34 Reacties

vor 4 Tagen

hier deed kraamweek alleen ouders en broers en zussen verder niemand en vaak half uurtje en dan weer weg

vor 4 Tagen

Herkenbaar. In de kraamweek van ons eerste zoontje waren er COVID restricties en dat vond ik stiekem heerlijk. Ik ben nu ook nog aan het bedenken hoe ik dat ga aan pakken. Dus ik lees graag mee!

vor 4 Tagen

Je kraamzorg kan hierin assisteren. Geef bij haar vooral aan wat je wilt of juist niet wilt… ook kun je aangeven wanneer of tussen welke tijden je bezoek wilt en hoelang. En je kan een soort van agenda maken voor bijvoorbeeld twee of drie dagen per week wanneer je bezoek wilt ontvangen. Laat je vooral niks opleggen door mensen die graag langs willen komen…

vor 4 Tagen

In de kraamweek alleen ouders, schoonouders en broers/zussen en mijn oma. Verder geen bezoek gedaan in de eerste week

vor 4 Tagen

In de kraamweek waren bij ons alleen onze ouders en broers welkom. Pas na 2-3 weken zijn we beetje bij beetje onze beste vrienden gaan uitnodigen en daarna de rest. Dus lekker verspreid en daardoor geen drukte. Zeker als het je 1e kindje is is het zó veel wat er gebeurt en verandert. Gun jezelf en je gezin de tijd om opnieuw jullie draai te vinden. En doe vooral waar Jij je goed bij voelt. Zo keek ik bijvoorbeeld per dag en bezoeker of ik er voor voelde om mn kind aan iemand te geven of niet.

vor 4 Tagen

1e week ouders en broers, na 1 maand vrienden. Vroeg altijd of ze niet verkouden waren en baby niet te kussen, even knuffelen niet erg.

vor 4 Tagen

Wij vertellen nu al aan iedereen, dus ook ouders schoonouders opa en oma’s dat we de eerste 2-3 dagen lekker willen genieten samen. Na die 2-3 dagen zien we wel wat goed voelt, ook is er gezegd max een half uur bezoek… mocht het toch goed voelen de eerste dag al bezoek te hebben zijn ze zo gebeld. Hebben alles nu al aan iedereen verteld zodat het dadelijk geen ‘shock’ is als we dat aangeven, wij doen het op ons tempo en als dat niet gerespecteerd wordt hoef je ook geen uitnodiging te verwachten 🫣

vor 4 Tagen

Ik ben daar nog helemaal niet mee bezig, ook bij mijn 1e geen regels ofzo gehad? Lijkt me vanzelfsprekend dat iemand eerst contact met me opneemt om af te spreken en dan kan ik op het moment zelf beoordelen wat en wie wel en niet.

vor 4 Tagen

Mijn man en ik hadden besloten om de eerste week offline in onze bubbel te gaan. En of ik heb genoten? Nou en of! Wat was die week heerlijk zeg. Ouders, schoonouders en broers wel toegelaten maar verder niemand. En met offline bedoel ik, leg je telefoon lekker weg, en ga echt van het moment genieten. Ze kunnen echt wel een week wachten. Ik weet dat heel veel mensen om ons heen hier heel veel moeite mee hebben gehad, maar wij hebben aan beide kanten een grote familie, en als we voor de een een uitzondering maken, doen we dat voor een ander ook zomaar (zelf kennis van ons zelf in dit geval) dus besloten dit gewoon beslist niet te doen. We reageerde natuurlijk wel op sommige appjes, het is niet dat de telefoon uit stond. Maar wat is nou een week op basis van een heel leven? Wij hadden samen afgesproken in het begin 1 iemand per dag, en toen ik zelf voelde dat ik behoefte had aan meer, max 2 per dag en dan sochtends en eind middag. Na 19:00 uur uur wilde wij zelf geen bezoek meer omdat ik dan echt heel moe was. En wees zelf vooral duidelijk naar het bezoek als je besluit max een uurtje te doen bijvoorbeeld. Vaak “vergeet” het bezoek oprecht de tijd uit enthousiasme. Wij hebben wel eens subtiel de hint gegeven met “ wij gaan zo slapen” en dan waren ze in shock dat ze er al zo lang waren. En communiceerde ook met familie dat als ze een bezoek wilde plannen, dit pas na een week mocht. En meid, zeg alsjeblieft je bezoek af als je voelt dat het teveel is!! Ik vond dit in het begin echt heel moeilijk, maar kwam mezelf daarna flink tegen, en dan is het leven met een baby erg pittig. Maar dit is mijn persoonlijke ervaring, die zal per persoon anders zijn.

vor 4 Tagen

Had in een van de topics dit voorbij zien komen, misschien helpt het jou ook:

vor 4 Tagen

Voor mij werkte het de vorige keer heel goed dat ik vooraf met mijn man had besproken wat ik dacht dat ik fijn zou vinden qua bezoek. En afspreken wie welk bezoek vriendelijk verzoekt weer weg te gaan als ze te lang aanwezig zijn (hij zijn familie, ik die van mij). En ik vond het geen fijn idee om iedere dag visite te hebben. Dus lekker om de dag. Maar iedereen is anders. Dus doe het vooral op de manier die jij fijn vindt! En als je nu A denkt en als die kleine er is B, dan verander je gewoon het plan!

