1086 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Femke88

Wauw! Wat goed! Ik snap heel goed dat je dat graag voor zou blijven! 🍀 Zi ...
Ja precies ❤️ ik hoop uiteraard dat de kleine straks bij mij mag blijven, maar gezien de flinke hoeveelheid aan isuline dosering is de kans heel erg aanwezig dat hij aan het infuus moet voor de suikers. Ik krijg inderdaad een gentle sectio ❤️ ze streven er wel naar dat de kleine bij mij komt voor huid op huid contact als de Apgar-score en controles het toelaten. Ik hoop dat hij ook met mij mee mag naar de verkoever ruimte, want dat was de vorige keer niet vanwege de lage suikers die ons zoontje toen had. Doordat ik geen colostrum op heb kunnen vangen, is hij meteen gevoed met een flesje nutrilon 🥺 de gehele eerste periode in het zkh heb ik ook wel redelijk veel stress gehad. Na rust dus idd wel op gang gekomen gelukkig en heeft hij tot een jaar met mijn melk kunnen doen en op het einde aan moeten vullen met kunstmelk ivm productievermindering.

één jaar geleden

Reactie op Mommyofboys01

Ja precies ❤️ ik hoop uiteraard dat de kleine straks bij mij mag blijven, m ...
Super dat je nog zo lang gevoed hebt! Fijn ook de gentle sectio! Ik wens je een hele mooie bevalling toe en hoop dat alles nu voorspoediger verlopen mag. 🍀 Succes nog met het afkolven! ❤️

één jaar geleden

Reactie op Femke88

Super dat je nog zo lang gevoed hebt! Fijn ook de gentle sectio! Ik wens je ...
Dank je wel ❤️ hoop het ook voor jou en iedereen hier ❤️

één jaar geleden

Hey allemaal! Ik ben zwanger van mijn 2e kindje. Bij mijn eerste heb ik ongeveer 2 a 3 weken (afgekolfde)borstvoeding gegeven. Ik vond het zeer onprettig dat de zusters allemaal aan mijn borsten zaten om mijn kindje te laten drinken, ze pakte elke keer gewoon mijn tepel beet, en stopte het in het mondje van mn kindje. Ik vond dat verschrikkelijk! Daardoor ben ik gaan kolven. Ik heb toen een kolf gehuurd, en de productie ging toen best goed. Maar ja, dat apparaat moest toen ook weer terug natuurlijk, dus ik ben er toen mee gestopt. Dit keer wil ik het anders doen. Heb al een kolf gekocht, en ben vandaag begonnen met prenataal kolven. De eerste 30ml staat in de vriezer, heel blij mee. Ik krijg een keizersnede, dus ik wil wel dat de productie al een beetje op gang is. Omdat mijn kindje nooit uit mijn borst heeft gedronken, weet ik sommige dingen niet zo goed😅 Hoe weet je je baby drinkt of alleen sabbelt? Hoe merk je dat verschil? Hoe weet je of je baby genoeg drinkt? En hoe zorg je dat de baby goed aanhapt?

één jaar geleden

Reactie op Charmanta

Hey allemaal! Ik ben zwanger van mijn 2e kindje. Bij mijn eerste heb ik on ...
Het stukje over verschil sabbelen/drinken en goed aanhappen etc wordt heel duidelijk uitgelegd in het filmpje wat ik een aantal berichten terug heb geplaatst 😉

één jaar geleden

Hoi allemaal, Goeie info Thanks! Mijn keizersnee staat gepland op 15 februari. Ik wil graag borstvoeding geven. Is het raadzaam al te gaan kolven zodat ik vast wat kan invriezen en de boel op gang komt? Of kan dat ook nadelig werken? Wee opwekkend bijvoorbeeld?

één jaar geleden

Reactie op Julo-Nena

Hoi allemaal, Goeie info Thanks! Mijn keizersnee staat gepland op 15 februa ...
K zit met precies dezelfde vraag! Ook rond dezelfde tijd keizersnede (toevallig). En nou geloof ik niet zo zeer dat er iets heel erg mis kan zijn met de productie (lek vooral snachts best wel erg), alleen is er wel een verschil tussen een beetje lekken of echt op gang komen. En t schijnt na een keizersnede toch wat moeilijker op gang te komen

één jaar geleden

Reactie op Julo-Nena

Hoi allemaal, Goeie info Thanks! Mijn keizersnee staat gepland op 15 februa ...
Hi, ik zit precies met dezelfde vraag. Bij mijn tweede had ik ook een keizersnede en hoewel de baby super goed hakte en veel behoefte had, kwam de productie niet op gang. Ik ben toen na veel aandringen van mij m’n dochter eerst een flesje gaan geven en toen meteen gaan kolven om het op gang te brengen. Ik heb nu een datum voor de operatie. Dus zou net zo goed de dag ervoor kunnen gaan kolven… maar goed, wat is wijsheid hè? Ik ga donderdag weer naar het zkh. Ik zal het dan ook even bespreken.

