159 Reacties

één jaar geleden

Vraagje voor de dames die al een suikertest hebben gedaan. Moet je in het z ...
Ik heb nu voor de 2e keer zwangerschapsdiabetes. Hier in de omgeving Leeuwarden moet je je nuchter melden, bloed prikken, dan krijg je het drankje, en dan moet je 2 uur in de wachtkamer gaan zitten. Dan wordt je weer geroepen om weer te prikken. De uitslag is er vaak aan het einde van de middag wel, ik heb toen wel zelf naar mij verloskundige gebeld. Maar het is mij duidelijk dat heel veel ziekenhuizen verschillende methodes hanteren. De één moet nuchter, de ander niet. De één moet blijven, de ander mag tussen door naar huis. De één krijgt gewoon een buisje bloed afnemen, de ander een vingerprik. Bij de een doen ze ook al na een uur prikken, bij de ander pas na 2 uur.. En de definitie van nuchter verscheelt ook nog al. Die een mag vanaf 20.00 niks meer eten of drinken, de ander 22.00 of sommige zelfs 0.00. Heel veel succes. Ben benieuwd hoe het bij jou verloopt 😅 ❤️

één jaar geleden

Reactie op StephArt

Ik heb het volgende week tegen mij zeiden ze: Bloedprikken, drankje 2 uur s ...
Weer een andere aanpak🙈. Ik begin het bijna fascinerend te vinden. 2 uur liggen is dan wel weer beter dan 2uur op een stoeltje gewoon in de wachtkamer. Maar dat je er na moet blijven vind ik ook wel weer een onnodige gijzeling van je tijd.

één jaar geleden

Reactie op VooDooLady84

Ik heb nu voor de 2e keer zwangerschapsdiabetes. Hier in de omgeving Leeuwa ...
Ah bedankt voor je uitgebreide bericht. Het enigste wat ik weet is dat ik nuchter moet komen. Maar geen idee vanaf hoelaat de dag ervoor. Ik weet ook dat ik sowieso 2 x na het suikerdrankje moet prikken. Na 60 min en na 120 min. Verder geen informatie gekregen. Ik ga toch maar even naar het ziekenhuis bellen voor de zekerheid😅 Balen van je zwangerschapsdiabetes! Lijkt me echt heel naar

één jaar geleden

Ah bedankt voor je uitgebreide bericht. Het enigste wat ik weet is dat ik n ...
In mijn doorverwijzing van de verloskundige stond een link naar een video, hier kon ik zien hoe het bij mij in het ziekenhuis aan toe gaat. Wellicht heb je dit ook? Ik moet inderdaad nuchter zijn vanaf 22:00 uur. Apart hoe dezelfde test zo verschillend is.

één jaar geleden

Ah bedankt voor je uitgebreide bericht. Het enigste wat ik weet is dat ik n ...
Ik probeer er hier nog wat positiefs mee te doen 🤣. Maar heel kort, het is wel kut. In mn 1e zwangerschap pas vanaf 24 weken heel mild. Nu in deze zwangerschap zelf al voor de 12 weken geconstateerd dat het niet goed was. Dus met 12 weken de suikertest 🤢, was toch wat weeig nog op de maag. En gelijk een stuk heftiger. Vanaf week 13 al aan de insuline. Inmiddels spuit ik 3x per dag. Wens het niemand toe, maar er zijn ook ergere dingen. In mijn geval zijn ze niet zeker of ik er na mn zwangerschap er vanaf ben (in de meeste gevallen wel) omdat het zo vroeg al aanwezig was. Ik denk zeker dat je gewoon kan bellen over het hoe en wat. Kun je je er een beetje mentaal op voorbereiden. Heel veel succes! En hopen op een goede uitslag! ❤️

één jaar geleden

Reactie op VooDooLady84

Ik probeer er hier nog wat positiefs mee te doen 🤣. Maar heel kort, het is ...
Pff jeetje wat een ellende. Hopelijk kom je er vanaf na je zwangerschap, het zou al helemaal naar zijn als het blijft. Las wel dat 50% na 5 jaar blijvende diabetes heeft. Vind dat al vrij veel. Maarja je doet er toch niks aan. Helaas pech. Thanks, en jij heel veel sterkte💗 Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik het echt heb. Is mijn 3e zwangerschap, nooit sprake geweest van zwangerschapsdiabetes. Ik val ook niet binnen de risicogroep. Maar de baby is te groot. En dan vooral het buikje loopt 2 weken voor op groei. We gaan het zien 🙏🏻

één jaar geleden

Reactie op StephArt

In mijn doorverwijzing van de verloskundige stond een link naar een video, ...
Ik heb geen doorverwijzing gekregen. Ik had al een brief voor de bloedgroep van de baby te checken(rhesus). Ze heeft de glucose test erbij aangevinkt. Moest zelf een afspraak maken via de site van het ziekenhuis. En op hun website staat dus ook helemaal niks. Heel vreemd

één jaar geleden

Ik heb geen doorverwijzing gekregen. Ik had al een brief voor de bloedgroep ...
Wanneer heb je de test? Ow ja dat maakt het lastig, dan zou ik even bellen voor de zekerheid. @voodoolady84: dat is wel vervelend. Hopelijk ben je er na de zwangerschap vanaf 🤞🏻.

