116 Reacties

één jaar geleden

Bij ons is het: papa, opa, klaar, uit, poes, kaas, pauw, toet toet, koek/koekkoek, koe. Helaas nog geen mama, ik ben nog steeds papa 😂

één jaar geleden

Jongetje 17 maanden zegt; Papa Mama Opa Oooooma Ballll Boeeee als hij een koe ziet Poe als hij een poes ziet Auto Eten Op Ah Oohh als hij iets doet wat niet mag Wauwww Tuituig (vliegtuig) Gogel (vogel) Ja

één jaar geleden

Zoontje van 17 maanden Papa Mama Opa Oma Papper (neefje Casper) Mas (neefje Thomas) Tractor Vrawa (vrachtwagen) Ogel(vogel) Itten (als hij ergens wil zitten) Auto Die Dicht Tas (of iets wat daar op lijkt) Iets wat lijkt op “boven” Apen (slapen) Iets wat lijkt op vosje (zn knuffeltje) Peenpeen (speen) Wauw! Nhhaaa (Lola, de kat) Bal Ja Neenee (bij dingen die hij eigenlijk niet mag) Een klank die lijkt op drinken, samen met een gebaar daarvoor Dieren(geluiden): Boe Hii Soort knor geluidje bij een varkentje Toktok Meh (zowel schaap als geit) Woefwoef Poe (poes)

één jaar geleden

Reactie op Heusi

Zoontje van 17 maanden Papa Mama Opa Oma Papper (neefje Casper) Mas (neefje ...
Oh en de namen van de honden van mn schoonouders: Nina en Djaisey

één jaar geleden

Meisje 17 maanden Opa Oma Die Pappa Mamma Poes Wauw Appel Kijk Maan De mijne zei ook niets met 15 maanden want toen was ze druk met staan en leren lopen 😉

één jaar geleden

Ze is nu 17 maanden lopen en rennen doet ze al een tijdje naar inmiddels is haar woordenschat bij ons nu ook uitgebreid: -Zus -Tutje -Kijk -Klaar -Ja -Nee -Papa & Mama (kon ze al) maar nu duidelijk met het verschil. -Kaas (alles wat je kan eten zoals boterham, koekje, cracker en kaas natuurijk😂) -Flesje -Pap (=pip) -Oke -Mijn (als ze vindt dat het van haar is) -poep als ze gepoept heeft of gaat poepen 😂 -bah -lekker -dag -hap - Hi tegen iedereen die ze tegenkomt in de supermarkt -Oja en een scheldwoord dankzij haar tienerzus😂. Ze leert het heel snel. Zelfs de opvang waar verbaasd hoe snel ze het op pakt een ze het daar nu ook gebruikt

één jaar geleden

We zijn nu op vakantie en hij leert bijna iedere dag wel een nieuw woordje. Op dit moment zegt hij tegen alle auto’s: “auto”. En wat zien we veel auto’s op vakantie, al die parkeerplaatsen bij de Franse supermarkten en de stops onderweg langs de snelwegen staan er vol mee 😂 auto auto auto auto

één jaar geleden

Reactie op Carlag

We zijn nu op vakantie en hij leert bijna iedere dag wel een nieuw woordje. ...
Hier merk ik ook echt dat ie hard gaat! Alles wat je benoemd probeert ie na te zeggen. En dan soms krijg je een tijdje later het woord terug op het moment dat ie er zelf ook echt wat mee wil zeggen! Zo ontzettend trots (ik op hem en hij op zichzelf!)🤩

één jaar geleden

Ons zoontje is 17 maanden en is nu ook aan het proberen dingen na te zeggen. hij zegt : Mama , papa , oma , opa , tante (tate) , de naam van onze hond heel duidelijk, tata ( dag dag) , bal , aap ( heeft een knuffel aap) en tegen alles wat hij ziet is het de gehele dag WAUWWW , WAUWWW 🤣

één jaar geleden

Mijn dochter is nu 18 maanden en nog steeds komt er geen enkel bestaand woordje uit. Hoe hard we ook proberen om alles te benoemen wat ze ziet om de taal te stimuleren …

één jaar geleden

Reactie op cavalli

Mijn dochter is nu 18 maanden en nog steeds komt er geen enkel bestaand woo ...
Geen zorgen! Bij ons duurde het ook even en was het er ook zomaar ineens. Komt goed! Wanneer zij er klaar voor is.

