62 Reacties

één jaar geleden

Ik zou het ook wel willen maar las ook dat het te vroeg is. Denk dat je kindje gelijk gaat plassen omdat het dan kouder is? Doet die van mij ook als ik haar uitkleed voor de douche. Maar inderdaad, als je hem gelijk op het potje zet dan associeert hij het er misschien wel mee. Lijkt mij dat het zou moeten kunnen.. ben ook benieuwd hoe iedereen het wil aan pakken

één jaar geleden

Mijn dochter wilt sinds deze week zelf elke x op de wc , en dan zegt ze erbij pies . Dus ik denk wel dat ze al begrijpen wat de bedoeling is . In ieder geval hier is dat wel zo . Elk kind is natuurlijk anders . Kan denk sowieso geen kwaad om het al te proberen .

één jaar geleden

Als ik naar andere moeders om me heen kijk heb ik wel 1 ding geleerd; er pas aan beginnen als je kindje eraan toe is. Heeft hij of zij 0 interesse in het potje of de wc dan gaat het echt nog niet werken. Vooral het pushen werkt averechts. Mijn nichtje was er steeds niet aan toe, ineens toonde ze interesse en wilde ze steeds naar de wc. Toen is mijn zus er volop mee bezig geweest en binnen 3 dagen was ze zindelijk. Echt super knap! Zelfs snachts roept ze dat ze moet plassen. Dus ik kijk vooral naar mijn dochter 😊

één jaar geleden

Reactie op Debs84

Mijn dochter wilt sinds deze week zelf elke x op de wc , en dan zegt ze erb ...
Wauw echt super goed zeg!!!

één jaar geleden

Ik wacht op eigen interesse. Bij mijn zoontje had ik die bij 20 maanden genegeerd, omdat het 'te vroeg' was. Hij was uiteindelijk relatief laat bij 3,5 jaar zindelijk.

één jaar geleden

Toevallig vandaag het potje erbij gehaald. Zoontje is vaak bij ons als we naar de wc gaan. Vanavond was ie ook bij papa en begon ie aan zn rompertje te trekken, alsof het uit moest. Potje gepakt en hem er met een losse romper (met luier) opgezet. Denk dat we gewoon zo spelenderwijs aan de gang gaan, niet per se met het doel hem nu al zindelijk te krijgen, maar gewoon om hem er bekend mee te maken en te laten wennen. Dan zien we wel hoe het loopt.

één jaar geleden

Mijn zoontje geeft heel duidelijk aan dat hij moet poepen en dat hij het vervelend vindt in zn luier, dus sinds het mooi weer is veel buiten met blote billen. Zodra de luier uit gaat gaat ie ergens poepen dus hij weet ergens goed waar ie mee bezig is, maar als ik m op t potje zet dan moet ik m actief 'motiveren' (lees omkopen met snacks) om te blijven zitten en dan gebeurt er niks. We geven t potje gewoon een vrijblijvende rol in het leven en dan komt t vast vanzelf. Gekke is dat ie met plassen veel minder bezig is terwijl dat volgens de boekjes eerst zou komen..

één jaar geleden

Mijn zoontje gaat al sinds hij kan zitten op het potje. Niet dat hij wat deed maar leerde hem er kennis mee maken. Het werd een onderdeel van ons dag ritme. Met 10 maanden poepte en plaste hij ineens erop. Toeval natuurlijk. Nu heb ik een bril verkleiner gekocht en zit hij standaard in de ochtend en avond op de wc. En meestal plast hij wel en soms poept hij ook. Niet altijd. Ik zing met hem of lees hem een boekje voor. In de jaren ‘20 waren de kinderen standaard rond deze leeftijd zindelijk. Nu in deze tijd is het verhoogd naar gemiddeld 3 /3,5 jaar. Ik denk zeker als je het vroeg aanbied en je er goed mee bezig bent het altijd lukt. Maar dat het in deze tijd niet altijd meer haalbaar is door alle werkende ouders .

één jaar geleden

Reactie op NiiColee

Mijn zoontje gaat al sinds hij kan zitten op het potje. Niet dat hij wat de ...
Ik denk eerlijk gezegd dat de grootste reden dat de zindelijkheid zo laat is geworden ligt bij de luiers. In wegwerp voelen ze niet dat er geplast wordt dus duurt het lang voordat ze zich bewust worden dat ze plassen. Bij gebruikers van wasbare luiers is het helemaal niet uitzonderlijk als een kind met 1,5 jaar zindelijk is.

