24 Reacties

2 maanden geleden

Heei! Ik ben zelf gastouder. Voordelen van een gastouder zijn: het is kleinschalig, persoonlijk en huiselijk. Een nadeel is wat ik nu zelf ga ervaren is dat je in het einde van je zwangerschap geen opvang kan bieden. Maar een gastouderbureau kijkt dan altijd met de vraagouder mee voor een andere beschikbare gastouder. Ik geniet zelf enorm van mijn werk als gastouder. Succes met de beslissing maken☺️

2 maanden geleden

Hey! Ik heb mijn zoontje bij de gastouder zitten. Dit omdat ik het fijn vind dat hij de aandacht krijgt en niet in een te grote groep met kinderen zit en vooral van zijn eigen leeftijd

2 maanden geleden

Hoi, hier bewust voor het KDV gekozen. Door verhalen van vriendinnen i.v.m. vakanties, ziekte of andere calamiteiten van de gastouder. Hier kan een gastouder natuurlijk zelf ook niks aan doen. Er waren vaak geen passende oplossingen in die verhalen. Vandaar voor meer zekerheid gekozen. Het ligt misschien ook aan de opvang. Ik woon in een dorp met kleinschalige opvang. Kleine groepen die zijn ingedeeld op leeftijd. En ik vind het fijn dat er meerdere pedagogische medewerkers op de groep staan. Keuze is persoonlijk :) plus zit naast de basisscholen. Ze doen nu met beide basisscholen activiteiten mee zoals Sinterklaas of speelochtenden.

2 maanden geleden

Geen persoonlijke ervaring, maar ik weet dat mijn ouders ons eerst in een kinderdagverblijf hadden. Echter vonden ze mijn zus altijd onder een bedje of tafel terug. De drukte was haar teveel. Toen gingen we over naar een gastouder waar mijn zus blijkbaar helemaal openbloeide. Beetje lastig als je vooraf moet inschrijven. Maar ik zou dan kijken naar je eigen karakter. Klein en huiselijk of toch liever iets groter en drukker? Zelf wil ik een gastouder, maar zitten er helaas geen op een handige plek (heb geen auto) dus wordt het een kinderdagverblijf.

2 maanden geleden

Geen gastouder om de reden dat je altijd vrij moet als je gastouder ook vrij wil, je geen 4 ogen beleid hebt en bij kinderopvang wel. Ze meegaan in huisshouden van het gezin waar je je kind brengt dus dit moet bij jou passen en als er ziekte is heb je ook een probleem haha. Voordeel voor ons vonden wr dus 4 ogen beleid. Leren zitten in een kring etc. Bij ziekte gewoon opvang en vakantie wanneer je zelf wilt en nirt hoeft aanpassen

2 maanden geleden

Ons zoontje ging van 3 maanden tot 10 maanden ongeveer naar een kdv. Hij kon hier zijn draai niet vinden, vond geen rust/sliep er heel slecht. Toen een gastouder gevonden, beste keuze ooit! Wat een rust, maar 1 gezicht, altijd dezelfde kindjes, kleinschalig, veel op pad (dit verschilt wel per gastouder) naar de kinderboerderij, naar het bos, lekker weg met de loopfiets enz. Hij sliep daar direct goed. Wij gaan nu meteen weer voor een gastouder bij kindje 2.

2 maanden geleden

Hier bewust voor het kdv gekozen, meer kindjes van dezelfde leeftijd, en meer dan 1 leidster dus minder/geen problemen bij ziekte of vakantie. Ook vind ik het fijn dat ze op het kdv per leeftijd bij elkaar zitten, zo hoeven de kleintjes niet "mee" in het ritme van de groten of andersom. Neefje van dezelfde leeftijd als ons zoontje zit bij een gastouder, die is nu op vakantie en dus moet er allerlei extra opvang geregeld worden. Ook heeft zij 6 kindjes (volgens mij) van verschillende leeftijden, en de kleintjes moeten mee de oudste kindjes uit school halen e.d. ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen.

2 maanden geleden

Nu moet ik er trouwens wel bijzeggen dat wij een heel fijn kleinschalig kdv hebben, van maar 3 groepen, op leeftijd ingedeeld en altijd zat leidsters op de groep, veel persoonlijke aandacht en zoveel mogelijk naar buiten, lekker vies worden. Ieder kindje mag zijn eigen schema volgen en er wordt echt naar het kindje gekeken. Wat me ook tegen stond bij een gastouder was dat die meestal alleen is, waardoor er naar mijn idee minder aandacht per kindje is dan op het kdv waar mijn kindje zit. Als er bij de gastouder 1 baby gevoed wordt, kan ze niet ook nog jouw kindje pakken (of op bed aan t leggen of verschonen) dat is op t kdv niet zo.