één jaar geleden

Reactie op cavalli

Hier ook niet, dus ik ben me er heel erg in gaan verdiepen zodat we haar zoveel mogelijk kunnen helpen. Zo ben ik erachter gekomen dat veel meer dingen tellen als woorden dan alleen echte woorden. Gebaren en dierengeluiden bijvoorbeeld. Ik weet niet in hoeverre je zelf al wat hebt opgezocht, maar op youtube en tiktok is er veel te vinden over op welke manier je met boekjes en speelgoed samen kunt spelen om het meer te stimuleren. Wij zijn daarnaast ook volledig gestopt met tv. Heel soms heb ik hem nog nodig, dan zet ik voor een paar minuten max ms. Rachel aan. Ik zie wel gelijk verbetering, maar ben door het zoeken er ook nu pas achter gekomen dat wijzen een heel belangrijk gebaar is en dat ze dat eigenlijk wel echt al moeten doen voor 18 maanden. Aangezien die van ons dat niet echt doet, ga ik voor de zekerheid wel een gesprek aan bij het consultatiebureau om mijn zorgen daarover te delen. Om me heen zeggen mensen snel dat ik me geen zorgen moet maken, als ik dit deel. Maar eigenlijk maak ik me ook niet echt zorgen en ben ik vooral op zoek naar wat ik kan doen om haar te helpen, aangezien ze natuurlijk wel gefrustreerd kan raken door het niet kunnen communiceren. En mocht het nou wel meer zijn, ook helemaal prima, maar dan lijkt het me alleen maar goed om er vroeg bij te zijn.

één jaar geleden

Reactie op cavalli

Echt waar, ineens hebben ze het door en voor je het weet praten ze de oren van je kop af. Wat ik heel erg merk, is dat ze tijdens het fietsen veel leert. Als we langs een boom, koe, auto, hond, bus etc etc fietsen wijs ik ernaar en zeg ik "Kijk dat is een......". Nu heeft ze hele verhalen tijdens t fietsen 🥰

één jaar geleden

Reactie op Mommytobe24

Echt waar, ineens hebben ze het door en voor je het weet praten ze de oren ...
Ja ik hoop het echt. Ze is nu vaak enorm boos omdat ze vanalles zegt maar ik weet echt niet wat ze bedoelt. Het zou ook helpen als ze al eens zou wijzen ofzo maar ook dat wil ze niet.

één jaar geleden

Reactie op cavalli

Ja ik hoop het echt. Ze is nu vaak enorm boos omdat ze vanalles zegt maar i ...
Ik heb heel veel videos bekeken van een Amerikaanse logopedist genaamd Laura Mize. Als je Engels goed is, is dat echt een aanrader. Zij legt uit welke stappen er qua imitatie nodig zijn voordat kinderen beginnen met woorden imiteren en op welke manier je met je kind kunt spelen om dat te stimuleren. Ik zie al heel veel vooruitgang. Niet wijzen is bij 18 maanden wel een dingetje trouwens, maar die van ons deed dat ook niet uit zichzelf en sindsdien zijn we er heel veel mee gaan oefenen en doet ze het steeds meer. Nog zeker niet vaak genoeg, dus we moeten er voorlopig nog wel mee oefenen. Voor de mama’s die denken dat hun kindje misschien naar logopedie moet, de wachttijden zijn hier 6-8 maanden. Dus als ze 2 zijn, kunnen ze pas rond 2,5 terecht. Ik heb daarom alvast een plekje gereserveerd nadat het CB bevestigde dat ze achterloopt qua taal. De logopediste vond het zelf ook handig, want mocht achteraf blijken dat het niet nodig is, is er niks aan de hand en kan haar plekje door naar een ander. Veel mensen geven snel aan ‘het komt wel’ en dat klopt voor heel veel kindjes. Maar zeker als je zelf niet helemaal een lekker gevoel erover hebt, is het ook prima om te kijken wat je nu alvast kunt doen.