36 Reacties

één maand geleden

Ik schrok hier dus ook van. De enige optie is pretecho te boeken..

één maand geleden

Je kan extra echo’s inplannen, maar die worden niet vergoed. Zelf hebben wij extra een geslachtsecho laten doen en willen misschien nog een 3D echo laten maken. Ik snap de behoefte om vaker het kindje te kunnen zien! 😍

één maand geleden

Reactie op duckydons

Je kan extra echo’s inplannen, maar die worden niet vergoed. Zelf hebben wi ...
Geslachts echo heb ik indd laten doen bij Jan Koning, vorige week, maar kijk er gewoon zo van op dat je maar zo weinig je kindje te zien krijgt bij de verloskundige 😵‍💫

één maand geleden

‘Normaal’ is (tussen aanhalingstekens want kan soms ietsjes verschillen per VK) Vitaliteitsecho rond 7/8 weken Termijn echo rond 10/11 weken 13 weken echo 20 weken echo En idd ergens na 32 weken weer En de laatste 2 weken hadden wij het 2x per week ofzo De rest kan je zelf natuurlijk als extra pretecho’s inplannen! Maar in mijn ervaring, vanaf dat je de baby voelt, vond ik het zien minder nodig omdat ik elke dag die geruststelling van het voelen had

één maand geleden

Reactie op Demi Rokers

Geslachts echo heb ik indd laten doen bij Jan Koning, vorige week, maar kij ...
Dat komt omdat dat allemaal uren en kosten zijn, en het is niet nodig. Als je kindje is ‘goedgekeurd’ en er dus geen medische aanleiding is, is dat ‘verspilde’ tijd. De VK’s zitten al zó vol, als ze dat bij iedereen moeten doen dan lukt dat gewoon niet meer Afgezien van het feit dat ik je wel volledig snap hoor!

één maand geleden

Officieel heb je niet zo veel echo's. Ook niet nodig als de rest goed gaat. Om naar je kindje te kijken zal je moeten betalen voor een pretecho. Die vind ik trouwens 1000x leuker dan de medische echo's van max 5 minuten zonder uitleg of leuk gepraat😅 waar ik ga voor pretecho's lijtk ze intussen al helemaal betrokken bij de groei van mijn dochter haha

één maand geleden

Daarom snap ik dus niet waarom mensen zo nodig bij de verloskundige willen blijven, bij de gynaecoloog heb je altijd een echo

één maand geleden

Tsja dat is helaas hoe het werkt. Zoals al gezegd is, is het ook niet echt meer nodig om je kindje te zien als het helemaal goedgekeurd is, los van dat het leuk is. Ik heb afgelopen week 2x een extra echo gehad vanwege bloedverlies, maar dat was ook even kort kijken en hartje horen. Weet niet of ik het dan echt van toegevoegde waarde vond om het te zien, uiteindelijk zegt het hartje genoeg. Ik snap wel dat het leuk is om er vaker naar te kijken hoor, maar uiteindelijk ga je het ook voelen, waardoor je die bevestiging dagelijks hebt:) En anders indd pretechos boeken.

één maand geleden

Kan me helemaal voorstellen dat je dit denkt. Ik heb dit ook heel sterk en wat ben ik ontzettend blij dat ik bij een praktijk zit waar er geluisterd wordt naar mijn wens.. ik ben zwanger van mijn eerste kindje en vond het allemaal erg spannend en heb niet zo’n fijn begin gehad. Ik ben nu 15 weken. Heb echo’s gehad met 6 weken, 8 weken, 10 weken, 13 weken echo niet bij hun, 14 weken wel weer (eerste instantie ook alleen hartje luisteren maar had heel minimaal bloed verlies en ze vroeg of het hartje voldoende was.. niet dus.. dus mochten we even kijken😊) en vandaag de geslachtsecho ook niet bij hun. Ik weet dat het vanaf 20 super pittig gaat worden qua weinig echo’s.. maar ben al super blij dat ik nu zoveel terecht kon.. en de rest zal ik inderdaad maar bij moeten kopen.

één maand geleden

Ik snap heel goed hoe leuk en geruststellend het kan zijn om je kindje vaak te kunnen zien groeien in je buik. Maar echo’s bij de verloskundige worden uitgevoerd met een medisch doel, en daarom vergoed vanuit de zorgverzekering. De echo’s die een medisch doel hebben vinden plaats op de momenten die je hier al leest, dat is zo bepaald in zorgrichtlijnen. Als er een medische aanleiding is om vaker echo’s te hebben zullen ze je dat heus aanbieden! Maar zolang dat er niet is en je toch vaker je kindje wil zien zal dat inderdaad met pretecho’s kunnen die je zelf betaalt i.p.v. uit publieke middelen

één maand geleden

Dat kan je willen en ik begrijp ook dat je dat wil, maar medisch gezien is het (uitzonderingen daar gelaten) niet nodig om ieder maand een echo te laten maken van de baby in je buik. Als je dat wel echt wil, dan kan je dit laten doen (bijvoorbeeld bij een pretecho bureau) en hier zelf voor betalen.

