116 Reacties

één jaar geleden

Hier zegt ze alleen mama en baba (papa in het turka) maar heb niet het idee dat ze ons er ook echt mee bedoelt en dat het gewoon klanken zijn😅😅

één jaar geleden

Hier ook nog niks

één jaar geleden

Net 14 maanden en zegt een heleboel woordjes en doet ook veel na als ik een woord uitspreek. Wat ik wel merk is dat ze alles onder één stuk categoriseert. Bijvoorbeeld: baby, is alles wat kleiner dan haar is. Dat omvat soms dus ook knuffeltjes als die ‘vriendelijk’ eruit zien. ‘Papa’ -> iedere man die zij ziet 😂 ‘Bal’ -> omvat alle ronde voorwerpen, inclusief ronde ballen die eigenlijk lampen zijn of een ballON. ‘Oh wauw’ -> hoor ik misschien 10000x op een dag terwijl ze ergens naar wijst. Dagdag -> ook als ze een kamer uitloopt haha. en nog een paar andere woordjes.. echter staan we nu al een tijdje stil net na haar verjaardag kwam ze met al deze woorden. Heel bijzonder hoe je van niets naar iets gaat. Wel kon ze met 9 maanden ook papa, mama en nene (eten) zeggen. Ze was er dus best vlot bij.

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Hier zegt ze alleen mama en baba (papa in het turka) maar heb niet het idee ...
Bij ons ook alleen baba idd 🙊

één jaar geleden

Reactie op februari2022mama

Net 14 maanden en zegt een heleboel woordjes en doet ook veel na als ik een ...
Wat knap zeg! Zo zie je maar weer dat elk kind anders is 😊

één jaar geleden

Wat knap zeg! Zo zie je maar weer dat elk kind anders is 😊
Ja dat klopt zeker dat ieder kind anders is. Het kan ook, bijvoorbeeld zijn dat jouw kind ook heel ver is met taal, maar vooral qua passieve woordenschat. Dus bijvoorbeeld dat alles wel door jouw kind wordt begrepen, maar dat het niet nog niet kan worden uitgesproken. En op het moment dat dat kan, dan gaat het echt heeeeel snel. Die kleintjes van ons begrijpen echt heel veel. Moge Allah s.w.t over onze kinderen waken. (Ik las dat je Turks was 🤪).

één jaar geleden

Nee, alleen baba. Maar ik heb gelezen dat kinderen die thuis meer dan 1 taal horen, er soms wat langer over kunnen doen. Klinkt ook logisch, want de ene keer ben ik mama en de andere keer anne.

één jaar geleden

Ik heb nu pas door de reacties in de gaten dat mijn dochter toch wel snel is. Ze zegt al best al wat woordjes, en heeft bv ook al 'nijntje hebben' gezegd. Een mini zinnetje. Ze krijgt overigens ook Engels aangeboden, dus dat maakt haar niet perse later..

één jaar geleden

Reactie op Mar Van

Ik heb nu pas door de reacties in de gaten dat mijn dochter toch wel snel i ...
Hoe oud is jullie kleine?

één jaar geleden

Hier ook nog niet echt hoor. Komt vanzelf :-)

één jaar geleden

Ons zoontje zegt een paar vaste woordjes: papa, mama, uPa (en dan vooral de nadruk op Pa, betekend opa), pfoeh/mauw of een combi er van wanneer hij de kat ziet, boek als hij een boekje vast heeft en wil lezen, bal en sporadisch open/dicht.

één jaar geleden

Vandaag is ze 14 maanden en ze zei voor haar eerste verjaardag: mama, papa en tut. Inmiddels zegt ze: Papa, mama, tut, (oh) nee, ja, dag, aai, bah , dat (wijzend als ze iets benoemd wilt hebben), tuut tuut als ze een auto ziet en hai. Moet wel zeggen dat ze met der woordjes dus best snel is maar het lopen bijvoorbeeld alleen langs meubels en aan onze handen lukt. Denk dus dat ze zich vooral op 1 vlak ontwikkelen.

één jaar geleden

Ze zei met 10/11 maanden pappa en mamma, en kan de poezen hun namen zeggen en het woord uit en oh oh 🤣 ze is 14 maanden. Jongetjes zijn zowiezo wat later met praten dan meisjes

één jaar geleden

Reactie op Liz1093

Vandaag is ze 14 maanden en ze zei voor haar eerste verjaardag: mama, papa ...
Hier precies hetzelfde qua motoriek. Daar loopt ze gewoon op gemiddeld idd en met woordjes is ze hier echt wel bijdehand. Ook dingen aanwijzen als ik vraag waar is…. Dan verbaas ik me er over hoeveel ze weet. Zoek boekjes zijn nu ook echt leuk. Zit ze heerlijk te speuren naar van alles.

één jaar geleden

Hier praat ze eigelijk nog niet, wel heel veel brabbelen. In haar motoriek loopt ze al en zit ze geen minuut stil. Ze begrijpt wel alles, nu de taalproductie nog. Wij zijn met sommige dingen de taal gaan ondersteunen met gebaren en dit pikt ze ook op en gebruikt ze ook wanneer het nodig is, bijvoorbeeld wanneer ze klaar is met eten en van tafel wilt😂. Scheelt heel wat frustratie haha

één jaar geleden

Reactie op LiesjeB1991

Ons zoontje zegt een paar vaste woordjes: papa, mama, uPa (en dan vooral de ...
Ohja en ook nog op en aai(en). Hij is 14 maanden oud en gaat sinds deze week staan aan de meubels. Lopen doet hij alleen nog maar aan onze handen, al begint hij wel meer interesse te krijgen om langs de tafel te stappen. Hij lijkt al wel veel dingen te begrijpen, alleen lukt het hem nog niet om dat uit te drukken in woordjes.

één jaar geleden

Hier nog niks herkenbaars in ieder geval. Veel brabbelen en wijzen maar niet dat er woordjes te herkennen zijn

één jaar geleden

Hier kent ze redelijk wat woordjes zoals papa, mama, bal, dicht, uit, thee, nee, en ze probeert ook veel woorden na te zeggen. Qua motoriek daarentegen loopt ze bijv nog niet los. Ze is nu 15 maanden.

één jaar geleden

Hier de hele dag: die, die, die! En als je niet meteen geeft wat ze bedoeld is het DDIIIIIIEEEEEEEE!!🤬😭🤬😭 Hahah, verder zegt ze hai en aai. Nog geen papa of mama ☹️

één jaar geleden

Onze zoon is 14 maanden en zegt: papa, mama, Saar (naam vd kat), òPa (nadruk op “pa” tegen zijn opa’s), oh en sinds gisteren oké. Ik ben erachter gekomen dat ik heel vaak “oké” zeg 🤣. Bijvoorbeeld als we iets gaan doen of als we iets afronden. Blijkbaar heeft hij dat toch opgepikt. Hij snapt wel heel veel en lult heel de dag hele verhalen. Echt bizar, alleen het komt er nog niet verstaanbaar uit haha. Qua motoriek is hij gemiddeld denk ik. Staat los, maar loopt nog niet los.