één jaar geleden

Reactie op Moomin

Ik denk eerlijk gezegd dat de grootste reden dat de zindelijkheid zo laat i ...
Ja klopt ook zeker!

één jaar geleden

Ik heb ergens gelezen dat kindjes rond 18 maanden fysiek gezien zindelijk zouden kunnen worden. Als in, dan kunnen ze ook ophouden. Wij hebben een potje in de badkamer staan omdat we die al hadden gekocht en die van ons gebruikt hem nu als stoeltje. Zonder luier moet ie er niks van weten😅

één jaar geleden

Hier ga ik beginnen zodra ze goed kan lopen. Ze kan al heel goed praten en duidelijk (circa 80 woordjes, incl bah en maar haar luier grijpen als ze gepoept of veel geplast heeft), dus ik denk dat ze er dan wel klaar voor is. Onze oudste was pas zindelijk met ruim 3 jaar met heel veel moeite, onze middelste met net 2 uit zichzelf (wilde geen luier meer om en was binnen 3 dagen zowel overdag als snachts droog).

één jaar geleden

Mijn ervaring is dat ze sowieso moeten voelen dàt ze iets doen... Zoontje van 16 maanden liep de afgelopen week lekker veel in zn romper of luier buiten. Dacht, doe alvast een poging. Hij vond het een heel leuk spelletje. Maar toen hij naast besproeien ook de tuin ging bemesten het lekker laten rusten. Ik gok dat als ze voelen dat ze het moeten ze dan ook sneller zindelijk zijn met onderbroekje aan. Lijkt mij... Plus dan ligt niet overal een hele plas. 😅 Ligt het aan mij of hebben ze voor jongetjes haast geen onderbroekjes meer, enkel haast boxers? Of was dat vroeger al zo?

één jaar geleden

Ik had vorige week een zwemluier om gedaan en ze had hem nog om na het zwemmen. Toen ze ging plassen ging ze huilen. Dus misschien dat ik die als alternatief ga gebruiken dan voelt ze wel dat ze plast maar voorkom je dat er overal kak zit straks

één jaar geleden

Ik heb sinds zaterdag vakantie en m’n zoontje draagt nu al 2 dagen geen luier meer thuis. Lekker in de blote kont behalve als we weggaan natuurlijk en als hij naar bed gaat. Hij heeft 1x ergens gepoept maar voor de rest doet hij alles op het potje. Hij houdt ineens z’n plas op voor 2,5 uur en als ik hem op t potje zet doet hij meestal wel iets. Hij kan poep zeggen of hij laat scheetjes dus weet ik dat hij moet. Ik heb geen onderbroekjes kunnen vinden in zijn maat iemand nog tips?

één jaar geleden

Hoi hoi, Ik ben er nu ook al een tijdje heelnlaag drempelig mee bezit. Heb een potje en een wc verkleiner. Mijn dochter loopt thuis vaak zonder luier. Soms plast ze op de grond maar dan stopt ze en rent naar het potje of het toilet. Ze vindt het heel interessant en ze begrijpt het, ze is net 17 maanden maar ik zit er niet heel erg op te hameren. Wil niet dat het iets word wat moet of dat ze straks met tegenzin gaat zitten.

één jaar geleden

Reactie op NiiColee

Ik heb sinds zaterdag vakantie en m’n zoontje draagt nu al 2 dagen geen lui ...
Ik weet niet welke maat je zoontje heeft, maar bij hema gaan ze vanaf 86/92. Voor m'n zoontje nog wat ruim maar hij draagt er nog een luier onder. Wij hebben een boxer in plaats van de romper met dit weer

één jaar geleden

Reactie op MevrJo

Ik weet niet welke maat je zoontje heeft, maar bij hema gaan ze vanaf 86/92 ...
Oh dan moet ik daar eens kijken! Thnx

één jaar geleden

Ik wou binnenkort wel een potje halen omdat dochter vaak poep roept als ze (bijna) moet poepen.

één jaar geleden

Gisteren spontaan begonnen met de luier uit te laten. Een sticker vel bij het potje gelegd en toch 8x geplast op het potje! Als ze plast/poept, mag ze een stickertje. Ze begreep dit enorm goed en de motivatie was een stuk groter hierdoor :) ik dacht eigenlijk dat ze er niet klaar voor was /weinig interesse etc. Maar ik merk dat ik d'r ook gewoon wat moet stimuleren met iets zoals een sticker.