één jaar geleden

Reactie op Aroid

https://youtu.be/wjt-Ashodw8 Ik zag dit filmpje in mijn cursus, vind hem z ...
Dank je wel! Handige tips 🤗

één jaar geleden

Reactie op Charmanta

Hey allemaal! Ik ben zwanger van mijn 2e kindje. Bij mijn eerste heb ik on ...
Wat onprettig dat iedereen zomaar ongevraagd aan jou zat, terwijl dat helemaal niet nodig is. Je baby mag gewoon de tijd nemen om zelf aan te happen en daarbij kun je, mocht het in het begin lastig voor hem/haar zijn, zelf je borst wat ondersteunen en soms wat vormen. Je mag gewoon zeggen dat je het zelf wilt doen, hoor. En dat ze uit kunnen leggen hoe je het wellicht makkelijker kan maken voor je baby in het begin. Ik heb het filmpje van Aroid nog niet gezien, maar hopelijk helpt dat. Je ziet in ieder geval aan je kindje als hij/zij sabbelt dat het mondje snelle en kleine bewegingen maakt, bij drinken zie je grote halen/bewegingen (niet alleen de lipjes!) en als je heel stil bent., hoor je je kleine uitademingetjes, dat is dan elke keer een slokje! In de eerste dagen valt een baby af, dat is normaal! Meestal zeker wel 7% van het geboortegewicht. Je weet dat je baby voldoende drinkt door het aantal plasluiers. Dit is de eerste dagen nog niet zo veel, maar na een week wel 6 of meer plasluiers. Het aanhappen kun je in de eerste dagen goed oefenen, elke keer als je baby aanhapt, let je er op dat hij/zij een grote hap (borst) neemt, niet alleen op je tepel laten aanhappen, het is borstvoeding, geen tepelvoeding. Na de voeding moet je tepel er eigenlijk net zo uit zien als voordat je begon met voeden, mag wel wat meer gevormd/groter zijn. Maar als je tepel aan 1 zijde is afgeplat (denk aan een lippenstift💄), dan heeft je kindje te veel aan je tepel gezogen. Zou je dit elke voeding zo hebben, is de kan groot dat je een tepelkloof krijgt. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is! Goed dat je al 30 ml melk hebt, met een keizersnede kan de voeding inderdaad later op gang komen, maar als je je kindje veel huid-op-huid bij je hebt en bij de eerste voedingssignaaltjes (baby likt aan de lipjes/handjes langs het mondje/sabbelen op handjes) aanlegt, dan komt dat zeker wel goed hoor!! En het maakt echt niet zo veel uit hoe vaak je baby drinkt, liever 12 keer 10 minuten per dag, dan 7 keer 20 minuten. In het begin voelt dat misschien veel, maar dat trekt later echt wel bij als de voedingen meer voedzaam worden. Je kindje kreeg in de baarmoeder een continue stroom aan voeding en moet het nu met voedingsmomenten doen, dan is dat echt wel even omschakelen.

één jaar geleden

Reactie op Julo-Nena

Hoi allemaal, Goeie info Thanks! Mijn keizersnee staat gepland op 15 februa ...
Het kan, maar het is niet noodzakelijk. Na de geboorte veel huid-op-huidcontact, en vaak aanleggen is eigenlijk veel belangrijker. Op die manier leert je kindje het beste drinken en jij voeden en raken jullie compleet op elkaar ingewerkt. 😊

één jaar geleden

Reactie op desperate23

K zit met precies dezelfde vraag! Ook rond dezelfde tijd keizersnede (toeva ...
Ik snap het heel goed, het kan zeker ook geen kwaad, maar als je vanaf de geboorte zo veel mogelijk huid-op-huid contact hebt met je kleine en vaak voedt, raken jullie het beste op elkaar ingewerkt. Het vraag en aanbod! Een overproductie zou ook erg vervelend zijn, te weinig is niks, maar te veel zeker ook niet.

