13 Reacties

één maand geleden

Ik geef nog borstvoeding, maar mijn dochter is intussen 2 jaar en 3 maanden. Ze drinkt wel nog zeer veel zowel overdag als ‘s nachts. Ze is natuurlijk qua voeding niet meer echt afhankelijk van melk in tegenstelling tot jouw zoontje dus niet helemaal vergelijkbaar. Ik ben nog maar 9+2 en momenteel is de productie nog goed maar een serieuze productiedip of zelfs productie stop is schijnbaar niet te vermijden in de zwangerschap. En je kan er ook niets tegen doen heb ik begrepen aangezien het hormonaal gestuurd is, dus mogelijks zal je jouw zoontje toch moeten bijvoeden met andere melk als de productie teveel terug loopt. De Instagram pagina lll_vlaanderen kan je veel info vinden en je kan hen ook vragen stellen. Ik hoop ook te gaan tandemvoeden.

één maand geleden

Ik geef ook nog bv, maar mijn kindje is al wat ouder (net 3). Hij krijgt nu nog 1 x per dag. Bij mijn oudste (ben nu zwanger van nr. 3) heb ik haar doorgevoed tot enkele weken voor de bevalling van de tweede. Ik heb zelf gelukkig niks gemerkt van een productiedip. Sorry dus niet echt tips. Misschien evt navraag doen bij een lactatiekundige?

één maand geleden

Reactie op MariekeZ

Ik geef nog borstvoeding, maar mijn dochter is intussen 2 jaar en 3 maanden ...
Oooh dankjewel! Dan ga ik die pagina maar even opzoeken! Ik merk voor nu dat ik in de ochtend kan kolven om in de avond bij te voeden dus het valt nog te doen, maar ik hoop natuurlijk dat het niet erger wordt hier. Wat leuk dat je ook wilt gaan tandemvoeden! Lijkt me zo bijzonder om mee te mogen maken

één maand geleden

Reactie op Annebz1

Ik geef ook nog bv, maar mijn kindje is al wat ouder (net 3). Hij krijgt nu ...
Fijn om te horen dat het niet 100% zeker is dat je productie dus wegvalt tijdens de zwangerschap, dat stelt al iets gerust

één maand geleden

Mijn zoon is 1,5 en krijgt ook nog borstvoeding op verzoek. Hij is alleen niet afhankelijk van melk. Ik merk zelf wel degelijk een productiedip. De ene vrouw heeft dit wel en de andere niet, maar bij de meeste vrouwen stopt de productie in het tweede trimester. Ik zou me hier wel op voorbereiden en zorgen voor een alternatief. Je kan aan die dip namelijk niet zoveel doen als dat je zou kunnen doen wanneer je niet zwanger was geweest. Overigens betekent het niet dat tandem voeden niet lukt als je productie nu wegvalt. Je kan je kind droog laten drinken tot die tijd of de borst herintroduceren. De moedermelk is wel gericht op de nieuwe baby. Het kan dus ook zijn dat je kind de melk niet lekker vindt en niet meer wil drinken. Misschien weet je dit allemaal al, maar ik wilde het toch even meegeven. Voor vragen en ondersteuning zou ik zeker contact opnemen met een Lactatiekundige IBCLC.

één maand geleden

Hier geef ik ook nog bv aan mijn oudste, maar die is wel al 16 maanden en dus niet perse afhankelijk van mijn melk. Hij drinkt nog 5/6 keer per dag, en ik heb zelf nog geen productiedip (11+2) (wel enorm pijn in mijn tepels bij het aanhappen helaas) maar ik weet wel dat bij veruit de meeste vrouwen de productie flink terugloopt of stopt. In jouw geval zou je kunnen kiezen om te blijven voeden wat lukt, en eventueel aan te vullen met (bio) kunstvoeding of met donormelk. Zelfs als je een productiestop krijgt kan je wel je kindje laten droogdrinken, zo verleert hij de techniek niet en kan je dalijk hopelijk wel gewoon tandemvoeden, daar hoop ik hier ook op!! De site van la lachen league heeft veel informatie over langvoeden, voeden tijdens de zwangerschap en tandemvoeden, en ook vrijwilligers waar je laagdrempelig mee in contact kan komen voor vragen, misschien fijn om daar eens te kijken.

