1407 Reacties

3 maanden geleden

Hey hey, goed dat dit topic er is! Ik denk dat het een heel interessant topic kan worden voor iedereen die borstvoeding (wilt) geven. Misschien kunnen we zelfs al starten met tips voor tijdens de zwangerschap, zoals wat kan je beter al in huis hebben voor als er zich problemen zouden voordoen. Hier kunnen mama's die al bv hebben gegeven hun advies al kwijt? Onmisbaar: lanoline zalf! De eerste dagen moeten je tepels en de baby nog wennen aan de bv (bv is een leerproces voor de baby) waardoor je rap kloofjes krijgt. Lanoline zalf geeft verlichting tussen de voedingen door.

3 maanden geleden

Bijdeze Sticky 👍🏻

3 maanden geleden

Ik volg! Ben van plan borstvoeding te gaan geven maar alles gaat nieuw zijn, hoop dat het gaat lukken!

3 maanden geleden

Gaat er iemand antenataal kolven? In overleg met de gyneacoloog gaf ze aan dat het zeker geen kwaad kon. Vooral omdat ik niet ingeleid wil worden. En ivm mijn bmi kon dit ook goed zijn.

3 maanden geleden

Reactie op Doorenroosje4

Gaat er iemand antenataal kolven? In overleg met de gyneacoloog gaf ze aan ...
Bedoel je hiermee prematuur kolven? Of colostrum kolven tijdens de zwangerschap? Zo ja, als het mij lukt mag ik ( in overleg met gynaecoloog) beginnen met proberen met de hand te kolven (36 weken) bij mij geen medische reden verder voor, maar vind wel fijn als het lukt en kan om spuitjes al in de vriezer te hebben. Heeft iemand tips om het makkelijk op te vangen?🤷🏼‍♀️ die kleine spuitjes lijkt mij ook niet heel makkelijk!

3 maanden geleden

Ik heb vorige keer ruim 2 jaar borstvoeding gegeven, ik had het geluk dat het bij mij goed op gang kwam. Het was periodes ook echt wel doorzetten. Ik vond het heel fijn om te doen. Bij deze baby wil ik ook gaan kolven zodat mijn man flesjes kan gaan geven. Dan kan ik langer slapen(!) En ook een keer de deur uit zonder baby. - ten eerste sluit ik me bij karien84, lanoline zalf is echt onmisbaar. Ik gebruik die van Medela. Je hoeft het ook alleen even af te vegen en niet af te wassen voor je gaat voeden. Als je vega(n) wil heb ik geen tips helaas. - wees niet bang om je baby van je borst te halen als het niet goed voelt. En zeker als het pijn doet. Er is een verschil tussen pijn van verkeerd aanhappen (in mijn ervaring een diepere en meer stekende pijn) en pijn van de tijdelijke overbelasting (oppervlakkiger). Ik ken echt de frustratie van als ze eindelijk wel aanhappen, en dat je allang blij bent dat er niet gehuild wordt. maar als ze dat verkeerd doen is dat voor geen van beiden goed, ze leren echt heel snel. Ze moeten echt hun mond heel ver open doen! - verander in het begin vaak van voedingshouding, dit zorgt ervoor dat je alle melkkliertjes goed leeg maakt terwijl je baby steeds efficiënter wordt. Je krijgt vanzelf samen een voorkeur. - let alsjeblieft goed op beginnende borstontsteking. Er zijn wat dingen die kunnen helpen: Je borsten masseren tijdens het voeden. Masseren onder de douche en/of met een elektrische tandenborstel of vibrator. Warme kompressen (ik vind die van lanisoh therapearl fijn want die passen in je bh). Als je een kolf hebt kun je die gebruiken op een hoge stand, sommige partners zijn ook bereid in te springen. Ik wil er absoluut geen horrorscenario van maken want ik vond borstvoeding geven echt heel fijn maar er staat soms vanuit de verloskundige/kraamzorg/maatschappij behoorlijk wat druk op en ik was niet goed voorgelicht over borstontsteking. - stop er alsjeblieft mee als het voor jou en je baby om wat voor reden dan ook niet werkt. Ik had makkelijk praten omdat het bij mij goed op gang kwam en ik overproductie had. Ik heb enorm veel respect voor vrouwen die een andere keuze maken omdat het beter bij ze past. Je faalt niet, je bent er geen minder goede moeder om. Sterker nog, je bent een betere moeder omdat je opmerkt dat het niet werkt en je een aanpassing maakt waardoor je er beter voor je baby kunt zijn.

