11 Reacties

4 maanden geleden

Dit soort emoties horen echt bij zwanger zijn vooral in het begin als alles nog nieuw en eng is en er nog weinig duidelijkheid is. Je lichaam kan best wat stress hebben hoor, dat betekent echt niet dat je een miskraam gaat krijgen! Gewoon zo rustig mogelijk aan doen en meer dan je best kan je niet doen ❤️

4 maanden geleden

Ik begrijp de achterliggende gedachte maar na mijn idee komt een miskraam voort uit een verkeerde aanleg van het kindje. Zal vooral blijven doen wat je nu doet, proberen rustig adem te halen. Wat ik prettig vind is een begeleide meditatie of luisteren naar binaural beats. Daarnaast sluit ik me ook helemaal aan bij de voorgaande reactie, deze emoties zullen ongetwijfeld ook bij een zwangerschap horen! ❤️ Hoe is het nu?

4 maanden geleden

Wat vervelend dat je stress en paniek ervaart. Mocht de paniek vaker de kop op steken, schroom dan niet om daar hulp voor in te schakelen. Dat gezegd te hebben denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over een miskraam door stress. Een miskraam wordt veelal veroorzaakt doordat er in aanleg iets niet goed is met de vrucht. Stress kan wel effect hebben op de ontwikkeling, maar dan hebben we het over extreme, lang aanhoudende stress. Uit jouw verhaal lees ik niet dat hier sprake van is. Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Deze kan je vinden via Google Scholar bijvoorbeeld. Nogmaals: ik lees uit jouw verhaal niet dat hier sprake van is en je hoeft je hier geen zorgen om te maken. Om ook nog even te relativeren en terug te komen op je vraag: Er zijn genoeg zwangern in benarde situaties. Denk aan zwangeren in oorlogsgebieden. Dat is toch een heel ander stressniveau. Ook deze zwangeren zetten gezonde kinderen op de wereld. Dit schrijf ik niet om jouw angst te bagatelliseren, maar puur om te relativeren. Hopelijk wordt de stress gauw minder. Sterkte.

4 maanden geleden

Mijn gynaecoloog zei dat je geen miskraam krijgt door stres

4 maanden geleden

Dankjullie voor de reacties! Het was echt even een moment. Voel me een stuk beter vandaag en ben gisteren ook snel in slaap gevallen gelukkig. Toch extra spanned na een eerdere echo.

4 maanden geleden

Reactie op Ikigai

Dankjullie voor de reacties! Het was echt even een moment. Voel me een stuk ...
Heb je trouwens nog je echo kunnen vervroegen?

4 maanden geleden

Reactie op dutch-baby

Heb je trouwens nog je echo kunnen vervroegen?
Ja en nee. De gynaecoloog wilde het niet. Maar heb een verloskundige gevonden die pretecho's maakt en ze heeft me ingepland voor woensdag met 6 weken.

4 maanden geleden

Hoi Ikigai, ik herken je nog van een topic van een eerdere zwangerschap. Ik wil je vooral een hart onder de riem steken. Een miskraam zal niet zo snel door stress opgewekt worden zoals de rest eerder ook aangaf. Het is meestal door een niet levensvatbare fout in de celdeling waardoor het misgaat. De toename en wisseling van hormonen kunnen je emoties versterken. Wanneer je daar zeer veel last van hebt kan je daarwel via de verloskundige of huisarts hulp voor krijgen. Bij mij werkt afleiding door bijvoorbeeld iets fysiek te doen zoals tuinieren, tekenen en naaien meestal goed. Sterkte met de stress

4 maanden geleden

Reactie op Ikigai

Ja en nee. De gynaecoloog wilde het niet. Maar heb een verloskundige gevond ...
Nou, dat is fijn! Hopelijk woensdag een goede echo 🍀.

4 maanden geleden

Als ik naar mijn eigen situatie kijk denk ik dat stress/ emoties wel degelijk invloed hebben op je lichaam/hormonen. Cortisol is een hormoon die o.a. stijgt bij stress en daardoor andere hormonen kan onderdrukken. Je lichaam zit dan in een “overleving” en geeft dan prioriteit daaraan. Ik ben zelf pas zwanger geworden nadat een stressvolle periode van afstuderen was afgerond. Ik was vrijwel direct daarna zwanger. Het vervelende is dat je gewoon niet altijd invloed hebt hierop, wees vooral lief voor jezelf 🫶

4 maanden geleden

Reactie op Iesje90

Als ik naar mijn eigen situatie kijk denk ik dat stress/ emoties wel degeli ...
Ik las even verkeerd, het ging om een miskraam. 🫶 sterkte