10 Reacties

茅茅n jaar geleden

Zelfde hier.. m鈥檔 oudste vond het juist van mini af aan heerlijk

茅茅n jaar geleden

Haha ja herkenbaar. Ik merk dat de woorden boekjes die heel eenvoudig zijn (blanco achtergrond 1 voorwerp en die benoemen) voor haar het beste werken. Ook de kiekeboe flapjes boekjes, maar hier wilt ze uiteindelijk toch op kauwen, de spanningsboog is kort. Misschien kun je verschillende tijdstippen kiezen om te lezen? Misschien smorgens als de aandacht er nog fris en fruitig is. Of juist savonds als ze moe zijn en bij je hangen?

茅茅n jaar geleden

Heel herkenbaar, en toch lees ik elke avond voor Als hij naar bed gaat en op z鈥檔 commode ligt, slaapzak aan en al helemaal klaar voor bed zet ik hem neer zodat hij zit Ik poets zijn tandjes en geef hem vervolgens de tandenborstel nog even, in die tijd lees ik een boekje, hij begint nu ook naar de bladzijden mee te kijken en is ondertussen met z鈥檔 tandenborstel bezig

茅茅n jaar geleden

Die van ons vindt boekjes heel leuk, maar alleen als ik er snel doorheen blader en ze de plaatjes kan zien. Ze heeft nog geen geduld om het verhaal aan te horen. Dat komt wel als ze ouder is!

茅茅n jaar geleden

Ons zoontje vond het eerst ook niks aan maar ik merk dat hij het langzaam steeds leuker begint te vinden. Hij vindt vooral stevige, simpele kartonnen boekjes leuk waar hij actief aan mee kan doen. Voelboekjes (baby's eerste dieren is een hele leuke), flapjesboekjes (van bobbi of nijntje) of boekjes die geluid maken als je er mee schudt op of drukt, deze zijn ook vaak te koop bij de kruidvat. Ook is het kartonnen voorleesboek van rupsje nooitgenoeg hier een groot succes, er zitten gaatjes in waar hij precies met zijn vinger in kan dat vindt hij helemaal geweldig! 馃槉

茅茅n jaar geleden

Helaas hier hetzelfde. Boekjes zijn er om open en dicht te doen ;). Ik doe inmiddels onderweg in de auto luisterboeken aan zodat er in ieder geval af en toe wordt voorgelezen!

茅茅n jaar geleden

Hier bladert hij gerust door 3 boekjes tegelijkertijd. Soms is er net genoeg tijd om voor te lezen (bijv bij flapjesboeken) voordat de pagina met een rotgang wordt omgeslagen. Ik vertel gewoon wat ik zie op de plaatjes en wijs ik wat aan, terwijl hij bladert 馃し馃徏 zo krijgt hij er toch wat van mee en zijn er geen frustraties. Hij vindt boekjes echt fantastisch en begint zelf ook plaatjes aan te wijzen. Dus het geduld om straks te kunnen luisteren, komt vast vanzelf.

茅茅n jaar geleden

De boeken met dunne bladzijden heb ik maar weer even aan de kant gelegd, die overleven het niet. Boekjes met dikke kartonnen bladzijden gaan beter. Ik zorg er wel voor dat ze de speen al in heeft als ze bij mij op schoot boekje leest voor het slapengaan. Dan heeft ze minder de neiging om aan de bladzijden te knagen. Ik probeer wat te vertellen over de plaatjes, terwijl zij kris kras door het boek bladert. Echt voorlezen is het dus nog niet, dat komt nog wel. En zo kan ik ook mooi dingen in het Fries vertellen, terwijl het een Nederlands boek is 馃槈. Favoriet zijn op dit moment de flapjesboeken van Dikkie Dik, en het stevige boek met gaatjes van Rupsje Nooitgenoeg.

茅茅n jaar geleden

Is even een kwestie van wennen. Begin eerst met wat "doe" boekjes (flapjes, geluiden en lampjes). M'n dochter had eerst ook niet het geduld, vooral als ze al te moe was. Dus nu slaan we het voorlezen over al ze al te moe is. Inmiddels kunnen we haar nu ook echt voorlezen. Maar dat heeft wel 3 maand geduurd voordat ze rustig meekijkt en luisterd

茅茅n jaar geleden

Onze zoon van nu 3 was ook niet voor te lezen toen ie baby was. Als dreumes begon hij soms boekjes te brengen maar liep dan wel weer weg 馃槄. We lazen het boekje dan wel gewoon voor terwijl ie alweer met iets anders bezig was. Nu hij kan praten blijkt hij wel geluisterd te hebben, hij kan alle zinnen afmaken. Ook altijd s avonds met naar bed gaan voorgelezen. Soms gewoon tijdens de fles. Sinds dat ie zo鈥檔 2j10 maanden is vindt ie t overdag ook heerlijk, en kan ook naar lange verhalen van 20-30 minuten luisteren terwijl ie tegen je aan kruipt. Kortom, gewoon lekker lezen, elk kind is anders, komt vanzelf, of niet:) als je t blijft aanbieden kan je iig niet later denken dat het daar aan lag :)