vor 4 Tagen

Ik heb nu laten vallen overal al dat ik niet meteen bezoek wil maar eerst zelf wil aanvoelen hoe het gaat. Het is ook mijn eerste dus ik wil alle tijd nemen om de fijne kneepjes te leren. Mocht ik er wel behoefte aan hebben, dan kan ik dat altijd in die dagen aangeven !

vor 4 Tagen

Meestal komen je (schoon) vader/(schoon)moeder en broers en zussen eerst. De rest later. Overdag kun je je kraamhulp vragen voor ondersteuning daar zijn ze voor. Bij onze eerste zei de kraamhulp. Moeder gaat nu even rusten of de baby krijgt zo even tijd om te rusten we zien jullie graag een andere keer weer. Zo hoef je zelf niet bod te zijn omdat het toch om bekenden gaat maar zij doet het voor je

vor 4 Tagen

Een goede richtlijn voor jezelf kan ook zijn: zijn het mensen waarvoor je het gevoel hebt dat je je aan moet kleden en klaar moet maken dan kunnen ze even wachten. Zijn het mensen die jou lekker in je pyjama in bed mogen zien, dan zijn ze welkom.

vor 4 Tagen

Reactie op Annnna86

Had in een van de topics dit voorbij zien komen, misschien helpt het jou oo ...
Sorry maar geen parfum? Ik persoonlijk vind dat sommigen ook te veel dragen maar ik ga een ander niet vertellen geen parfum te dragen. Mij lijkt het vanzelfsprekend dat je geen fles parfum op spuit, en sommigen mensen dragen niet eens parfum maar hebben heel sterk ruikend wasmiddel. Dan zou je daar ook iets van moeten zeggen . Ik heb ook regels maar bij sommigen denk ik echt kom op

vor 4 Tagen

Reactie op Joycani

Een goede richtlijn voor jezelf kan ook zijn: zijn het mensen waarvoor je h ...
Dit is een goede tip!

vor 4 Tagen

Praat er goed met elkaar over. Hoe denk je dat het voor je partner fijn is en voor jou? Ik heb veel meer behoefte aan bezoek, maar mijn man veel minder. Eerste week alleen familie en vanaf de tweede week wie voor hem heel belangrijk waren en voor mij (beetje afgewisseld). Eerste 2 weken hebben we degenen die op bezoek kwamen ook veel gevraagd om eten mee te nemen, zodat ze ons ook echt konden ontlasten. Ik heb ook een veel groter sociaal netwerk dan mijn man, dus ik heb ook veel bezoek ontvangen toen hij weer aan het werk was. En dan deed ik er soms wel 2 op een dag. Achteraf heb ik bijna heel mijn verlof bezoek gehad (en daar deel je dan toch de dag op in) en dat wil ik nu wel anders doen. Al is dit nu ook de tweede (minder bezoek?) en ben ik verder weg verhuisd. Ook ben ik kritischer wie ik een kaartje wil sturen.

vor 3 Tagen

Bij mijn oudste heb ik geloof ik de eerste week ook geen bezoek gehad, alleen opa’s oma’s en mijn zus. Zelf stuur ik pas een berichtje om te vragen wanneer we langs kunnen komen wanneer we een geboortekaartje hebben ontvangen, hier staat namelijk iets in over bezoek en zie ik dan ook als een uitnodiging voor kraamvisite. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om de kaartjes iets later te versturen als je het rustig aan wilt doen 😊

vor 3 Tagen

Wij doen een kraamborrel, 2 uurtjes in de middag ergens als ze ongeveer 2 maanden oud is. Vorige keer is al dat kraambezoek ons niet goed bevallen. Na 6 maanden waren er nog mensen die langs wilde komen. Alleen ouders en zussen zijn welkom in de kraamweek.

vor 3 Tagen

Reactie op Ina33

In de kraamweek waren bij ons alleen onze ouders en broers welkom. Pas na 2 ...
Dit! Het is goed om het er vooraf met je partner over te hebben, maar bekijk ook in het moment wat goed voelt. Houd er rekening mee dat de verloskundige, CB en GGD ook nog langskomen in de eerste week. De vk zelfs om de dag (wat ik op zich wel fijn vond). Dus dat zijn al best wat mensen die over de vloer komen. Eerste week hadden wij alleen ouders, broers en peettante. Dus idd mensen bij wie ik gemakkelijk in badjas ging zitten. Pas na een week of 2-3 rustig aan de rest, verspreid over meerdere weken/maanden.Toen had ik wat meer puf en kon er zelf ook beter van genieten. En, als de baby iets ouder is, heeft hij/ zij ook veel meer interactie! Die vond het bezoek ook wel interessant. Op slechte dagen belde ik gepland bezoek af, en weer was echt niemand die daar geen begrip voor had. De baby loopt immers niet weg :-)