52 Reacties

één maand geleden

Ik twijfel nog. Ik wil graag borstvoeding geven maar heb na een borstvergoting jaren geleden, siliconen implantaten tussen de borstspieren. In principe voor het voeden geen enkel probleem, maar wel bang dat het misschien extra zeer doet bij stuwing en wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld een borstontsteking krijg, want die kans heb je natuurlijk ook altijd als je borstvoeding geeft.. het gaat mij meer om de lichamelijke aspecten dan om het de praktische.

één maand geleden

Hier de 2e. Ik ga het gewoon weer proberen maar niet koste wat kost. Eerste heeft al vrij snel een combinatie van flesvoeding en borstvoeding gehad, gezien ik kolven echt verschrikkelijk vond en het niet zo goed ging en mijn productie eind van de middag altijd afnam en daar is ze groot op geworden ;) Vond het bv geven namelijk ook wel heel speciaal en tof naast dat ik het intens vond. Je kunt het altijd proberen en als je het niks vindt weer rustig afbouwen. Niks moet!

één maand geleden

Mag ik vragen waarom je twijfelt??

één maand geleden

Ik twijfel ook nog. Heb bij de eerste flesvoeding gegeven, en daar stond en sta ik nog steeds helemaal achter. Ik twijfel nu, omdat ik ergens ook wel graag wil ervaren hoe het is om borstvoeding te geven, maar van de andere kant ben ik er nog niet helemaal van overtuigd of dit bij me past.

één maand geleden

Ik twijfelde ook enigszins. Maar ik denk ook nooit geschoten is altijd mis. Als ik de eerste paar weken wel de belangrijkste stofjes even mee kan geven is ook prima en dan ga ik erna over op flesvoeding. Maar ga zeker niet kosten wat het kost..

één maand geleden

Reactie op MirjamvG33

Mag ik vragen waarom je twijfelt??
Ik weet ni goe waarom ik twijfel. Ik denk dat ik het wat onwennig ga vinden om het ik het openbaar te doen. Ookal weet ik wel dat het de normaalste zaak is. En als andere het doen vind ik het ook ni onwennig ofzo. Mss als ik de baby in handen heb, dat ik helemaal anders ga denken

één maand geleden

Ik heb bij de eerste zwangerschap aangegeven dat ik wou proberen na de bevalling, maar indien het niet goed voelde of ik me er toch niet comfortabel bij zou voelen, ze me niet mochten verplichten om te blijven proberen. Na een bevalling van 35u heeft ze nog geen 2 minuten aangelegen en toen aangegeven om over te gaan op flesvoeding 🙈 Ik wil het nu zo weer proberen, alles gaat echt bij mij te maken hebben met de situatie en duur van de bevalling, maar ik wil niet dat ze mij verplichten om vol te houden 🤭

één maand geleden

Reactie op Grietj

Ik weet ni goe waarom ik twijfel. Ik denk dat ik het wat onwennig ga vinden ...
Je kunt ook kijken hoe het gaat… de eerste vraag is al of het überhaupt lukt om borstvoeding te geven. Dan komt de tweede vraag of jij je er comfortabel genoeg bij voelt. Ik denk niet dat je je mening moet laten afhangen van wat anderen vinden maar juist wat jij je kind kan bieden. Flesvoeding is ook prima maar borstvoeding blijft de beste basis. Zelf ben ik persoonlijk heel nuchter. Sowieso deze zwangerschap. Bij mijn vorige, en wat ik nu ook ga doen, is dat ik ben gaan kijken of het lukt en met mezelf afgesproken dat ik er geen stess van wil hebben. Dus als het niet lukt niet blijven proberen. En als het wel lukt is het alleen maar mooi meegenomen.

één maand geleden

Reactie op Grietj

Ik weet ni goe waarom ik twijfel. Ik denk dat ik het wat onwennig ga vinden ...
Voor iedereen is het natuurlijk anders, ik kan alleen mijn ervaring delen. Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven. In het openbaar voeden vond ik ook niet heel relaxt. Soms deed ik het gewoon en soms namen we een afgekolfd flesje mee. Als ik naar mezelf kijk was ik de eerste maanden vooral heel veel thuis dus had ik dat probleem niet. Alleen soms met kraamvisite maar dan kwam ik gewoon wat later naar beneden. Mocht je willen starten met borstvoeding zou ik een paar tips willen geven; - bereid je goed voor bijv met een cursus of webinar want het is echt niet makkelijk in het begin. - geef je baby de tijd om het te leren. - laat evt een lactatiekundige meekijken om tips op maat te krijgen.

één maand geleden

Je kunt ook kijken hoe het gaat… de eerste vraag is al of het überhaupt luk ...
Mijn ervaring, vanuit mezelf maar ook vanuit vriendinnen, is dat het niet vanzelf gaat en dat het in het begin echt hard werken is voor zowel moeder als kind. Het gaat echt niet vanzelf! De meerderheid die er met die instelling ("ik kijk wel of het lukt") in gaat stopt binnen een paar weken weer. Mijn vriendinnen die het echt graag wilden (inclusief mezelf) is het allemaal gelukt om een langere tijd te voeden. De anderen zijn in de kraamweek of kort daarna al gestopt, wat voor hun dus ook prima was. Als je persoonlijk flesvoeding ook goed vind is dat natuurlijk prima maar als je echt voor borstvoeding wil gaan heb je sowieso een dosis doorzettingsvermogen nodig. Beschik je hierover, dan denk ik dat er een hele reële kans is dat het lukt maar je moet je baby echt de tijd geven het onder de knie te krijgen. Het helpt om van te voren met je partner te bespreken hoe graag je het zou willen, zodat hij je daarin ook kan ondersteunen en je er echt samen voor kunt gaan. En met de kraamzorg natuurlijk.

