116 Reacties

één jaar geleden

Hier ook nog niet bewust papa en mama horen zeggen. Wel praat ze ons soms na, als ik bijvoorbeeld de tuin naar binnen fiets zeg ik zo we zijn weer thuis en dan zegt ze 'thuisssss'. Zo grappig, maar bewust dingen zeggen doet ze nog niet. Fijn om te lezen dat dat helemaal normaal is, al dat ze 'moet' nu dit, ze 'moet' nu dat daar word je toch onzeker van. Ik merk wel dat ze steeds meer dingen snapt, zo leuk om te zien dat ze met de dag nieuwe dingen leren. Als ik bijvoorbeeld zeg, ga je schoenen maar pakken dan loopt ze naar de gang en pakt ze haar schoenen. Vanaf dat ze 1 is gaat de ontwikkeling ineens zo hard, merken jullie dat ook? Ze worden zo groot ineens 😭😭😭

één jaar geleden

Veel aanwijzen, vaak benoemen. Verder pikt ze alles op van haar broertjes v ...
Oh ja, dat verklaart het inderdaad! Ontzettend handig dat ze het leert van haar broertjes. En wat fijn dat ze zo alles snel oppikt!

één jaar geleden

Reactie op Mommytobe24

Hier ook nog niet bewust papa en mama horen zeggen. Wel praat ze ons soms n ...
Ahh ja dit doet ons zoontje ook. Nu is alles op. Zegt hij "opppppppp". Of de kikker doet kwaak. Zegt hij "kaaaaaak". Om van te smelten 🥰 Sommige dingen snapt hij wel. Bijv. blokje pakken is geen issue maar iets nieuws, bijv. auto zit hij me aan te kijken van wat zegt ze nou toch weer

één jaar geleden

Hier eigenlijk ook niet meer dan papa, mama, hap en dag dag Hij roept ook “die” en dan wijst hij ergens naar. Dan wil hij die hebben/pakken of eten.

één jaar geleden

Hier is onze zoon 14.5 maand maar brabbelt alleen nog maar soms mama en papa ..verder niks

één jaar geleden

Hier momenteel een taalontwikkeling gaande! Tijdens het spelen is ie veel meer aan het “kletsen”. Maar ook nieuwe woordjes. Mama en papa waren er al een tijd, ook bewust. Bal is er ook al eventjes. Maar nu is er oma en sinds vandaag (een soort van) Nina (hond schoonouders) bij gekomen. Dierengeluiden gaat ook steeds meer (paard, koe en als je geluk hebt ook iets voor de hond of schaap als je voor doet). Soms zegt ie JaJaa (random). Hij begrijpt ook steeds meer standaard zinnen en welke acties erbij horen. Heel leuk om te zien, kan niet wachten tot ie bewust gaat kletsen 🥰

één jaar geleden

Ons zoontje 14 maanden zegt bewust ‘dada’ en zegt dat ook letterlijk naar iedereen die hij tegenkomt 🤣 Hij is dus sociaal genoeg, de rest komt vanzelf wel

één jaar geleden

Reactie op jes1988

Oké mijn zoon zegt echt helemaal niets, 0.0 niet eens brabbel woorden of ma ...
Oh dit haalt die van ons ook niet hoor. Bijna 16 maanden. Ze kletst nu wel wat meer en er komen nieuwe klanken bij. Ze kon bewust aardbei zeggen, maar dat was maar een paar keer en nu helemaal niet meer.