één maand geleden

La leche league moest dat zijn, autocorrect 😅

één maand geleden

Ik geef ook nog borstvoeding, maar net als bij de andere mama's is mijn kindje al wat ouder. Nu anderhalf, dus ook niet meer afhankelijk van de melk. Ik denk dat het sowieso slim is om te kijken naar een alternatief. Misschien dat donormelk nog een optie kan zijn om bij te voeden? Hier gaat de productie ook achteruit en mijn dochtertje geeft regelmatig aan dat de melk op is. Niks aan te doen helaas.

één maand geleden

Ik geef ook nog borstvoeding aan m’n dochter die volgende week 1 wordt. Maar ben het nu aan het afbouwen want vind het mooi geweest na een jaar bv te geven. Ook fijn om m’n borsten even rust te geven voordat ze weer mogen😇hier is mn productie goed gebleven tot nu. ben het nu aan het afbouwen, zit nu op 1 voeding in de ochtend. Maar tot 3 weken geleden gaf ik nog 4x. Ben nu 11+4

één maand geleden

Ik geef ook nog bv aan mijn zoon van 20 maanden maar de productie is vrijwel nihil. Was eigenlijk al zo voor de zwangerschap (ik had hele zware menstruaties, was hormonaal ontregeld). Nu 12 weken, zoon had tot recent nog wel interesse in de (volgens mij vrij lege borst) maar sinds kort ook steeds minder. Meestal ‘drinkt’ hij in de ochtend nog kort maar heeft verder geen interesse. Ben er best verdrietig over maar ik denk dat ik niks anders kan dan het laten gebeuren? Zou ook fijn zijn om zoon uit logeren te kunnen brengen zodat ik en mijn partner nog een paar keer samen weg kunnen voor de nieuwe baby komt.

één maand geleden

Hier nog mijn zoon van bijna 11 maanden aan de borst. Ben zelf nu +- 10 weken zwanger. Vanaf 6 weken kelderde mijn productie zo hard, dat mijn zoontje bijna niet meer plaste. En dat midden in een hittegolf. Daarvoor was mijn productie ook al terug gelopen. En ik kon het er niet meer bijkolven. Uiteindelijk een lieve donormama gevonden op 50 minuten rijden. Daar kan ik nu elke keer moedermelk ophalen voor de kleine. Hij krijgt 6x per dag een flesje van 90-100cc. En tussendoor krijgt hij de borst als hij daarom vraagt. Vooral om in slaap te vallen heeft hij de borst nodig. Overdag wordt het steeds minder. 's Nachts ligt hij bij ons in bed en pakt hij iets vaker de borst. Ik hoop het zo nog wel vol te houden tot na de bevalling. En dan tandemvoeden. Mijn oudste dronk gewoon door in de zwangerschap, maar hij was ook al 1,5 toen ik zwanger werd. Na de bevalling had hij weer volop melk en dronk door tot na zijn 4e verjaardag. Het kan dus wel. Maar heb wel het idee dat mijn productie nu echt veel minder is. Ben zelf ook 11 jaar ouder. En deze baby is niet zo'n volhouder als zijn grote broer.

één maand geleden

Nou even een update, als ik netjes 3+ liter water drink op een dag èn een middagdutje doe heb ik gewoon melk, als ik ook maar 1 keer wat minder drink of slaap valt mn productie na 18u gewoon weg tot het snachts weer gewoon werkt. Die dagen kan ik sochtends en smiddags wel gewoon kleine beetjes extra kolven naast het live drinken, heel apart maar he als dit is hoe mijn lichaam werkt, prima

één maand geleden

Hier nog bv aan m’n (2e) zoontje van 14 maanden, ook niet meer afhankelijk van mijn melk, hij krijgt niet vaak meer nog zo’n 2 x per dag ☺️ hij vindt het nog wel erg lekker geloof ik, het doet wel wat meer zeer af en toe 🥲 (nu bijna 12 weken zwanger van ons 4e kindje) Toen mijn dochter 10 maanden was werd ik zwanger van mijn 1e zoontje, die heb ik nog even samen kunnen voeden 🥰 wel heb ik altijd live gevoed, zelden gekolfd. Ik vind het echt knap dat je dat er nog bij doet! Daar heb ik helaas geen advies voor 🙈 voor alles rondom borstvoeding is wel de site van la leche league inderdaad een topper!