47 Reacties

één maand geleden

Ik heb wel geen natuurlijke bevalling gehad want er kwam niets op gang. Maar ik heb wel een TENS gebruikt. Wat een enorme aanrader!! Ik hield de weeën niet meer en kon niet ontspannen (ook onder de douche niet). Toen wilde ik eigenlijk een ruggeprik want ik was die TENS eigenlijk vergeten. Toen toch de TENS aangesloten en ik kon uitrusten en mijn ontsluiting ging razendsnel, kwam helemaal in mijn eigen wereld. Ik heb een goede bevalling gehad uiteindelijk en zou het met TENS zo weer doen!!

één maand geleden

Geen pijnstilling bij beide bevallingen niet , en de tweede duurde 3 dagen. Enige tip is luister naar je verloskundige , die kan je er echt doorheen trekken.

één maand geleden

Reactie op Noiyah

Geen pijnstilling bij beide bevallingen niet , en de tweede duurde 3 dagen. ...
Bij de eerste een weeënstorm gehad ging ook te snel dus geen tijd meer.

één maand geleden

Dat is wel wat ik het liefst wil proberen zonder pijnstilling. Maar je hebt geen idee hoe het loopt dus ik wil niet te streng voor mezelf zijn. Als je bevalling 3 dagen duurt is het wel zwaar en je hebt ook energie nodig voor het persen. Ik ken de pijn verder ook niet omdat het de eerste bevalling is.

één maand geleden

Ik ben vier keer thuis bevallen, zonder iets. Bevallen is ongeveer het meest zware en bijzondere dat je lichaam kan doen, dus het doet altijd pijn en het is heel heftig maar ook heel mooi, maar mijn ervaring is dat als je je goed kunt concentreren op je ademhaling en vooral ook in ontspanning tussen de weeën door (dat kan aan het eind natuurlijk niet echt meer, omdat er dan geen tijd meer tussen zit:) ) dat het dan goed te doen is. Op het moment dat je denkt dat je het niet meer vol kunt houden kun je persen en dat is heel fijn, omdat je dan actief wat zelf kunt doen. Het is het allemaal waard. Je hebt niet op alles invloed en gewoon overgeven aan de natuur en laat de verloskundige leiden en aangeven wat je zou moeten doen. Investeren in een ademhalingscursus is echt goed.

één maand geleden

Ik ben natuurlijk bevallen in bad en heb de ween ook opgevangen in bad. Dat werkte perfect, zou het zo over willen doen. Moet wel zeggen dat om half 1 me vliezen werden gebroken en ik op 3 cm zat en om 3 uur op 10 cm dus het ging wel heel snel en daardoor was het goed te doen. Helaas namen de pers ween wel af waardoor het wat langer duurde en me dochter uiteindelijk om 10 voor half 6 is geboren. Als je van te voren de instelling hebt om het natuurlijk te doen, dan moet dat echt wel goed komen, maar als je al te veel twijfelt aan jezelf en over eventuele pijn bestrijding na denkt dan heb je in je hoofd al een soort escape en nemen toch de meeste deze. Ik heb samen bevallen met me man gedaan en dat was ook wel heel erg helpend, zou dat iedereen aanraden

één maand geleden

Ik ben 3x vaginaal bevallen zonder pijnstilling. 2x in het ziekenhuis op mijn rug. 1x Thuis een handsoff bevalling in het bad. Echt een geweldig mooie ervaring! Ik kan het echt het boek 'vrije geboorte' aan bevelen. Als vrouw heb je namelijk nog zoveel invloed op je eigen bevalling en interventies die wel en niet gebeuren. In plaats van alles over je heen laten komen, zou ik juist aanraden om goed voorbereid te zijn. Het maakte mijn laatste bevalling zoveel beter, lichter en natuurlijker. Zo luisterde ik naar mijn lichaam. Welke houdingen ik nodig had. De weeën waren wel pittig op het laatst. Maar ik heb de baby er uit geperst zonder een centje pijn. Overigens kan een vrije geboorte ook een bevalling zijn mèt pijnstilling. Je kunt ze ook volgen op social media.

één maand geleden

Hi, om ook een ander geluid te laten horen… het is namelijk niet allemaal te plannen altijd en het gaat niet altijd zoals je van te voren denkt en hoopt. Ik wilde dit ook heel graag. Had me daar helemaal op voorbereid. Ik wilde in bad. Zonder pijnstilling, had boeken gelezen, yoga cursus gevolgd. Ik was er klaar voor. Maar toen…. Ik had opeens bij 38+5 een hoge bloeddruk, dus werd ik medisch en moest ik ingeleid worden. Vliezen werden gebroken en oxytocine infuus werd aangehangen en ieder half uur opgehoogd. Mijn lijf reageerde hier raar/te weinig op waardoor hij tot de hoogste stand werd opgevoerd… dit was niet meer op te vangen… niet staand, niet zittend, niet in bad, niet zoals bedacht… en niks hielp na 7 uur was ik van 3 naar 4 cm gegaan.. ik kon niet ontspannen niks… dus toen voor een ruggenprik gegaan. Achteraf de beste beslissing die ik kon maken want ik was m’n lichaam aan het uit putten. Daarna is het vlot gegaan en 4 uur later is onze dochter geboren. Ik kijk echt super goed terug op m’n bevalling ondanks dat hij totaal anders is gelopen dan dat ik had gedacht en gehoopt! Wat ik met m’n verhaal wil zeggen is, staar je niet blind.. het loopt zoals het loopt en ook dan kan het een super goede bevalling zijn!