één jaar geleden

Vandaag precies 15 maanden en zegt al best wat woordjes: - papa -mama -opa -oma -woefwoef -Dex (zo heet de hond) - die - op - uit - dag - hoi - wauw

één jaar geleden

Reactie op monab

Vandaag precies 15 maanden en zegt al best wat woordjes: - papa -mama -opa ...
Ohh en aai, 1000x per dag 😂 de hond vindt dat overigens niet erg 🤪

één jaar geleden

Hier wordt de hele dag gekletst: - papa - mama - opa - mmmma (oma) - hondje - op - die - hi - nee - boe (wanneer ze een koe ziet) - auw (wanneer ze een kat ziet) - oefoef (woef woef) - tjetje (Jette, zo noemt ze zichzelf) - aaaaaaaai (wanneer ze gaat aaien)

één jaar geleden

Reactie op muisje15

Oh ja, dat verklaart het inderdaad! Ontzettend handig dat ze het leert van ...
Vrijdag op het CB heeft ze de stempel hoogbegaafd al gehad😬🤔, omdat ze zo veel praat en verder ook zo wijs is. Ondertussen zegt ze meer dan 65 woordjes, waaronder ook vliegtuig, brandweer en daarheen. ook veel 2 en 3 woordzinnetjes, zoals die hebben, daar is ...(mamma, bal, etc), kijk daar, nee niet, naar tuin. Ook zegt ze al ik, haar broer klom bij mij op schoot, komt ze aan kruipen, duwt tegen hem aan en zegt: nee ik. Dat wordt wat met dr.

één jaar geleden

Onze dochter zei, naast papa en mama, als eerste woord bird. Ze heeft een hyperfocus voor vogels, maar zegt het dus in het Engels. Verder veel wijzen en die roepen. Kat, bal, op en dagdag zegt ze sinds kort ook. En als ze iets laat vallen of expres weggooit, roept ze heel hard oooohhoooohh! Echt heel schattig.

één jaar geleden

Ons zoontje van 15 maanden zegt ook al aardig wat woordjes, en het worden er steeds meer. Zo leuk! Dit komt het meeste voor: - mama - papa - pfoeh (poes) - mauw - bah - op - mooooooiiii - wauw - nee, en dan ook heel driftig nee schudden - hallo (pakt zijn telefoontje en houdt het bij zijn oor) - hoera en doet de armpjes omhoog - uPaaa (opa) - Maaa (oma) - boek - wawa of dinken als hij water wil - aaien - hebbuh - open

één jaar geleden

Mijn zoontje van 15 maanden zegt alleen maar mama voor de rest nog niks..... nog meer kindjes van deze leeftijd die nog geen woordjes zeggen

één jaar geleden

Hier ook niks hoor. Zelfs niet bewust mama. Heel af en toe de naam van de hond. Onze hond heet Per en hij zegt Pe. En alle bekenden zijn tatta. Hij snapt alles wel als ik wat zeg dus maak mij er niet druk om, komt vanzelf😁

één jaar geleden

Haha hier ook bijna niks hoor! Hij zegt soort van kijken (kijkah) nee is neh en iedereen is tata!

één jaar geleden

Mijn dame zegt al behoorlijk wat - Mama (vanaf 7 maanden) - Papa -Nijnie (haar knuffel) - Bah - Die (als ze iets wil hebben) - Ja - Nee - Aai (als ze iets/iemand wil aaien) - Ohnee (als ze iets laat vallen, of als wij iets geks doen. Ze legt dan ook allebei haar handjes op haar hoofd. Super schattig) Verder heeft ze “eigen woorden” Mmma = oma Appie = een octopus knuffel Inke = drinken Zo te lezen hebben wij een talige dochter. Ikzelf heb ook een grotere woordenschat dan de meeste leeftijdsgenoten. Dus dat kan meegespeeld hebben

één jaar geleden

Reactie op februari2022mama

Net 14 maanden en zegt een heleboel woordjes en doet ook veel na als ik een ...
Hier net zo!

één jaar geleden

Onze dame is veel meer bezig geweest met haar motoriek en heeft het praten op de achtergrond gelaten. Sinds kort begint ze echt dingen te zeggen. Echt papa en mama zegt ze niet(is tata en nana), maar glijden, rijden, vliegje, babak (zandbak), knijntje (konijntje).. dat soort woorden zegt ze wel😂 vind het wel grappig hoe ze haar taal ontwikkelt.