3 maanden geleden

Reactie op femkesth (Moderator)

Bedoel je hiermee prematuur kolven? Of colostrum kolven tijdens de zwangers ...
Een spitse lepel of bijvoorbeeld zo'n afmeet dopje dat je bij hoestdrank krijgt. Dan kun je het makkelijker in het spuitje gieten. Sinds deze week (morgen 36 weken) haal ik af en toe de druk van m'n borsten door met m'n handen wat te kolven. Ik vang het verder niet op. Als het nu al 'werkt' zie ik niet helemaal waarom dat anders zou zijn na de geboorte. Misschien mis ik iets?

3 maanden geleden

Ik had bij mijn eerste last met aanhappen. Ging gewoon niet lekker. Lactatiekundige moest ik op wachten een aantal dagen. Dus ging zoeken. Hey volgende filmpje heeft ons gered! https://youtu.be/uGc98O1j9A8?si=Qa3HFkGNFe8T2oVr Het is de hamburgermethode en werkt perfect!

3 maanden geleden

Hoi hoi, Voor degene met de tweede; kopen jullie bijv nieuwe moedermelk flesjes etc ? Of gewoon flesjes? Die moedermelk flesjes krijg je op gegeven moment niet meer goed schoon dus ik dacht zelf Om alles nieuw te kopen.

3 maanden geleden

Reactie op Doorenroosje4

Gaat er iemand antenataal kolven? In overleg met de gyneacoloog gaf ze aan ...
Yes! Bij de eerste ook gedaan. Geeft ook wel zelfvertrouwen als je ziet dat er melk uitkomt. 3/4x per dag vanaf 37 weken. Waarom was het goed ivm bmi als ik vragen mag?

3 maanden geleden

Reactie op LL24

Hoi hoi, Voor degene met de tweede; kopen jullie bijv nieuwe moedermelk f ...
Nee, heb overigens wel glas dr brown. En plastice doe ik uitkoken.

3 maanden geleden

Reactie op Doorenroosje4

Gaat er iemand antenataal kolven? In overleg met de gyneacoloog gaf ze aan ...
Jep! Hier ook inleiden voorkomen. Bij de vorige begonnen met 38+4 en bevallen op 38+5. 😅 Moet alleen nog even spuitjes fixen. En ik gebruik trouwens de Medela handkolf. Met de hand kolfen vond ik lastig.

3 maanden geleden

Iemand tips voor pijnlijke tepels na het kolven? Antenataal aan het kolven, maar ik ga nu al kapot van de pijn. Ik heb de bijvoeding straks zeker nodig, maar wil ook niet met een hoop pijn starten straks. Lanoline en hydrogel pads gebruik ik al.

3 maanden geleden

Yes! Bij de eerste ook gedaan. Geeft ook wel zelfvertrouwen als je ziet dat ...
Heb een hoger bmi en ze gaf aan dat door het antenataal kolven je dus idd meer stimuleert om het op gang te brengen. Vanaf 40 weken ook overleg om in te leiden en ik wil dat zelf het liefste echt niet. (Ben medisch dus alles in overleg).

3 maanden geleden

Reactie op femkesth (Moderator)

Bedoel je hiermee prematuur kolven? Of colostrum kolven tijdens de zwangers ...
Antenataal kolven is idd Colostrum met de hand kolven vanaf week 37.. bij jou dus 36 haha! Moet nog van die spuitjes ergens aanschaffen.. waar heb jij gekeken hiervoor?

3 maanden geleden

Reactie op karien84

Hey hey, goed dat dit topic er is! Ik denk dat het een heel interessant top ...
Valt vaseline hier ook onder of werkt dit minder goed?

3 maanden geleden

Reactie op Gmk

Iemand tips voor pijnlijke tepels na het kolven? Antenataal aan het kolven, ...
Heb je gekeken of de borstkolf wel de juiste maat heeft? Tepel opmeten en kijken welke maat je nodig hebt. Bij te grote borstkolf wordt een te groot deel van uw tepelhof mee in gezogen wat schade geeft, maar ook te klein geeft wrijvingsklachten en is niet goed.

3 maanden geleden

Reactie op Jenny1234

Valt vaseline hier ook onder of werkt dit minder goed?
Vaseline is een andere stof. Ik zou echt voor lanoline gaan.

3 maanden geleden

Reactie op karien84

Heb je gekeken of de borstkolf wel de juiste maat heeft? Tepel opmeten en k ...
Ik had bij de eerste heel kleine tepels waardoor ik echt op zoek moest naar een extra smalle borstschelp (maatje 17) medela heeft niet zo kleine maatjes. Nu bij de tweede al een nagemeten en nu zal ik een grotere maat nodig hebben bij de 2de.

3 maanden geleden

Reactie op karien84

Ik had bij de eerste heel kleine tepels waardoor ik echt op zoek moest naar ...