één jaar geleden

Reactie op Aroid

https://youtu.be/wjt-Ashodw8 Ik zag dit filmpje in mijn cursus, vind hem z ...
Wauw! Dit is echt een fantastisch filmpje! Iedereen die dit kijkt weet waar je op mag letten, dan komt het zeker goed!! ❤️❤️❤️

één jaar geleden

Reactie op Femke88

Wat onprettig dat iedereen zomaar ongevraagd aan jou zat, terwijl dat helem ...
Hartstikke bedankt voor de tips! Hier kom ik vast een heel eind mee🥰 Hoe fijn om een lactatiekundige in de groep te hebben🙏😁

één jaar geleden

Reactie op Charmanta

Hartstikke bedankt voor de tips! Hier kom ik vast een heel eind mee🥰 Hoe f ...
Leuk om mijn kennis en ervaring te kunnen delen! ❤️

één jaar geleden

Ik ben zwanger van mijn derde, inmiddels al op mijn einde! Bij mijn vorige twee kindjes heb ik 12m en 10m lang bv gegeven. Ik heb zo intens genoten van deze ervaring en blij dat het mogelijk was. Ik hoop zo graag, dat het bij de derde het net zo goed gaat. Alhoewel de angst toch blijft, dat het wellicht anders kan lopen. Ik vind het niet erg om kv te geven, maar omdat ik dus zulke fijne ervaringen heb gehad wil ik die zo graag weer willen ervaren. Beide kindjes waren meiden, de derde is een jongen (kers op de taart haha) lijkt me ook zo weer anders. Ik ben benieuwd 🥺

één jaar geleden

Hoihoi, mijn kleintje is vorige week met 37+2 geboren. Na 2 dagen kwam mijn borstvoeding nog niet goed op gang waardoor we hem bij zijn gaan voeden. Vanaf gister drinkt hij uit 2 borsten en voeden we 60ml bij. Onze kraamhulp geeft aan dat hij per dag 10 ml meer mag. Maar zo kom ik nooit van die bijvoeding af. Iemand enig idee hoe ik helemaal van die bijvoeding af kom? Kan ik dit gewoon stoppen en dan borstvoeden op aanvraag? Of kan ik de flesvoeding beter afbouwen?

één jaar geleden

Reactie op MissSummer

Hoihoi, mijn kleintje is vorige week met 37+2 geboren. Na 2 dagen kwam mijn ...
Tenzij je kindje meer dan 10% is afgevallen direct stoppen met bijvoeden, en hoe dan ook lactatiekundige inschakelen en om de 2 uur voeden aan bijde kanten zolang je kleintje wil drinken ( het is dus niet nodig na zoveel minuten te stoppen met voeden, baby's weten niet wat een klok is). En als kraamzorg zeurt die wegsturen en vragen om een andere. Bijvoeden op dag 2 vaak echt niet nodig want gemiddeld gezien word de voeding pas op dag 3 wat meer. en is 60! Ml en klimmend omhoog met 10 ml per dag meer is veel te veel in de kraamweekm De eerste dag is de maaginhoud van een baby 5 ml per op dag 2 ongeveer 15 ml en op dag 3 is dat 25 a 30 ml en pas met dag 10 ongeveer bereik je 60 a 80 ml. Deze hoeveelheden zijn in totaal dus wat er aan de borst word gedronken + bijvoeding als dat medisch noodzakelijk is. Dus niet alleen de bijvoeding.En ook van deze hoeveelheden kan je kindje afwijken als het vaker drinkt bijvoorbeeld.

één jaar geleden

Reactie op FamHus

Tenzij je kindje meer dan 10% is afgevallen direct stoppen met bijvoeden, e ...
Ik wilde er nog aan toevoegen dat dit is op basis van wat ik weet van borstvoeding na 3x borstvoeding te hebben gegeven en hoe ik persoonlijk dingen zou doen. Als een lactatiekundige ander advies geeft zou ik daar vanuit gaan want die weten veel meer (en kraamzorg vaak minder dan ze willen toegeven)

één jaar geleden

Reactie op MissSummer

Hoihoi, mijn kleintje is vorige week met 37+2 geboren. Na 2 dagen kwam mijn ...
Tip: word lid van de groep La Leche League op Facebook. Dat gaat alleen maar over borstvoeding en kunnen je ook goed helpen!