één jaar geleden

Pff jeetje wat een ellende. Hopelijk kom je er vanaf na je zwangerschap, he ...
Klopt inderdaad van die 50% ik denk dat je het meer moet zien dat je er dan gevoelig voor bent, en dat dat dan onder invloed van hormonen al naar boven komt. Bij de ene hoor je binnen 5 en de ander zegt weer 10 jaar. De internist en gynaecoloog denken dat het bij mij al buiten mn zwangerschap heel matig aanwezig is. Ik wordt nu door de gynaecoloog ook gezien als een diabetici die zwanger is. Ipv een zwangere met zwangerschapsdiabetes. We gaan het wel zien. Staat er trouwens ook niet op de site van het ziekenhuis als je je afspraak maakt voor je OGTT vanaf wanneer je nuchter moet blijven? Weet eigenlijk niet meer of dat bij mij wel zo was. Maar nogmaals, gewoon bellen. Moeten ze maar duidelijker zijn over de info.. zou in deze tijd toch makkelijk moeten kunnen op internet 🤷🏻‍♀️ De baby lag in het begin steeds op groei. Maar sinds de laatste 2 echo's zitten we op de boven lijn (99p als ik het goed begreep) Onze eerste bleef de hele zwangerschap gemiddeld qua groei. Hopen dat het voor jou zwangerschapsdiabetes gewoon lekker uit sluit😊

één jaar geleden

Ik had de mijne vandaag (vanwege mijn achtergrond is de kans groot op zwangerschapsdiabetes) en had goede waarden toen ik nuchter was… helaas na het zoet drankje waren mijn waarden veels te hoog en heb ik een verwijzing gekregen naar de gynaecoloog in het ziekenhuis bij mij en diëtiste. Moet maandag bellen voor een afspraak. Vind het wel een beetje spannend want ik had dit niet echt snel bij mezelf verwacht, maar alles kan gebeuren natuurlijk! Ik hoop met alles wat ik ga doen om mijn insuline spike omlaag te houden, dat het gaat werken. Ben enorm bang voor spuiten en als ik nadenk om insuline x aantal keer te spuiten dan begin ik wel een beetje te stressen. Maar hoe ik dit allemaal leest geeft het mij wel wat moed om hierdoor heen te komen. Ben blij dat dit ontdekt is zodat ik er zsm iets aan kan doen

één jaar geleden

Vraagje voor de dames die al een suikertest hebben gedaan. Moet je in het z ...
Bij mij was nuchter 9 uur van te voren zijn, geprikt, drankje gekregen, 2 uur wachten in zo’n wachtruimte (had een grote bank voor mezelf dus kon zo chill op zitten of liggen als ik wilde) en na 2 uur weer prikken. Ik kreeg mijn uitslag half uurtje geleden (dus vanochtend 9:40 begonnen met de prik en om 20:30 uitslag van mn vk gekregen die me gebeld had)

één jaar geleden

Reactie op MelRoy

Ik had de mijne vandaag (vanwege mijn achtergrond is de kans groot op zwang ...
Dat is balen. Hoeveel te hoog zat je? Je kan een hoop met voeding. Maar ook niet alles. Er zijn er genoeg die weg komen met een aanpassing in de voeding. Dat ging voor mij helaas niet op. 1e zwangerschap heb ik het net niet tot het einde gered, moest de laatste weken insuline spuiten. Deze zwangerschap, met 12 weken zwangerschapsdiabetes vast gesteld, en met 13 weken aan de insuline. Moet nu onmiddellijk al 3x per dag insuline spuiten. Ik zag er in mn eerste zwangerschap ook heel erg tegen op. Ik moet ook in mn buik spuiten, dat vond ik helemaal een onpasselijk idee, zo dicht bij je kindje. Maar ik ben door mijn diabetesverpleegkundige goed 'opgeleid'. Zelfs dit went. Vind het nog wel kut, maar het gaat. Nog 13 weken te gaan. Al is hier het vooruitzicht dat ik waarschijnlijk na mn zwangerschap er nog niet van af ben. Gezien het zo vroeg kwam. Jij kan dit! Eerst de focus op je voeding met je diëtist. Daar kun je een heel eind mee komen (hoop ik!) Heel veel succes!! ❤️

één jaar geleden

Reactie op VooDooLady84

Dat is balen. Hoeveel te hoog zat je? Je kan een hoop met voeding. Maar ook ...
Ik denk dat ik zo geschrokken was dat ik het überhaupt zou hebben (aangezien mn 20 weken echo top was, en afgelopen maandag de controle goed ging dat alles ‘normaal’ groeit), ben ik vergeten te vragen wat mn waarden waren😔. Was echt even in shock. Dus ik ga inderdaad beginnen met mijn voeding aan te passen (want ik sport al en ga nog meer proberen te bewegen na het eten, wandelen bijv). En samen met een diëtiste hieraan werken helpt ook. Hopelijk is dat goed genoeg. Ben benieuwd hoe het zal gaan, bijna 25 weken zwanger dus we zien het wel. Ik houd jullie sws op de hoogte!! Merci ❤️❤️

