116 Reacties
één jaar geleden
Ons kind liep motorisch lang achter maar zegt nu wel veel woordjes: papa, mama, tante, opa, oma, vogel, aardbei, op, open, klaar, auto, beer, paard, aap, uit, eten, nee, ja, boom, bij.
Ze kan nog niet los staan en nog niet lopen. Ze kruipt en zit pas zelfstandig sinds een maand. Dus ik denk dat ieder kind zich op eigen tempo ontwikkeld.
één jaar geleden
Mijn zoontje zegt voor al de eerste letters van alles vooral. Wel papa en mama in z'n geheel, dag is da, weg is dan wel weer 'eg'. Verder is heel enthousiast 'B' bal, minder enthousiast is 'B' boven of buiten. 'P' is pet. Poes is puss's (zoiets dan, al zijn alle kleine 4 voeters een poes).
Herkent iemand dat met de 1e letters?
één jaar geleden
Ons kindje heeft een paar keer aardbei gezegd en dat was het. Voor de rest is niks bewust een woord. Ze brabbelt wel. Maar geen woorden. Onze osteopaat zei dat ze nu echt woordjes moet leren spreken omdat ze anders een achterstand krijgt. En toen dacht ik, hahahaha, eeeh hoe dan?? Misschien als ze over een paar maanden naar het kinder dagverblijf gaat dat het dan komt. Maar alles op z’n tijd. Al lijkt het me wel een stuk makkelijker zeg.
Ze kent wel de gebaren voor helpen en eten/drinken en klaar. Dat scheelt al. Of niet, want dan voelt ze de noodzaak misschien minder? Nouja, geen idee. Blij te horen dat niet ieder kindje al woordjes zegt.
één jaar geleden
Hier zegt de kleine een aantal woordjes.. en een aantal vervormde woorden 😅
Het meest gezegde woordje.. Ah-Ooh.. (voordat hij iets op de grond smijt meestal 😅)
Bal.. Auto.. Papa.. (geen mama - ik ben baba of bapa of mapa.. mama komt er gewoon niet fatsoenlijk uit 🙈)
Onze hond heet Laila.. dit komt er vloeiend uit.. (zucht en nog geen mama kunnen zeggen.. hoe dan!?!?!)
Wauw..
attie (water) en ietee (gieter)
Jaa en nee
Die en dat en daaa (daar en wijzend)
Iets (fiets)
Broem broem en piep piep (rijdend op de auto)
Dicht en open
Ik vond het aardig wat maar cb vond dat hij nog niet veel zei voor zijn leeftijd 😩 heb het commentaar maar overboord gegooid 😉 hij snapt heel veel en denk ook dat dat belangrijker is om zijn ontwikkeling te “meten”!
één jaar geleden
Nou.. ze gaan vanzelf praten hoor. De een wat later dan de ander. Lekker belangrijk.
Ja wel belangrijk natuurlijk 🙈, maar je kunt ze niet dwingen he. Dus gewoon zeggen wat je gaat doen en dan komen de woordjes vanzelf. Als ze geen woordjes zeggen, maar wel begrijpen wat je bedoeld is ook al een hele grote stap!
Hier alleen heel de dag "papa", terwijl mama al het werk doet 😶
Verder "op" "uit" en natuurlijk de klassieker "die".
één jaar geleden
Reactie op Zeeuws-meisje
Hier zegt de kleine een aantal woordjes.. en een aantal vervormde woorden � ...
Mijn dochter zegt nog totaal niets. Ze brabbelt wel schlee, tata, … maar geen enkel bestaand woord en ze gebruikt dezelfde brabbelwoordjes op verschillende momenten. Ik moet begin augustus terug op controle gaan om het op te volgen.
één jaar geleden
Reactie op Manon19966
Ons kind liep motorisch lang achter maar zegt nu wel veel woordjes: papa, m ...
Dat is ook zo volgens mij. Mijn dochter kroop al in augustus vorig jaar toen ze zes maanden was. Nu kan ze snel lopen, zelfs trapjes opgaan en in de zetel kruipen vormt geen probleem. Ze is heel motorisch en heeft een sterk dieptezicht. Helaas heeft ze nog geen enkel bestaand woord gezegd dus dat duurt dan wel weer langer dan normaal.
één jaar geleden
Ons zoontje (ook 16 maanden) zegt wel veel woorden (papa mama opa oma die uit bal pan auto buiten bord erwt appel muis aap baby beer pauw eten bad haren ja nee rennen rijden …) maarrr kan dan weer niet (los) lopen ! Ieder kind zn eigen ding blijkbaar…
één jaar geleden
Reactie op Mm1508
Nou.. ze gaan vanzelf praten hoor. De een wat later dan de ander. Lekker be ...
Nou dat klopt niet wat je zegt hoor. Mijn zoontje ging dus niet praten, en had hierbij extra hulp nodig. Uit zichzelf kon hij dit echt niet
één jaar geleden
Mijn teller staat inmiddels op
Op
Uit
Klaaaaar
Zo
Dag dag
Teetee ( de kat theo)
Mama
Lopen en rennen gaat super, en ik heb ook de eerste paar hysterische demonische driftbuien gehad :') spiritu sanctuuuuuuu
één jaar geleden
Reactie op Stevigemams88
Mijn teller staat inmiddels op
Op
Uit
Klaaaaar
Zo
Dag dag
Teetee ( de ka ...
Hij zegt ook papa, tegen elke man in de supermarkt of op straat die een kindje bij zich heeft. Zijn vader is uit beeld maar opzich vind ik het best slim :')
één jaar geleden
Reactie op Saroya1994
Nou dat klopt niet wat je zegt hoor. Mijn zoontje ging dus niet praten, en ...
Hoe ging die hulp dan? Ons kindje zegt echt weinig. Vooral veel hmm hmm op allerlei verschillende toontjes. Ze kan wel goed klimmen en lopen maar praten niet. Ze heeft ooit een paar keer aardbei gezegd maar dat ook al maanden niet meer. Dus geen idee.. ik hoorde dat ze met 1,5 jaar al echt woorden moeten zeggen en dat je anders hulp moet zoeken? Horen jullie dat ook?
Ik oefen nu dus wel veel woorden en klanken. Maar als ik vraag wat de poes doet is het hm hm hm en de hond doet huuu huuu🤷♂️
Ze heeft wel sinds deze week nieuwe tonen. Maar nouja. Echt gebrabbel vind ik het niet.
één jaar geleden
Hier zegt ze opeens overal’ je’ achter. Opzich schattig maar veel woorden zegt ze niet goed meer zo. mamaatje, badje, melkje, thuisje. Overal zegt ze je achter. En ze kent echt veel woorden al dus af en toe beetje gek gehoor. Geef dan meestal antwoord met het goede woord maar dan zegt ze zelf weer daarna met je erachter
één jaar geleden
Hier nog geen woord, alleen "o o" als ze iets op de grond gooit, en "bzzzz" als ze een bijtje ziet. We gaan over twee weken op extra controle naar het CB. Ik vind het prima om een keer extra te meten/wegen, maar ik maak me over het praten nog geen zorgen. Ze krijgt genoeg taal-input, en meertalige kindjes zijn vaak wat langzamer. Ze loopt en klimt al wel supergoed 🤷♀️