7 Reacties
één jaar geleden
Mijn dochtertje was net 12 maanden toen ze al de volgende woorden zegt: Papa
Mama
Nene
Nee
Ja
Kijk
Dagdag
Die
Baby
Bal
Pakken
Oh wauw
Meh (naam van knuffel).
Echter staan we nu al een tijd stil. (Ook 14 maanden nu). Vroeg me ookal af, waarom er niet meer komt. Maar merk wel dat haar passieve woordenschat, dus dat ik opdrachten aan haar geef dat ze dat wel veel woorden begrijpt. Ik probeer nu als ze nasr iets kijkt en zegt ‘Oh wauw’, uit te leggen wat het is. Ik las dat het een fase kan zijn en dat plots na enkele maanden er opeens heel veel woorden tegelijk uitkomen.
één jaar geleden
Kinderen focussen vaak op 1 soort ontwikkeling tegelijk. Dus motorisch, taal, etc. Maar ze slaan wel veel dingen in die koppies op, dus over een tijdje heb je kans op een spraakwaterval en kennen ze ineens veel meer woordjes. Vaak begint het ook eerst met begrijpen wat je zegt en daarna zelf zeggen. Herhaling is in elk geval heel belangrijk en bij de dingen die je doet, ook zeggen wat je doet. Komt vanzelf meer!
één jaar geleden
Reactie op Rabarber
Mijn zoon kon met 8 maanden staan en met 10 maanden lopen. Hij is 14 maande ...
Hoeft niet perse mijn kleine kon op 9 maanden al mama en papa zeggen, en ze kon staan met 7 maanden. Dat ze zich focussen op één ontwikkeling kàn, maar hoeft niet zo te zijn.
één jaar geleden
Voorlezen is sowieso goed. Daarnaast kun je niets forceren. Ik denk niet dat het presteren van haar het doel zou moeten zijn.
Mijn zoontje heeft dezelfde leeftijd als jou en zegt voornamelijk papa, mama, bal, en die. Ik merk dat hij zich soms focust op nieuwe woorden en dan de oude even niet meer wil zeggen. Prima.
Wij lezen voor uit gewone boekjes. Maar ook zijn “Mijn eerste 100-woorden, dieren, kleuren, voertuigen”hier ook een enorme hit. Deze pakt hij meerdere keren per dag erbij.