtans dat ze goed vooruit is voor haar leeftijd maar als ik hier op dit forum kijk maak ik me zorgen of ze wel voldoende ver staat in haar ontwikkeling 😔 ik lees elke dag kaartjes voor ( ze brengt het doosje naar mij en wijst naar de prentjes ) maar ik weet niet wat ik nog kan doen om haar wat te stimuleren
één jaar geleden
Hier ook nog geen woorden op mama en amp(lamp) na, wel is hij heel snel geweest met alles qua grof en fijn motoriek en tandjes krijgen etc dus ik maak me weinig zorgen want ik denk dat praten tot nu toe geen prioriteit is geweest voor hem. Wel begrijpt hij goed wat we tegen hem zeggen zoals gaan we naar boven en dat hij dan naar de trap loopt bijvoorbeeld 😃 Komt vast goed! Je hoort zo vaak dat ze pas na 2 jaar of later beginnen met praten.
één jaar geleden
Hier ook nog niet ver in zijn taal ontwikkeling. Zegt enkele woordjes en brabbelt er voornamelijk op los. Hij maakt wel heel duidelijk wat hij wel en niet wilt. Was wel heel snel met lopen en begrijpt echt veel. Probeer er geen punt te maken maar als ik dan lees dat kinderen zijn leeftijd al een woordenschat behoren te hebben van 300 woorden denk ik hoe dan….Ik benoem alles maar hij herhaalt het echt niet….
één jaar geleden
Mijn dochter is 18 maanden. Zegt ongeveer 25 woorden.
Maar haar meest gebruikte is “die”. En daarmee is 90% gezegt. Haha
Las dat een kind van deze leeftijd ongeveer 10 woordjes zou horen te kunnen. Gemiddeld genomen. Dus zolang ze die zeggen ben je oké
Verder gewoon praten tegen je kind. Laten we het meeste van
één jaar geleden
Reactie op cavalli
Ik word hier ook onzeker van. Mijn dochter is van begin februari en zegt no ...
Ik heb heel veel videos bekeken van een Amerikaanse logopediste die dat al 30 jaar doet en daar heel veel van geleerd en inmiddels ook met succes toegepast. Zij legt uit dat er een heleboel stappen zijn voordat peuters woordjes kunnen nazeggen. Ze heeft per stap een video en legt uit met wat voor soort spelletjes je dit kunt oefenen. Haar youtube kanaal heet teachmetotalk geloof ik, wellicht dat je er iets aan hebt. Ik heb het idee dat het hier echt veel geholpen, ook omdat ik veel heb geleerd over wat wij kunnen doen qua spelletjes en voordoen etc.
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op Mas-1
Mijn dochter is 18 maanden. Zegt ongeveer 25 woorden.
Maar haar meest geb ...
Haha "die" is nog altijd beter dan "die niet" 90% van de tjjd. Dat doet mijn dochter namelijk 😅
één jaar geleden
Mijn dochter zegt ongeveer 10 woorden goed maar ze kletst de hele dag door in haar eigen taal. Ze snapt wel heel veel. Zo pakt ze zelf haar schoenen ( als ik zeg we gaan naar buiten) loopt ze zelf naar de fiets als ik zeg we gaan boodschappen doen. Ze zijn zo druk met leren op dit moment dat het zeggen er soms bij in schiet. En ze gaan op hun eigen tempo….