116 Reacties
één jaar geleden
Reactie op MevrJo
Hier hetzelfde. Alles is 'tet' of 'pepep'. Komt vanzelf lijkt me. Ons zoont ...
Dat taalbegrip is er precies ook nog niet echt bij mijn dochter. Enkel de dingen die je echt veel herhaald en die haar interesseren. Mijn dochter ging op motorisch vlak enorm snel vooruit( kruipen al eind augustus, stappen met babywalker in oktober,…) maar op sociaal vlak lijkt alles langer te duren. Haar eerste bewuste lach naar mij was pas na een week of 10. Ze gaat niet naar de opvang en heeft geen broers of zussen dus dat kan misschien ook een rol spelen dat de taalontwikkeling meer tijd vraagt.
één jaar geleden
Als je hier vraagt, waar is je hartje? doet ze haar handjes op haar borst op en neer en zegt ‘boem boem’ ❤️. Vervolgens legt ze haar hand op het hart van de persoon die het vraagt. Echt schattig. Verder is ze soms verbaasd over zichzelf als een woord er juist uitkomt van klank… als ze niet zeker is, fluistert ze.
één jaar geleden
Reactie op Helene2022
Als je hier vraagt, waar is je hartje? doet ze haar handjes op haar borst o ...
Owww zo liefff! ❤️❤️❤️
één jaar geleden
Hier zegt ze (van 19 februari):
Papa, mamma, ja, hai, poes, aai, bal, toetoet=auto, hihi (als ze een paard ziet), één, twee, boem, hap en uit.
En bizar veel dierengeluiden als ze een dier ziet of als je er naar vraagt. Met publiek slaat ze alleen wel dicht. Maar in de speelgoedwinkel ging ze wel heel hard boe en hihi roepen toen ze een koe en paard zag van Schleich🤣:
Boe (koe)
Kwak kwak
Hihi (paard)
Woef woef
Blub blub
Mau (kat)
Geluid van varken lukt soms wel, andere keer moet je het eerst voorzeggen/doen
één jaar geleden
Zo leuk al die ontwikkelingen. Hier papa, mama, opa, oma (beetje als uma, upa), die, bah, nee, bal, nijntje, die, klaar (met gebaar erbij), cracker, tracker (klinkt wel zelfde als cracker haha). Dag, dag als we weg gaan ergens of naar bed gaan. En al die geluidjes van dieren, zo schattig.
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op MevrJo
Hier hetzelfde. Alles is 'tet' of 'pepep'. Komt vanzelf lijkt me. Ons zoont ...
Hier ook, alles is die of hnd. Ook geen papa of mama 😒
Ze begrijpt wel veel; schoenen, sokken, neus, jas, handen, eten, zus, staart, de naam van haar knuffel, etc.
één jaar geleden
Hier een lijst van wat onze dochter zegt (ben uiteraard wat vergeten)
1. Papa
2. Mama
3. (Eigen naam)
4. (Naam oudste broer)
5. Die
6. Deze
7. Dat
8. Tuin
9. Buit (Buiten)
10. Bed
11. Bal
12. Ja
13. Nee
14. Kijken
15. Kijk
16. Waf (Hond)
17. Slapen
18. Drinken
19. Eten
20. Fles
21. Dorst
22. Bij
23. Oppetì (optillen)
24. Uit
25. Af
26. Aan
27. Dicht
28. Auw (als ze zich stoot)
29. Koek
30. Mauw (poes)
31. Licht (de lamp)
32. Toel (stoel)
33. Daar
34. Wrah (dierengeluid voor tijger en dinosaurus)
35. Pakken
36. Lekker
37. Hap
38. Tata (Auto)
39. Zitten
40. Bah (vieze luier)
41. Haape (Halen)
42. Tetesj (doekjes)
43. Aap
44. Hebben
45. Bak
46. Bert (knuffel van Bert en Ernie)
47. Opa
48. Ook
49. Stout
50. Melk
51. Knoop
Woordjes Engels
1. Duck
Zinnetjes die vaak langs komen
1. Pappa bij - ze wil op schoot
2. Nee bed - ze wil niet naar bed
3. Ja, kijken / die kijken
4. Kijk! Daar! - wijst naar buiten, naar de bomen/vogels
5. Ja, fles / ja, drinken - op de vraag of ze wil drinken of bij het pakken van de fles
6. Ja, eten - op de vraag of ze wil wat wil eten
één jaar geleden
Hier een lijst van wat onze dochter zegt (ben uiteraard wat vergeten)
1. Pa ...
Wooooooow! En je dochter is ook zo’n 14/15 maanden?
één jaar geleden
Mijn zoontje zegt nog niks. Hij heeft wel papa en mama gezegd, maar nog niet echt gericht. Appel zei ie ooit ook per ongeluk. Nu niks meer, alleen maar brabbelen en wijzen. Ik sprak zelf al zinnen met drie woorden toen ik n jaar was, dus mn verwachtingen waren misschien wat aan de hoge kant 😂😂
één jaar geleden
Reactie op inimini2
Mijn zoontje zegt nog niks. Hij heeft wel papa en mama gezegd, maar nog nie ...
Mijn zoon zegt ook niks hahaha. Alleen nee. En papa is dada maar hij zegt eigenlijk de hele dag dada. Brabbelt er op los maar heeft zelf geen idee dat wat hij zegt geen woorden zijn haha. Hier dus ook echt nog niks!! 🤣 komt vanzelf denk ik maar
één jaar geleden
Hier bijna 14 maanden. Wel echt al een aantal woordjes maar vooral ook gebrabbel. Woordjes die we regelmatig horen is da-dag, uil (knuffel), ni-naaa (konijn), dada/papa, klaa! (Klaar), tut, die.
één jaar geleden
Reactie op Kristianne vdb
Wooooooow! En je dochter is ook zo’n 14/15 maanden?
Klopt. Ze zei met 7 maanden al een woordje of 5... ze is heel snel met alles. Onze oudste begon pas met praten toen hij ruim 1,5 was
één jaar geleden
Reactie op muisje15
Wow. Mag ik vragen of je iets heb gedaan om dit te stimuleren?
Veel aanwijzen, vaak benoemen. Verder pikt ze alles op van haar broertjes van 4 en 2,5. Niks echt bijzonders dus. Ze is gewoon met alles heel snel. Stond ook al met 7 maanden, loopt standaard 3 tot 5 maanden voor en die voorsprong wordt steeds groter😅
één jaar geleden
Klopt. Ze zei met 7 maanden al een woordje of 5... ze is heel snel met alle ...
Ze is van eind februari, dus 14 maanden nu. Het is een heel pittig meisje. Met veel frustratie en heeft veel prikkels nodig en nieuwe ervaringen. Dus het is leuk dat ze zo snel is en het maakt me trots, maar er zit dus ook echt een mindere kant aan. Soms zou ik gewoon een "normale" baby willen haha. Niet een die binnen 5 minuten op haar speelgoed is uitgekeken en vervolgens de hele dag jengelt, aan je trekt omdat ze wil dat je haar iets nieuws laat zien/ervaren/nieuwe indrukken laat opdoen. Is best vermoeiend, zeker omdat ik er nog twee thuis heb die aandacht nodig hebben. Ze zit nooit stil, wil altijd aandacht, eten is dramaen slaapt nog niet volledig door. Maar goed, sorry voor de off-topic uitwijding🙈