één jaar geleden

Reactie op MelRoy

Ik denk dat ik zo geschrokken was dat ik het überhaupt zou hebben (aangezie ...
Ik snap heel goed dat je er van schrikt, zeker als je het niet verwacht. Had het bij de eerste ook. Voor deze zwangerschap had ik het wel verwacht, maar absoluut niet zo vroeg. Dat viel me ook wel zwaar. Zo lang je kan bewegen, zeker doen ! 💪🏻💪🏻

één jaar geleden

Reactie op VooDooLady84

Hier gaan we morgen voor een 3D/4D echo. Is zien of ze daar een beetje zin ...
Succes met de 3D/4D echo, hopelijk heeft ze er zin in. Maandag om 15.30 controle afspraak, Soms vergeet ik te reageren 🙈 iets met zwangerschap dementie

één jaar geleden

Reactie op XxliefxX

Succes met de 3D/4D echo, hopelijk heeft ze er zin in. Maandag om 15.30 co ...
😄 herkenbaar ook. Heb soms het idee dat ik niet altijd een melding krijg. Echo vandaag gehad, maar ze bleef met haar handen voor haar gezicht. Heb ook al gezien dat er apparaten zijn die veel mooiere kiekjes maken in 3D. Maar wel blij om haar weer even gezien te hebben ❤️ Ik ga voor je duimen een maandag!

één jaar geleden

Reactie op MelRoy

Ik denk dat ik zo geschrokken was dat ik het überhaupt zou hebben (aangezie ...
Je had dan denk ik ook helemaal geen symptomen zoals je lees op internet? Ik ben ook echt benieuwd naar de uitslag, nog een paar dagen en dan ben ik eindelijk verlost van een antwoord. Ik heb tot nu toe ook alles goed, kindje groeit goed en gemiddeld, ik sport nog, eet zoveel mogelijk gezond met natuurlijk hier en daar eens een cheatday en heb eigenlijk geen klachten. Hierdoor ga ervanuit dat je niets hebt, maar wat zal het schrikken zijn als de uitslag positief is. Ik krijg de test met name doordat dit mijn 1e zwangerschap is en omdat mijn bmi 24 was... voor de rest was er geen aanleiding. Mja, liever voor de zekerheid dan niet. Hopelijk gaat het bij jou goedkomen door aanpassing van voeding en blijf je zolang mogelijk bespaart met insuline prikken 🤞🏻.

één jaar geleden

Reactie op VooDooLady84

😄 herkenbaar ook. Heb soms het idee dat ik niet altijd een melding krijg. ...
Bijzonder he, wat de techniek allemaal kan tegenwoordig 🥰

één jaar geleden

Reactie op StephArt

Je had dan denk ik ook helemaal geen symptomen zoals je lees op internet? ...
Neen echt geen symptomen en alles op de echo en controles waren allemaal goed. Groei van de kleine was normaal. Ik sportte voor de zwangerschap ook en at gezond met hier en daar een cheatday..en nu sport ik lekker weer en loop bijna elke dag ong 30 min als het kan. Tijdens de eerste trimester van mijn zwangerschap 8kg kwijt geraakt, want was zo misselijk en dan ben ik pas de laatste weken wat slechter gaan eten, maarja dat betekent niet opeens dat je een positieve uitslag hebt toch? Ik kreeg van mn moeder gisteren te horen dat mn tante dat ook had bij 1 van haar zwangerschappen.. en mn neef is toen wel echt groot geboren en hij is nog steeds een beer. Terwijl het bij z’n broer en zus het normaal is. Ze had dus geen zwangerschapsdiabetes bij hun opgelopen tijdens de zwangerschap. Blijkbaar runt het in de familie… iets wat niemand zometeen wist. Ja ben vandaag begonnen met alles om te gooien. Wat research gedaan en hopelijk tijdens het gesprek met de diëtiste hoor ik wat ik nog ‘beter’ kan. Ik hoop voor jou dat je goed nieuws krijgt🫶🏽! Gelukkig zijn er zulke topics om elkaar te supporten/helpen!!

één jaar geleden

Reactie op VooDooLady84

😄 herkenbaar ook. Heb soms het idee dat ik niet altijd een melding krijg. ...
Mijn controle is goed verlopen, hebben de kleine meid weer gezien, en der hartje gehoord, alles is goed, 10 november mag ik weer voor een groei echo dan ben ik 32 weken en 2 dagen, met 36 weken ga ik meerdere controles krijgen met een CTG dus wat vaker naar ziekenhuis toe, en dan met 38 weken inleiden. Mogen zelf een datum kiezen en dan gaan zei er rekening mee houden mits ik geen andere klachten ga krijgen en dat het eventueel toch eerder gehaald moet worden waar ik niet van uit ga. Mooi zo'n foto, fijn dat je toch ondanks de handjes er hebt kunnen zien. Wel alles goed voor de rest?