2 maanden geleden

Hier ook bewust voor een kinderdagverblijf gekozen omdat een gastouder geen opvang kan bieden tijdens een vakantie of ziekte. Dan wordt er wel naar een oplossing gezocht maar dan gaat je kindje dus naar een ander huis. Dat vind ik niet prettig en bied liever een bekende omgeving aan. Ik heb ook geen vertrouwen dat er altijd een oplossing is, het zit allemaal zo vol. Het kdv waar wij zitten heeft 3 groepen op leeftijd, grote tuin om te spelen op een boerderij tussen de dieren. Hij vind het buiten zijn echt fantastisch en komt bedekt met zand en modder thuis. Er zijn veel pedagogisch medewerkers die alle kindjes in de gaten houden en ik ben erg blij met mijn keus.

2 maanden geleden

Hier KDV gekozen omdat: - 4 ogen principe (in ieder geval nooit 1 persoon alleen met de kindjes) - geen problemen bij ziekte of vakanties (want ze hebben altijd vervanging, althans bij onze) - over het algemeen meer ruimte en grotere buitenspeelplaats Wij hebben daarnaast een KDV die groepen van 0-3/4 jaar heeft. Waar andere dat als nadeel zien, zie ik dat wel als voordeel. De oudere kindjes leren met de jonge kindjes/babies omgaan en de jonge kindjes leren weer dingen van de oudere kindjes! Ik vind het wel een fijn idee dat nu nummer 2 op komst is, hij dalijk ook al gewend is met jongere kindjes/babies om te gaan. Daarnaast houden ze hier gewoon nog tot 1,5 jaar het ritme van het kind aan. Dus meegaan in ritme van oudere kindjes (zoals ik hierboven las) is ook op een 0-4 groep niet nodig. (Zal per KDV verschillen wellicht) Al met al ben ik super tevreden! Ik moet wel zeggen dat ik een enorm sociaal kind heb die het echt super doet op de groep. Wellicht dat een kindje met een ander soort karakter beter bij een gastouder gedijd. Helaas weet je dit alleen van te voren natuurlijk niet..

2 maanden geleden

Ik vang alleen kindjes op van 0 tot 3. Ivm kindjes die slapen en ik niet oudere kindjes van school kan halen. Dat vond ik te hectisch. Dus om de kindjes meer rust te geven en niet van hot naar her te moeten koos ik bewust voor de allerkleinste. Ik snap jullie goed hoor als het gaat om een veiliger gevoel voor een kdv. Het is ieder zijn eigen keuze natuurlijk. En uiteindelijk is dat op een kinderdagverblijf waar het vol is ook aanpoten als je er 12 heb bij wijze van en dan met 2 begeleidsters. Ik heb zelf stage gelopen op een kdv maar vond het niet mijn ding. Het positiefste aan dat ik gastouder bent vind ik dat ik nu ik straks een eigen kindje heb het bij me kan houden 🥰 en ik hou juist van de persoonlijke aandacht in mijn werk. Je leert ze persoonlijk goed kennen, en je kan de dag aanpassen aan de behoeftes van de kindjes.

2 maanden geleden

Onze oudste 2 meiden zijn naar de gastouder geweest, nu 4 en bijna 6. Maar dit was puur uit praktisch oogpunt gekozen omdat mijn man en ik allebei onregelmatig werkten. Vanaf 2 jaar gingen ze dan ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Ik kon mijn dochters om half 7 al brengen bij de gastouder, dat moest dan ook als mijn man weg was. Hij werkt nu regelmatig en dit kindje gaat naar kdv. Vind het persoonlijk wel wat leuker want iets meer kindjes en meer begeleiding

2 maanden geleden

Reactie op MK-89

Onze oudste 2 meiden zijn naar de gastouder geweest, nu 4 en bijna 6. Maar ...
Het trouwens in al die jaren is ze maar 1x ziek geweest! En nooit problemen met haar gehad en ze stond altijd voor ons klaar.

