19 Reacties

één jaar geleden

Zelf eten met de lepel en vork, daarbij gebruiken zeggen we dan de woorden alsjeblieft en dankjewel tegen hem. Ik prik wat aan de vork, geef het aan hem, hij eet het er af en geeft het terug. Lepeltje schep ik wat op, hij pakt het uit het kommetje, hapt er af en geeft het terug. Ook oefenen met dingen terug geven en neer zetten. Of samen spelen door bijvoorbeeld een bal over te rollen naar elkaar. Hij heeft verder nog weinig interesse in lopen maar is wel erg behendig met de fijnere motoriek, dus daar maken we nu gebruik van. Hij pakt het super snel op en vindt het heel interessant en leuk om te doen 🤩

één jaar geleden

Inderdaad dankjewel asjeblieft. Hier een snelle met praten. Zegt veel verschillende dierengeluiden en benoemt deze in boekjes. Kan hoop lichaamsdelen aanwijzen. Ben aan het leren toren te bouwen en ringen om piramide te doen. Het in, aan, uit, op enz vind ze nu leuk. Kleine opdrachten zoals haren kammen, schoenen halen enz snapt ze en voert ze dan ook op haar manier uit. Hier is het inderdaad niet perfect maar dat hoeft niet. Op haar ‘dreumes ‘ manier snapt ze en voert ze t soort van goed uit.

één jaar geleden

Hier oefenen we momenteel met een toren van blokjes bouwen. Hij komt nu tot blokje 5. Samen met een bal rollen, speelgoed aangeven en aanpakken. Verder oefenen we met beker van tafel pakken, drinken en terugzetten (in plaats van op de grond gooien), eten van het bord en het bord ook laten staan. Dus vooral praktische dingen ook

één jaar geleden

Poetsen!! Dan zit ik weer eens met m’n knieën op de grond de bende na een eetmoment op te ruimen en dan zit hij er op z’n knietjes naast met een schuursponsje 😉

één jaar geleden

Leuk om te lezen van iedereen. Onze dochter kan nu ook haren kammen…Nouja…enigszins🤣als ik zeg dat ze zichzelf moet kammen doet ze dat en dan zeg ik nu mama kammen en dat doet ze het bij mij😍. Ze snapt nu ook dat ze de beker op tafel terug moet zetten. Al gooit ze hem liever op de grond. Na het spelen helpt ze mee om de blokjes in de zak te doen. Ze pakt haar sokjes en houdt ze bij haar voetjes. Er zullen vast meer dingen zijn, maar daar kom ik nu niet op.

één jaar geleden

Reactie op StepGut

Leuk om te lezen van iedereen. Onze dochter kan nu ook haren kammen…Nouja…e ...
Jaa die sokjes doet onze zoon ook. Dan doe ik ze aan en trekt hij ze vervolgens weer uit. En dat x10😂

één jaar geleden

Reactie op StepGut

Leuk om te lezen van iedereen. Onze dochter kan nu ook haren kammen…Nouja…e ...
Haha ja haren jannen probeert ons zoontje ook.🤩 Met de kam wrijft hij over zijn haartjes, en ook de tube met zwitsal gel wrijft hij daarna over zijn hoofd. ZO schattig om te zien 🥺😍

één jaar geleden

Wij oefenen sinds deze week ook met blokjes terug in een emmer doen (soort van opruimen) en we oefenen met een vormenstoof. Het rondje kan hij al goed in de vorm doen, de overige vormen nog niet. Sommige dingen die jullie benoemen kan hij echt nog niet, zoals blokken opstapelen of dierengeluiden nadoen.

