16 Reacties
4 maanden geleden
Ik ben al eerder begonnen in z'n eigen bed. Gaf ons allemaal meer rust. Door sprong 4 wordt hij soms al na 45 min wakker. Maar net sliep hij 3 uur. Ik heb online gezocht naar een slaapschema voor 4 maanden. Dit is een richtlijn. Als ik zie dat hij gaapt stop ik hem meteen in z'n bedje met slaapzak. Voor ons werkt dit.
4 maanden geleden
Wij zijn met tien weken begonnen met slaapjes in bed. Steeds beetje bij beetje uitbouwen en leren zelf in slaap vallen. Inmiddels kan ze zelf in slaap vallen in bed en nu dus ook makkelijker op andere plekken zoals in de elektrische wiegstoel van maxi cosi. Sinds deze week is het haar al vier keer gelukt om een volgende slaapcyclus te koppelen in bed. Ze heeft al twee uur kunnen slapen. Als je gaat oefenen is het belangrijk om de wakkertijd in de gaten te houden zodat ze op het juiste moment wanneer ze toe is aan slaap op bed gaat. Te vroeg of te laat maakt het moeilijk. Ik gebruik het boek droomritme. Heeft me erg geholpen om de slaap van de baby te begrijpen. En oefenen oefenen oefenen.
4 maanden geleden
Reactie op PrinsKaboem
Wij zijn met tien weken begonnen met slaapjes in bed. Steeds beetje bij bee ...
Hoe “oefen” je? Wakker in bed leggen en dan erbij blijven al baby begint te huilen? Of “bijna” in slaap wiegen en dan wegleggen?
4 maanden geleden
Reactie op Mariska80
Volgens mij adviseren ze pas vanaf 6 maanden met slaaptraining te starten. ...
Je hebt trainen en trainen 😉 oefenen met wakker in bed leggen, dat kan vanaf dag 1.
Trainen met laten huilen pas vanaf 6 maanden idd
4 maanden geleden
Reactie op newmama123
Hoe “oefen” je? Wakker in bed leggen en dan erbij blijven al baby begint te ...
In bed leggen als ze moe zijn. Dus als ze gaan gapen meteen in bed leggen. Mijn zoontje heeft een speentje en een knuffeldoekje. Ik stop m in z'n slaapzak en hij weet dat hij gaat slapen. Huilen doet hij zelden. Tenzij er een boertje vastzit of hij z'n speen kwijt is. Ik loop weg en sluit de deur en als hij huilt ga ik kort kijken wat er is en dan ga ik weer weg
4 maanden geleden
Reactie op DaniML89
In bed leggen als ze moe zijn. Dus als ze gaan gapen meteen in bed leggen. ...
Ok dank!
Merk dat ik het lastig vind omdat ze bij mij echt overstuur gaat huilen, en ze wil geen speen (meer). Misschien moet ik proberen haar nog eerder naar bed te brengen
4 maanden geleden
Ik ben begonnen met in slaap wiegen en dan in bed laten slapen zodat ze went aan slapen in bed. (Dan heb ik het over toen ze tien weken was). Belangrijk is een ritueel (steeds hetzelfde en ik heb de 4S methode toegepast). Ons ritueel: naar boven, samen gordijnen dicht doen, slaapzak pakken, op de commode slaapzak aan doen en luier controle indien nodig vervangen, licht uit, slaapliedje zingen (elke dag dezelfde haha). Op den duur beginnen ze te begrijpen dat het bedtijd is. Ik heb best lang eerst in slaap wiegen en weg leggen. Daarna legde ik haar dromerig weg en meestal moest ik haar dan in bed liggend in slaap helpen (heel veel monotoon shhhhhen en mijn hand op haar borst, soms beetje wiegen op de borst). Als ssshen in bed niet hielp weer oppakken en tot rust brengen en weer weg leggen, steeds maar weer opnieuw. Dan leerde ze in elk geval in bed in slaap te vallen en werd ze ook veel minder huilend wakker. Want als ze slapend wordt weg gelegd en ze wordt wakker gaat ze huilen omdat ze dacht: hé ik lag bij mamma te slapen en nu is mamma er niet meer. Zelfs nu nog als ik haar slapend weg leg en ze draait nog even haar hoofd om en ogen open moet ze huilen omdat ze er van uit ging dat ze nog bij mij is.
Op den duur kon ik haar dromerig weg leggen en even laten jengelen en kreunen en viel ze zelf in slaap. Ik ben ook eerst begonnen met de eerste twee slaapjes oefenen in bed. In de middag bij mij zodat ze een lange slaap kon doen. Toen in bed redelijk goed ging ik alle slaapjes in bed doen en deed ze er 4 of 5 keer per dag 30 minuten.
Als je veel gaat oefenen heb je op den duur door hoe ze bijvoorbeeld in slaapt valt en wanneer je moet ingrijpen als ze overstuur wordt of dat het jengelen is.
De eerste gaap werkt bij ons niet want ze gaapt soms na drie kwartier wakker zijn al en dan krijg ik haar nog niet te slapen in bed.
Bij drie maanden is de wakkertijd echt precies 90 minuten. Als ze wakker was ging de tijd lopen. Na 80 minuten ging ik rustig naar boven bedritueel en werkelijk bijna op de minuut af viel ze na 90 minuten in slaap.
Ze is nu bijna vier maanden en ik merk dat ik iets meer speling heb. Na 90 minuten is ze echt alweer toe aan een slaapje maar 100 minuten is ook goed. Ik let gewoon goed op wanneer haar slaapdrang het hoogste is. Timing is de key. En het boek droomritme heeft mij geholpen om de baby en de slaapcyclus goed te begrijpen en ook wat leuke tips om te troosten voordat je gaat oppakken.
Het is een groot verhaal en ik kan nog zoveel meer vertellen hier over. Ik heb ook echt heel veel weer baby opgepakt sussen en weer weg leggen. In het begin oefende ik verkeerd omdat ik bij de eerste gaap ging maar die van ons gaapt redelijk snel, ook als ze tien minuten wakker is kan ze al weer gapen. Wakkertijd en goed naar je baby kijken en leren kennen gaat je helpen.
4 maanden geleden
Reactie op m9999
Speen voor 6-18 maanden geprobeerd? Deed t bij ons met 12 weken ineens wel! ...
Oh nog niet! Goeie - kan dat proberen
4 maanden geleden
https://thepeacefulsleeper.com/cry-it-out-for-naps/
Over het algemeen lees je vaak dat slaaptraining wordt afgeraden voor 6 maanden. Maar er zijn wel redenen om al wel met 4 maanden te starten. Wij hebben de afgelopen tijd gewerkt aan zelfstandig in slaap vallen en onze baby pakt het heel goed op. Zowel de dutjes als de nachtslaap kan ze zelfstandig in slaap komen, 1 of 2 slaapjes per dag lukt het om slaapcycli te connecten andere zijn max 45 minuten. En dit met minimaal laten huilen, zodra het overstuur huilen werd er sowieso naartoe gegaan om te troosten.
Dus ik zou zeggen probeer eens, je merkt wel of ze er al klaar voor is.
4 maanden geleden
Reactie op Mylove9
Fijn dat je het zo uitgebreid hebt opgeschreven! Van welke schrijver is dat ...
Baby in een droomritme van Stephanie Molenaar