2 maanden geleden

Wij bewust een gastouder. Wonen in een klein dorp en zouden voor kdv 20 minuten moeten fietsen. Kunnen naar onze gastouder lopen. Zij heeft maar 5 kindjes, man thuis als achterwacht (dus ook 4 ogen, helpt standaard iig de ochtend actief mee), alleen kindjes tussen 0-4 jaar, hele grote tuin, veel dieren (honden, cavia's, kippen, konijnen, vissen) en is bijna altijd buiten in de tuin of in het bos. Is 3 weken dicht in de zomer en dan plannen wij ook onze vakantie, verder gewoon open.

2 maanden geleden

Bij ons is ze nog niet ziek geweest en gaat dus al 1.5 jaar goed. Vriendinnen die kindjes naar kdv brengen hebben meer thuis gezeten met hun kindjes, vanwege grote tekorten in de opvang...

2 maanden geleden

Bedankt voor de reacties iedereen! Dit helpt me zeker mee in het overwegen, gezien ik een iets beter beeld heb gekregen van de verschillen :)

2 maanden geleden

Wij hebben de gastouder al vast gezet voor 2 dagen. Twee andere kinderen van mijn vriend zijn daar ook geweest. Voor kdv zijn hier de wachttijden 1,5 jaar ongeveer. Dus ik had me vorig jaar dan al in moeten schrijven, terwijl ik nog niet wist dat ik zwanger was😉

2 maanden geleden

Mijn dochter is in het begin naar een gastouder geweest. Ik heb er nog nachtmerries van. Wat heb ik een slechte ervaring gehad daar. Meerdere keren mijn dochter iets eerder opgehaald dan normaal en toen was het altijd raak. Of ze lag de hele dag al in de zelfde luier, of ze lag alleen in een wippertje zonder toezicht en zonder riempjes om. Het was altijd smerig daar. Er is geen controle dus ze kon doen wat ze wou. Met pijn in mijn hart mijn dochter 3 maand daar gehad omdat er geen plek was bij het kdv. Toen ze eindelijk terecht kon bij het kdv had ik zo veel meer rust. Er is controle, 4 ogen principe. Ook geen gedoe meer met vakanties en vrije dagen.

2 maanden geleden

Hier een gastouder voor 1 dag per week, en ben zelf ook een dag gastouder met maximaal 2 kindjes naast ons eigen zoontje. Heel fijn om hier met maximaal 3 kindjes op een dag te werken. We hebben een grote tuin met zandbank glijbaan en trampoline, wonen buitenaf en kan heerlijk met ze op de bakfiets een rondje door de natuur doen. Tussen de middag slapen alle kindjes dan kan ik nog iets in het huishouden doen. Heel fijn! Verder werk ik nog 20 uur op kantoor dus op 1 dag gaat m’n zoontje dan naar de gastouder verderop ook met grote tuin veel buiten en 5 kindjes. Fijn dat we haar ook goed kennen en ons zoontje ook in een andere omgeving met niet te veel kindjes om zich heen maar wel een klein clubje kan spelen. Heb zelf op een kdv gewerkt met inderdaad 12 kinderen op twee leidsters, aanpoten en vond het weinig aandacht wat ik kon geven aan alle kindjes gezien er ook dagelijkse taken en observaties ed naast het werk waren. Voor mij niet meer.

2 maanden geleden

Geen ervaring mee maar bij de vorige zwangerschap hebben we wel beiden bekeken. Schoonmoeder is ook gastouder waardoor je toch snel die kant op neigt. Voordeel is denk ik het kleinschalige en persoonlijke. Zelf heb ik ook het gevoel dat ze wat flexibeler mee kunnen denken. Heb je een keer een dag extra nodig, heb ik het idee dat het bij een gastouder makkelijker te regelen is dan bij een KDV. Mits de gastouder op de andere dagen niet al vol zit natuurlijk, want die moeten zich net zo goed aan regels houden. Ander voordeel is dat je kindje wel steeds hetzelfde gezicht ziet. Nadeel van een gastouder lijkt me dat je gelijk een probleem hebt als de gastouder een keer ziek is of vakantie heeft. Je bent natuurlijk afhankelijk van één persoon terwijl je bij een KDV op meerdere personen terug kan vallen. En omdat het kleinschaliger is denk ik dat je kindje er misschien ook eerder alleen zal zijn de hele dag. Maar dat zal echt per ouder verschillen. Bij mijn schoonmoeder is dat soms namelijk wel het geval, dat ze een dag maar één kindje heeft. Maar dat zal vast niet overal zijn.