één jaar geleden

Reactie op Sharon1234567

Wij oefenen sinds deze week ook met blokjes terug in een emmer doen (soort ...
Zo zie je maar dat ze echt allemaal anders zijn. Ons zoontje kan niks met een vormenstoof, ofja, door de kamer smijten en de deksel eraf halen en proberen op te eten

één jaar geleden

Deze week heeft m’n dochtertje voor het eerst een echte kus gegeven aan mij 🥺. Sindsdien zit ik continu mama kusje, mama kusje! En dan krijg ik zo’n heeeerlijke pakkerd (met kwijl, dat dan weer wel). Dan maakt m’n hart echt sprongetjes ❤️. Verder heeft ze op de opvang geleerd met een speelgoed telefoon om die bij je oor te doen en dan “Hi” t zeggen. Doet ze ook met een blokje, of afstandsbediening, dus dat verschil snapt ze dan nog niet. Ook heb ik dr geleerd dat als we klaar zijn, met eten of met iets spelen, dat we de handen dan een soort van zo doen: 🤷🏼‍♀️ en zeggen “klaar!” Als zij dat ook doet is het inderdaad klaar, als ze dat niet doet en vaak gaat wijzen (die,die), heeft ze nog honger/dorst en weet ik dat ze meer wil. Verder vind ik het dus leuk om met wat gebaren te werken, omdat ze nog niet kan praten.

één jaar geleden

Onze dochter kan zo een stapeltoren maken als we de correcte ring aangeven. Kusjes, zwaaien of een klein woordje zeggen lukt ons maar niet om haar aan te leren.

één jaar geleden

Reactie op freumpie

Inderdaad dankjewel asjeblieft. Hier een snelle met praten. Zegt veel versc ...
Wauw onze dochter kan hier dus nog niets van. Aanwijzen wil maar niet lukken. Zijn jullie dan veel bezig met het te stimuleren ?

één jaar geleden

Super leuk om te lezen allemaal en sommige dingen zijn ook zo herkenbaar!! Er zitten zeker handelingen bij waarmee ik ook mee ga oefenen😁 Wat kun je toch trots zijn op die kleintjes als ze weer een simpel handelingetje laten zien😆🥰🥰

één jaar geleden

Opruimen (haar speel voedsel terug in de bak doen samen met haar broers), kleren uittrekken (trekt al sinds ze 10 maanden is haar armen uit de mouwen van haar slaapzak), puzzelen (houtenvormen terugleggen in de juiste vorm), stapelen (heeft ze zelf ontdekt), lopen aan de hand (lukt al wel aan de tafel). Stimuleren om meer woordjes te zeggen (ze zegt er zo'n 30 en ook al "nee bed" en "pappa/mamma bij".), maar ook gevraagde spulletjes aangeven Verder zwaait ze al sinds ze 5 maanden is, kusjes geven en tijgeren ook al sinds 6 maanden, staan bij 7 maanden, maar kruipen pas enkele weken.

één jaar geleden

Oh ja en ze kan ook al een bal overrollen en een beetje gooien, dus nu bezig met gerichter gooien, al komt de bal meestal wel bij mij in de buurt terecht.

één jaar geleden

Beetje gelijk hier al genoemd. Zelf kiekeboe starten is nieuw.

één jaar geleden

Opruimen (haar speel voedsel terug in de bak doen samen met haar broers), k ...
Kusjes geven hoe doet ze dat? Ik dacht eerst dat mijn zoontje het ook deed doet dan ze mond open op me wang maar dan opeens wilt die me bijten😂

één jaar geleden

Reactie op UmmSulayman

Kusjes geven hoe doet ze dat? Ik dacht eerst dat mijn zoontje het ook deed ...
Haha jaaa hier inderdaad ook kusjes 😍 ons zoontje maakt dan vaak het geluid van een kus met zijn mond, en gaat dan met open mond tegen onze wang. Zo lief. Hij geeft ze uit zichzelf maar ook als ik vraag om een kus. En hij knuffelt ook uit zichzelf en wanneer wij om een knuffel vragen, zo zo zo lief! 🥺😍🥰

één jaar geleden

Blazen, snuiten, high five, gebaren van liedjes zoals in de maneschijn en klap eens in je handjes