één maand geleden

Ik kies er bewust voor om het niet te doen. 1e Kindje maar persoonlijk voel ik niks bij borstvoeding. Daarnaast zijn er teveel nadelen of nadelige effecten die eraan hangen/kunnen hangen. Ik ga flesvoeding geven, praktischer en makkelijker en voor mijn man ook fijner dat hij zich daar meer kan bij betrekken, tevens lijkt borstvoeding mij ook heel veel gedoe in combinatie met werk etc. Nogmaals dit een persoonlijke keuze

één maand geleden

Borstvoeding geven is prachtig. Mijn tip: bereid je goed voor! Bij mijn eerste zwangerschap heb ik het borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes en Gonneke ... gelezen. Ik wilde al borstvoeding geven, mijn poppen kregen vroeger ook de borst haha. Maar na het lezen van dit boek wist ik 100% zeker dat ik allesop alles ging zetten om het te doen slagen. Mijn eerste borstvoedingsavontuur was alles behalve makkelijk. Mijn kraamverzorgsters hebben mij er doorheen gesleept, omdat ik het zo graag wou! Bij de 2e en de 3e lukte het zo! De 3e krijgt nu jammer genoeg donormelk van een andere moeder, omdat ik door de zwangerschap droog kwam te staan. Na de bevalling zal ik voor hem gaan kolven. Als je niet van lezen houdt zijn er genoeg (online) cursussen. Die van Teddy Roorda schijnt heel goed te zijn. En mocht je na het lezen of de cursus toch voor de fles kiezen, dan is het helemaal prima natuurlijk. Al vind ik wel dat elke vrouw mininaal in de kraamweek colostrum (de eerste borstvoeding) zou moeten geven, omdat dit de eerste echte, natuurlijke en best werkende vaccinatie is van je kindje.

één maand geleden

Reactie op Samensterk2024

Ik kies er bewust voor om het niet te doen. 1e Kindje maar persoonlijk voel ...
Ben benieuwd naar de nadelige effecten… ..

één maand geleden

Reactie op MirjamvG33

Mijn ervaring, vanuit mezelf maar ook vanuit vriendinnen, is dat het niet v ...
Met name goede voorbereiding is belangrijk - dan heb je een stuk minder doorzettingsvermogen nodig 🥰

één maand geleden

Reactie op Ilse000

Ben benieuwd naar de nadelige effecten… ..
Tijds inspanning, je kan ontstekingen krijgen, stuwing, mastitis, dichtzittende melkkanalen, weinig melkproductie etc. Kan nog wel meer opnoemen😅 Het is niet altijd rozengeur en manenschijn. Misschien iets meer verdiepen

één maand geleden

Zeker, hier ook twijfel! Bij onze dochter ging ik erin met "ga het proberen, maar niet koste wat kost". Na een week liep mijn melkproductie terug (je brein en lijf staan echt veel met elkaar in verbinding) en toen ik voor het eerst flesvoeding gaf, merkte ik direct dat dat bij mij als moeder past (weten wat je kindje binnenkrijgt, meer ritme en regelmaat). Nu zwanger van onze tweede en merk ik dat ik het weer lastig vind. Ik weet dat ik geen bv-moeder ben, maar denk wel dat ik de eerste dagen toch borstvoeding zou willen geven en dan na een weekje toch weer over op flesvoeding. Maar ligt er natuurlijk ook aan hoe de bevalling verloopt. Persoonlijk ben ik van mening dat jouw kindje er het meest aan heeft dat je doet waar jij je goed bij voelt

één maand geleden

ik kies bewust het niet te doen 1e kindje geprobeerd maar voelde er niks bij ofzo kon totaal de rust er niet voor vinden dus kies nu met de 2e bewust voor flesvoeding en vond er fijn dat mijn partner en ik de nachten afwiselden maarja dat is een persoonlijke keuze

één maand geleden

Reactie op MamaLies22

Met name goede voorbereiding is belangrijk - dan heb je een stuk minder doo ...
Een goede voorbereiding is zeker heel belangrijk, heb ik ook echt zo goed mogelijk proberen te doen, maar ik herken me in het verhaal van QueXan. Het ging echt niet vanzelf maar ik wilde koste wat kost doorgaan. Zonder die instelling was het 100% zeker niet gelukt. Heb jij nog tips voor een goede voorbereiding? Ik heb vooral veel online webinars gekeken (was toen coronatijd) en veel gelezen op La Leche League.

één maand geleden

Reactie op Samensterk2024

Tijds inspanning, je kan ontstekingen krijgen, stuwing, mastitis, dichtzitt ...
Gelukkig is de lijst met voordelen ook heel groot:)

één maand geleden

Reactie op MirjamvG33

Gelukkig is de lijst met voordelen ook heel groot:)
Ik weet zelfs zeker dat de lijst met voordelen groter is. En veel van de genoemde nadelen kun je voorkomen door goed voorbereid te zijn.