één maand geleden

Eigenlijk is 3 echo’s heel normaal. Ik heb elke zwangerschap ook meerdere gehad ivm bloedverlies en miskramen in het verleden. Maar tussen de 13 en 20 weken plande ik dan een extra pretecho. Nu (nog) niet gedaan, kijken of ik het volhoud. Ik heb deze zwangerschap na de 20 weken recht op 3 extra echo’s omdat bij mijn vorige zwangerschap de groei heel erg begon af te buigen. Dit zijn groeiecho’s en echt niet zo leuk als een pretecho. Meer zakelijk. Gek om te bedenken dat mn moeder 28 jaar geleden maar 1 echo heeft gehad bij mij 😅

één maand geleden

Reactie op Esmee2017

Daarom snap ik dus niet waarom mensen zo nodig bij de verloskundige willen ...
In Nederland kom je alleen bij een gynaecoloog indien dit medisch gezien noodzakelijk is. Daarnaast ben ik het eerste trimester bij de gynaecoloog onder controle geweest en werd er niet altijd een echo van de baby gemaakt.

één maand geleden

Het is medisch gezien niet noodzakelijk om zo vaak naar de baby te kijken. De kans op een miskraam is met deze termijn nog maar heel klein & tijdens de 13 weken echo is er gekeken naar eventuele afwijkingen. Wij hebben zelfs vanaf week 14 tot week 20 geen afspraken bij de verloskundige meer 🫢 En bij 20 weken is er een telefonische afspraak om de 20-weken echo te bespreken. Er is op donderdag avond bij ons een inloopspreekuur waar je langs kan komen zonder afspraak om even naar het hartje te luisteren. Maar voor het maken van echo’s zullen we moeten betalen.

één maand geleden

Hi Demi, ik herken wat je zegt. Hiervoor een miskraam gehad en wat bangig aangelegd dus ik zou ook het liefst een livestream hebben waardoor ik elke dag naar de baby zou kunnen kijken 😅 Wat is bij jou de reden dat je elke maand je baby wilt zien? Vind je het gewoon leuk of stelt het je gerust? Als het dat laatste is kun je misschien bedenken dat het niet heel lang meer duurt voordat je je baby gaat voelen. Dat is denk ik ook heel geruststellend. Misschien word dan je behoefte aan echo’s vanzelf minder 😊

één maand geleden

Reactie op Kim-regenboogbaby

Eigenlijk is 3 echo’s heel normaal. Ik heb elke zwangerschap ook meerdere g ...
Mijn oma had er geen, bleek bij de geboorte een tweeling te zijn 😅

één maand geleden

Reactie op Ikigai

Mijn oma had er geen, bleek bij de geboorte een tweeling te zijn 😅
Dan was een echo toch best handig geweest 😂 Blij dat we nu in andere tijden leven

één maand geleden

Reactie op Fier

Dan was een echo toch best handig geweest 😂 Blij dat we nu in andere tijde ...
Ja echt 😅 was haar 1e zwangerschap. Vind het verhaal verder ook leuk, ze is bevallen op kerstavond en de 2e baby hebben ze Noël genoemd🎄

één maand geleden

Reactie op Esmee2017

Daarom snap ik dus niet waarom mensen zo nodig bij de verloskundige willen ...
Dat is niet waar. Ik ga naar een OB/GYN en krijg echt niet altijd een echo hoor. Dat is wellicht in jouw geval zo, maar veelal krijg je bij een OB/GYN alleen een echo wanneer hier een medische noodzaak voor is. Daarnaast is het in sommige landen (waaronder Nederland) geen keuze en kom je enkel onder begeleiding van een OB/GYN te staan wanneer hier een medische indicatie voor is.

één maand geleden

Reactie op Esmee2017

Daarom snap ik dus niet waarom mensen zo nodig bij de verloskundige willen ...
Het is niet waar dat je bij de gynaecoloog altijd een echo hebt, ook daar zijn gewone tussentijdse controles. Daarnaast het is niet perse dat mensen voor hun plezier onder controle lopen bij een gynaecoloog/ het ziekenhuis. De extra echo's die er gemaakt worden hebben een medische noodzaak en zijn er niet om even 'leuk' naar je kindje te kunnen kijken. Dus ergens denk, wees blij als je weinig echo's hebt. Dat betekend dat je zwangerschap niet om wat voor reden dan ook extra risico's met zich meebrengt. Als je toch vaker een echo wilt kun je altijd zelf nog een pretecho inplannen?.