één maand geleden

Ik had bij de eerste een keizersnede en bij de tweede mocht ik het zelf doen, rug weeën zo erg dat ik door midden brak voor mijn gevoel, toen mocht ik persen en was ze er zo. Ik weet nog niet wat ik nu zou willen bij de derde. Ben 12 jaar ouder geworden en sta nu denk wel open voor pijnstilling

één maand geleden

In bad lijkt me ook wel wat, kan dat als je medisch bent?

één maand geleden

Reactie op rebekka3

In bad lijkt me ook wel wat, kan dat als je medisch bent?
Dat ligt volgens mij aan het ziekenhuis, en de reden dat je medisch bent. Dat kan je het beste even overleggen met degene die jouw zwangerschap begeleidt 🙂

één maand geleden

Reactie op rebekka3

In bad lijkt me ook wel wat, kan dat als je medisch bent?
Hier in het ziekenhuis hebben ze verschillende kamers met bad, dus als je dat wilt en er die kamers zijn vrij, dan kan dat. Alleen toen ik een ruggenprik kreeg, mocht ik niet meer in bad… wat te begrijpen is, want je benen doen het niet helemaal meer, mocht je er om wat voor reden uit moeten

één maand geleden

Zeker, al 2 keer thuis bevallen zonder verdere pijnmedicatie. De eerste keer vond ik de TENS heel fijn, tweede keer minder. Beide keren met zo’n 7 cm in bad en beide meisjes ook in bad geboren. Vond het prachtig en zou het niet anders willen. Goede voorbereiding is denk ik wel belangrijk, zodat het je niet overkomt/overvalt, wij hebben een hele fijne hypnobirthing cursus gevolgd die me dat vertrouwen gaf.

één maand geleden

Hoe beval je in bad? Ik begrijp dat veel vrouwen voornamelijk hun weeën opvangen in bad, maar dat de bevalling uiteindelijk op bed plaatsvindt. In bad kan je niet liggen op je rug, I guess? Dus in een soort squat positie ook? Of hangend over de rand ofzo? Just asking 😊

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Hoe beval je in bad? Ik begrijp dat veel vrouwen voornamelijk hun weeën opv ...
Je hoeft niet per se liggend op je rug te bevallen he. Idd squattend, hangend, zittend, voorover gebogen… op je rug bevallen is volgens mij helemaal niet zo logische positie qua doorgang voor de baby

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Hoe beval je in bad? Ik begrijp dat veel vrouwen voornamelijk hun weeën opv ...
Ja, ik heb veel over de rand gehangen of op handen en knieën gezeten.

één maand geleden

Ik ben het wel van plan, maar ben ook wel flexibel genoeg dat als het niet gaat, ik dan toch wel van gedachte mag veranderen. De tens lijkt me wel prettig. Afhankelijk van je zorgverzekering kun je deze vrijwel gratis zelf aanschaffen ook. Misschien de moeite waard om te bekijken. Verder inderdaad warm water, beweging en ademhalingen

één maand geleden

Ik wil het ook heel graag, dus hoop dat het deze keer wel lukt. Bij de eerste duurde het allemaal erg lang en vorderde de ontsluiting niet meer. Toen kreeg ik wee op wekkers en uiteindelijk ook de ruggeprik gekozen. Ik was zo moe dat ze bang waren dat ik de pers fase daarna niet meer zou aankunnen, en wilde koste wat kost een keizersnede voorkomen. Nu al aan het leren op nog meer ontspanningstechnieken en tips en houdingen om bepaalde zaken zoals een niet vorderende ontsluiting toch weer op gang te helpen. Het liefst zou ik eerst met bewegen, houdingen en tens de weeen opvangen en uiteindelijk in bad bevallen. Mogelijk wel in het ziekenhuis omdat een beval bad in ons kleine huis denk ik niet gaat.

één maand geleden

Ik ben twee keer bevallen zonder pijnstilling. Ik had niet perse een extreme wens hiervoor maar ik had ook niet zoiets dat ik heel graag pijnstilling wilde. Tijdens de 1e zwangerschap had ik een weeënstorm buik- rug- en beenweeeën dus was pijnstilling wellicht handig geweest, maar nooit over nagedacht. Ik wilde toen zsm dat bad uit want ik vond de warmte vreselijk en kon de weeën niet goed opvangen. Tweede bevalling was wederom natuurlijk en toen zat ik in bad en vond ik dat juist superfijn om de weeën op te vangen. Toen vond ik de warmte op mijn rug en buik echt superfijn.

één maand geleden

Ik heb de tens gebruikt bij mijn eerste bevalling is mij echt letterlijk en figuurlijk goed bevallen. Ze adviseren vaak wat later de tens pas te gebruiken maar ik heb hem vanaf 4 cm ontsluiting gebruikt . Heb geen pijnstilling gebruikt verder vond goed te doen en heb heeeel veel op ademhaling gedaan en was helemaal in een heerlijke bubbel beland. Uiteindelijk kwam ik wel aan de weeen opwekkers omdat ik al 17 uur bezig was en de weeen afzwakte ik was ook gewoon moe na een hele nacht weeen opvangen dus heb het ondergaan en dat was ook gewoon te doen hoor zonder pijnstilling. Voor iedereen is alles anders. Je kunt ook nog altijd op dat moment beslissen